Pvp-gear försvinner i World of Warcraft: Legion

Robot
Pvp-gear försvinner i World of Warcraft: Legion
Medlem
Pvp-gear försvinner i World of Warcraft: Legion

Det tog dom väl upp under Blizzcon vill jag minnas.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Bra, PvP gear har varit en stor barriär för nya pvpare i flera år.


signatur

Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart

Medlem

Mer casual än någonsin alltså. Känns trist om det inte längre spelar roll vilken gear man har. Det var ju det som var roligt med Diablo II och LotRO (när det kom ut), att man var tvungen att göra de quester, instancer osv och verkligen anstränga sig för att få det gear som passade sin char/klass bäst. Nu kan alla köra samma skit och få samma gear, låter verkligen skoj...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Mer casual än någonsin alltså. Känns trist om det inte längre spelar roll vilken gear man har. Det var ju det som var roligt med Diablo II och LotRO (när det kom ut), att man var tvungen att göra de quester, instancer osv och verkligen anstränga sig för att få det gear som passade sin char/klass bäst. Nu kan alla köra samma skit och få samma gear, låter verkligen skoj...

Ja, fy fan vad dåligt att PvP bara ska handla om skill och inte om vem som har bäst gear som det varit fram tills nu!!

Medlem
Skrivet av Dominus:
Skrivet av conthox:

Mer casual än någonsin alltså. Känns trist om det inte längre spelar roll vilken gear man har. Det var ju det som var roligt med Diablo II och LotRO (när det kom ut), att man var tvungen att göra de quester, instancer osv och verkligen anstränga sig för att få det gear som passade sin char/klass bäst. Nu kan alla köra samma skit och få samma gear, låter verkligen skoj...

Ja, fy fan vad dåligt att PvP bara ska handla om skill och inte om vem som har bäst gear som det varit fram tills nu!!

Du menar att 1) det inte kan vara båda två (både skills och klass-anpassad gear) och 2) det inte skulle kunna krävas skills för att få gear som var anpassat till klass?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av conthox:

Mer casual än någonsin alltså. Känns trist om det inte längre spelar roll vilken gear man har. Det var ju det som var roligt med Diablo II och LotRO (när det kom ut), att man var tvungen att göra de quester, instancer osv och verkligen anstränga sig för att få det gear som passade sin char/klass bäst. Nu kan alla köra samma skit och få samma gear, låter verkligen skoj...

Ja, fy fan vad dåligt att PvP bara ska handla om skill och inte om vem som har bäst gear som det varit fram tills nu!!

Du menar att 1) det inte kan vara båda två (både skills och klass-anpassad gear) och 2) det inte skulle kunna krävas skills för att få gear som var anpassat till klass?

Varför är du så kåt på gear för över huvud taget?
När det kommer till PvP är det väl där man vill att det verkligen bara ska vara skillsbaserat och inte vara beblandat med hur mycket tid man har att lägga på PvP?

I det avseendet ligger GW2 många steg före WoW.
I stort sett alla "riktiga" PvP:are välkomnar denna ändringen, då det ger mer end-game än att bara nöta arena eller bgs för att få tillgång till den bästa gearen och sedan få vänta på nästa säsong.

Argumenten från de som klagar är oftast "jag vill vara bättre än alla andra för jag har lagt ner mer tid på att pvp:a!!".
Jag vet inte hur det är med dig, men jag vill att det endast ska baseras på hur bra jag är på min klass, jämfört med min motståndare.

Medlem
Skrivet av conthox:

Mer casual än någonsin alltså. Känns trist om det inte längre spelar roll vilken gear man har. Det var ju det som var roligt med Diablo II och LotRO (när det kom ut), att man var tvungen att göra de quester, instancer osv och verkligen anstränga sig för att få det gear som passade sin char/klass bäst. Nu kan alla köra samma skit och få samma gear, låter verkligen skoj...

Har iofs inte spelat sen Cataclysm men ända sedan Burning Crusade har det varit näst intill omöjligt att börja PvPa på en alt då alla moståndare redan hade bästa PvP gear.


signatur

Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart

Medlem
Skrivet av Dominus:

Varför är du så kåt på gear för över huvud taget?
När det kommer till PvP är det väl där man vill att det verkligen bara ska vara skillsbaserat och inte vara beblandat med hur mycket tid man har att lägga på PvP?

Kåt och kåt, man skulle väl kunna vända på det i så fall - varför ha olika gear över huvud taget? Om det nu bara är skills, skulle man likt ett FPS ha samma gear allihop och bara gå på skills alltid? Om alla har base stat Strength 10 och sedan får en gear som ger +5 så har alla +15 totalt, vari ligger poängen med gear om alla ändå får samma stat.... skulle kunna skippa gear och bara köra skills då.

