Force Awakens (TRÅDEN INNEHÅLLER SPOILERS!!!!)

Medlem
Force Awakens (TRÅDEN INNEHÅLLER SPOILERS!!!!)

Jag får säga att jag blev förvånad ingen skapat en tråd för att diskutera filmen.

Vad tycker ni andra? Själv blev jag inte särskilt imponerad. Jag tyckte den saknade den bra storyn från I-VI och de intressanta karaktärerna och miljöerna från I-VI.

Nån annan som blev förbannad över att Han Solo dog? Han var fan den enda intressanta karaktären där...


signatur

I drank what?

Medlem

Tyckte den var bra, inte fantastisk men bra. Jg gillade Rey skarpt men tyckte det var tröttsamt att man omedelbart efter att ha introducerat en stark kvinnlig huvudkaraktär var tvungna att använda den trötta klichén och antyda ett romantiskt intresse mellan henne och Finn. Det tillförde ingenting i filmen.

Vidare var Kylo-Ren en monumental mes, en 30-something gnällig tonåring som var helt fel karaktär att utföra den handlingen du satte i spoiler-tags. Inte bara hans beteende, även hans boyband-look störde samt det faktum att hankonstant tog av sig hjälmen. Verkligen en dåligt skriven och spelad karaktär. Bara det faktum att en tränad sith knappt klarade av en stormtrooper med lightsaber i 1v1-duell var skrattretande.

Slutligen gillade jag inte att originalcasten aldrig återförenades i filmen. Så enormt bortkastad potential.

Utöver dessa problem skulle jag nog landa på kanske 8 eller 9/10.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Jg gillade Rey skarpt men tyckte det var tröttsamt att man omedelbart efter att ha introducerat en stark kvinnlig huvudkaraktär var tvungna att använda den trötta klichén och antyda ett romantiskt intresse mellan henne och Finn. Det tillförde ingenting i filmen.

Håller med. Tyckte även att deras romans var väldigt plötslig, men antar att man skulle kunna bortförklara det som att de båda är väldigt naiva och unga i deras mentalitet eftersom de knappast gått igenom en normal utveckling. De har båda levt sina liv som slavar på ett eller annat sätt.

Skrivet av kebbe:

Bara det faktum att en tränad sith knappt klarade av en stormtrooper med lightsaber i 1v1-duell var skrattretande.

Man får tänka på att Ren var skottskadad sen tidigare; Träffad av armborstet i magen. Man skulle även kunna anta att han inte har någon ordentlig träning i fäktning, eftersom hans utbildning blev... kortvarig. Sen skulle jag nog inte kalla honom en Sith. Han är (som bäst) en fallen Jedi (eller mörk Jedi), men även det är inte helt rättvist eftersom han inte avslutat sin träning. Slutligen så ska man nog inte anta att han är 30 bast, även om skådisen är det.

~~

Någon annan än jag som tyckte Rey påminde om Bastila Shan?


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Jg gillade Rey skarpt men tyckte det var tröttsamt att man omedelbart efter att ha introducerat en stark kvinnlig huvudkaraktär var tvungna att använda den trötta klichén och antyda ett romantiskt intresse mellan henne och Finn. Det tillförde ingenting i filmen.

Så sant, håller med till 100%, det tillförde ingenting. Gillade inte heller Ren-Karaktären, tyckte det var en alldeles för blek karaktär.

Något annat jag störde mig på var alla inslag av humorn, det gick liksom inte hem för mig och påminde lite för mycket prequelsen. Jag skulle hellre se en lite seriösare ton i filmen vilket skulle göra slutet starkare och att man skulle känna mer när den mest älskade karaktären dör.

Annars älskade jag actionsekvenserna och scenografin. Den snyggaste och mest fartfyllda Star Wars filmen to-date men manuset gick inte riktigt hem. Lite för fånigt, lite för lite djup, men en helt OK reboot.

Medlem
Skrivet av Boomer:

Man får tänka på att Ren var skottskadad sen tidigare; Träffad av armborstet i magen. Man skulle även kunna anta att han inte har någon ordentlig träning i fäktning, eftersom hans utbildning blev... kortvarig. Sen skulle jag nog inte kalla honom en Sith. Han är (som bäst) en fallen Jedi (eller mörk Jedi), men även det är inte helt rättvist eftersom han inte avslutat sin träning. Slutligen så ska man nog inte anta att han är 30 bast, även om skådisen är det.

~~

Någon annan än jag som tyckte Rey påminde om Bastila Shan?

