Ignorera vissa användare/åldersgrupper

Medlem
Ignorera vissa användare/åldersgrupper

Jag börjar lite smått få nog av de som inte kan stava rätt till fragbite. Det känns som att det kommer ett par stycken till FZ som jag inte alls vill ha här.

Jag vill inte missunna dem en chans att uppleva allt trevligt på FZ men jag vill inte lida av dem heller. Skulle det inte gå att göra vissa personer eller grupper av personer "osynliga" för vissa användare?

T.ex. att man kan ignorera alla under en viss ålder osv. (Jag vet att det verkligen är att dra alla över en kam)

1. De första inläggen i en tråd skall alltid synas
2. De andra inläggen skulle vara osynliga om det var skrivet av vissa personer. Men gärna med möjligheten att visa dem igen.

Medlem

Det var en dum idé, bara unvik att läsa inlägg av användare du stör dig på.


signatur

<3

Medlem
Skrivet av Blomkruka:

Jag börjar lite smått få nog av de som inte kan stava rätt till fragbite.

bra exempel på en dåligt formulerad, för att inte säga oförståelig, mening som jag gärna skulle slippa se i framtiden

edit: eller du kanske menar att folk inte kan stava till "fragbite"?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Spelar väll inte så stor roll när dom oftast ljuger om deras ålder?

nj
Medlem
Medlem

Nu ska ni inte vara sådana. Blomkruka har faktiskt inte varit fjortis på 1½ år nu så han vill helt enkelt slippa alla omogna och jobbiga personer. Jag kan ha förståelse för det.

Medlem

Jag kan förstå att man stör sig på en del som inte kan stava *host* t ex Ice-- *host*, men jag tycker att det räcker med att ignorera deras inlägg.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Nu ska ni inte vara sådana. Blomkruka har faktiskt inte varit fjortis på 1½ år nu så han vill helt enkelt slippa alla omogna och jobbiga personer. Jag kan ha förståelse för det.

Hehe. Jag försöker iaf att hålla en någolunda mogen ton för att bara vara 18
Kanske är lättast att bara använda scrollen trots allt.

Medlem

Är nog det ska du se.

Redaktör

Att dölja vissa användares tyckande känns overkill - enklast är att helt enkelt låta bli att läsa inlägg av de personer man ogillar. Dolda inlägg innebär dessutom att meningar och sammanhang slits isär, och kategorisering efter ålder är ett oerhört trubbigt instrument. Nej, du får helt enkelt sköta censuren manuellt.


signatur
Medlem

Skulle vara ännu mer moget att inse att en del stavar sämre än andra, och att inte helt skippa någons synpunkt bara för att han/hon råkade stava fel på ett ord eller skrivit en konstig mening.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

håller med, alla som är under 20 ska inte kunna skriva nått på FZ *HOST* tex Blomkruka *HOST*

conthox - byt yrke.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Det är ingen som sagt att man skall strunta i en persons åsikter för ett stavfel eller två. Men när det är så dåligt skrivet så att det blir svårt att läsa och ibland t.o.m. svårt att förstå så är gränsen passerad. Klart att man reagerar med att antingen klaga (och därmed blir anklagad för att agera svensklärare) eller ignorera (och därmed bli anklagad för att vara omogen eller intolerant) vilket självfallet inte är bra, varken på ett forum eller i skolan/på arbetsplatsen.

Skrivet av IceMan:

conthox - byt yrke.

Varför då? Jag trivs med det jag gör och jag slipper en massa stavfel och särskrivningar på min arbetsplats.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Antog att du var svenskalärare, men det var du visst inte.
Iallafall intresantare saker finns det att leva för.
Du får ursäkta men jag är bara så extremt trött å förbannad på stav-poliser.
personligen så brukar jag inte ens se när folk stavar fel, om jag gör det, så stör jag mig inte på det heller.
folk stavar dåligt av 3st anledningar.

1. dom är barn - dvs ej deras fel
2. dom slarvar - det är ett forum, inte ett svenska prov
3. dom har problem med att stava, finns olika kännda namn på sådant, som tex dyslektiker. - dvs ej deras fel.

2àn där, är väll den biten som folk hakar upp sig på, men så länge människor kan skriva rätt och korrekt när det gäller, tex Jobbansökningar och liknande, så är det inte hela världen att man är slapp på ett forum som behandlar ett så "viktigt" ämne som tex, spel, bilar osv..

DOCK! så är vi tillbaka till det här med åsikter.
Folk får ogilla, och jag får ogilla att folk ogillar. Vidare så får folk ogilla att jag ogillar folk som ogillar folk som ogillar folk som stavar fel.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

... stav-poliser.

'stavningspoliser' om jag får be. O.O


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

gha du har rätt, stav-poliser får mig nu, när jag tänker efter att se en bild med några gay poliser som håller i stavar som ska,, ja vara i ett fult ställe. BrrrrRRrr.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

1. dom är barn - dvs ej deras fel

I sådana fall kan Erik 12 år eller Lisa 13 år ta rättningen som ett lärotillfälle och bättra sin stavning. Ta det som ngt konstruktivt istället för negativ kritik.

