Playstation 4 jailbreakad – piratkopierade spel kan bli verklighet

Robot
Playstation 4 jailbreakad – piratkopierade spel kan bli verklighet

Sony bör kanske gnissla tänder.

#sony


Medlem
Playstation 4 jailbreakad – piratkopierade spel kan bli verklighet

Då är ju frågan om någon ännu sitter på 1.76, från september 2014? Det lär väl aldrig att gå att nedgradera från den nyaste versionen till 1.76? Äger dock inte själv ett PS4 men höll på mycket med jailbreaking till PS3


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Inte visste jag att Playstation 4 körde en variant av BSD och använder sig utav jails. Coolt.

Medlem

Det är alltid kul när konsoler jailbreakas. Ska bli spännande och se vad detta leder till.

Releasehästryttare

Gött , då kanske vi kan emulera ps4 spel på pc snart också då ...

Medlem

Undrar om den understa tweeten bara är fär syns skull och den släpps ut i alla fall, eller om han/hon verkligen håller på sakerna.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Är inte problemet enkelt att fixa genom att tvinga spelaren att ha senaste uppdateringen för att kunna spela spelen?

Eller kan man lura konsolen att man har den senaste om man har jailbreakat den?

Medlem
Skrivet av andreashal91:

Då är ju frågan om någon ännu sitter på 1.76, från september 2014? Det lär väl aldrig att gå att nedgradera från den nyaste versionen till 1.76? Äger dock inte själv ett PS4 men höll på mycket med jailbreaking till PS3

Jag sitter kvar på 1.76. Har lämnat den där sen jag läste om att den innehöll sårbarheter vilket annonserades på "dom vanliga ställena" i god tid innan nästa uppdatering kom ut. Jag har inte missat möjligheten att modda en enda konsol sen jag började intressera mig för konsolmoddning. Ser man bara till att följa scenen och läsa alla nyheter så får man den info man behöver för att inte göra tabben att installera någon dålig uppdatering som förstör dina möjligheter.

Skrivet av HeadlessChild:

Inte visste jag att Playstation 4 körde en variant av BSD och använder sig utav jails. Coolt.

Det gör den ja, precis som flera andra Sony-produkter (PS3, PS Vita). FreeBSD och även delar av NetBSD om jag inte minns helt fel. Om du går in på "About" kan du se vilka licenser dom använt vilket säger en hel del om vilka open source-projekt de dragit nytta av. Tror även PSP:n hade en del sånt också.

Skrivet av Devan:

Gött , då kanske vi kan emulera ps4 spel på pc snart också då ...

Mja, huruvida en konsol är hackad eller ej betyder inte överdrivet mycket för utvecklare av emulatorer. Visst hjälper det såklart då emulatorutvecklarna kan gå in och undersöka system calls på ett annat sätt men det finns många fler saker som behöver utföras för att det ska vara möjligt. Å andra sidan kör ju både Xbox One och PS4 en variant av PC-hårdvara så i slutändan är det inte tal om emulation utan mer någon form av wrapper skulle jag tro. Typ som Wine.

Skrivet av conthox:

Undrar om den understa tweeten bara är fär syns skull och den släpps ut i alla fall, eller om han/hon verkligen håller på sakerna.

I regel brukar folk med den tekniska kunskapen som krävs att bräcka en konsols mjukvarusäkerhet ha moralen att inte pusha piratkopiering (av det jag sett hittills iallafall). Finns även de utvecklare som aktivt försöker förhindra att andra ska kunna piratkopiera med deras custom firmwares, genom att koda in olika typer av spärrar. Med det sagt kan fortfarande hacket mycket väl användas som ett första steg för att en annan utvecklare med lägre moral ska kunna ta sig in i systemet och utveckla mjukvara/tekniker för piratkopiering.

Skrivet av jehuty:

Är inte problemet enkelt att fixa genom att tvinga spelaren att ha senaste uppdateringen för att kunna spela spelen?

Eller kan man lura konsolen att man har den senaste om man har jailbreakat den?

När du väl har "fått in en fot i dörren" i din konsol så brukar du kunna installera modifierade versioner av uppdateringarna. När du väl hackat den är det du som kontrollerar maskinen, vilket betyder att alla tänkbara kommande typer av modifikationer är i stort sett obegränsade. Ligger du däremot på en högre firmware än 1.76 innan du hackat maskinen så blir det väldigt svårt att komma någon vart över huvud taget.

