Xbox One Vs PS4 - Q4 2015

Medlem
Xbox One Vs PS4 - Q4 2015

Jag kan säga ifrån mina erfarenheter då jag äger båda maskinerna. Jag vågar nog påstå att Sony går på knoock på alla punkter. Även när vi kommer till media biten så hamnar Boxen efter i dammet ifrån PS4an. Båda maskinerna klarar att strama musik, film och fotos ifrån en nas eller en dator . Men änsålänge så har jag inte lyckats att spela musiki ifrån den inbyggda mediastreamern på boxen medans jag spelar. På PS4an fungerar det klockrent.
Jag har inget emot xboxen men den är rättt så kass i jämförelse med PS4an. Jag älskar Gears Of War,, det var min anledning att skaffa en box.

Vad tycker ni andra? Vilken maskin gillar du bäst?


signatur

Wasted.White.Boys

Inaktiv

Har haft båda maskinerna också men gjorde mig av med min ps4 pga att Xbox ger mig allt det jag vill ha, bättre exklusiva titlar(DET HÄR ÄR SUBJEKTIVT) Bättre support än Sony, föredrar Achievements framför Trophies. Bättre handkontroll enligt mig. Streaming till Windows 10, Skype. Möjlighet att byta nick. Bakåtkompatibel, Bättre spel med Games with Gold. Bättre onlinetjänst.

Ja, det finns mycket. Visst så presterar den lite sämre i en del spel med några få FPS men med tanke på att jag håller mig till titlarna, Halo, Gears of War och Forza så är det inget som förstör för mig. Större spel som kräver mer kan jag lika gärna spela på min PC.

Medlem

Jag äger ingen krysslåda än så jag tycker ps4 är bättre på allt.
När jag köper en kanske jag ändrar min åsikt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av anon_187600:

Har haft båda maskinerna också men gjorde mig av med min ps4 pga att Xbox ger mig allt det jag vill ha, bättre exklusiva titlar(DET HÄR ÄR SUBJEKTIVT) Bättre support än Sony, föredrar Achievements framför Trophies. Bättre handkontroll enligt mig. Streaming till Windows 10, Skype. Möjlighet att byta nick. Bakåtkompatibel, Bättre spel med Games with Gold. Bättre onlinetjänst.

Ja, det finns mycket. Visst så presterar den lite sämre i en del spel med några få FPS men med tanke på att jag håller mig till titlarna, Halo, Gears of War och Forza så är det inget som förstör för mig. Större spel som kräver mer kan jag lika gärna spela på min PC.

Vad är skillnaden förutom namnet på Achivments och Trophies?

Medlem
Skrivet av Ducci:
Skrivet av Slevin:

Har haft båda maskinerna också men gjorde mig av med min ps4 pga att Xbox ger mig allt det jag vill ha, bättre exklusiva titlar(DET HÄR ÄR SUBJEKTIVT) Bättre support än Sony, föredrar Achievements framför Trophies. Bättre handkontroll enligt mig. Streaming till Windows 10, Skype. Möjlighet att byta nick. Bakåtkompatibel, Bättre spel med Games with Gold. Bättre onlinetjänst.

Ja, det finns mycket. Visst så presterar den lite sämre i en del spel med några få FPS men med tanke på att jag håller mig till titlarna, Halo, Gears of War och Forza så är det inget som förstör för mig. Större spel som kräver mer kan jag lika gärna spela på min PC.

Vad är skillnaden förutom namnet på Achivments och Trophies?

Achievements ger poäng för att visa hur aktiv du är. Ju svårare achievement ju fler poäng du får.
Är du aktiv och spelar många spel har du fler poäng än någon som fokuserar på klara spel till 100%.

Trophies finns i 4 grader. Brons, silver, guld och platina. Platina betyder oftast att du klarat av ett spel till hundra procent.
Därför är det viktigare att klara av spelen än att spela många spel då platina är det enda som är värt något.

