Xbox Live Arcade ett "slakthus" för indie-utvecklare
Släpps det inte en hel del o-bra:iga spel till Live? :/
Jag tror att om ett spel är bra så säljer det också bra. Trials HD är väl ett suveränt exempel på det.
Känns lite vattnigt att påstå att live skulle vara ett slakthus för att dom släpper många spel?
Fast! Skulle inte skada med en lite högre standard på Live Arcade lir generellt sett.
Indiemarknaden på Xboxlive har blivit ganska begränsad. Har inte läst upp på det så mycket men jag vet att man inte kan få ut ett spel på Xblive såvida man inte har en etablerad publisher i ryggen, dvs ingen selfpublishing (detta inkluderar inte XNAspelen)
Detta innebär i sin tur en investering som i sin tur innebär en förstorad risk som i sin tur innebär förlust för utvecklare och publishers när spelet inte säljer tillräckligt många enheter.
på PSN är det mycket friare och man har större möjligheter att selfpublisha och därmed mindre risk.
Drevlin... men statistiken han tog upp verkar ju inte helt dålig. 23 procent säljer över 100 000? Inte för jag vet mycket om det där men det låter rätt bra. Det släpps ju även mestadels skräp så om hans spel nu är så bra som recensionerna säger borde det ju inte ha några problem alls att flyta upp till toppen.
Det skrivs även att XBLA är ett "slagthus" men ingen riktigt genomtänkt förklaring ges i artikeln. Känns lite "Aftonbladet" över det hela... hjälper inte att han svär ett par gånger också. Känns ju inte helt seriöst.
(Något gick nog förlorat i översättningen på FZ förresten, i original artikeln står det att statistiken enbart är för "self-published titles")
Jag vet inte heller särkilt mycket om hur mycket man behöver sälja för att det ska gå med vinst, men med en utgivare med i beräkningen går ju en stor del av vinsten till dom, och inte själva utvecklarna. Kanske är det därför det är bättre att släppa på PSN med selfpublishing då vinsten går direkt till utvecklarna? Ja vet int...
Sen så måste man ju se till hur mycket det säljer på respektive platform, och det kan vi ju inte riktigt göra i det här fallet (Såvida jag inte missat något, vilket inte är helt otroligt. Sitter och försöker hålla mig vaken på jobbet och pimplar kaffe som fan så jag är en del toktrött, en del hopped up on coffee!)
Som flera andra påpekat tycker jag att den här artikeln inte säger någonting om någon sorts brist hos XBLA. Mer än att bra spel säljer bra och sämre spel säljer sämre...
XBLA kanske förlorar på att släppa så mycket kassa spel och är alldeles för rädda för nya intressanta grejer. Men det skulle väl inte på något sätt satt käppar i hjulen för Joe Danger om de valt att släppa det via XBLA?
Kan nästan föreställa mig att de ville släppa till XBLA men Microsoft whine'ade på spelet så fick de vända sig till PSN istället
Som flera andra påpekat tycker jag att den här artikeln inte säger någonting om någon sorts brist hos XBLA. Mer än att bra spel säljer bra och sämre spel säljer sämre...
XBLA kanske förlorar på att släppa så mycket kassa spel och är alldeles för rädda för nya intressanta grejer. Men det skulle väl inte på något sätt satt käppar i hjulen för Joe Danger om de valt att släppa det via XBLA?
Kan nästan föreställa mig att de ville släppa till XBLA men Microsoft whine'ade på spelet så fick de vända sig till PSN istället
Som sagt, de ville self-publisha och det kan man mer eller mindre inte göra på Xboxlive, såvida det inte är xna.
Okej, så han whinar för att konkurrensen på Live är för hård? Fail! XD
De har ändå planerat att släppa sitt spel till Live också framöver, att släppa till båda konsolerna måste ju vara en bra idé...
Men att oroa sig över att det utvecklas för många spel och att konkurrensen är för hård var ju humor.
Satsa på att utveckla bättre spel istället, för att rikta er till en mindre marknad med mindre konkurrens!
Tids nog lär det släppas "för många" spel på PSN också, och vad ska de göra då?
Live är för övrigt en grym plats för ÄKTA INDIE-GAMES. Sådana som finns i kategorin "indie games" och utvecklas av enskilda personer eller små studios, och de kan bevisligen sälja mycket bra (över 200 000 exemplar) trots minimal investering.
Precis som vanligt så handlar det om att du måste göra en bra produkt för att den ska sälja, att kopiera alla andra fungerar inte i längden.
Älskar indie-games, kostar mycket mindre och är oftast roligare och mer välgjorda än Live/PSNs arcade-spel