Är robotarna våra vänner? I Fulkultur #2 pratar vi om AI

Robot
Är robotarna våra vänner? I Fulkultur #2 pratar vi om AI

Robokalypsen är här! Eller kommer våra robot overlords mest att slå oss i schack? Fulkultur diskuterar i avsnitt två.


Medlem
Är robotarna våra vänner? I Fulkultur #2 pratar vi om AI

Allting är relativt. Det är vad vi gör det till.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mindrax:

Allting är relativt. Det är vad vi gör det till.

Eller så gör AI:n sig relativ till vad den vill!


signatur
Medlem
Medlem

Å, lyssnade på väg hem från jobbet. Mycket trevligt snack. Satt hela avsnittet och väntade på att ni skulle komma in på The Matrix. Hände aldrig :.(.. Det är ju en AI-apokalyps som endast har Skynet att mäta sig med.

Hur som helst: för alla som är intresserade av ämnet måste jag rekommendera en artikel. Detta är det absolut bästa och mest intressanta jag läst om ämnet. Kan utfärda en liten varning för existensiell ångest efter texten Väldigt fascinerande och skrämmande resonemang. Den är väldigt lång, men värd varenda minut framför skärmen!

http://waitbutwhy.com/2015/01/artificial-intelligence-revolut...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av EagleOwl:

Å, lyssnade på väg hem från jobbet. Mycket trevligt snack. Satt hela avsnittet och väntade på att ni skulle komma in på The Matrix. Hände aldrig :.(.. Det är ju en AI-apokalyps som endast har Skynet att mäta sig med.

Hur som helst: för alla som är intresserade av ämnet måste jag rekommendera en artikel. Detta är det absolut bästa och mest intressanta jag läst om ämnet. Kan utfärda en liten varning för existensiell ångest efter texten Väldigt fascinerande och skrämmande resonemang. Den är väldigt lång, men värd varenda minut framför skärmen!

http://waitbutwhy.com/2015/01/artificial-intelligence-revolut...

Haha, insåg det efter programmet. Vi höll ju på missa Blade Runner också den artikeln får läsas i badet tror jag!


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Mindrax:

Allting är relativt. Det är vad vi gör det till.

Eller så gör AI:n sig relativ till vad den vill!

Tam Tam Taaaaaaam!

Apropå ämnet "AI som utför självprogrammering", animerings- middleware programmet endorphin från natural motion skapades delvis på så vis. I början när företaget var i startgropen försökte de få deras animeringsprogram att skapa en walk cycle som skulle kunde hantera fysik. Karaktären ramlade ihop gång på gång men utvecklades själv via trial and error och blev bättre med tiden, typ evolution. Till slut lyckades programmet själv lista ut hur den skulle reagera mot... eller "tillsammans" med fysiken när den skulle utföra en lyckad walk cycle. Programmerarna hade programmerat ett system som listade ut själv hur den på bästa vis skulle skapa animationer och ta egna beslut, baserad på fysiken, omgivningen och vilja/önskemål/instruktion från animeraren.
Idag har Natural motion verktyg för spel- och film-industring gällande "behavior based" animation och lite till.

Men vi vet att AI:n i natural motion spelar utåt dum men smider, i hemlighet, på egna planer om att ta över människan.....
Who is doing the walk cycle now bitch? You pesky humans! Walk i tell you walk!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av EagleOwl:

Å, lyssnade på väg hem från jobbet. Mycket trevligt snack. Satt hela avsnittet och väntade på att ni skulle komma in på The Matrix. Hände aldrig :.(.. Det är ju en AI-apokalyps som endast har Skynet att mäta sig med.

Hur som helst: för alla som är intresserade av ämnet måste jag rekommendera en artikel. Detta är det absolut bästa och mest intressanta jag läst om ämnet. Kan utfärda en liten varning för existensiell ångest efter texten Väldigt fascinerande och skrämmande resonemang. Den är väldigt lång, men värd varenda minut framför skärmen!

http://waitbutwhy.com/2015/01/artificial-intelligence-revolut...

Haha, insåg det efter programmet. Vi höll ju på missa Blade Runner också den artikeln får läsas i badet tror jag!

Och ändå missade ni det viktigaste !!
Vafan gubbar, att prata om AI och inte ens nämna System Shock 2 (och ettan för den delen) borde det vara kompanismisk på !

P.S. Jag kan ta med mig mattpiskan och komma förbi kontoret och ge er en Scheike uppläxning

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av s3ng:

Obehagligt fimklipp...

Precis så dåligt som jag trodde!

Skrivet av =FFM=FH:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Mindrax:

Allting är relativt. Det är vad vi gör det till.

Eller så gör AI:n sig relativ till vad den vill!

Tam Tam Taaaaaaam!

Apropå ämnet "AI som utför självprogrammering", animerings- middleware programmet endorphin från natural motion skapades delvis på så vis. I början när företaget var i startgropen försökte de få deras animeringsprogram att skapa en walk cycle som skulle kunde hantera fysik. Karaktären ramlade ihop gång på gång men utvecklades själv via trial and error och blev bättre med tiden, typ evolution. Till slut lyckades programmet själv lista ut hur den skulle reagera mot... eller "tillsammans" med fysiken när den skulle utföra en lyckad walk cycle. Programmerarna hade programmerat ett system som listade ut själv hur den på bästa vis skulle skapa animationer och ta egna beslut, baserad på fysiken, omgivningen och vilja/önskemål/instruktion från animeraren.
Idag har Natural motion verktyg för spel- och film-industring gällande "behavior based" animation och lite till.

