Bör spel märkas med trigger warnings?

Medlem
Bör spel märkas med trigger warnings?

Satt och kollade på ett några veckor gammalt avsnitt av SVT Debatt igår kväll, där de pratade om att man numera försöker märka visst skolmaterial (till exempel böcker) som innehåller så kallade trigger warnings, alltså innehåll som kan uppfattas som stötande. I programmet tog man upp böcker som skildrade vita, heterosexuella män - vilka kan uppfattas som stötande av vissa människor.

Så frågan i denna tråd blir naturligtvis - bör åldersklassificeringen utökas med att inkludera trigger warnings på asken eller i den digitala affären? Spelutvecklarna får helt enkelt lov att redogöra vilka typer av inslag som förekommer i spelet, till exempel om våld mot kvinnor skildras, om det finns stereotypisering av svarta eller andra folkgrupper etc.

På det här sättet skulle man tydligt kunna redogöra för konsumenten vilken produkt hon kan förvänta sig innan ett köp genomförs. Det går ju liksom inte att se på asken exakt vilken innehåll som döljer sig på skivan.

Medlem

Det finns ju redan en PEGI-symbol för innehåll som kan upplevas som diskriminerande.

Det finns även en symbol som visar att spelet innehåller våld. Behöver man särskilja på "våld" och "våld mot kvinnor"? Nej, det tycker jag inte.

Medlem

Finns gott om märkning. En del spel tycker jag har nästan för mycket märkning och för hög åldersgräns. Men det beror nog på att i Sverige är vi inte lika konservativa som i många andra EU länder.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Finns gott om märkning. En del spel tycker jag har nästan för mycket märkning och för hög åldersgräns. Men det beror nog på att i Sverige är vi inte lika konservativa som i många andra EU länder.

Det beror på rättsystemen. I många länder, ex USA, finns det inga begränsningar på hur mycket du kan stämma någon för och kraven är dessutom mycket lägre än i Sverige. Lägg sedan på den något surrealistiska moralsynen i landet så blir det så här.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Trigger warnings... Den meningen gör mig kränkt..
Vi har en hel generation av lättkränkta, psykiskt veka och självberättigade idioter som önskar leva i en bubbla där allt är glädje och lycka. Det är inte samhället eller andras ansvar att hålla den här bubblan vid liv. Att gå hela livet med förhoppningen av att aldrig bli "kränkt" eller se/höra något man inte håller med om är en vanföreställning som saknar motstycke, det är en del av livet att bli utsatt för saker man inte håller med om, personer som är idioter, situationer som är jobbiga. Det kallas att växa upp och få erfarenhet.
Nej vi behöver inte hjälpa dessa individer ytterligare att uppehålla sin fantasifasad, låt dem uppleva verkligheten istället.

Also, " I programmet tog man upp böcker som skildrade vita, heterosexuella män - vilka kan uppfattas som stötande av vissa människor." Vafan! Det hör gör mig kränkt som vit, heterosexuell man! Att få veta att hela min existens, något jag absolut inte kan göra något åt uppfattas som stötande, hur fan är det ok att göda en sådan kultur?

Medlem

Även om grunden till idén skulle kunna vara bra. Så tvivlar jag på att den blir respekterad.

Ingen följer ju åldersgränsen på ett spel tex, alla kan spela ett 18 års spel. Så tvivlar på att nya markeringar skulle ändra saker och ting.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Nja, vet inte om det skulle hjälpa på något sett. Ingen tittar efter ordenltigt på förpackingar idag känns det som.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Gud, triggervarning. Blir kränkt jag bara hör ordet. Att man dessutom ska sätta triggervarning på skolböcker till högskola och universitet gör nog att ett flertal döda lärda vänder sig i sina gravar. Så skrattretande, inskränkt och oallmänbildat att man blir mörkrädd.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Gud, triggervarning. Blir kränkt jag bara hör ordet.

Då vann du. Den som blir kränkt först vinner.
Det är så det fungerar i det här landet nu för tiden.

Röstade såklart "nej".


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

1
Skriv svar