Dels så vill jag att stats på gear skall återspegla klassen. Om en klass är bra på enhandssvärd skall detta synas i statsen med. Precis som att jag med min svärdsvingar inte skall springa runt med en hjälm som ger + 50 till någon bågrelaterad skill.

Dels så måste man ändå vara bra på sin klass för att utnyttja alla skills på rätt sätt. Jag vet inte hur många gånger som jag spelar RAID PvE i LoTRO där PvP-spelare med hög rang sabbat hela raiden och fått oss att wipea flera gånger om bara för att dom är 100 % totalt fokuserade på att göra skada istället för att göra det som dom egentligen skall göra - i LotROs fall t ex Lore Master: CC, Hunter DPS, Champ AoE och clobber (avbryta fienders induction skills), guardian tank osv osv.

Skrivet av Dominus:

I det avseendet ligger GW2 många steg före WoW.
I stort sett alla "riktiga" PvP:are välkomnar denna ändringen, då det ger mer end-game än att bara nöta arena eller bgs för att få tillgång till den bästa gearen och sedan få vänta på nästa säsong

Hur kan det ge MER end game genom att TA BORT ett element som tydligen tar timmar att klara av?

Så det är alltså "nöt arena eller bgs för att få bra gear och sedan sluta" eller gör det nu PvPare gör istället för att nöta för att få bra gear?..... Varför antingen eller? Varför inte nöta för att få gear och sedan göra det som dom gör nu (istället för att leta bra gear)?

Skrivet av Dominus:

Jag vet inte hur det är med dig, men jag vill att det endast ska baseras på hur bra jag är på min klass, jämfört med min motståndare.

Men som sagt, vad är då poängen med gear över huvud taget om det inte skall påverka slutstatsen på något sätt och det därmed bara är skillsen som räknas?

Dessutom så kan det ibland krävas skills att klara av en viss svår instance som ger en viss gear. Så retoriken failar lite, då om man inte är bra på sin klass och "har skills" så kommer man därmed inte få bra gear heller.... såvida man inte gör exakt det som WoW och på senare tid även LotRO har gjort - dummat ned spelet, gjort det lättare och mer casual vilket resulterat i det som du beskriver - alla får samma gear oavsett skills, för instancer idag kräver bara nötande och tid. Om det hade varit som det var när spelen kom ut, så hade det krävts skills och att man visste hur man skulle spela sin klass. Men då gnäller alla kidsen och casualspelarna som blir ledsna för att dom inte får samma bra gear som "alla andra".

Det tar ju faktiskt tid att bli bra och få bra skills också, men en del verkar missa det, ungefär som att man antingen har skills från start eller inte.

Många blir ju bra på sin klass under tiden som man nöter instancer och skaffar bättre gear, fungerar ungefär som en upplärningsfas innan PvP.

Skrivet av ManchildKart:

Har iofs inte spelat sen Cataclysm men ända sedan Burning Crusade har det varit näst intill omöjligt att börja PvPa på en alt då alla moståndare redan hade bästa PvP gear.

Tror du det hade varit står skillnad om alla hade samma gear? Det känns som att det inte bara tar tid att få bra gear, utan det tar även tid att bli bra på sin klass.

Kanske borde dom indela PvP-områdena i Tier 1 och Tier 2 eller liknande, precis som det finns olika svårighetsgrader på PvE-instancer? Alla nya spelar kommer in i T1, när dom bliriv bra nog, åker dom in i T2.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Dominus:
Skrivet av conthox:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av conthox:

Mer casual än någonsin alltså. Känns trist om det inte längre spelar roll vilken gear man har. Det var ju det som var roligt med Diablo II och LotRO (när det kom ut), att man var tvungen att göra de quester, instancer osv och verkligen anstränga sig för att få det gear som passade sin char/klass bäst. Nu kan alla köra samma skit och få samma gear, låter verkligen skoj...

Ja, fy fan vad dåligt att PvP bara ska handla om skill och inte om vem som har bäst gear som det varit fram tills nu!!

Du menar att 1) det inte kan vara båda två (både skills och klass-anpassad gear) och 2) det inte skulle kunna krävas skills för att få gear som var anpassat till klass?

Varför är du så kåt på gear för över huvud taget?
När det kommer till PvP är det väl där man vill att det verkligen bara ska vara skillsbaserat och inte vara beblandat med hur mycket tid man har att lägga på PvP?

