The Order: 1886 avklarat

Flakmonkey
The Order: 1886 avklarat

Hade ju hört att det skulle vara i kortaste laget men jag blev ändå förvånad att det gick såpass fort att ta sig igenom #Ready at Dawns sönderhypade #The Order: 1886. Skrev ett inlägg efter mina första timmar med det att jag inte riktigt förstår varför många verkar tycka att det är helt hemskt och nu när jag är klar med det så står jag fast vid det. Och jag gör det samtidigt som jag håller med om kritiken.

Spelet är kort, spelet har mycket QTE, spelet har mycket cutscenes som innebär att det "faktiska" spelandet är ännu kortare och sett till spelandet är det rätt generiskt. Det är helt enkelt inget jättebra spel, men är horribelt? Nej det tycker jag inte. Det är en besvikelse helt klart med tanke på den budget som fanns där och den hajp som byggdes upp, men innebär det att spelet ska bedömas annorlunda? Nej jag tycker inte det heller. En mediokert spel blir inte kasst bara för att det har mycket ekonomiska muskler bakom sig på samma sätt som ett mediokert spel inte blir fantastiskt för att det är en person som ligger bakom det.

Jag tycker alltså att spelet är okej men inte mer. Spelmekaniskt är det som jag tidigare nämnt mediokert. Det finns inget där som höjer det över konkurrenterna på något sätt eller vis. Skjutandet och duckandet bakom diverse skydd fyller sin funktion och det finns ett par lite intressanta vapen, men på det stora hela är det bara ett generiskt actionspel. När det inte är cutscenes det vill säga.

Presentationen är som förväntat top notch både vad gäller ljud och bild. De som är känsliga för bilduppdatering och som stör sig på diverse "knep" såsom letterbox stör sig nog en del på det visuella men jag tänkte aldrig på det över huvud taget. Jag reflekterade däremot flertalet gånger över hur härligt det var att blicka ut över den här alternativa London som Ready at Dawn skapat.

Det sistnämnda är också spelet absoluta styrka som jag ser det men samtidigt det enda jag kan känna rejäl besvikelse över. Här finns väldigt mycket potential men det utnyttjas väldigt dåligt. Det är en intressant tidsepok med sin blandning av fantasi och fakta och den bakomliggande historien är något som tilltalar mig. Skulle vara trist om vi inte får tillfälle att utforska den mer i någon uppföljare. Det var tveklöst planen från början men med tanke på all skit spelet fått är det väl frågan om nu.

#blogg

Medlem
The Order: 1886 avklarat

Jo, det måste jag hålla med om där på slutet. Fantastisk premiss, man skulle gärna se ett matigt spel i still med Bloodlines eller åt det hållet i den där världen.

Medlem

Hade gärna sett Telltales spel i samma spelmotor och grafik. Hade inte heller skadat med lite mer gameplay.

En sak är säkert och det är att jag tycker Order är många gånger bättre grafiskt än Crysis. Kanske inte tekniskt lika avancerat men många gånger under hela spelets gång jag blev förundrad över hur vackert spelet egentligen är.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

1
Skriv svar