Båda systemen har sina fördelar i e-peen mästerskapet och beroende på dig som spelare är det olika fördelar beroende på din spelstil.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

phi
Medlem

Hos mig står PS4:an och samlar damm efter Bloodborne.

Spelar jag på konsol så är det Xboxen som startas i 9 av 10 fall, dels för att jag har kompisar som spelar på Xbox men så föredrar jag även Xbox Live över PSN, Xbox exclusives, kontrollen (Elite-kontrollen), bakåtkompatibilitet (har en lång backlog på spel från 360 att spela igenom), Games with Gold har bättre spel osv.

För min del så finns det inte så mycket som lockar på PS4 förutom ett fåtal exclusives och till dess att de släpps så får den fortsätta samla damm.

Medlem

Jag spelar främst på min PS4a men jag äger också en X1 och där har jag främst för exklusiva. Trots att jag har bättre dator nu så är jag mer bekväm med att spela på PS4an.

Men i och med BC integrerades med X1 så har den väl högre value om man vill spela dem äldre spelen. Men vill jag lira mina äldre spel så har jag min 360 för det.

Jag ogillar inte någon av konsolerna, bara spelar mer på PS4an.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

planetside 2 finns till ps4 och blir bättre och bättre bara det är värt det inga fuskare.

Medlem

Har bara en xbox one för tillfället, men har spelat en del på min systersons ps4. Det skapade dock inget direkt sug för att köpa en Ps4a i nuläget.

Att få si och så många fler pixlar i diverse spel är inget som ger något sug att köpa en ps4a heller, vill jag ha bättre grafik så kan jag ju likaväl spela på min PC. Ps4an verkar även ha siktat mer på remasters än nya IP i dagsläget vilket är lite trist och när de väl kommit med nya titlar så har de inte lockat nämnvärt. En lite småmärklig sak är att Ps4ans exklusiva titlar oftast flyter på dåligt innan de patchats rätt mkt, medan multiplatformsspelen flyter på markant bättre.

Men men, ser iaf fram emot att möjligtvis köpa en Ps4a när remaken på Ratchet & Clank kommer.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Halo


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Jag har båda konsolerna, men PS4 bara pga de exklusiva titlarna så som Bloodborne, Until Dawn och snart Uncharted 4.. Men alla andra multi platform spel spelas på Xbone då jag föredrar handkontrollen och OS:et

Medlem

För mig var XBOX ONE ett givet val i början då jag spelade rätt mycket på min XBOX 360. Spelade mycket Halo och GoW vilket som alla vet är XBOX exklusiva titlar.

Köpte min XBOX ONE innan release i Sverige och var väldigt nöjd. Dock hade jag problemet att nästan alla mina vänner samt min borsa hoppade på hype tåget och köpte PS4or. Älskade konsolen men jag hade typ ingen att spela med då alla satt på PS4.

Sedan bestämmde jag mig för att köpa en PS4 för att kunna spela med mina vänner. Det vi spelade då var Destiny. Det var väldigt kul att spela med polarna men fy vad jag inte kunde stå ut med konsolen. Utan att överdriva fick jag kramp i händerna efter en kvarts spelande med PS4 kontrollen. Folk sa till mig att ge det tid och att med tiden så vänjer jag mig. Det gick inte. Jag har spelat med Playstation kontroller innan då jag ägt PS1, PS2 och PS3 sedan innan. Även de gamla kontrollerna gillade jag inte men PS4 kontrollen tog priset. Detta är självklart subjektivt. Det som inte fungerar för mig kanske fungerar väldigt bra för någon annan. Förutom kontrollen tyckte jag att min PS4a lät för mycket. Visst den var mindre och snyggare än min XBOX ONE men den lät som en dammsugare när man spelade pga värmen. Party systemet tyckte jag var dåligt jämfört med XBOX ONE samt att jag tyckte att menyerna var förvirrande. Det enda jag gillade var att man kunde spela in spelklipp som var upp till 20min långa.