Skrivet av IceMan:

2. dom slarvar - det är ett forum, inte ett svenska prov

Punkt två är inte en giltig anledning och det är, precis som du skriver en anledning som bara stör - även om det inte är ett svenskaprov. (Eller "prov i svenska" om man föredrar att skriva isär det...)

Skrivet av IceMan:

3. dom har problem med att stava, finns olika kännda namn på sådant, som tex dyslektiker. - dvs ej deras fel.

Självklart finns det folk som av olika anledningar inte kan stava eller har svårt för det, som i exemplet du skrev ovan. Men det är:

1) Svårt att veta om personen lider av dyslexi eller ej.

2) Jag tror knappas att det är så många som gör det, så de få som finns här på FZ skulle inte störa om alla andra som inte lidera av dyslexi lär sig stava rätt.

Skrivet av IceMan:

så är det inte hela världen att man är slapp på ett forum som behandlar ett så "viktigt" ämne som tex, spel, bilar osv..

See your point, men å andra sidan:

Om man hela tiden ser till att stava rätt, så kommer man till slut stava rätt även när man är slapp. Ungefär som att vänja sig eller avvänja sig vid vanor/ovanor i hemmet. Tänker man t ex hela tiden på att ha det rensat och snyggt i rummet/lägenheten så är blir det snart inga problem med att ha den städat pga att det är en naturlig del av vardagen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

kruxet bara, om alla strävar efter att skriva en korekt svenska, med bårde helt rättstavda ord, men framför ellt en korekt ord/menings uppbygnad är att vi då skulle skriva så som politiker prata, och är det nått jag/vi hatar, så är det sånt därnt stelt och kallt prat som inte lever, som är helt dött, ja hemskt skrämmade och jobbigt att ens försöka läsa.

have no fear, Ice is here.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Det som är synd är att allt för många s.k. stav-poliser håller inne på det de stör sig på tills det brister. Alla otrevligheter kommer ut på en gång.
Påpeka felet tidigare i.s.f. och gör det med en schysst ton. Har man inte nog med självbehärskning till att göra detta bör man fundera över sin sociala kompetens och vad det fina språket kommer att vara värt när ingen vill tala med en.

Medlem
Skrivet av conthox:

Det är ingen som sagt att man skall strunta i en persons åsikter för ett stavfel eller två. Men när det är så dåligt skrivet så att det blir svårt att läsa och ibland t.o.m. svårt att förstå så är gränsen passerad. Klart att man reagerar med att antingen klaga (och därmed blir anklagad för att agera svensklärare) eller ignorera (och därmed bli anklagad för att vara omogen eller intolerant) vilket självfallet inte är bra, varken på ett forum eller i skolan/på arbetsplatsen.

Blomkruka (och du tydligen) vill ha en funktion där man kan ignorera vissa personer. Ni anger att anledningen är att ni inte vill läsa inlägg från personer som stavar fel och skriver oförståliga meningar ibland. För mig låter det precis som om ni vill strunta i de personernas åsikter p.g.a att dom stavar fel ibland.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Jag menar inte att man skall skriva i värsta byråkratstil, men ta ditt inlägg som jag citerade t ex. Man kan skriva i talspråk men ändå skriva snyggt:

Skrivet av IceMan:

kruxet bara, om alla strävar efter att skriva en korekt svenska, med bårde helt rättstavda ord, men framför ellt en korekt ord/menings uppbygnad är att vi då skulle skriva så som politiker prata, och är det nått jag/vi hatar...

Citat:

Kruxet är bara att om alla strävar efter att skriva en korrekt svenska, med både helt rättstavade ord, men framför allt med korrekta ord och korrekt meningsuppbygnad är att vi då skulle skriva så som politiker pratar och är det nått jag/vi hatar...

Alltså, stava rätt, men inte använda krångliga ord.

// edit

Skrivet av Rissan:

Blomkruka (och du tydligen) vill ha en funktion där man kan ignorera vissa personer...

Nej, jag skrev att man kan ignorera inläggen istället:

Skrivet av conthox:

...men jag tycker att det räcker med att ignorera deras inlägg.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Citat:
Skrivet av Rissan:

Blomkruka (och du tydligen) vill ha en funktion där man kan ignorera vissa personer...

Nej, jag skrev att man kan ignorera inläggen istället:

Skrivet av conthox:

...men jag tycker att det räcker med att ignorera deras inlägg.

Ok, men det ändrar inte på att du då struntar i nåns åsikt p.g.a att han stavar lite knasigt.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Ok, men det ändrar inte på att du då struntar i nåns åsikt p.g.a att han stavar lite knasigt.

Förstår att du menar att om man inte läser deras inlägg så läser man därmed inte deras åsikt. Vems problem är det egentligen? Jo, deras. Vill de ha sin åsikt hörd och sitt budskap framfört så måste de göra sig förstådda (på ett tydligt sätt enl. givna regler) - och det är exakt det som ett språk (med stavning etc) är till för.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Rissan:

Ok, men det ändrar inte på att du då struntar i nåns åsikt p.g.a att han stavar lite knasigt.

