Envisa Windows 7-användare vägrar gratisuppdateringen

Medlem

Jag försökte uppgradera, men skiten funkade inte. Det tog bort allt på min dator och ville inte ens starta, så fick installera om Win 7. Så nej jag tänker inte uppgradera igen.

Teo
Medlem
Skrivet av Xrick6:

Förutom DX12 så verkar Win10 vara en nergradering från Win7.

Nej, det är en uppgradering. Win 7 är för grottmän medan Win 10 är för folk som vill hålla sig uppdaterade.

Skrivet av EpicGoblin:

Jag försökte uppgradera, men skiten funkade inte. Det tog bort allt på min dator och ville inte ens starta, så fick installera om Win 7. Så nej jag tänker inte uppgradera igen.

Så går det när man inte läser innan man installerar.

Medlem
Skrivet av Teo:
Skrivet av Xrick6:

Förutom DX12 så verkar Win10 vara en nergradering från Win7.

Nej, det är en uppgradering. Win 7 är för grottmän medan Win 10 är för folk som vill hålla sig uppdaterade.

Skrivet av EpicGoblin:

Jag försökte uppgradera, men skiten funkade inte. Det tog bort allt på min dator och ville inte ens starta, så fick installera om Win 7. Så nej jag tänker inte uppgradera igen.

Så går det när man inte läser innan man installerar.

Vad menar du med det sistnämnda? Det är inte meningen att man skall gå miste om någon data när man uppgraderar till Windows 10. Han måste snarare, ha gjort någonting fel, haft datorn full av gamla drivrutiner eler skräp, som förstörd uppdateringen. Har sett att Windows kommer in på en temporär profil efter uppgradering till W10, vilket har gjort att det upplevs som att allting "är borta". En simpel korrigering i regedit löste det. Men, kan ju såklart inte veta om det var så i EpicGoblins fall. Oavsett, så skall man inte gå miste om data vid uppgradering.

Teo
Medlem
Skrivet av Dreijer:
Skrivet av Teo:
Skrivet av Xrick6:

Förutom DX12 så verkar Win10 vara en nergradering från Win7.

Nej, det är en uppgradering. Win 7 är för grottmän medan Win 10 är för folk som vill hålla sig uppdaterade.

Skrivet av EpicGoblin:

Jag försökte uppgradera, men skiten funkade inte. Det tog bort allt på min dator och ville inte ens starta, så fick installera om Win 7. Så nej jag tänker inte uppgradera igen.

Så går det när man inte läser innan man installerar.

Vad menar du med det sistnämnda? Det är inte meningen att man skall gå miste om någon data när man uppgraderar till Windows 10. Han måste snarare, ha gjort någonting fel, haft datorn full av gamla drivrutiner eler skräp, som förstörd uppdateringen. Har sett att Windows kommer in på en temporär profil efter uppgradering till W10, vilket har gjort att det upplevs som att allting "är borta". En simpel korrigering i regedit löste det. Men, kan ju såklart inte veta om det var så i EpicGoblins fall. Oavsett, så skall man inte gå miste om data vid uppgradering.

Man får olika val vid installation såsom göra en ren installation, spara allt etc.

Vid vissa situationer av olika anledningar så får man inte dessa val utan den gör en ren installation.

Då menade jag att det är viktigt att man läser och inte bara trycker nästa då installationen är tydligt med om det sparas eller ej.

tka
Medlem

Visst man har ju Win10 nu, men det är ändå för mig oförståeligt att dom lanserar denna uppgradering som Windows 10, istället för en Service Pack X till Windows 7/8, om dom verkligen vill ha med alla på tåget så att säga...

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Kommer inte uppgradera vad jag vet, finns ingen anledning för mig, så länge spelen vi gör och spelen jag spelar funkar bra på Windows 7 så.

Dessutom, en stor anledning är classic skin, utan att behöva modda in det.

Du har aldrig tänkt på att dessa spel som du spelar fungerar mycket bättre på Win10 förmodligen? Du får en prestanda ökning i dom flesta spel.
Och vad jag vet kan du använda ditt klassiska tema även i Win10?

Sen en annan sak jag tycker är en bra anledning till att byta upp sig är att HJÄLPA företag som gör spel osv.. det gör det enklare för dom att få saker att fungera näst in till perfekt istället för att dom måste kanske lägga fokus att det ska fungera på 78 olika operativsystem.