Medlem

Btw, är det inte konstigt att det är så få spel med *nix-stöd, om det är så att i princip alla Sony-spel är gjorda för konsol som har *nix i grunden?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Medlem
Skrivet av conthox:

Btw, är det inte konstigt att det är så få spel med *nix-stöd, om det är så att i princip alla Sony-spel är gjorda för konsol som har *nix i grunden?

Nja... spelen som skrivs till Sonys maskiner använder inte alla de abstraktionslager som man vanligen skulle ha använt om man skrev ett spel för PC. Istället producerar man mer hårdvarunära kod så för att få det att funka på en PC är ändå ett längre steg. Du får tänka på att konsolspel utvecklas med exakt EN hårdvarusetup i åtanke, medan PC-spel istället skrivs för olika API:er som i sin tur ska funka på hundratusentals hårdvarukonfigurationer. Men som jag skrev i tidigare post är det säkert till fördel att PS4 nu kör med PC-baserad hårdvara (ingen tidigare Sony-konsol har gjort det: PS3 är Cell, d.v.s. PowerPC, PSP är MIPS och PS Vita är ARM, PS4 och PC är x86).

Medlem
Skrivet av fzusr:
Skrivet av conthox:

Btw, är det inte konstigt att det är så få spel med *nix-stöd, om det är så att i princip alla Sony-spel är gjorda för konsol som har *nix i grunden?

Nja... spelen som skrivs till Sonys maskiner använder inte alla de abstraktionslager som man vanligen skulle ha använt om man skrev ett spel för PC. Istället producerar man mer hårdvarunära kod så för att få det att funka på en PC är ändå ett längre steg. Du får tänka på att konsolspel utvecklas med exakt EN hårdvarusetup i åtanke, medan PC-spel istället skrivs för olika API:er som i sin tur ska funka på hundratusentals hårdvarukonfigurationer. Men som jag skrev i tidigare post är det säkert till fördel att PS4 nu kör med PC-baserad hårdvara (ingen tidigare Sony-konsol har gjort det: PS3 är Cell, d.v.s. PowerPC, PSP är MIPS och PS Vita är ARM, PS4 och PC är x86).

Jag tänkte att *nix ligger mellan spelen och hårdvaran på samma sätt som Windows ligger mellan spelen och hårdvaran, men när jag tänker efter så är det nog ganska så logiskt att så inte är fallet.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av conthox:

Btw, är det inte konstigt att det är så få spel med *nix-stöd, om det är så att i princip alla Sony-spel är gjorda för konsol som har *nix i grunden?

Nja... spelen som skrivs till Sonys maskiner använder inte alla de abstraktionslager som man vanligen skulle ha använt om man skrev ett spel för PC. Istället producerar man mer hårdvarunära kod så för att få det att funka på en PC är ändå ett längre steg. Du får tänka på att konsolspel utvecklas med exakt EN hårdvarusetup i åtanke, medan PC-spel istället skrivs för olika API:er som i sin tur ska funka på hundratusentals hårdvarukonfigurationer. Men som jag skrev i tidigare post är det säkert till fördel att PS4 nu kör med PC-baserad hårdvara (ingen tidigare Sony-konsol har gjort det: PS3 är Cell, d.v.s. PowerPC, PSP är MIPS och PS Vita är ARM, PS4 och PC är x86).

Jag tänkte att *nix ligger mellan spelen och hårdvaran på samma sätt som Windows ligger mellan spelen och hårdvaran, men när jag tänker efter så är det nog ganska så logiskt att så inte är fallet.

Ja precis, jag misstänkte det. Konsoler använder i större och större utsträckning sig utav operativsystem men inte alls på samma nivå som en PC gör det då konsolerna inte är tänkta till lika många användningsområden.
Ett roligt exempel är Wii, som till synes har ett operativsystem men i själva verket bara bootar om varje gång du byter mellan olika program. "Home-menyn" som du får upp när du trycker på respektive knapp på handkontrollen ligger manuellt inbakad i alla spel och är inte någon del av något operativsystem som körs i bakgrunden även om det är det dom vill att du ska tro. Jag fick ett bra exempel på detta när jag spelade ett japanskt spel på min moddade Wii och home-menyn plötsligt var på japanska fastän mitt system var inställt på engelska. Kör du däremot hemmagjorda (homebrew-program) så finns i regel ingen home-meny alls om inte utvecklaren själv valt att bygga in den. På nyare konsoler körs faktiskt ett riktigt OS i bakgrunden men man vill inte att det ska göra så mycket då det ska dra så lite prestanda som möjligt och lämna så mycket över till själva spelet som möjligt.

