Helgdiskussion – Hur mycket är ett spel värt?

Medlem
Skrivet av Eight08:
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av k3m:

ett spel, vanlig utgåva ska inte kosta över 500kr. det här säger sig självt när man tittar på andra intressen, media. att vissa tycker det är lite för ett spel, är bara ett tecken på arrogans. sedan så tycker jag spel borde ligga på 300 till 400kr, då det nuförtiden släpps så mycket spel som tilltalar en och jag tycker att alla spelutvecklare ska få ta del av vinst och utvecklas.

Så ett bra spel som man lägger hundratals timmar på är värt mindre än ett par timmar film? Varför?

Ett par timmar film är otroligt mycket dyrare att producera än ett par timmar spel.

Det är verkligen inte en universell sanning. Och oavsett vad produktionskostnaden är så påverkar den i väldigt liten utsträckning priset för konsumenten (nu snackar vi AAA-produktioner).

GTA 5, som kostade över 200 miljoner dollar att göra, kostar inte mer att köpa än spel som kostade 30 miljoner att utveckla. Likadant är det i filmbranschen.

Sen tycker jag att det är rätt bisarrt att du värderar din underhållning efter vad det kostade ett företag att framställa och leverera den till dig.

Medlem

Age of conan! Spelade i ungefär 3,5år, blåste nog ca 9500 på det äventyret. Sjukt roligt spel och fanns alltid någonting att göra. Nu efteråt förstår jag inte hur jag kunde lägga ner så mycket pengar på ett spel det är helt sjukt!

Nu köper jag nästan aldrig spel för jag tycker det är för dyrt!

k3m
Medlem
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av k3m:

ett spel, vanlig utgåva ska inte kosta över 500kr. det här säger sig självt när man tittar på andra intressen, media. att vissa tycker det är lite för ett spel, är bara ett tecken på arrogans. sedan så tycker jag spel borde ligga på 300 till 400kr, då det nuförtiden släpps så mycket spel som tilltalar en och jag tycker att alla spelutvecklare ska få ta del av vinst och utvecklas.

Så ett bra spel som man lägger hundratals timmar på är värt mindre än ett par timmar film? Varför?

finns många faktorer att ta in. de viktigaste tycker jag är att alla ska få ha råd att ta del av film, spel. att spelutvecklare ska få sälja spel. dessa två kräver humana priser. innan piratkopieringen blommade, så tog de svinaktiga priser för film, musik, spel.

k3m
Medlem
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av Eight08:
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av k3m:

ett spel, vanlig utgåva ska inte kosta över 500kr. det här säger sig självt när man tittar på andra intressen, media. att vissa tycker det är lite för ett spel, är bara ett tecken på arrogans. sedan så tycker jag spel borde ligga på 300 till 400kr, då det nuförtiden släpps så mycket spel som tilltalar en och jag tycker att alla spelutvecklare ska få ta del av vinst och utvecklas.

Så ett bra spel som man lägger hundratals timmar på är värt mindre än ett par timmar film? Varför?

Ett par timmar film är otroligt mycket dyrare att producera än ett par timmar spel.

Det är verkligen inte en universell sanning. Och oavsett vad produktionskostnaden är så påverkar den i väldigt liten utsträckning priset för konsumenten (nu snackar vi AAA-produktioner).

GTA 5, som kostade över 200 miljoner dollar att göra, kostar inte mer att köpa än spel som kostade 30 miljoner att utveckla. Likadant är det i filmbranschen.

Sen tycker jag att det är rätt bisarrt att du värderar din underhållning efter vad det kostade ett företag att framställa och leverera den till dig.

inte är det bisarrt. självklart så måste man ta sånt i beaktande, fast inte låta det vara styrande elr jätteviktigt.

Medlem

Inte svårt att lägga pengar på endast ett spel. Klart man skulle ha bundeln med alla instrument till Guitar Hero World Tour, där är det minst 2000 vid realesen.

Medlem
Medlem

Jag värderar inte film spec högt men spel har ingen övre gräns. Spelar nog 2-4 tim dag och då har jag en familj. Hemligheten är lite sömn och ps vita.

Medlem

Jag tror det värsta jag varit med om är Heart of Thorns expansionen till Guild Wars 2. 500kr!!

Grundspelet kostade lika mycket vid release.
Och vad fick ut ur boxen? jag fick 4 nya kartor!! 1 ny klass, och 1 ny spec till alla existerande klasser samt en väldigt kort mainstory. För 500kr! Där klår dom EA på rutten leverans med content.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Inaktiv

Jag har så många spel i min "kölista" så jag köper sällan spel vid release utan väntar till priset sjunker till en för mig acceptabel nivå vilket för AAA-spel är ca 300-350 kr. Undantag är om spel kommer ut drm-fritt på t ex gog.com som tw3 - då kan jag betala långt över 500 kr utan att blinka. Även Vita-spel kan jag köpa snabbare då jag vill hålla formatet vid liv.

Medlem

Räknas skins till CS?

Medlem

World of Warcraft. Varje expansion cirkus 400kr, game time i runt 6 år sammanlagt kanske, vilket är cirkus 1500kr om året, sedan köpt guld av asiater för kanske 5000kr på det.

Medlem

Lirade Ultima online i nästan 8 år. kosta runt 100 spänn per månad. dock hade man väldigt hög telefonräkning tills man fick radiolänk.. som inte var så mycket billigare än teleräkningen. Dock var det 3 mb på tiden de flesta satt med 56k modem eller isdn.

så jag törs inte räkna på vad man har betalat

Medlem

World of Warcraft - Aktivt konto i närmare 9 år.
Lagt ner kanske 1000 på "cosmetics" i det också.

Men det har gett mig i runda slängar +15 000h


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

rav
Medlem

Ser man på det som underhållning och nöje så är ju ett bra spel värt ett par tusen. Självklart finns det dåliga spel som inte är värda pengarna. Men det finns dåliga filmer och dåliga kvällar på krogen också.
Det som jag kan tycka är lite tråkigt är att de flesta spel skall ligga på en och samma summa när de släpps.
Har inget emot att köpa Season Pass och DLC, men ogillar att det ligger så mycket fokus på det redan vid och innan spelsläpp.

Medlem

Jag tycker att priserna på (vissa) spel borde höjas. Det vore mycket bättre att spelet kostade en eller två hundralappar extra, men att man verkligen fick med hela spelet. Idag betalar man ju för halva spelet, sen kommer resten som DLC, mikrotransaktioner etc.

Jag spelar mest RPG och open world-spel, så jag blir sällan missnöjd rent ekonomiskt. Vad kostade Skyrim + allt DLC? Runt 800 eller så? 800 kr för över 1000 timmars speltid är riktigt bra.

Medlem

Dåligt utan alternativ under 500 så ingen röst från mig... jag köper endast spel under 250kr, oftast under 100. Mest humble bundles som gäller för min del och då köper jag nästan aldrig den dyraste utan mellanpriset oftast men det måste då finnas minste 2 tittlar jag vill ha därifrån.

Enda gången jag köpt ett spel för över 250kr på senaste åren är när Diablo 3 kom och då sökte jag upp det allra billigaste exet som fanns för 320kr på releasedagen men då tjänade man ju in 2000kr på att spela spelet också så det vart ju gratis i slutändan.

123
Skriv svar