Men vi vet att AI:n i natural motion spelar utåt dum men smider, i hemlighet, på egna planer om att ta över människan.....
Who is doing the walk cycle now bitch? You pesky humans! Walk i tell you walk!

Haha, visst får man nästan alltid HK47:s kommentarer om mänskligheten när man tänker på elaka AI-robotar? Flesh sacks.

Det där är ju sjukt intressant - undrar om det var den som användes i Spore för att de (penis)djur man skapade skulle gå på ett vettigt sätt? Annan intressant läsning: http://www.wired.com/2015/12/google-and-facebook-race-to-solv...

Skrivet av Decado:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av EagleOwl:

Å, lyssnade på väg hem från jobbet. Mycket trevligt snack. Satt hela avsnittet och väntade på att ni skulle komma in på The Matrix. Hände aldrig :.(.. Det är ju en AI-apokalyps som endast har Skynet att mäta sig med.

Hur som helst: för alla som är intresserade av ämnet måste jag rekommendera en artikel. Detta är det absolut bästa och mest intressanta jag läst om ämnet. Kan utfärda en liten varning för existensiell ångest efter texten Väldigt fascinerande och skrämmande resonemang. Den är väldigt lång, men värd varenda minut framför skärmen!

http://waitbutwhy.com/2015/01/artificial-intelligence-revolut...

Haha, insåg det efter programmet. Vi höll ju på missa Blade Runner också den artikeln får läsas i badet tror jag!

Och ändå missade ni det viktigaste !!
Vafan gubbar, att prata om AI och inte ens nämna System Shock 2 (och ettan för den delen) borde det vara kompanismisk på !

P.S. Jag kan ta med mig mattpiskan och komma förbi kontoret och ge er en Scheike uppläxning

Är det piskan i konstrotting eller naturläder?


signatur
Medlem

Mycket trevligt att lyssna på
Spännande ämne

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av jlarss:

Mycket trevligt att lyssna på
Spännande ämne

Tack - och vi håller med! Känns som det finns hur mycket som helst att säga. Och förfasas över.


signatur
Inaktiv

Det riktig trevlig podcast. Är mycket glad för att ni börjat samarbeta med Swec så nu har ni fått tillbaks en gammal FZ läsare ;).

Har knappt läst några böcker i mitt liv men minst 70% av dessa var skrivna av Asimov :). Rekommenderas starkt!

StarTrek TNG och Voyager rekommenderas också. På Voyager har de en AI läkare som uppgraderas med tiden och blir mer och mer mänsklig. Samma med Data i TNG. Han växer och utvecklas han med och har tom en ond "brorsa" som ställer till då också då.

Personligen så är jag säker på att en dag lär man utveckla AI som kan tänka själv. Redan nu finns väl självlärda/tänkande robotar som är på samma nivå i utvecklingen som småbarn..
Frågan är då inte om utan när och hur ska man hantera situationen då den blir realitet...

Medlem

Replikatorer som borde vara det effektivaste sättet att utforska universum, känns som det också kan vara ett av de farligare. Eventuellt harmlösa men vi har ju alla sett Stargate!

Medlem

Jodå, nog är det kört alltid. Robotarna kommer att ersätta oss alla, eftersom vi arbetar hårt på att få det så. Youtube förklarar saken närmare.


signatur

Last one to heaven is a loser!

Medlem
Skrivet av Kapten Kolja:

Jodå, nog är det kört alltid. Robotarna kommer att ersätta oss alla, eftersom vi arbetar hårt på att få det så.

Kört är väl att ta i va? Visst om man antar att robotar kan sköta alla mänskliga jobb så är det ju inte vi människor som blivit överflödiga, snarare konceptet att alla människor ska jobba 8 timmar om dagen för en lön. Då är det ju snarare det rådande ekonomiska systemet som är "kört". Men vad vet jag

Medlem
Skrivet av Typhor:
Skrivet av Kapten Kolja:

Jodå, nog är det kört alltid. Robotarna kommer att ersätta oss alla, eftersom vi arbetar hårt på att få det så.

Kört är väl att ta i va? Visst om man antar att robotar kan sköta alla mänskliga jobb så är det ju inte vi människor som blivit överflödiga, snarare konceptet att alla människor ska jobba 8 timmar om dagen för en lön. Då är det ju snarare det rådande ekonomiska systemet som är "kört". Men vad vet jag

Jo, jag är rädd att det är kört trots allt. Inte för att robotarna kommer att utrota oss, utan för att vi gör oss överflödiga i produktion av varor och tjänster. Och har vi inget arbete så kommer vi inte att kunna konsumera, och då finns det plötsligt inte mycket för oss att göra här på jorden.

Vad gäller vårt ekonomiska system så har jag redan lämnat 8-timmars heltidsarbete bakom mig, och vill inte tillbaka. Det är dags att skörda frukterna av vad rationalisering, datorisering och automatisering har gjort för produktionen. Frukt i form av mer fritid, snarare än mer pengar och prylar.

Men det är klart - kunde vi säkerställa att datorerna och robotarna arbetade i vår tjänst skulle vi ju alla kunna leva i lättja och välstånd utan större problem än hur vi väljer att fördriva vår tid. I alla fall den som äger en maskinpark.


signatur

Last one to heaven is a loser!

1
Skriv svar