I det avseendet ligger GW2 många steg före WoW.
I stort sett alla "riktiga" PvP:are välkomnar denna ändringen, då det ger mer end-game än att bara nöta arena eller bgs för att få tillgång till den bästa gearen och sedan få vänta på nästa säsong.

Argumenten från de som klagar är oftast "jag vill vara bättre än alla andra för jag har lagt ner mer tid på att pvp:a!!".
Jag vet inte hur det är med dig, men jag vill att det endast ska baseras på hur bra jag är på min klass, jämfört med min motståndare.

Sen så bör ju de som spenderar mer tid i PVP vara bättre i vilket fall då de förhoppningsvis får högre skicklighet på PVP av att PVPa mer, Förlitar man sig på sin gear för att vinna över en noob så bör man kanske överväga ett annat karriärval.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av conthox:

Mer casual än någonsin alltså. Känns trist om det inte längre spelar roll vilken gear man har. Det var ju det som var roligt med Diablo II och LotRO (när det kom ut), att man var tvungen att göra de quester, instancer osv och verkligen anstränga sig för att få det gear som passade sin char/klass bäst. Nu kan alla köra samma skit och få samma gear, låter verkligen skoj...

Ja, fy fan vad dåligt att PvP bara ska handla om skill och inte om vem som har bäst gear som det varit fram tills nu!!

Du menar att 1) det inte kan vara båda två (både skills och klass-anpassad gear) och 2) det inte skulle kunna krävas skills för att få gear som var anpassat till klass?

det krävs inte mycket skill för att skaffa gear i wow, Tid därimot det krävs det hink vis av.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Dominus:

Varför är du så kåt på gear för över huvud taget?
När det kommer till PvP är det väl där man vill att det verkligen bara ska vara skillsbaserat och inte vara beblandat med hur mycket tid man har att lägga på PvP?

Kåt och kåt, man skulle väl kunna vända på det i så fall - varför ha olika gear över huvud taget? Om det nu bara är skills, skulle man likt ett FPS ha samma gear allihop och bara gå på skills alltid? Om alla har base stat Strength 10 och sedan får en gear som ger +5 så har alla +15 totalt, vari ligger poängen med gear om alla ändå får samma stat.... skulle kunna skippa gear och bara köra skills då.

Dels så vill jag att stats på gear skall återspegla klassen. Om en klass är bra på enhandssvärd skall detta synas i statsen med. Precis som att jag med min svärdsvingar inte skall springa runt med en hjälm som ger + 50 till någon bågrelaterad skill.

Dels så måste man ändå vara bra på sin klass för att utnyttja alla skills på rätt sätt. Jag vet inte hur många gånger som jag spelar RAID PvE i LoTRO där PvP-spelare med hög rang sabbat hela raiden och fått oss att wipea flera gånger om bara för att dom är 100 % totalt fokuserade på att göra skada istället för att göra det som dom egentligen skall göra - i LotROs fall t ex Lore Master: CC, Hunter DPS, Champ AoE och clobber (avbryta fienders induction skills), guardian tank osv osv.

Skrivet av Dominus:

I det avseendet ligger GW2 många steg före WoW.
I stort sett alla "riktiga" PvP:are välkomnar denna ändringen, då det ger mer end-game än att bara nöta arena eller bgs för att få tillgång till den bästa gearen och sedan få vänta på nästa säsong

Hur kan det ge MER end game genom att TA BORT ett element som tydligen tar timmar att klara av?

Så det är alltså "nöt arena eller bgs för att få bra gear och sedan sluta" eller gör det nu PvPare gör istället för att nöta för att få bra gear?..... Varför antingen eller? Varför inte nöta för att få gear och sedan göra det som dom gör nu (istället för att leta bra gear)?

Skrivet av Dominus:

Jag vet inte hur det är med dig, men jag vill att det endast ska baseras på hur bra jag är på min klass, jämfört med min motståndare.

Men som sagt, vad är då poängen med gear över huvud taget om det inte skall påverka slutstatsen på något sätt och det därmed bara är skillsen som räknas?

Dessutom så kan det ibland krävas skills att klara av en viss svår instance som ger en viss gear. Så retoriken failar lite, då om man inte är bra på sin klass och "har skills" så kommer man därmed inte få bra gear heller.... såvida man inte gör exakt det som WoW och på senare tid även LotRO har gjort - dummat ned spelet, gjort det lättare och mer casual vilket resulterat i det som du beskriver - alla får samma gear oavsett skills, för instancer idag kräver bara nötande och tid. Om det hade varit som det var när spelen kom ut, så hade det krävts skills och att man visste hur man skulle spela sin klass. Men då gnäller alla kidsen och casualspelarna som blir ledsna för att dom inte får samma bra gear som "alla andra".