Medlem

Vad glad man blir!
En sansad tråd med intressant läsning utan massa tjafs om piratkopiering hit o dit.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Har kört homebrew på PSP, PS3 och Wii, gjorde att jag kunde utnyttja konsolerna till mycket mer än bara spel. Var väldigt trevligt, men tror jag blivit för gammal för att hålla på med det och känner inte det minsta suget med att göra det på PS4.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Har kört homebrew på PSP, PS3 och Wii, gjorde att jag kunde utnyttja konsolerna till mycket mer än bara spel. Var väldigt trevligt, men tror jag blivit för gammal för att hålla på med det och känner inte det minsta suget med att göra det på PS4.

Jag känner tvärtom, hårdvaran är starkare än någonsin vilket kommer kunna erbjuda ännu häftigare homebrew (räknar starkt med N64- och Dreamcastemulation i 1080p!). Dessutom har PS4 sålt extremt bra så homebrewscenen har alla förutsättningar för att bli stor och blomstrande. Den enda baksidan är att folk ser mobilutvecklande som något slags fullvärdigt alternativ till konsol-homebrew, därav finns det kanske inte riktigt lika många entusiastiska utvecklare längre.

Sen tänker jag att för att faktiskt välja att köra homebrew på sin konsol ska kännas mer lockande än typ på sin PC så ska maskinen starta snabbt och vara lätthanterlig (kräver ett bra hack som inte tvingar dig att göra någon omständig process för att trigga en exploit efter varje reboot). Visst kan man bygga en PC som startar snabbt och om man orkar confa upp allt perfekt kan man bygga menyer och automatisk synkronisering med handkontroll, men det kan kosta mer tid och pengar än en moddad konsol med ett bra homebrew-ekosystem.

någon kanske gör en webläsare till ps4 som inte laggar när man scrollar

Medlem
Skrivet av humancentipede:

någon kanske gör en webläsare till ps4 som inte laggar när man scrollar

Haha! Ja, varför inte. Tyvärr brukar det vara dåligt med sånt dock (webbläsare brukar vara rätt stora projekt, har aldrig sett nån homebrew-webbläsare som varit direkt anmärkningsvärd). Bästa chansen e nog om dom får igång Linux på PS4:an så kan man köra en riktig webbläsare därigenom.

Medlem
Skrivet av omgponies:

Det är alltid kul när konsoler jailbreakas. Ska bli spännande och se vad detta leder till.

Ökad försäljning mest troligtvis, av maskinen iaf

Medlem
Skrivet av Gaara:
Skrivet av omgponies:

Det är alltid kul när konsoler jailbreakas. Ska bli spännande och se vad detta leder till.

Ökad försäljning mest troligtvis, av maskinen iaf

Fast säljs det fortfarande PS4:or med 1.76?

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Gaara:
Skrivet av omgponies:

Det är alltid kul när konsoler jailbreakas. Ska bli spännande och se vad detta leder till.

Ökad försäljning mest troligtvis, av maskinen iaf

Fast säljs det fortfarande PS4:or med 1.76?

Inga nyproducerade iallafall. Men det kommer säkert hack för högre firmware framöver. Hackarna har ju bättre förutsättningar att hitta fler säkerhetshål nu när dom kan analysera operativsystemet från insidan.

Medlem

Dröjde det inte ett bra tag innan PS3 blev knäckt? Har PS4:an verkligen klarat sig längre?

Medlem
Skrivet av hunden:

Dröjde det inte ett bra tag innan PS3 blev knäckt? Har PS4:an verkligen klarat sig längre?

Mellan 2009 och 2011. Ca 5 år med andra ord vilket är en ganska lång tid.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av hunden:

Dröjde det inte ett bra tag innan PS3 blev knäckt? Har PS4:an verkligen klarat sig längre?