Även om Ren var skottskadad anser jag inte att han skulle haft några problem med en Stormtrooper, Hotbilden från honom försvann helt ju längre filmen pågick, hans handlingsförlamning förminskade karaktären som antagonist och gjorde hela First Order till ett skämt, i min mening såklart.

Det kan för övrigt vara så att Rey är inspirerad av Bastila Shan, det är åtminstone uppenbart att Kylo-Ren åtminstone i design var kraftigt inspirerad av Darth Revan.

Inaktiv

Överlag ingen dålig film. Men den har sina brister.

Några grejor som stör mig.

1. Captain Phasma, snacka om bortkastad potential av en ny bra skurk. Filmens Boba Fett.
2. John Williams musik är obefintlig. Fick dom åtminstone rätt i PT.
3. Ännu en death star
4. Duellen mellan Kylo Ren och Finn/Rey. Visst han är ingen fulltränad Jedi eller Sith. Men med träning i både den ljusa och mörka sidan, borde han överbemanna både Finn och Rey utan några problem.
5. Huvudskådespelarna från The Raid. Varför anlita dom till stå och slänga iväg ett par meningslösa meningar? Ta nytta av deras martial arts kunskaper istället. Väldigt väldigt märkligt.

Inaktiv
Skrivet av Mirage:

Jag får säga att jag blev förvånad ingen skapat en tråd för att diskutera filmen.

Vad tycker ni andra? Själv blev jag inte särskilt imponerad. Jag tyckte den saknade den bra storyn från I-VI och de intressanta karaktärerna och miljöerna från I-VI.

Nån annan som blev förbannad över att Han Solo dog? Han var fan den enda intressanta karaktären där...

Harrison Ford fick som han ville. Han har alltid hatat karaktären och Star Wars. Var en ren slump han blev castad i ANH. Han ville t o m att Solo skulle dö i ANH. Åtminstone spelade han bra i TFA, stal hela filmen mer eller mindre.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Boomer:

Man får tänka på att Ren var skottskadad sen tidigare; Träffad av armborstet i magen. Man skulle även kunna anta att han inte har någon ordentlig träning i fäktning, eftersom hans utbildning blev... kortvarig. Sen skulle jag nog inte kalla honom en Sith. Han är (som bäst) en fallen Jedi (eller mörk Jedi), men även det är inte helt rättvist eftersom han inte avslutat sin träning. Slutligen så ska man nog inte anta att han är 30 bast, även om skådisen är det.

~~

Någon annan än jag som tyckte Rey påminde om Bastila Shan?

Även om Ren var skottskadad anser jag inte att han skulle haft några problem med en Stormtrooper, Hotbilden från honom försvann helt ju längre filmen pågick, hans handlingsförlamning förminskade karaktären som antagonist och gjorde hela First Order till ett skämt, i min mening såklart.

Det kan för övrigt vara så att Rey är inspirerad av Bastila Shan, det är åtminstone uppenbart att Kylo-Ren åtminstone i design var kraftigt inspirerad av Darth Revan.

http://combatace.com/uploads/monthly_04_2015/post-48840-0-687...

Ganska sorgligt, eftersom Disney har sagt all KOTOR och den tidsperioden är non-canon. Synd, Revan var en ascool karaktär.


signatur

I drank what?

Medlem

Underhållande popcorn film och kommer antaglingen köpa på blu-ray sen.
Men som Star Wars fan kände jag mig faktist lite besviken.

Kändest som någon tagit delar från tidigare trilogierna samt lite Expanded Universe och kört ihop dom i en mixer.
Sen så gillar jag inte alls dom visuella effekterna som Bad Robot gör.
Åter igen som J.J Abrams Star Trek filmer, minimala snabba skott med massiva explosioner från energi vapen. Ingen av den där klassiska lightshowen som är typisk för rymdklassiker som Star Wars och Star Trek.

Ärlig talat, om det inte var några stormtroopers is stridsscenerna så hade jag lätt misstagit dom scenerna för en ny JJ Trek.

Medlem

Jag saknade även djup i karaktärerna. Finns var bara en cop-out. "Jag minns inget", ja jävlar vad bekvämt för manusförfattarna. Rey? "Mina föräldrar stack, men de kommer nog ska du se" - slut på karaktär.
Ingen bakgrund, och inget djup. Sen att hon bara instinktivt lär sig använda kraften, något ingen annan gjort... känns som en enkel lösning för de inte visste vad de skulle göra.
Samt som andra nämnt innan, så borde Kylo Ren slagit skiten ur dem med kombination kraften + att han fäktats förr.


signatur

I drank what?

