Joina 144hz PC Master Race med julklapp till mig själv

Medlem
Joina 144hz PC Master Race med julklapp till mig själv

Har ju gått och tänkt på köpa ny dator ett tag nu... som tur var slog jag inte till innan för nu har budgeten öppnat upp sig lite mer och funderar på något i den här vägen:

[http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/229812-w...]

Och en skärm

[http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/201579-a...]

Tycker själv den datorn ser prisvärd ut iaf, men vill gärna ha åsikter om det är något viktigt jag borde tänka på som saknas/borde finnas/för dyrt osv.

Ja, jag vet att kan få billigare om bygger själv, men om det är bara ett par tusen så jobbar jag hellre övertid 2 dagar för de slantarna än lägger ner frustration på att bygga själv och riskera paja saker

Gissar på att den datorn borde klara av att utnyttja en 144hz skärm iaf

Medlem

Använder själv en sådan där skärm jag köpte som tidig julklapp åt mig själv när det var "black friday" på komplett. Helt sagolik bra skärm Gsync och 144hz är helt otroligt nice.

Medlem

Själv skulle jag hoppat över Asus svindyra TN-skärm och tagit Acer XB270HU istället. Samma upplösning, uppdateringsfrekvens, storlek och med G-synk, fast med IPS-panel istället.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Själv skulle jag hoppat över Asus svindyra TN-skärm och tagit Acer XB270HU istället. Samma upplösning, uppdateringsfrekvens, storlek och med G-synk, fast med IPS-panel istället.

300kr prisskillnad såg jag på de så priset är ju vilket som. Är IPS bättre än TN? Och Acer såg ut att vara 4ms medans Asusen är 1ms.
Vill ju gärna ha den bästa skärmen i den prisklassen om jag köper så tacksam för feedback

Medlem
Skrivet av DrDoom:
Skrivet av kebbe:

Själv skulle jag hoppat över Asus svindyra TN-skärm och tagit Acer XB270HU istället. Samma upplösning, uppdateringsfrekvens, storlek och med G-synk, fast med IPS-panel istället.

300kr prisskillnad såg jag på de så priset är ju vilket som. Är IPS bättre än TN? Och Acer såg ut att vara 4ms medans Asusen är 1ms.
Vill ju gärna ha den bästa skärmen i den prisklassen om jag köper så tacksam för feedback

Du märker ingen skillnad på en responstid om 1ms kontra 4ms, du märker däremot enorm skillnad på färgåtergivningen i IPS mot TN.

Medlem
Skrivet av DrDoom:
Skrivet av kebbe:

Själv skulle jag hoppat över Asus svindyra TN-skärm och tagit Acer XB270HU istället. Samma upplösning, uppdateringsfrekvens, storlek och med G-synk, fast med IPS-panel istället.

300kr prisskillnad såg jag på de så priset är ju vilket som. Är IPS bättre än TN? Och Acer såg ut att vara 4ms medans Asusen är 1ms.
Vill ju gärna ha den bästa skärmen i den prisklassen om jag köper så tacksam för feedback

Är en bra tn panel i Asus och kan jämföras med billigare ips paneler.
Tn paneler i överlag är jävligt dassiga och ger så dåliga färger att man får intrycket att man spelar på mycket lägre inställningar.
Vet inte hur bra ips panelen är på Acers skärm är så ska inte gå in på det.
Men när jag gick över till ips paneler för några år sedan går jag inte tillbaka även om det är 60hz. Sida vid sida med en benq 144hz och jag har kunnat klistra på bakplåtspapper på skärmen och fortfarande ha bättre färger och bildkvalite


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Det är billigare att bygga själv sen kan du låta inet bygga ihop den åt dig, kostar runt 700 kr. Oavsett så sparar du pengar och får välja vilka delar du vill ha själv. Absolut det bästa valet.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Det är billigare att bygga själv sen kan du låta inet bygga ihop den åt dig, kostar runt 700 kr. Oavsett så sparar du pengar och får välja vilka delar du vill ha själv. Absolut det bästa valet.

Tack, ska kika på inet med o se vad de har

Medlem

Sweclockers har ju kollat på bägge skärmarna, så om du vill ha lite mer info om dem:
ACER --> http://www.sweclockers.com/test/20186-acer-xb270hu-predator-i...

ASUS --> http://www.sweclockers.com/test/19072-asus-rog-swift-pg278q

I princip så är Acer skärmen en bättre "kopia" av ASUS skärmen, den kom ju ut ett halvår senare och för samma pris så det skulle vara konstigt om det var annorlunda, speciellt med IPS panel jämfört mot TN.

Medlem

Får nog bli en Acer XB270HU Predator istället för ASUS:en då tack för hjälpen med detta!

Nu vad gäller själva datorn....
En GTX 980Ti 6GB låter som det bästa valet iaf, men RAM och processor?

DDR3 eller DDR4?
i7-4970k eller i7-6700k?

Verkar ju vara några jättestora skillnader mellan DDR3 och 4, och samma med processorerna. Men samtidigt borde ju nyare vara bättre. Men är det värt det extra det kostar jämfört med prestandaskillnaden?

Googlar man på sånt blir man bara knäpp på alla olika svar man hitta...

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Får nog bli en Acer XB270HU Predator istället för ASUS:en då tack för hjälpen med detta!

