Mysigt obehaglig kortfilm om farorna med virtual reality

Robot
Mysigt obehaglig kortfilm om farorna med virtual reality

Allt är inte bara guldpläterade kontakter och gröna kretskort med framtidens underhållning.

#nyhetstips


Medlem
Mysigt obehaglig kortfilm om farorna med virtual reality

Obehagligt slut..

Inaktiv

skulle inte förvåna mig det minsta om slutet blir verklighet innom en snar framtid.

HTC Vive / Oculus runt hörnet + Nvidea Pascal 2016 o Volta 2018+ i7 4.0 och upp cpu.
Internet som bara blir snabbare o snabbare. Gissar på 10 år ca.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Blackwolfe:

Obehagligt slut..

Jo, tyckte det blev lite ostigt när de gick över till "speldelen" men det var klart värt att hänga kvar.


signatur
Inaktiv

Välgjord och intressant film.
Militären kommer garanterat bygga stridsrobotar så fort teknologin tillåter det. Idag - beväpnade UAV som styrs av markpersonal, imorgon - plåtburkar som likviderar "fiender" medan operatören sitter i VR-stolen, på hemmaplan i en säker militärbas...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av ArtMan:

Välgjord och intressant film.
Militären kommer garanterat bygga stridsrobotar så fort teknologin tillåter det. Idag - beväpnade UAV som styrs av markpersonal, imorgon - plåtburkar som likviderar "fiender" medan operatören sitter i VR-stolen, på hemmaplan i en säker militärbas...

Forever Free-böckerna av Haldeman


signatur
Medlem

Om nu VR blir så pass utbrett, så får man hoppas att fokus är på underhållning och utveckling. Spel, film, klassrum, mötesrum och arbetsplatser.
Men som med allt annat så kommer det så klar användas till annat än positiva saker och både brukas och missbrukas

När det gäller militära användningsområden för VR och drönare, så är det som i flera andra fall. Det har redan satsats mycket pengar på det när tekniken når vanliga konsumenter.
FZ länkade en nyhet som kan kopplas till det här för ett par månader sedan, om ryska T-90 tanks som skulle fjärrstyras och om en "skämtsam" kommentar från Rysslands vice premiärminister om rekrytering bland world of tanks spelare.

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20151017/ryssland-bygger-fj...

Medlem
Medlem

Väntat.


signatur

autograph

Medlem

Lol, när tåget "uppfanns" varnade experter och vetenskapsmän
om hur farligt det kunde vara för den mänskliga hjärnan att färdas så fort...30km/h.

Snyggt gjord film


signatur

MattiAceGaming

Medlem
Skrivet av MattiAce:

Lol, när tåget "uppfanns" varnade experter och vetenskapsmän
om hur farligt det kunde vara för den mänskliga hjärnan att färdas så fort...30km/h.

Snyggt gjord film

Skumt, med tanke på att vi färdas runt 1600 km/h när vi sitter stilla på grund av Jorden rotation :P.

VR kommer nog definitivt vara framtiden, i framtiden kommer man nog kunna mappa ut hela sin lägenhet och kunna gå runt i sin virtuella lägenhet som man har dekorerat helt till sin egen smak, det virtuella kan nog också scanna in alla saker och objekt som finns i lägenheten och på så sätt skapa allt som finns i 3d, så rör man en sak så rör det sig i det virtuella!

Medlem

Det är klart en "risk" att folk ska fastna i VR men samtidigt så tycker jag definitivt inte att det är något som ska hindra VR:s utveckling (el. dyl) för då kan man lika bra förbjuda allt som kallas Alkohol, Tobak och andra "onödiga" men skadliga produkter. Nöje kommer det alltid finnas det är bara upp till var och en att själv bestämma vad man vill göra med sin tid.
Det där att VR snart kommer att hamna i Militärhårdvara är nog inte så långt borta (det är ju i princip nästa steg efter Drönare). Hemskt om det skulle bli som i filmen dock att man inte själv vet om vad man egentligen gör.
Med allt det sagt så måste jag säga att det är en GRYMT snygg kortfilm!

Medlem

Har för mig att militären redan har gjort vapen av vr. Såg nåt klipp då dom styrde tanks med vr, har till och med för mig att det var svenska militären. Kanske ryska kommer inte ihåg.

Edit: Norge var det nog förresten

Medlem

Kan ju passa på att slänga in en bokrekommendation "Ready player one" som är en rätt kul fiction om det här ämnet!

emj
Medlem

Flygmaskiner kan fjärrstyras idag för att de är lite svårare att radiostöra när de flyger på 5000m, men som radiotekniken ser ut idag är det helt omöjligt att fjärrstyra tanks.

Autonoma tanks är en annan sak, att det är mindre SciFi med "AI" är lite läskigt i sig.

Medlem

Enders Game VR

Medlem

Kolla en "gammal" Polsk-Japansk film som heter Avalon.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Äh, det var precis vad dom sa om rockmusiken på 50-talet, sluta censurera, PK-kärringar! Men det får man väl inte säga i det här jävla landet?!