Det tar ju faktiskt tid att bli bra och få bra skills också, men en del verkar missa det, ungefär som att man antingen har skills från start eller inte.

Många blir ju bra på sin klass under tiden som man nöter instancer och skaffar bättre gear, fungerar ungefär som en upplärningsfas innan PvP.

Skrivet av ManchildKart:

Har iofs inte spelat sen Cataclysm men ända sedan Burning Crusade har det varit näst intill omöjligt att börja PvPa på en alt då alla moståndare redan hade bästa PvP gear.

Tror du det hade varit står skillnad om alla hade samma gear? Det känns som att det inte bara tar tid att få bra gear, utan det tar även tid att bli bra på sin klass.

Kanske borde dom indela PvP-områdena i Tier 1 och Tier 2 eller liknande, precis som det finns olika svårighetsgrader på PvE-instancer? Alla nya spelar kommer in i T1, när dom bliriv bra nog, åker dom in i T2.

Ta av dig nostalgiglajjorna ett tag, om vi gått tillbaka till hur PvP var i classic så hade vi varit tillbaka där det räcker med att antingen vara med i en guild som kör raids, alternativt ha bra med pengar för att kunna bli boostad för att på så sätt få bra gear.
Jag pratar om PvP, du verkar blanda in PvE vilket är en helt annan sak.

Att få bra PvP-gear kräver ingen skill i dagens WoW öht, utan precis som i vanilla krävs bara tid eller pengar.

Medlem
Skrivet av Dominus:

Ta av dig nostalgiglajjorna ett tag, om vi gått tillbaka till hur PvP var i classic så hade vi varit tillbaka där det räcker med att antingen vara med i en guild som kör raids, alternativt ha bra med pengar för att kunna bli boostad för att på så sätt få bra gear.

[...]

Att få bra PvP-gear kräver ingen skill i dagens WoW öht, utan precis som i vanilla krävs bara tid eller pengar.

Skrivet av Natrium:

det krävs inte mycket skill för att skaffa gear i wow, Tid därimot det krävs det hink vis av.

Jag vet inte om ni missade min poäng, men det var ju det som var min kritik. (Inte mot er, utan mot speldesignen.) Dels mot hur spelen är idag och dels mot att jag hellre ser en förändring som ger incitament att spela sin klass på rätt sätt, som t ex att gear påverkar mer (hur man spelar sin klass).

Skrivet av Dominus:

Jag pratar om PvP, du verkar blanda in PvE vilket är en helt annan sak.

Anledningen till att jag ens nämnde PvE var för att ge ett exempel på användning av skills och gear. Bara för att man spelat mycket PvP och har hög rank där, så betyder det inte att man "har skills" och spelar sin klass bra. En del bryr sig bara om DPS i PvP och spelar i princip inte som klassen är gjord för. Inga skills, inga klassspecifika gear eller något, bara pew pew och kills/death ratio visa hur "bra" man är.

(Eller så är det att det krävs olika sorts skills för att vara bra på PvP (raids) jäntemot PvE raids?)

Vet inte om man kan summera detta som att jag är emot förändringen för att det går ifrån klasstänket och incitamentet att ha en grupp av spelar med olika förmågor och olika uppgfter, mot att ha en grupp med spelare där målet är att göra mest DPS. Ovanpå detta så skall man alltså minimera resan upp till "end game" och PvP.

Dessutom så har en del svårt att definiera exakt vad "end game" innebär. För en del är det nå maxlevel, en del är det att vara PvP-klar (vad nu det innebär). Skulle inte skaffandet av PvP-gear vara en del av end game? För mig är det lite diffust.

Som en parantes, jag säger inte att ni har fel, utan bara min syn på saken. Själv tycker jag att det är synd att man hela tiden gör antingen eller. Antingen casual med enkelt och lika för alla, eller någon slags motsats med klassspefifik eller unik gear och svåra instancer. Som jag var inne på i förra inlägget: varför inte jobba med Tiers och olika areor bättre?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det negativa med detta är, att man i ännu mindre utsträckning kan skräddarsy sin karaktär så den passar sin egen spelstil.

Jag tyckte det var så tråkigt när de streamlina talent träden t.ex att jag slutade spela då.
Personligheten försvann helt, blizz sa att det var för att få bort cookie cutter builds och för att inte förvirra nybörjare.
Resultatet blev ännu enformigare cookie cutter builds och nybörjare är fortfarande nybörjare.