Det bästa många gjort inom spel är att dom satt DX11 som KRAV. Så folk var tvungna att gå ifrån WinXP! Alla spel i framtiden från DICE kommer att vara DX12, have fun med det i Win7/8.

Medlem
Skrivet av Teo:
Skrivet av Dreijer:
Skrivet av Teo:
Skrivet av Xrick6:

Förutom DX12 så verkar Win10 vara en nergradering från Win7.

Nej, det är en uppgradering. Win 7 är för grottmän medan Win 10 är för folk som vill hålla sig uppdaterade.

Skrivet av EpicGoblin:

Jag försökte uppgradera, men skiten funkade inte. Det tog bort allt på min dator och ville inte ens starta, så fick installera om Win 7. Så nej jag tänker inte uppgradera igen.

Så går det när man inte läser innan man installerar.

Vad menar du med det sistnämnda? Det är inte meningen att man skall gå miste om någon data när man uppgraderar till Windows 10. Han måste snarare, ha gjort någonting fel, haft datorn full av gamla drivrutiner eler skräp, som förstörd uppdateringen. Har sett att Windows kommer in på en temporär profil efter uppgradering till W10, vilket har gjort att det upplevs som att allting "är borta". En simpel korrigering i regedit löste det. Men, kan ju såklart inte veta om det var så i EpicGoblins fall. Oavsett, så skall man inte gå miste om data vid uppgradering.

Man får olika val vid installation såsom göra en ren installation, spara allt etc.

Vid vissa situationer av olika anledningar så får man inte dessa val utan den gör en ren installation.

Då menade jag att det är viktigt att man läser och inte bara trycker nästa då installationen är tydligt med om det sparas eller ej.

Då är jag med på noterna.

Medlem
Skrivet av massej:

Jag kände dock samma sak med win8. Buhu startknappen finns inte. ALLT ÄR SKIT!. Jag är dock nyfiken: Vilken poweruser använder startmenyn? Windows 8 var ju fantastiskt med att du endast trycker på WIN-tangenten, börjar skriva det du vill ha och tada: det program du sökte startas med en enter-tryckning. Kan ju knappast bli smidigare. Och "metro", tja. Jag tycker det är värdelöst, men det är ju knappast ivägen på något sätt. Stabiliteten i win10 tycker jag också är helt överlägsen det jag hade i 7:an.

Du har ju exakt samma funktionalitet i windows sju. Tryck på win-tangenten och börja skriv vad du vill ha. Detta har jag använt länge. Jag fann det extremt irriterande att Windows 8 var tvungen att fylla HELA skärmen för samma sak.

Medlem
Skrivet av massej:

Jag kände dock samma sak med win8. Buhu startknappen finns inte. ALLT ÄR SKIT!. Jag är dock nyfiken: Vilken poweruser använder startmenyn? Windows 8 var ju fantastiskt med att du endast trycker på WIN-tangenten, börjar skriva det du vill ha och tada: det program du sökte startas med en enter-tryckning. Kan ju knappast bli smidigare. Och "metro", tja. Jag tycker det är värdelöst, men det är ju knappast ivägen på något sätt. Stabiliteten i win10 tycker jag också är helt överlägsen det jag hade i 7:an.

Detta fungerar ju mycket smidigare på Win 7 (och Win 10) då inte hela skärmen behöver ändras för att man ska starta ett program utan endast startmenyn kommer upp. Dessutom så listar startmenyn mina vanligaste program smidigt så även om jag är en "poweruser" så använder jag startmenyn frekvent. Hoppade över Win8 helt enbart pga Metro UI som jag tyckte var grymt irriterande.

Däremot så tycker jag inte att Win10 här gett mig något utöver Win7, även om jag nu kört Win10 några månader. Har inaktiverat alla "skicka till MS"-funktioner samt tagit bort alla Tiles från startmenyn då det är en PC jag använder, ingen mobiltelefon.

Medlem
Skrivet av Luftman:

Jag är mest rädd för kompabilitetsproblem med alla prylar och program, så jag väntar in i det längsta med uppgradering

Jag håller med fullständigt. Det har varit samma jävla visa varje gång det kommer en ny windowsversion. För mig viktiga program, funkar inte alls eller kräver ett fruktansvärt meckande. Datorn är för mig ett verktyg eller instrument att använda för kreativt skapande. Så när MS flyttar runt allting i interfacet, så måste jag lägga en massa onödig tid på att lära mig allt på nytt. Hur kul vore det för en konstnär eller musiker om deras verktyg och musikinstrument gjordes om i grunden vart annat år typ? Men det kanske är så att det är bara meningen att jag ska känna glädjen i skapandet i några år. Sen är det väl bara att skjuta sig, för det kommer väl andra förmågor och tar över.