Men skämt åsido, jag kommer nog själv skippa VR iallafall till en början. Ifall jag bara talar för mig själv så har datorn stor dragningskraft redan som det är idag, och jag kan tycka att jag skärmar av mig från omgivningen bara jag sitter med en del randomspel. Kanske inte har så mycket tid över nuförtiden, men fram till typ 37 så gick en jäkla massa tid åt till spelande.

Ifall möjligheten erbjuds att stänga in sig i en hjälm för att uppleva en alternativ verklighet så misstänker jag att det kan gå åt skogen för många...långt fler än de som spelar för mycket idag. Scenariot som filmen målar upp är jag kanske inte så orolig för...eller iallafall inte att man ska spela FPS på "riktigt" i något u-land. Missbrukarbeteendet hos människor som låter spelandet gå framför sitt liv och välbefinnande känns mer troligt.

Medlem
Skrivet av SogeUnleashed:

Internet som bara blir snabbare o snabbare.

Nej det lär det inte bli om du inte kommer på något som är snabbare än ljuset.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Inaktiv
Skrivet av Paddington:
Skrivet av SogeUnleashed:

Internet som bara blir snabbare o snabbare.

Nej det lär det inte bli om du inte kommer på något som är snabbare än ljuset.

Håller inte koll själv så du får gärna informera mig ^^.
Du säger alltså att internet kommer inte bli snabbare än vad det redan är elr vadå? : )

Gnällkuk
Skrivet av gobbophreak:

Kan ju passa på att slänga in en bokrekommendation "Ready player one" som är en rätt kul fiction om det här ämnet!

Skrivet av gobbophreak:

Kan ju passa på att slänga in en bokrekommendation "Ready player one" som är en rätt kul fiction om det här ämnet!

Grymt bra bok, stort plus om man är född sent 70-tal/ tidigt 80-tal. Ska även bli film


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av SogeUnleashed:
Skrivet av Paddington:
Skrivet av SogeUnleashed:

Internet som bara blir snabbare o snabbare.

Nej det lär det inte bli om du inte kommer på något som är snabbare än ljuset.

Håller inte koll själv så du får gärna informera mig ^^.
Du säger alltså att internet kommer inte bli snabbare än vad det redan är elr vadå? : )

Nej precis, just internet kommer inte bli snabbare eftersom signalering med fiberuppkoppling redan sker med ljusets hastighet (ljuspulser i glasfibrer för minsta motstånd) och det är det snabbaste som finns. Men mycket annat inom teknik kommer ju utvecklas och bli bättre såklart


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Inaktiv
Skrivet av Paddington:
Skrivet av SogeUnleashed:
Skrivet av Paddington:
Skrivet av SogeUnleashed:

Internet som bara blir snabbare o snabbare.

Nej det lär det inte bli om du inte kommer på något som är snabbare än ljuset.

Håller inte koll själv så du får gärna informera mig ^^.
Du säger alltså att internet kommer inte bli snabbare än vad det redan är elr vadå? : )

Nej precis, just internet kommer inte bli snabbare eftersom signalering med fiberuppkoppling redan sker med ljusets hastighet (ljuspulser i glasfibrer för minsta motstånd) och det är det snabbaste som finns. Men mycket annat inom teknik kommer ju utvecklas och bli bättre såklart

Alright tack för informationen Alltid lär man sig något nytt

emj
Medlem
Skrivet av Paddington:

Nej precis, just internet kommer inte bli snabbare eftersom signalering med fiberuppkoppling redan sker med ljusets hastighet (ljuspulser i glasfibrer för minsta motstånd) och det är det snabbaste som finns. Men mycket annat inom teknik kommer ju utvecklas och bli bättre såklart

Fast jag som har ganska bra uppkoppling får 1-5 ms lokalt i Stockholm i latency det är mellan 20 och 100 mil om man åker med en ljuspuls genom en fiberkabel. Så det finns absolut möjlighet att göra internet snabbare speciellt på kortare avstånd.

Mest jag som har snöat in mig på att ha låg latency.

Medlem
Skrivet av emj:
Skrivet av Paddington:

Nej precis, just internet kommer inte bli snabbare eftersom signalering med fiberuppkoppling redan sker med ljusets hastighet (ljuspulser i glasfibrer för minsta motstånd) och det är det snabbaste som finns. Men mycket annat inom teknik kommer ju utvecklas och bli bättre såklart

Fast jag som har ganska bra uppkoppling får 1-5 ms lokalt i Stockholm i latency det är mellan 20 och 100 mil om man åker med en ljuspuls genom en fiberkabel. Så det finns absolut möjlighet att göra internet snabbare speciellt på kortare avstånd.

Mest jag som har snöat in mig på att ha låg latency.

Ja grejen är ju alla vägkorsningar (routrar) och så. Där tappas lite tid men det är svårt att undvika för de är typ så snabba som man kan förvänta sig och man måste ju ha ett vägnät. Millisekunder är också millisekunder, skillnaden i hastighet på internet framöver kommer nog inte bli märkbar. Uppgraderingar framöver är ju inte som att byta från en häst till en bil.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

1
Skriv svar