Nu vad gäller själva datorn....
En GTX 980Ti 6GB låter som det bästa valet iaf, men RAM och processor?

DDR3 eller DDR4?
i7-4970k eller i7-6700k?

Verkar ju vara några jättestora skillnader mellan DDR3 och 4, och samma med processorerna. Men samtidigt borde ju nyare vara bättre. Men är det värt det extra det kostar jämfört med prestandaskillnaden?

Googlar man på sånt blir man bara knäpp på alla olika svar man hitta...

i7 4970k skulle jag säga duger gött å väl, och ddr 3 vs 4 ger inte massive ökning i prestanda på spel än så länge. GTX 980TI blir du "ultra" nöjd över i 1440p ialla fall, möjligtvis även 4k bror självklart på vilket spel.

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Får nog bli en Acer XB270HU Predator istället för ASUS:en då tack för hjälpen med detta!

Nu vad gäller själva datorn....
En GTX 980Ti 6GB låter som det bästa valet iaf, men RAM och processor?

DDR3 eller DDR4?
i7-4970k eller i7-6700k?

Verkar ju vara några jättestora skillnader mellan DDR3 och 4, och samma med processorerna. Men samtidigt borde ju nyare vara bättre. Men är det värt det extra det kostar jämfört med prestandaskillnaden?

Googlar man på sånt blir man bara knäpp på alla olika svar man hitta...

Jag hade helt klart satsat på 6700k och ddr4, eventuellt ddr3 om budget skulle ta slut. Skylake och ddr4 är mer framtidssäkert än att satsa på en åldrad, död plattform.

Medlem

Beslutsångest

Blir beställa nästa vecka så har ju lite tid på mig fundera. Men vill helst inte gå över 25 000 för skärm + dator och vill ha iaf 1TB hårddisk för lagring och SSD för windowspartition.

Så med en Acer skärm och 980Ti så får jag nog tyvärr skära in lite kostnader på processor och minnen.

Antar att skylake processorer inte passar i samma sockel som 4970k? Då blir ju problem om vill byta processor i efterhand.... blä :/

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Beslutsångest

Blir beställa nästa vecka så har ju lite tid på mig fundera. Men vill helst inte gå över 25 000 för skärm + dator och vill ha iaf 1TB hårddisk för lagring och SSD för windowspartition.

Så med en Acer skärm och 980Ti så får jag nog tyvärr skära in lite kostnader på processor och minnen.

Antar att skylake processorer inte passar i samma sockel som 4970k? Då blir ju problem om vill byta processor i efterhand.... blä :/

Nej precis. Skylake kör ju 1151 medan tidigare modeller har 1150. Så vill du "bygga för framtiden", om det nu går vad gäller gaming-PC, så kör på 1151 :).

Medlem
Skrivet av beardosaurus:
Skrivet av DrDoom:

Beslutsångest

Blir beställa nästa vecka så har ju lite tid på mig fundera. Men vill helst inte gå över 25 000 för skärm + dator och vill ha iaf 1TB hårddisk för lagring och SSD för windowspartition.

Så med en Acer skärm och 980Ti så får jag nog tyvärr skära in lite kostnader på processor och minnen.

Antar att skylake processorer inte passar i samma sockel som 4970k? Då blir ju problem om vill byta processor i efterhand.... blä :/

Nej precis. Skylake kör ju 1151 medan tidigare modeller har 1150. Så vill du "bygga för framtiden", om det nu går vad gäller gaming-PC, så kör på 1151 :).

Hmmm ja. Min nuvarande dator har ju haft samma processor i över 4 år och är ju ok fortfarande. Så kanske lika bra skita i tänka på uppgraderande nu och bara köra på en 4970k. Klarar mig nog med en sån utan problem i några år.

Medlem
Skrivet av beardosaurus:
Skrivet av DrDoom:

Beslutsångest

Blir beställa nästa vecka så har ju lite tid på mig fundera. Men vill helst inte gå över 25 000 för skärm + dator och vill ha iaf 1TB hårddisk för lagring och SSD för windowspartition.

Så med en Acer skärm och 980Ti så får jag nog tyvärr skära in lite kostnader på processor och minnen.

Antar att skylake processorer inte passar i samma sockel som 4970k? Då blir ju problem om vill byta processor i efterhand.... blä :/

Nej precis. Skylake kör ju 1151 medan tidigare modeller har 1150. Så vill du "bygga för framtiden", om det nu går vad gäller gaming-PC, så kör på 1151 :).

Om priset är liknande är det ju självklart att köra på 1151. Men bygga för framtiden är inte mycket att hänga i julgranen. När CPUn väl börjar ta pension kan man lika gärna kasta moderkortet samtidigt. Kommer vara så föråldrat och dåligt att det inte är värt besväret.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Tack för hjälpen med alla tips och råd...

Blir att hämta mig såna här
http://www.inet.se/produkt/1517104/taurus-overkill-gtx-980-ti...
http://www.inet.se/produkt/2205376/acer-27-predator-xb270hu-g...

på juldagen när inetbutiken har öppet. Tänker fan inte beställa från nätet och riskera att posten kommer fram med de efter nyår först.

Ja, vet att jag hade kunnat spara lite på att bygga själv men är för bekväm av mig Tror jag kommer bli nöjd med inköpet oavsett.

1
Skriv svar