Xbox Live Arcade ett "slakthus" för indie-utvecklare

Robot
Xbox Live Arcade ett "slakthus" för indie-utvecklare
Medlem
Xbox Live Arcade ett "slakthus" för indie-utvecklare

Jaha...? och vad hade det med "slakthus" att göra?
Det han säger låter mer som att om man gör ett bra spel så säljs det, inget om att xbox live är dåligt att lägga upp spel på eller något sånt. Dåligt argument..

Medlem

Släpps det inte en hel del o-bra:iga spel till Live? :/

Jag tror att om ett spel är bra så säljer det också bra. Trials HD är väl ett suveränt exempel på det.
Känns lite vattnigt att påstå att live skulle vara ett slakthus för att dom släpper många spel?

Fast! Skulle inte skada med en lite högre standard på Live Arcade lir generellt sett.

Medlem

Indiemarknaden på Xboxlive har blivit ganska begränsad. Har inte läst upp på det så mycket men jag vet att man inte kan få ut ett spel på Xblive såvida man inte har en etablerad publisher i ryggen, dvs ingen selfpublishing (detta inkluderar inte XNAspelen)
Detta innebär i sin tur en investering som i sin tur innebär en förstorad risk som i sin tur innebär förlust för utvecklare och publishers när spelet inte säljer tillräckligt många enheter.

på PSN är det mycket friare och man har större möjligheter att selfpublisha och därmed mindre risk.


signatur

Lighting Artist, MachineGames
www.tomaslidstrom.com

Medlem

Drevlin... men statistiken han tog upp verkar ju inte helt dålig. 23 procent säljer över 100 000? Inte för jag vet mycket om det där men det låter rätt bra. Det släpps ju även mestadels skräp så om hans spel nu är så bra som recensionerna säger borde det ju inte ha några problem alls att flyta upp till toppen.

Det skrivs även att XBLA är ett "slagthus" men ingen riktigt genomtänkt förklaring ges i artikeln. Känns lite "Aftonbladet" över det hela... hjälper inte att han svär ett par gånger också. Känns ju inte helt seriöst.

(Något gick nog förlorat i översättningen på FZ förresten, i original artikeln står det att statistiken enbart är för "self-published titles")

Medlem

Jag vet inte heller särkilt mycket om hur mycket man behöver sälja för att det ska gå med vinst, men med en utgivare med i beräkningen går ju en stor del av vinsten till dom, och inte själva utvecklarna. Kanske är det därför det är bättre att släppa på PSN med selfpublishing då vinsten går direkt till utvecklarna? Ja vet int...
Sen så måste man ju se till hur mycket det säljer på respektive platform, och det kan vi ju inte riktigt göra i det här fallet (Såvida jag inte missat något, vilket inte är helt otroligt. Sitter och försöker hålla mig vaken på jobbet och pimplar kaffe som fan så jag är en del toktrött, en del hopped up on coffee!)


signatur

Lighting Artist, MachineGames
www.tomaslidstrom.com

Medlem

Som flera andra påpekat tycker jag att den här artikeln inte säger någonting om någon sorts brist hos XBLA. Mer än att bra spel säljer bra och sämre spel säljer sämre...
XBLA kanske förlorar på att släppa så mycket kassa spel och är alldeles för rädda för nya intressanta grejer. Men det skulle väl inte på något sätt satt käppar i hjulen för Joe Danger om de valt att släppa det via XBLA?

Kan nästan föreställa mig att de ville släppa till XBLA men Microsoft whine'ade på spelet så fick de vända sig till PSN istället

Medlem
Skrivet av RDQL:

Som flera andra påpekat tycker jag att den här artikeln inte säger någonting om någon sorts brist hos XBLA. Mer än att bra spel säljer bra och sämre spel säljer sämre...
XBLA kanske förlorar på att släppa så mycket kassa spel och är alldeles för rädda för nya intressanta grejer. Men det skulle väl inte på något sätt satt käppar i hjulen för Joe Danger om de valt att släppa det via XBLA?

Kan nästan föreställa mig att de ville släppa till XBLA men Microsoft whine'ade på spelet så fick de vända sig till PSN istället

Som sagt, de ville self-publisha och det kan man mer eller mindre inte göra på Xboxlive, såvida det inte är xna.


signatur

Lighting Artist, MachineGames
www.tomaslidstrom.com

Medlem

jag skulle nog köpt om det fanns på live värkar skoj, men har bara checkat trailern, och polarn som har ps3 har inte köpt skiten ^^

Medlem
Skrivet av Natrium:

jag skulle nog köpt om det fanns på live värkar skoj, men har bara checkat trailern, och polarn som har ps3 har inte köpt skiten ^^

Jag och flera av mina polare har köpt skiten ^^


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Okej, så han whinar för att konkurrensen på Live är för hård? Fail! XD
De har ändå planerat att släppa sitt spel till Live också framöver, att släppa till båda konsolerna måste ju vara en bra idé...
Men att oroa sig över att det utvecklas för många spel och att konkurrensen är för hård var ju humor.
Satsa på att utveckla bättre spel istället, för att rikta er till en mindre marknad med mindre konkurrens!
Tids nog lär det släppas "för många" spel på PSN också, och vad ska de göra då?

Live är för övrigt en grym plats för ÄKTA INDIE-GAMES. Sådana som finns i kategorin "indie games" och utvecklas av enskilda personer eller små studios, och de kan bevisligen sälja mycket bra (över 200 000 exemplar) trots minimal investering.
Precis som vanligt så handlar det om att du måste göra en bra produkt för att den ska sälja, att kopiera alla andra fungerar inte i längden.
Älskar indie-games, kostar mycket mindre och är oftast roligare och mer välgjorda än Live/PSNs arcade-spel

Medlem

Har sony fortfarande den där "utvecklaren får betala per gb"-prylen som de hade tidigare?


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Whina?

Man väljer den platformen som DOM tror är mest lönsam.
De tror de får in mest cash på PSN, go for it, det är ett helt underbart spel så jag önskar dom all lycka i framtiden och fler PSN släpp

KoP
Medlem

Tja.. bra indiespel säljer. Mindre bra indiespel säljer inte lika bra. Enkel matematik.

Medlem

Så man väljer PSN eftersom det har ett utbud än XBLA? Det är ju bra strategimässigt I guess

Medlem

har ett mindre* utbud än XBLA.

1
Skriv svar