Spelattribut: skydd

Medlem
Spelattribut: skydd

Hej. Jag är helt ny i detta forum och skulle förmodligen ha sökt lite bättre. Men jag fick så många irrelevanta träffar så jag chansar på att skriva ett nytt ämne istället. Med risk för att bli flamad.

Hur som haver. FZ har ju en rätt fin databas över spel nu. Spelets hemsida, tillverkare, betyg, demolänkar etc.
Vad jag skulle vilja se vid varje spel är ännu ett attribut - vilket typ av skydd spelet använder/kommer att använda sig av. Jag har ännu inte sett något sådant. Men jag är känd för att vara blind ibland.

Jag t.ex som har tappat en DVD brännare tack vare starforce undviker spel med SF. Oh tro mig jag har fått lida för det. T.ex toca 3 som jag så gärna ville ha. Skrev till och med brev till codemasters och bad om en SF befriad version. Men icke. Kunde dock trösta mig med Live For Speed som är ett par snäpp bättre. Och rätt bra pris!

W2k
Medlem

Det finns en hel del sidor som katalogiserar vilken typ av kopieringsskydd spel har. Jag vill inte nämna nån direkt URL, men en av de större dyker upp om man googlar "mods & patches till PC-spel".


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Inaktiv

Jag håller iofs med delvis. Det borde finnas en liten ruta med alternativen SF/Ej-SF. Om än bara för att rädda sin dvd-spelare.


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Inaktiv

Sidor som arkiverar .NFO:er från releasegrupper är bra om man vill kolla upp kopieringsskydd.

Medlem

Skulle vilja återaktualisera detta ämne dels med anledning av egna problem med bränning just nu på hemma burken.
Men också av anledningen att många spel idag kommer med lite olika online registreringsfunktioner, vilka ofta inte detaljeras på kartongen.
Alltså förslag på en liten ruta vid varje titel med kommentarer om Starforce, SecuROM eller Windows Live.

(Råkade nästan köpa Gears Of War men slapp undan med blotta förskräckelsen, köpte tyvärr Bioshock..)


signatur

"They`ve made a what out of it!?"

Redaktör

Vi kommer inte införa en separat ruta med info om vilket kopieringsskydd varje spel har. Det betyder merjobb för skribenterna och är långtifrån alltid relevant. Däremot talar vi om i texten om vi stöter på problem, då också vad problemet beror på.


signatur
1
Skriv svar