Musik-Kalender [3rd] - #5

Medlem
Musik-Kalender [3rd] - #5

Dagens Lucka:

- KOMPOSITÖR -

Jake "Virt" Kaufman

Idag ska vi göra en snabb liten inblick på en av mina favoritkompositörer, mannen bakom spelsoundtrack till bland annat Shantae och Shovel Knight!

Jake Kaufman född 3:e April 1981 var ingen fantast av att gå i skola, så han hoppade av och började göra remixer på spelmusik som han postade online under namnet "Virt", där han höll till på bland annat OC Remix och sin egna sida VG Mix. Hans första spel som han gjorde musik till var en Game Boy Color version av Q-Bert.

Han gjorde musik till lite spel här och där, en hel del till Game Boy. Han blev till slut anställd på Volition Inc. och hjälpte till med musiken till Red Faction: Guerilla.

År 2010 så lämnade han Volition och började på WayForward där han mer eller mindre gjorde ett namn för sig som kompositör på spel som Mighty Switch Force, Shantae: Riskys Revenge , Double Dragon Neon och Ducktales Remastered m.fl.

Tätt efter släppet av Shovel Knight som han hade gjort soundtrack till också så lämnade han WayForward för att bli frilansare. Han startade en egen Patreon-sida där han ber om pengar för att få göra mer flummiga grejer.
Men han fortsätter ändå med musik till spel, han kommer hjälpa till med låtar till kommande spelen Shantae: Half-Genie Hero och Bloodstained:Ritual of the Night.

Jag är väldigt stort fan av Jake, tycker han har en halvretro style som har mycket energi och väldigt glada melodier. Han verkar också vara en riktigt skön snubbe, all musik (som han har tillstånd för) släpper han gratis på sin bandcamp, så är dte något speciellt du vill ha på din iPod så är det bara att gotta sig där! (Använder någon iPods längre?)

Det var Jake Kaufman, inte kanske den största av kompositörer inom spelbranchen, men helt klart en av dom folkkäraste, innan jag går så skall jag lämna er med en av mina personliga favoriter som var med i förra årets julkalender! Toodles!

Över 1300 besökare igår!? Whaaaaat? Jätteroligt, men ni behöver inte vara skygga, säg hej åtminstone! Jag bits inte ... hårt.

#blogg

Medlem
Musik-Kalender [3rd] - #5

Lustigt att du skriver om just Jake, satt i veckan och funderade på om jag skulle höra av mig till honom och se om han var intresserad av att jobba tillsammans, kanske trailer, meny eller credits-musik, längre fram.

Detta är baserat både på Strike the Earth, som jag faktiskt hörde första gången nu nyligen men även på Ducktales Remaster och äldre titlar som Contra 4, ett ost som har några väldigt bra versioner av gamla Contra-låtar.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Lustigt att du skriver om just Jake, satt i veckan och funderade på om jag skulle höra av mig till honom och se om han var intresserad av att jobba tillsammans, kanske trailer, meny eller credits-musik, längre fram.

Detta är baserat både på Strike the Earth, som jag faktiskt hörde första gången nu nyligen men även på Ducktales Remaster och äldre titlar som Contra 4, ett ost som har några väldigt bra versioner av gamla Contra-låtar.

Vad jag hittade om honom så verkade han vara väldigt öppen för samarbete med både stora och små utvecklare, så go for it!

1
Skriv svar