Helgdiskussion – Kan Battlefield bli esportsspel?

Robot
Helgdiskussion – Kan Battlefield bli esportsspel?

Berätta vad du tycker krävs för att göra Battlefield till ett dugligt esportsspel.

#ea, #battlefield-5-2


Medlem
Helgdiskussion – Kan Battlefield bli esportsspel?

kortare latancy.

Det jag troligtvis ser som största problemet är alla unlocks. Är det Esport måste båda lagen använda samma vapen.

Medlem

Battlefield kan ha spelmekaniken för att funka i tävlingsmiljö, men spelen är för låsta. Nya banor har paywalls och standardspelstilen har för många spelare för att någon vettig koordination ska funka. Blir väldigt lätt kaos med mer än 6 spelare i ett lag. Kanske om de satsade på ett spelläge med 5v5 och mindre banor, men då skulle det vara svårt att särskilja mot andra fps.


signatur

Xd

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:

Det jag troligtvis ser som största problemet är alla unlocks. Är det Esport måste båda lagen använda samma vapen.

Det går att köpa "shortcuts" via Origin som låser upp allt.

Medlem

Då måste man satsa på långvariga spel ifrån början, inte släppa ett varje eller vartannat år. Bra E-sport spel håller i flera år så vi kan ju börja där.

Medlem

kan men krävs förändringar, dom bör titta på hur CoD(pro moden) spelades eller MoH spelades.

objektiv 5vs5 utan fordon kmr aldrig fungera med fordon inte heller om det är mer än 5vs5 6vs6 ger jag det max.

Så fordon kan dom redan nu glömma.

Då blir det mer objektiv likt cs sen hurvida dom vill ha domination planta bomb, eller vad nu dom vill ha är en annan femma men fordon kan dom ju stört glömma inga esport orginisationer kmr vilja stötta dom.

Tänk dig 10vs10, seg start ska dom då punga ut hotelrum och allt vad det heter för dessa 10?

kan du tvärglömma.

Sen får dom väl fixa netcoden lite i guess, inte spelat bf på ett bra tag nu så inget jag tänker utala mig om.

Såfall mer andra som spelar det som har koll om den är lika käpprätt åt helvete fortf

Medlem
Skrivet av Raid25:
Skrivet av eddie the eagle:

Det jag troligtvis ser som största problemet är alla unlocks. Är det Esport måste båda lagen använda samma vapen.

Det går att köpa "shortcuts" via Origin som låser upp allt.

Inte hållbart om man vill att en Community ska byggas runt det. Det krävs antingen mod stöd som gör att communityn kan anpassa spelet ordentligt efter behoven för olika ladders/tävlingar m.m, eller att spelet är jävligt vänligt med mängder av alternativ och stöd out of the box, vilket nästan aldrig händer.

1. Man behöver möjligheten att ta bort allt som gör spelet väldigt "random", dvs. ta bort element som inte anses skicklighetsbaserade och väldigt oförutsägbara.
(tex killstreaks,perks i cod plockades bort direkt i 4:ans tävlingsscen, det var också sista cod som hade någon form av seriös Community på PC innan allt låstes ner i mw2)

2. Man behöver möjligheten att köra på dedikerade servrar för att öka stabiliteten och minska fördelen om någon skulle hosta själv och få 0ms. Nätkoden behöver också vara nårorlunda stabil, jag vet inte om man kan tänka sig leva med battlefields 200ms smoothing som gör att man dör runt hörn, i e-sport känns det ytterst tveksamt.

3. Ett gui med mängder av alternativ på server och klientsidan så att spelet kan anpassas till det som fungerar bäst. Man vill tex gärna kunna hoppas in i motståndarlagets server snabbt via ip utan att behöva lägga till alla som vänner eller något idiotiskt, dvs. ge oss en vanlig IP-CONNECT funktion som finns i 90% av alla spel fram till 2007ish.

Obs, *allt detta är utifrån e-sport på PC perspektiv*

Medlem

Nätkoden måste skrivas om, i dagsläget favoriserar spelet spelare med sämre internet och ger möjlighet till ghosting.

Det är vad jag ser som det stora hindret för att få BF in i en tävlings inriktad PVP.

Medlem
Skrivet av Ducci:

Nätkoden måste skrivas om, i dagsläget favoriserar spelet spelare med sämre internet och ger möjlighet till ghosting.

Det är vad jag ser som det stora hindret för att få BF in i en tävlings inriktad PVP.

Sant, experimenterade inte DICEs nordamerikanska studio med detta i något av de senare spelen ? De gjorde väl ganska stora framsteg, sen om det bara vara en uppvisning vet jag inte.

Medlem

Battlefield kan bli Esport men inte med EA och Dice som kör hårt på att släppa DLC mjölka verenda krona ur en för att sedan släppa ett nytt spel.

Vill man ha ett Esport spel så måste man ha längre plan med sitt spel och längre plan ger EA inga pengar....

Medlem

Nej omöljigt, och varför skulle dom?

Om, dom nu inte har säg 5vs5 lag med 5-6spelare var.

Men kommer aldrig gå tyvärr.

Medlem

Första och största hindret är att det är för stora strider. Lag på typ 12 v 12 är svårt att göra till ett spännande åskådarspel.


signatur

subterranean homesick alien

Inaktiv

Spelet är för invecklat för att en åskådare skall greppa helheten, tanks, infanteri, flyg och fartyg (dessutom är det ett flertal av vardera). Dessa individer gör saker samtidigt för att hantera flera punkter på kartan för att vinna tickets.
Om hela eventet av conquest skulle streamas som HLTV brukade vara, att man hoppar själv in i matchen och kan specca som man själv vill, då har det ett helt nytt sevärde.. kommentatorer på det.. kan fungera?


signatur

Macintosh, grunden till PC gaming!

