PC-försäljningen störtdyker

Robot
PC-försäljningen störtdyker

Mörka moln vid horisonten, men rapporter tyder på att en viss hobby går mot strömmen.


Medlem
PC-försäljningen störtdyker

Klart man bygger själv. Det blir dessutom billigare!

Medlem

Brukar ju inte vara speciellt stor prestanda förbättring mellan åren, klart det tar längre tid vid behov att uppgradera datorn.

Medlem

Byggde denna datorn 2010, blir till att bygga en ny i april efter man har bestämt sig för Oculus eller HTC Vive.

Medlem

Självklart bygger man själv. Färdiga speldatorer är bedrägeri.

Medlem

1) Prestandastegen mellan nyaste och förra generationen kanske inte är lika höga som förut
2) Konsolerna håller tillbaka prestandakraven på spelen vilket inte ger samma behov av uppgraderingar
3) Man behöver inte alltid köpa allt nytt, utan det räcker med vissa delar
4) Finns begagnatmarknad för PC-delar som förenklats på senare år med sajter som Tradera, Blocket och Facebook där det är smidigare att på ett bra sätt sälja/köpa


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Självklart bygger man själv. Färdiga speldatorer är bedrägeri.

Jag som är lat och finner datorbyggande extremt tråkigt brukar numera köpa färdiga. När jag var yngre brukade jag alltid bygga själv men då tyckte jag det var roligt.

Medlem

Anledningen till att folk kan vänta längre med att uppgradera grafikkortet m.m är för att alla spel som kommer ut nu har grafik som är anpassad för förbannade konsoler

Medlem

Delarna brukar ha olika livslängd för mig. Spelandet hänger mest på grafikkortet och därför är det den komponent som åker först. För att jag ska orka slita ut moderkort och börja från grunden, krävs det att något stort ska hända som gör det värt att byta processorn också.

Medlem

Finns ingen riktigt anledning att lägga 5-10k på ny hårdvara för att boosta 10-20% i prestanda var annat år. Dagens processorer står sig väldigt länge, till skillnad från början av 2000-talet.

Gen
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Självklart bygger man själv. Färdiga speldatorer är bedrägeri.

Det var väl lite att ta i?
Visst att märkesburkarna kostar mer än de smakar och har ofta undermåliga specs. Men köper man en färdigbyggd dator på Inet/Webhallen/Komplett osv så får man bra grejer till ett bra pris.

Personligen uppgraderar jag hela tiden och byter ut det ena eller det andra. Är bara vid CPU skifte som det blir en större uppgradering (CPU, mobo, RAM, case).

Medlem

Jag brukar "uppgradera" processor och grafikkort separat. Halvvägs in i den ena komponentens "livscykel" uppgraderar jag den andra.

Konsolifieringen har gjort att systemkraven för spel som spelas av casualfolket stegras diskret efter lanseringen av ny konsolhårdvara. De behöver egentligen bara uppgradera först efter att nya konsoler släppts, och det har blivit mer sällan.

Sen har vi tex Star Citizen som skiljer sig från den mängden, men det enbart lär inte driva någon större datorförsäljning.

Kompletta ny-pc är dock bara för oseriösa användare.

Medlem

Bygga själv är både billigare och miljövänligare, om man nu inte byter hela innehållet förstås.

Testpilot

Hahah , dessa braskande rubriker kommer varje år och sen visar det sig att försäljningen går bra iallafall.

phi
Medlem
Skrivet av purjo:
Skrivet av Bojkott:

Självklart bygger man själv. Färdiga speldatorer är bedrägeri.

Jag som är lat och finner datorbyggande extremt tråkigt brukar numera köpa färdiga. När jag var yngre brukade jag alltid bygga själv men då tyckte jag det var roligt.

Håller med. Finns inte mycket som skulle få mig att orka börja sätta ihop en ny speldator själv, jämföra komponenter, prestanda per krona, kolla benchmarks, överklockningspotential m.m.

Då går jag hellre in på t.ex Inet och väljer den speldatorn som passar min budget bäst och klickar hem en färdigbygg och färdigtestad dator som är klar för att användas direkt (eventuell nyinstallation av OS). Pyntar jag sedan en tusenlapp eller två mer för allt så kvittar det.

Medlem
Skrivet av phi:
Skrivet av purjo:
Skrivet av Bojkott:

Självklart bygger man själv. Färdiga speldatorer är bedrägeri.

Jag som är lat och finner datorbyggande extremt tråkigt brukar numera köpa färdiga. När jag var yngre brukade jag alltid bygga själv men då tyckte jag det var roligt.

Håller med. Finns inte mycket som skulle få mig att orka börja sätta ihop en ny speldator själv, jämföra komponenter, prestanda per krona, kolla benchmarks, överklockningspotential m.m.

Då går jag hellre in på t.ex Inet och väljer den speldatorn som passar min budget bäst och klickar hem en färdigbygg och färdigtestad dator som är klar för att användas direkt (eventuell nyinstallation av OS). Pyntar jag sedan en tusenlapp eller två mer för allt så kvittar det.

Halva nöjet är att bygga och klocka datorn.
Jag litar då inte på att någon datorbutik ska göra sitt jobb ordentligt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Bygger själv men ser ingen andledning att byta ut min 4-5 år gamla dator. Den spelar alla spel jag är intresserad av på PC utan problem.