Tror dom missade ett "hittils" och att dom menar att förra generationen led av det i andra halvan/slutet av sin livstid. 360 fick piratkopiering rätt tidigt men inget riktigt hack förrän 2010 (d.v.s. 5 år efter launch). PS3 blev också den hackad under 2010 (fast precis mot slutet) vilket var cirka 4 år efter launch. Fanns ju iofs PS Jailbreak (första riktiga hacket) och lite småhack tidigare men inget lika stort som private key-läckan som skedde under slutet av 2010.

I vilket fall har PS4:an hackats väldigt tidigt för en så pass modern konsol (den har ju bara funnits i 2 år) och jag har sett flera hackare som uttalat sig och sagt att PS4 har sämre säkerhet än PS Vita (vilket är ganska pinsamt då PS4 släpptes efter Vita).
För övrigt var detta hacket (själva "entry point:en" för code execution i user mode) varit känt i ungefär ett år medan kernel exploiten som gör att man nu verkligen kommer kunna göra något blev allmänt känt rätt så nyligen (även om mycket har pekat på att det varit påväg att hända de senaste månaderna).

Medlem

Som jag mindes det då, lyckades inte hitta exakta datum för hur länge det dröjde. 360 hade ju flashning av DVD-läsaren rätt tidigt med men det ger ju enbart piratkopiering, inget annat.

Minns första Xboxen, där fanns det mycket man kunde göra och jag vet inte om någon annan konsoll kommit i närheten av avancerade homebrewprogram (Wii kanske?). Hade min till XBMC och Stepmania (DDR-klon, dansmattor), jäklar vad skoj man hade

Medlem

Äntligen! Nu vill jag se emulatorer till de äldre konsolerna på PS4'an!

Medlem
Skrivet av hunden:

Som jag mindes det då, lyckades inte hitta exakta datum för hur länge det dröjde. 360 hade ju flashning av DVD-läsaren rätt tidigt med men det ger ju enbart piratkopiering, inget annat.

Minns första Xboxen, där fanns det mycket man kunde göra och jag vet inte om någon annan konsoll kommit i närheten av avancerade homebrewprogram (Wii kanske?). Hade min till XBMC och Stepmania (DDR-klon, dansmattor), jäklar vad skoj man hade

Jo första Xboxen var homebrew-kungen, tätt följd av PSP:n. Wii hade också grymt utbud. Sen har vi 360n som är både upp och ner; inte många utvecklare men de som hängde med från början till slut gjorde rätt grymma saker, t.ex. den alternativa dashen FreeStyle Dash som sedan fick några andra namn, XeBuild som lät dig tweaka och patcha i princip alla tänkbara tekniska aspeketer av 360:ns OS och förstås LibXenon som var ett projekt för att göra en fristående programmiljö för lagliga homebrews, då allt som byggdes med microsofts officiella SDK var illegalt att distribuera utan en riktig utvecklarlicens. Genom detta system kunde man också köra Linux på sin 360. Den tråkiga aspekten med 360n var att den inte fick särskilt många emulatorer eller mediaspelare och de få som fanns var tyvärr inte dom bästa.

Medlem

Se där. Får se om den här personen blir stämd likt Geohotz med då.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Se där. Får se om den här personen blir stämd likt Geohotz med då.

Geohot skyltade ju med sitt riktiga namn, han försökte inte ens hålla sig anonym (hans nick är ju en variant på hans rktiga namn, George Hotz). Vet inte hur CTurt är på denna fronten men har inte sett honom skylta på samma sätt iallafall.

Medlem

Tycker det hela är lite överspelat.
Back-in-teh-days när man körde XBMC på sin xbox1, då var det nice. Fanns inte så mkt alternativ.

Idag har ju alla stora plattformar nån form av appstore där det mesta finns.

Om man nu har behov som ligger mot den lite mer gråa zonen, då finns det ju en uppsjö av allt från raspberrys till compute sticks och htpc's, allt såpass billigt att $$$ inte är ett problem.

Så: Vad är det egentligen som ett jailbreak på ps4:an skulle tillföra, annat än att det kan vara lite nice att slippa ha en extra enhet i tvbänken?

Jag tror nog att dom flesta som dreglar är sånna som är för snåla för att betala för sin mjukvara

12
Skriv svar