Sleeping dogs avklarat

Flakmonkey
Sleeping dogs avklarat

Efter drygt 20 timmars speltid (lite oklart hur mycket av det som är aktivt) har jag tagit mig igenom #Sleeping Dogs. Trodde inte det skulle ta så lång tid eftersom jag var inställd på att fokusera på huvudhandlingen som jag brukar i den här typen av öppna spel, men sidouppdragen och aktiviteterna var så pass roliga att jag nötte ner dem rätt bra.

#Sleeping Dogs är som de flesta säkert redan vet minst sagt inspirerat av GTA. Inte bara vad gäller spelupplägg med en öppen stad där du kan röra dig fritt och köra över människor, äta mat, shoppa kläder, etc etc utan även faktumet att den undre världen är i centrum. Till skillnad mot GTA är du emellertid in en skurk utan en polis som ska infiltrera en brottsorganisation. Nu innebär det här visserligen att man får göra lite mindre snälla saker, men målet är i varje fall gott.

En annan skillnad är att du inte befinner dig i en låtsasstad i USA utan i Hong Kong. Det låter kanske inte som någon stor grej men det är det. Vet inte vad det är men organiserad brottslighet i Hong Kong känns betydligt mer intressant än den i Liberty City eller San Andreas. Inte för att det är påhittade städer (vi vet ju alla vilka de efterliknar) utan för att de ger andra möjligheter kring historien och karaktärerna. Ska som vanligt inte spoila något utan konstaterar bara att båda delarna håller väldigt hög klass.
[video=12205]
Spelmekaniskt är det inte lika intressant men gediget. För att återigen jämföra med GTA så är det betydligt mer kampsport här än i Rockstar Games titlar vilket inte är så konstigt med tanke med skådeplatsen. Längre in kommer det dock att handla allt mer om pangande vilket är förståligt men lite trist tycker jag. Utöver det handlar det mest om att köra olika typer fordon. Här ligger det defintivt i lä bakom GTA då du inte får ratta något flygande fordon (åtminstone vad jag upptäckt) men jag skulle personligen inte kunnat bry mig mindre om det då jag ändå tar taxi överallt eftersom det tar sån tid att åka själv.

Ska väl nämnas att jag tog mig igenom PS4-utgåvan med lite extra innehåll och förbättrad presentation. Inte något som gör speciellt fantastiskt snyggt och rötterna från den tidigare generationen syns men det är verkligen inte fult. Ljudbilden är helt okej den också. Röstskådespelarinsatserna är mycket bra, men slutbetyget dras ner av musiken där det märks att budgeten inte riktigt är på samma nivå som konkurrenternas. Jag fann mig oftast dra på radionstationen med klassisk musik istället för de övriga med mer kontemporära spellistor.

Sammanfattningsvis kan jag väl inte säga annat än att jag kan rekommendera #Sleeping Dogs även till de som likt jag normalt har lite svårt för den här typen av öppna spel. Det ligger gott hantverk bakom den fängslande berättelsen och intressanta karaktärerna vilket i sig gör spelet värt att ta sig igenom. Sedan är det bara ett plus att några av sidouppdragen är förvånansvärt välgjorda och inte bara något som finns där för att fylla ut världen.

#blogg

Medlem
Sleeping dogs avklarat

A man who never eats pork buns is never a whole man!


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem

Why don't you have a pork bun in your hand?

Medlem

Detta spelet är ett spel som blivit väldigt underskattat. Glad att det är mer än bara jag som gillar det.
Det roliga är att spelet ifrån början skulle vara ett spel ifrån spelserien TrueCrime, som jag älskade när jag var mindre. Så är glad att de lyckades göra detta spelet

1
Skriv svar