Medlem

Jag har byggt mina egna datorer i snart 20 år och kommer aldrig att köpa en färdigbyggd dator. Halva nöjet är ju att meka ihop allt själv

Medlem

Nu avser väl rapporten PC generellt och inte bara spel-datorer?
Så det är väl ganska svårt att säga hur det faktiskt går för just den marknaden.
Lite som att ha Datorspelsbranschens försäljningslista som referens för PC-spelförsäljning

Medlem

Jag har inte köpt en "hel" PC sedan 1996.

Medlem

Konstigt då spel inte alls i samma utsträckning töjer på.gränserna och pressar hårdvaran. Varför köpa nytt när man kan spela nya spel på high på 3dkort som är 3-4 år gamla.

Medlem

Köper klart å färdigt från Webhallen

Skrivet av Fitniss:

Anledningen till att folk kan vänta längre med att uppgradera grafikkortet m.m är för att alla spel som kommer ut nu har grafik som är anpassad för förbannade konsoler

Indeed, har ett GT660 och det funkar bra fortfarande. Man kanske inte kan få ut "extreme Ultra OMG graphics"

Men det passar mina behov.

Medlem

Cpu utvecklingen dog med AMD. Nu saknas helt incitament till att uppgradera annat än gpu.

Medlem

Windows släppte hösten 22 okt 2009 Win7 med DX11 (6 år sedan ).

Sedan dess har speltillverkarna optimerat samt uppgradera sina spel med dem begränsningar som dx11 bär med sig.

Mina gissning till varför PC datorerna försäljning sjunker skulle kunna vara..

1. Spel tillverkarna kan inte uppvisa någonting nyare eller snyggare än vad dem redan skapat i dx11, varpå hårdvarutillverkaren behöver alltså inte forska vidare i någonting större uppgradering, utan uppdatera enbart några komponenter, så att hårdvaran självklart är 5-45% snabbare än föregående modell!

Alt om dx12 (lansering 2015) finns med i ingredienser till ett nytt spel, så självklart får vi se 5-15% av dx12 maximala potentiella färdigheter.

Slutsats...

1, dx måste uppdateras då spel slutar vara ny skapande i grafik osv!

2 speltillverkaren bör utnyttja dx grafik paket alt andra liknade paket, så att det krävs bra hårdvara för att kunna driva spelet!

3 Hårdvarutillverkaren bör forska vidare, samt tillverka hårdvara för senaste spelen med höga grafik!

4 PC tillverkarna bör bygga bättre datorer, med komponenter som inte flask-halsar = ej balanserad!

Så Windows.. börja analysera marknadens alla område alt sälj " dx " till något annat företag som kan hantera detta bättre!

Medlem

Men lol deesa 3 åren, har inte varit hög krav på våra datorer därför inte mycket pc och delar inköpts jag trodde jag exempelvis skulle bli tvungen att upgradera min betta innan års skiftet men icke!

Blir väl i febuari eller något, enda jag behöver köpa är grafikort. och sen processor är lite si och så, inget krav direkt.

denna har jag haft nu i 4 år. kostade iofs 23.000 att bygga ihopa själv, men ja som sagt kraven på datorer har dämpat mest pga mycket cross platform.

Då konsolerna inte hade så fruktansvärda krav.

Dom spelen som du behöver bättre graffe och processorer är open world mp spel.

Medlem

Jag spår att VR som släpps nästa år kommer vända upp och ned på detta.

Många inväntar dessutom med datorupgradering i väntan på att se vad som behövs för att klara VR spelens systemkrav.

Medlem

Min dator är från slutet av 2014, 4790k och GTX980, finns inget att uppgradera till.
Min dotter har fått min gamla 2500k och det är ingen direkt skillnad i hur snabba datorerna är. Ett nytt grafikkort till den när hon börjar spela något mer krävande så är vi nog täckte de kommande 5 åren eller så.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Ase
Medlem

Som vanligt så är det väl dom stora bolagen som minskar DELL,HP osv skulle vilja se hur det står till med försäljning av Hårdvaran bara var inte så länge sedan det sades att där ökade försäljningen mot förut.
Sen har vi ju dessa konsoller som håller tillbaks utvecklingen av Spel (hårdvarukrav ) som så många andra redan skrivit så finns det inte så stor mening att uppgradera pga att det mesta anpassas för konsollskräpet.
Har byggt mina egna datorer & andras sedan 90 talet är roligt & blir billigare & bättre komponenter än kompromisser på färdigbyggt. Uppdaterar mina datorer kontinuerligt själv så blir mycket pengar i slutändan men ska man ha kul & har det som hobby så får det väl kosta lite också.

Medlem

Ja min 2500k (Edit: Som jag köpte den 2011-10-25 för 1789 kr, det är helt galna 4 år sedan!) håller fortfarande så extremt bra så det finns verkligen ingen anledning att byta processor. Prestandaskillnaden mot senaste Skylake är verkligen inte stor. Har ett chip som överklockar grymt också så det finns mer att hämta.

Grafikkortet då? Ja alltså mitt 7970 håller också väldigt bra, framför allt rullar Just Cause 3 och BF4 förvånansvärt bra. Finns liksom ingen anledning att uppgradera.

Det enda jag kan se mig uppgradera för är VR, att pumpa ut 100+ fps i 4K lär behöva rejäl uppgradering, problemet är att det finns ingen hårdvara (ännu) som klarar av det så - case closed.

123
Skriv svar