Funderade på att köpa en cronus max adapter för att kunna spela med min XBOX ONE kontroller på min PS4 men kände att det kanske inte var en så bra ide. Tillslut så började mina andra vänner köpa XBOX ONE konsoller. Då hade jag folk att spela med på XBOX ONE. Sålde då min PS4a till en annan vän och körde endast XBOX ONE. Tro mig när jag gick från PS4 kontrollen till XBOX ONE kontrollen igen så grät jag nästan av glädje. XBOX ONE kontrollen är ett mästerverk IMHO.

Hur som helst. Nu något år efter så har jag fler vänner på min XBOX ONE än vad jag hade på PS4an då många nu med tiden fått upp ögonen för XBOX ONE. Vissa vänner till mig har nu sålt sina PS4or och spelar endast på XBOX ONE.

Jag är väldigt nöjd att jag stannade kvar med min XBOX ONE. Det är en otrolig maskin nu med alla nyheter.
Jag gör nästan allt på min XBOX ONE. Jag har en Kinect så att jag kan styra min konsoll. Jag har en DVB-T till USB 3.0 adapter kopplad så att jag kan kolla på vanlig TV. Jag har min Chromecast kopplad till konsollen via HDMI.
Finns inget bättre än att komma hem från jobbet och bara behöva säga "XBOX ON". Sen när konsollen är uppstartad så är det bara att säga tex. "XBOX WATCH CHANNEL 4" då visar konsollen kanal 4. Eller "XBOX VOLUME UP/DOWN" så justerar den ljudet på mitt surround system. Och nu med ELITE kontrollern samt den nya Chatpaden är jag helt mållös. Det är underbart!

Alla spel jag älskar finns att spela också. Elite Dangerous, Ark, Halo 5, StarWars, Forza 6, FIFA m.m.
Nästa vecka köper jag Rainbow 6 Siege och senare blir det att köpa The Division. Jag har MAO inget att klaga på.

Det enda spelet jag ser fram emot på PS4 är Drakes Fortune och kanske God of War. Dessa var typ de enda spelen jag spelade på tidigare Playstation-system. Drakes Fortune är IMHO en av de bästa spelserien som gjorts. Men med så många andra spel på XBOX ONE som jag älskar är det väldigt enkelt att köra på XBOX ONE.

Det enda jag saknar på XBOX ONE är att spela musik i bakgrunden. MS har sagt att det kommer men det blir efter sommaren. Ett annat spel jag saknar som jag spelar på PC är rocket league, och det kommer i februrari.

Många pratar om No Mans Sky men jag känner att det spelet ser ut att bli meh när man har Elite Dangerous på XBOX ONE.

Shit vad långt detta vart... Måste sluta nu.

Kortfattat.
Bägge konsoller är mycket bra och skillnaderna är vad du vill spela och vilka funktioner du vill ha. PS4an är lite snabbare än XBOX ONE men XBOX ONE har fler funktioner. Allt handlar om personlig smak. Vilken kontroll tycker du om? Vad spelar dina vänner på? Vilka spel vill du spela? osv.

Medlem

Det är något väldigt märkligt över hur just Xbox spelare genom tiderna upplevt krampkänningar av att hålla i en alternativ kontroll.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Paddington:

Det är något väldigt märkligt över hur just Xbox spelare genom tiderna upplevt krampkänningar av att hålla i en alternativ kontroll.

Kan vara som så att xboxhandkontrollerna fungerar bättre ergonomiskt för en hel del spelare. Själv ogillar jag playstationkontrollerna då kvalitetskänslan är lite undermålig och den saknar vikten som finns med xbox-handkontrollerna, ps4ans är något bättre men fortfarande inte lika bra för mina händer.

Här är något mindre handkontroll för playstationspelare möjligtvis.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av Paddington:

Det är något väldigt märkligt över hur just Xbox spelare genom tiderna upplevt krampkänningar av att hålla i en alternativ kontroll.

Kan vara som så att xboxhandkontrollerna fungerar bättre ergonomiskt för en hel del spelare.

För just de spelare som först valde Xbox. Jag har aldrig hört de från någon som först valt PS och sen bytte pga kramp.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

1
Skriv svar