Annars är jag helt för att gear inte skall spela någon större roll i PVP

Medlem
Skrivet av conthox:

Du menar att 1) det inte kan vara båda två (både skills och klass-anpassad gear) och 2) det inte skulle kunna krävas skills för att få gear som var anpassat till klass?

Vad var egentligen det roliga med att farma pvp gear i månader för att ens få vara med i ett bra lag? Jag gillade WoW pvp men ledsnade relativt snabbt då man måste farma pvp gear varje gång de släpper en ny expansion.

Medlem
Skrivet av qwail:

Det negativa med detta är, att man i ännu mindre utsträckning kan skräddarsy sin karaktär så den passar sin egen spelstil.

Jag tyckte det var så tråkigt när de streamlina talent träden t.ex att jag slutade spela då.
Personligheten försvann helt, blizz sa att det var för att få bort cookie cutter builds och för att inte förvirra nybörjare.
Resultatet blev ännu enformigare cookie cutter builds och nybörjare är fortfarande nybörjare.

Annars är jag helt för att gear inte skall spela någon större roll i PVP

Det där argumentet är fortfarande lika dumt.

Med de gamla träden fanns bara ett "rätt" sätt att ha det i alla fall. Spenderade man poängen på något annat sätt än det "rätta" så presterade man helt enkelt sämre. Det vara bara en illusion av valfrihet.

Medlem
Skrivet av Senjinone:
Skrivet av qwail:

Det negativa med detta är, att man i ännu mindre utsträckning kan skräddarsy sin karaktär så den passar sin egen spelstil.

Jag tyckte det var så tråkigt när de streamlina talent träden t.ex att jag slutade spela då.
Personligheten försvann helt, blizz sa att det var för att få bort cookie cutter builds och för att inte förvirra nybörjare.
Resultatet blev ännu enformigare cookie cutter builds och nybörjare är fortfarande nybörjare.

Annars är jag helt för att gear inte skall spela någon större roll i PVP

Det där argumentet är fortfarande lika dumt.

Med de gamla träden fanns bara ett "rätt" sätt att ha det i alla fall. Spenderade man poängen på något annat sätt än det "rätta" så presterade man helt enkelt sämre. Det vara bara en illusion av valfrihet.

Det stämde i PvE kanske, men inte i PvP hade fler poäng jag kunde flytta runt där än vad jag har nu.
Självklart fanns det nobrainers, men alla talents var långt ifrån mandatory. Och något är alltid mer än inget.

Medlem
Skrivet av Jeehao:
Skrivet av conthox:

Du menar att 1) det inte kan vara båda två (både skills och klass-anpassad gear) och 2) det inte skulle kunna krävas skills för att få gear som var anpassat till klass?

Vad var egentligen det roliga med att farma pvp gear i månader för att ens få vara med i ett bra lag? Jag gillade WoW pvp men ledsnade relativt snabbt då man måste farma pvp gear varje gång de släpper en ny expansion.

Vet inte om månader skulle vara kul, men ett par veckor, beroende på hur många timmar per dag man spelar såklart. Om det är roligt eller inte beror på hur det är upplagt. Om det bara är "kör instance X tills du har fått ihop Y antal tokens som du sedan byter in mot armour eller vapen" ja då är det inte så konstigt att det blir repetitivt och väldigt tråkigt.

Jag har inte spelat WoW så mycket, så kan inte säga hur bra/dåligt dom lyckats med det. Har dock spelat LotRO sedan starten och dom lyckades väldigt bra, tills dom sabbade det med att införa tokens och gjorde instancerna mer och mer causal. Helt plötsligt blev det grindfest istället för roliga instancer i stil med The Rift och Helegrod.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag spelade völdigt mycket pvp i wow, och gear var bara ett nödvändigt ont. Min drivkraft var ranking och titlar.


signatur

IDKFA

Medlem

Skulle det vara upp till mig har jag sagt sedan tbc dagarna att pvp borde vara så alla fick ett set med pvp gear, typ alla seasons av pvp gearen och sen var det bara en fråga om spelarens skill, + skulle vara lättare för blizzard att balansera pvp'et också för dom kan göra balansen med åtanke att alla skulle ha samma stats.

och precis som säkert någon har påpekat förut, Belöningen för att du pvpar så mycket kan du få genom titlar och achivements, inte göra så att andra har stort jävla underläge mot för dig för att dom inte har haft tid spela lite mycket.

1
Skriv svar