Medlem

Finns inte en chans att Battlefield kan bli ett esportspel som det ser ut idag. EA har MYCKET att ändra på innan det kan bli esport-material av BF, och ska jag vara ärlig så tror jag inte att EA är intresserade av det.

Medlem

Man kan tävla i allt... så varför inte bf4?

Medlem

på tok för rörigt och kaotiskt för att kunna bli ett stort E-sport spel, man kan ändra om väldigt mycket för att närma sig men kommer nog bara bli en sämre version av cs då. Andra BF spelare hade nog uppskattat det men tror att man hade haft svårt att nå den stora massan. Allting går dock ^^

Medlem

Nej.

Man har dödat communitydelen med sin battlelog och man har dessutom sett till att konsollifiera sina senaste spel så hårt att de ser ut som rena portningar och att skaka liv i BF4 för att få folk att tävla i det NU, too little, too så in i helvetes jävlar late.

BF1942 och BF2 blev succéer i detta för att communityn byggde esporten för communityn där. Inte minst gick det att modda både spel och kartor, något vi inte kommer att få se igen eftersom man inte vill riskera DLC's som både är bättre och mer gratis än det som de själva säljer.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Ge oss 64vs64 spelare istället med större kartor!

Medlem

Jag har tävlat på ganska hög nivå i både BF2 och BF3.

Problemet med dom nyare spelen är att man måste banna 80% av listan med gadgets och vapen för
att det ska fungera. Man vill ju att det ska vara skillbaserat, så låsmissiler, massa olika sikten/gadgets och skjutnågonihuvudetmedettskott-vapen går bort direkt. Och det är riktigt drygt att hålla koll på vad man får använda och inte i ett spel
där det finns 5600450st olika grejor att välja mellan.

Jag tror att om Battlefield vill bli e-sport på riktigt så måste dom utveckla ett spel som är gjort just för det, och inte ett publicspel.
Sen måste även DICE/EA börja göra reklam för esport eventen när dom händer, något som dom är otroligt dåliga på.

Men med det sagt så fungerade det ändå i både Bf2 och Bf3, hade riktigt kul så länge det varade. Spelade både inf only och med fordon i Bf2, och i Bf3 var det 5v5 squad rush som gällde.


signatur

En riktig svensk föds skrikande, lever klagande och dör besviken.

Medlem

Det har inget med gameplayen att göra. Det gör det aldrig.

De måste helt enkelt se till att Competitive spelande blir en del av grundspelet.

Skrivet av FuzioN:

kan men krävs förändringar, dom bör titta på hur CoD(pro moden) spelades eller MoH spelades.

objektiv 5vs5 utan fordon kmr aldrig fungera med fordon inte heller om det är mer än 5vs5 6vs6 ger jag det max.

Så fordon kan dom redan nu glömma.

Då blir det mer objektiv likt cs sen hurvida dom vill ha domination planta bomb, eller vad nu dom vill ha är en annan femma men fordon kan dom ju stört glömma inga esport orginisationer kmr vilja stötta dom.

Tänk dig 10vs10, seg start ska dom då punga ut hotelrum och allt vad det heter för dessa 10?

kan du tvärglömma.

Sen får dom väl fixa netcoden lite i guess, inte spelat bf på ett bra tag nu så inget jag tänker utala mig om.

Såfall mer andra som spelar det som har koll om den är lika käpprätt åt helvete fortf

Det är fordonen som gör BF unikt. Kan man inte ha fordon och ska ha liknande objectives som om det vore cs/cod all over så kan det lika gärna skita. Om det går att ha vanliga sporter med över 11 personer per lag så borde det faktist gå även med e-sport. Om tom Arma försöker med "End game" så borde battlefield ha något conquest som är anpassat för organiserat pvp.

Medlem

5vs5 eller 6vs6 är inte battlefield tyvärr, det skulle kunna funka som esport varför inte. Om man delade upp lagen rätt med typ 5 gruppledare 1 commander och resten vanliga soldater. Sen är det bara att sammarbeta så gott det går och spela emot varandra. Voila där har ni battlefield esport edition. Man behöver inte göra det mer komplicerat än så.

Medlem
Skrivet av Ogrelin:

Man kan tävla i allt... så varför inte bf4?

Självklart kan man det, men jag tror frågan mer lyder: Skulle någon bry sig om folk tävlade i detta?

Utan publik är det ingen sport, då är det folk som tävlar emot varandra. Och frågan löd "kan det bli esport".


signatur

subterranean homesick alien

phi
Medlem
Medlem

Njaaa.....

Geeks Gaming

Det är så mycket dom måste fixa. Bland annat så pratar karaktärerna alldeles för mycket som förstör är allt.
Dice och EA måste gå in med mega summor för att få folk intresserade.
Fixa ett balanserat spel. Som någon nämnde bort med alla miljoner unlocks.
Listan kan göras jättelång.

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:

Det jag troligtvis ser som största problemet är alla unlocks. Är det Esport måste båda lagen använda samma vapen.

Inte samma, men lika dana


signatur

Jäh!

Medlem
Skrivet av Chrester:
Skrivet av eddie the eagle:

Det jag troligtvis ser som största problemet är alla unlocks. Är det Esport måste båda lagen använda samma vapen.

Inte samma, men lika dana

Inte lika dana, men likadana.

Medlem

Gusådant


signatur

Jäh!

12
Skriv svar