Medlem

Håller med om allt ni skriver. Sen är det så otroligt långsökt hur Solo bara "oops, mitt gamla Falkon ligger här och driver mitt här i rymden där jag är! Convenient". En liten "jag hittade det för att jag satt en liten spärsändare på den som jag fick in signalen till först nu när ni hade lämnat planeten" hade räddat den biten helt, och tagit kanske 30sekunder att åtgärda. Sen drar dom till tanten som Solo också helt taget ur luften föreslog. *POFF* så ligger Lukes lightsaber där och väntar på Ray. Visst, "tanten" (som för övrigt lät som världes superäckliga karaktär med Solos "Don't look at it... Any of it" line. Visade sig att hon var, iallafall enligt mig, mest bara lite smågullig) kom och sa åt henne att Lukes gamla klinga "kallade" på henne. Men damn, otroligt fattig förklaring. Ray hade när dom var i Milenium Falkon sagt "ååå, jag har en så stark känsla av att vi ska ditåt *pekar emot någon planet eller whatever*" varpå Solo svarar "Ååh, det passar ju utmärkt. Nu när du nämner det så har jag ju en gammal vän som bor där som kanske kan låna er ett skepp som ni behövde. tur att du sa det" typ. Också rätt fattigt, men fortfarande otroligt mycket bättre än att det t o m är Solo själv som av en ren slump föreslår det som taget ur luften. Han har ju ingenting med The Force att göra. Jag gillade filmen, men känner att med en stor budget och ett enormt arv att förvalta, då gör man inte såna lättåtgärdade missar. man gör bara inte det >.<

Medlem

Långt svar *tadaaa* :3

Medlem

Skumt att en stormtrooper var så bra på att fäktas.


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Har inte tänkt mig ge mig in i diskussionen särskilt djupt, men jag var väldigt glad att de inte valde någon klyschig amerikaniserad Hollywood-skådespelare till att spela Kylo Ren. Den karaktär ni beskriver som mesig beskriver jag snarare som både realistisk och djup. Utan tvekan den mest intressanta "ondingen" hitintills. Den här artikeln sammanfattar några av mina tankar ganska bra:
http://io9.gizmodo.com/kylo-ren-is-everything-that-anakin-sky...

Håller dock med om att relationen mellan Rey och Finn kändes väldigt konstig.

Störde mig dock något på Snoke. Tråkigt namn och framför allt verkar karaktären också vara tråkig. Hoppas det blir någon vidareutveckling där, så att det inte bara känns som Kejsaren 2.0.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Brain:

Har inte tänkt mig ge mig in i diskussionen särskilt djupt, men jag var väldigt glad att de inte valde någon klyschig amerikaniserad Hollywood-skådespelare till att spela Kylo Ren. Den karaktär ni beskriver som mesig beskriver jag snarare som både realistisk och djup. Utan tvekan den mest intressanta "ondingen" hitintills. Den här artikeln sammanfattar några av mina tankar ganska bra:
http://io9.gizmodo.com/kylo-ren-is-everything-that-anakin-sky...

Håller dock med om att relationen mellan Rey och Finn kändes väldigt konstig.

Störde mig dock något på Snoke. Tråkigt namn och framför allt verkar karaktären också vara tråkig. Hoppas det blir någon vidareutveckling där, så att det inte bara känns som Kejsaren 2.0.

Håller med om Kylo Ren, jag tycker det var en riktigt intressant karaktär och skådespelaren gör en riktigt bra insats. Slits mellan mörkret och ljuset och ifrågasätter sig själv, rädsla och ånger.

Filmen var fruktansvärt snygg och mestadels välgjord med några riktigt läckra scener.
Men det var alldeles för lite djup i många av karaktärerna och hastiga ihopklipp som utelämnar mycket.
Och handlingen är förmodligen det som jag är mest missnöjd med, bara en "cut n paste" på episod IV.
Hela filmen kändes mest som en ytlig remake på originalet, tyvärr.
Jag hoppas verkligen att kommande filmer görs med lite mer omtanke, Star Wars förtjänar bättre än såhär.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag tycker att det hade varit så mycket bättre om dom låtit bli att ta av hjälmen på Kylo Ren tills scenen med Han Solo.
Hade haft mycket kraftigare effekt då.

1
Skriv svar