Medlem

Kör bara Win 10 nu på alla mina datorer, ångrar mig inte en sekund.
Båda mina laptops blev rejält mycket snabbare och det funkar verkligen perfekt.
Mina stationära blev med snabbare och min hårt plågade spelrigg blev dessutom stabilare av någon anledning.
Sen att UI:n på Win 10 är ohyggligt fult gör inget eftersom jag moddat om hela skalet på mina maskiner.
Men för vanliga "noplissar" är det såklart inte lika lätt att göra
Men vill man vara kvar i äldre OS så är det upp till var och en.
Jag menar, vem fan bryr sig vad andra kör helt ärligt?!
Varför lägga ner energi på sådant trams.

Medlem
Skrivet av Mindrax:

Kör bara Win 10 nu på alla mina datorer, ångrar mig inte en sekund.
Båda mina laptops blev rejält mycket snabbare och det funkar verkligen perfekt.
Mina stationära blev med snabbare och min hårt plågade spelrigg blev dessutom stabilare av någon anledning.
Sen att UI:n på Win 10 är ohyggligt fult gör inget eftersom jag moddat om hela skalet på mina maskiner.
Men för vanliga "noplissar" är det såklart inte lika lätt att göra
Men vill man vara kvar i äldre OS så är det upp till var och en.
Jag menar, vem fan bryr sig vad andra kör helt ärligt?!
Varför lägga ner energi på sådant trams.

Vilket UI-skal kör du Mindrax?!

Medlem
Skrivet av Technologist:
Skrivet av Mindrax:

Kör bara Win 10 nu på alla mina datorer, ångrar mig inte en sekund.
Båda mina laptops blev rejält mycket snabbare och det funkar verkligen perfekt.
Mina stationära blev med snabbare och min hårt plågade spelrigg blev dessutom stabilare av någon anledning.
Sen att UI:n på Win 10 är ohyggligt fult gör inget eftersom jag moddat om hela skalet på mina maskiner.
Men för vanliga "noplissar" är det såklart inte lika lätt att göra
Men vill man vara kvar i äldre OS så är det upp till var och en.
Jag menar, vem fan bryr sig vad andra kör helt ärligt?!
Varför lägga ner energi på sådant trams.

Vilket UI-skal kör du Mindrax?!

7TSP GUI som funkar bra även på W8 och W10 även om det är gjort för W7.

Medlem

tycker windows 10 fungerar utomordentligt

Avstängd

Varför envisas med Windows 7? För att jag inte trivs att ha ett operativsystem som spionerar på en. Simple as that.

http://bgr.com/2015/12/01/windows-10-privacy-preferences/

http://i.imgur.com/9DoVoix.jpg

Läste på Stardocks forum att Windowblinds 10 är svårt att utveckla pga alla små uppdateringar MS gör som saboterar.

Medlem

Ångrar bittert att jag uppgraderade till Windows 10, väldigt instabilt och buggigt med konstiga fel hela tiden...

Medlem
Skrivet av Mjölkspam:
Skrivet av Hipshot:

Kommer inte uppgradera vad jag vet, finns ingen anledning för mig, så länge spelen vi gör och spelen jag spelar funkar bra på Windows 7 så.

Dessutom, en stor anledning är classic skin, utan att behöva modda in det.

Du har aldrig tänkt på att dessa spel som du spelar fungerar mycket bättre på Win10 förmodligen? Du får en prestanda ökning i dom flesta spel.
Och vad jag vet kan du använda ditt klassiska tema även i Win10?

Mja, alltså, gamla spel tjänar ju inget av nya operativ, om något så blir det mer problem. Nu säger jag inte att det kommer funka sämre med W10, för enligt mig så är det mer eller mindre samma system i grunden. Nya spel tjänar säkert mycket på W10 dock.

Så här, Quake Live kommer inte funka bättre, inte heller Torchlight 2 eller AOE2HD, nu plockade jag bara några russin här från kakan dock

Vad jag vet så inkluderar inte W10 eller W8 classic shell längre, utan man måste modda in det.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skriv svar