Förstår att du menar att om man inte läser deras inlägg så läser man därmed inte deras åsikt. Vems problem är det egentligen? Jo, deras. Vill de ha sin åsikt hörd och sitt budskap framfört så måste de göra sig förstådda (på ett tydligt sätt enl. givna regler) - och det är exakt det som ett språk (med stavning etc) är till för.

Känns som du just sparkade dyslektiker världen över i skrevet och kallade dom idioter.

Du verkar inte förstå att alla inte kan stava bra, själv (dom flesta andra också skulle jag gissa) kan jag trots vissa felstavningar och konstiga meningsuppbyggnader oftast förstå vad personen menar. Och bara för att nån stavar dåligt betyder inte det att deras åsikter är värda mindre.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Känns som du just sparkade dyslektiker världen över i skrevet och kallade dom idioter.

Om du hade läst mina tidigare inlägg, så hade du vetat att de var ett undantag.

Skrivet av Rissan:

Du verkar inte förstå att alla inte kan stava bra, själv (dom flesta andra också skulle jag gissa) kan jag trots vissa felstavningar och konstiga meningsuppbyggnader oftast förstå vad personen menar.

Om du hade läst mina tidigare inlägg, så hade du vetat att jag förstår att alla inte kan stava felfritt, men att:

Skrivet av conthox:
Skrivet av IceMan:

1. dom är barn - dvs ej deras fel

I sådana fall kan Erik 12 år eller Lisa 13 år ta rättningen som ett lärotillfälle och bättra sin stavning. Ta det som ngt konstruktivt istället för negativ kritik.

samt

Skrivet av conthox:

Om man hela tiden ser till att stava rätt, så kommer man till slut stava rätt även när man är slapp. Ungefär som att vänja sig eller avvänja sig vid vanor/ovanor i hemmet.

Skrivet av Rissan:

Och bara för att nån stavar dåligt betyder inte det att deras åsikter är värda mindre.

Det har jag fortfarande inte påstått, varför skriver du det? Jag har aldrig sagt ngt sådant.

Innan ngn svarar på mina inlägg - snälla, läs _allt_ jag har skrivit. Det blir så tjatigt annars.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det är ju precis det du säger, du och blomkruka vill hoppa över inlägg med stavfel. Om ni hoppar över dom kan ni inte rätta dom.

Och eftersom ni hoppar över dom inläggen anser ni ju att dom inte är värda nåt bara för några felstavningar.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Dålig stavning => låg intelligens => dumma åsikter => korkade inlägg. Därmed skulle man inte riskera att gå miste om något av relevans om man skulle ignorera alla inlägg av felstavande användare.

nj
Medlem
Skrivet av asker:

Dålig stavning => låg intelligens => dumma åsikter => korkade inlägg. Därmed skulle man inte riskera att gå miste om något av relevans om man skulle ignorera alla inlägg av felstavande användare.

Där kan jag inte hålla med. Minns C[E]tra som brukade hålla till på FZs forum på den gamla goda tiden (när QW/Q2/Q3 spelades rejält runtom i Sverige) före phpBB-forumet här på FZ.
Hans stavning var inte den bästa och han kommenterade själv att han helt enkelt inte orkade bry sig om att kontrolläsa alla inlägg när han skrev för snabbt då språkpoliser började gnälla och kommentarer om dyslexi dök upp.
Däremot så var hans inlägg allt annat än korkade eller fyllda av dumma åsikter.

Medlem
Skrivet av nj:
Skrivet av asker:

Dålig stavning => låg intelligens => dumma åsikter => korkade inlägg. Därmed skulle man inte riskera att gå miste om något av relevans om man skulle ignorera alla inlägg av felstavande användare.

Där kan jag inte hålla med. Minns C[E]tra som brukade hålla till på FZs forum på den gamla goda tiden (när QW/Q2/Q3 spelades rejält runtom i Sverige) före phpBB-forumet här på FZ.
Hans stavning var inte den bästa och han kommenterade själv att han helt enkelt inte orkade bry sig om att kontrolläsa alla inlägg när han skrev för snabbt då språkpoliser började gnälla och kommentarer om dyslexi dök upp.
Däremot så var hans inlägg allt annat än korkade eller fyllda av dumma åsikter.

Om man på allvar tror att dålig stavning är lika med låg intelligens kanske man ska ta och göra ett iq test själv.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av asker:

Dålig stavning => låg intelligens => dumma åsikter => korkade inlägg. Därmed skulle man inte riskera att gå miste om något av relevans om man skulle ignorera alla inlägg av felstavande användare.

Det är ingen självklarhet att bristande stavning har med låg intelligens att göra utan beror nog mer på bristande kunskap om något. Intelligens/IQ och kunskap är inte samma sak.
En person med lägre svenska kunskaper än dig behöver inte vara mindre intelligent och därför är det ingen självklarhet att de kommer med dumma inlägg.

Sen är det jäkligt löjligt att bedöma personer som dumma för att de inte rättstavar sina inlägg.


signatur

<3

12
Skriv svar