Tvekat inför köp av nya Tomb Raider? Nu kan du testa gratis

Robot
Tvekat inför köp av nya Tomb Raider? Nu kan du testa gratis

Något mystiskt, uråldrigt kallat "demo" på Rise of the Tomb Raider finns nu på Xbox One


Medlem
Tvekat inför köp av nya Tomb Raider? Nu kan du testa gratis

Vad är ett demo?

Medlem

"På den gamla goda tiden" <3

Det är ganska tråkigt att demos inte är en standard längre, men "det funkar inte" ur publishers synpunkt numera.

Tänk hur många som hade avstått från att förboka/köpa flera titlar som kommit ut på senare år, om de hade fått testa ett demo innan köp. Men men.

Gnällkuk

Minns det som igår när senaste numret av PC Gamer med tillhörande månadsskiva slets upp ur inplastningen och kastades in i cd-romsläden med spända förväntningar!

Ofta väntade där många timmar spännande spelupplevelser, tyvärr blev väl aldrig något köp pga. det, mina föräldrar tyckte jag spenderade tillräckligt med tid framför datorn ändå, så man kan säga att jag haft en tuff uppväxt!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Skönt att demo inte kommer på CD nuförtiden, detta demo på maffiga 21 gb hade krävt över 30 CD-skivor.

Medlem
Skrivet av tricky:

Minns det som igår när senaste numret av PC Gamer med tillhörande månadsskiva slets upp ur inplastningen och kastades in i cd-romsläden med spända förväntningar!

Ofta väntade där många timmar spännande spelupplevelser, tyvärr blev väl aldrig något köp pga. det, mina föräldrar tyckte jag spenderade tillräckligt med tid framför datorn ändå, så man kan säga att jag haft en tuff uppväxt!

Mina föräldrar tyckte de var fördyrt att premunera på PC Gamer.. Och inte ville jag ge upp min Kalle Anka premunation.

Så fick leva i en värld där jag bara trodde att, Roller Coster Tycoo 1, Age of Empire 2, och mulle meck bygger båtar/bilar, var dom enda spelen som fanns och fungerade till familjens Windows 95 burk...

Var inte förens när WC3 släpptes och pappa precis köpt en ny PC med internet som man började upptäcka vad som fanns ute i den stora världen, och att man då också kunde ladda ner spel ^^


signatur
Medlem
Skrivet av Farris:

"På den gamla goda tiden" &lt;3

Det är ganska tråkigt att demos inte är en standard längre, men "det funkar inte" ur publishers synpunkt numera.

Tänk hur många som hade avstått från att förboka/köpa flera titlar som kommit ut på senare år, om de hade fått testa ett demo innan köp. Men men.

Well, man kan ju släppa demo efter release. Något som skulle vara anpassat efter hur det fungerar i dagsläget.

Medlem

Minns när månadens "CD-gamer" var en av höjdpunkterna, och hur jag tvingades skaffa dvd-läsare när det övergick till "Dvd-gamer". Those were the days.

Medlem
Skrivet av Stich:

Skönt att demo inte kommer på CD nuförtiden, detta demo på maffiga 21 gb hade krävt över 30 CD-skivor.

ja det är tur - för idag finns "dvd's" så du behövs bara 5 å en halv!

Medlem

Blir köp på pc sen. Gillade första!

Medlem
Skrivet av Cedmoy:
Skrivet av Stich:

Skönt att demo inte kommer på CD nuförtiden, detta demo på maffiga 21 gb hade krävt över 30 CD-skivor.

ja det är tur - för idag finns "dvd's" så du behövs bara 5 å en halv!

Oj finns det fortfarande DVD's


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Förr släppte man demos innan spelen kom för att fler skulle köpa. Nu släpper man ett demo i efterhand när det visar sig att spelet säljer dåligt.

Medlem

Jag tror att när det släpps till fler plattformar kommer nog siffrorna stiga. Jag kommer bidra med 1 siffra.


signatur

Niet.

Medlem

Ja de kan väl knappast vara förvånade över de dåliga försäljnings siffrorna när dem släpper exklusivt till en konsol. Hoppas de fick en bra slant av microsoft...

Medlem
Skrivet av Cedmoy:
Skrivet av Stich:

Skönt att demo inte kommer på CD nuförtiden, detta demo på maffiga 21 gb hade krävt över 30 CD-skivor.

ja det är tur - för idag finns "dvd's" så du behövs bara 5 å en halv!

Synd att det inte finns Blu-Ray då. Då hade det bara behövts en skiva. Vänta lite nu...


signatur

Varför skriver ni om detta nu?

Medlem

Problemet är att dom säljer för lite.

Måste dock säga att jag är rent ut sagt förb på hur dom har gjort det här släppet.... Microsoft kan ta sina pengar och stoppa upp i röv*n.

Det finns ingen anledning att släppa en demo på ett så pass bra recenserat och omtyckt spel.

Medlem
Skrivet av kingevilrolle:

Problemet är att dom säljer för lite.

Måste dock säga att jag är rent ut sagt förb på hur dom har gjort det här släppet.... Microsoft kan ta sina pengar och stoppa upp i röv*n.

Det finns ingen anledning att släppa en demo på ett så pass bra recenserat och omtyckt spel.

Vet ej hur gammal du är, men jag är i alla fall så pass gammal att som tidigare medlemmar skrivit att demos följde med på CD vid köp av PC tidning/prenumeration.

Dåförtiden släpptes "demos" innan spelet släpptes för att man skulle få prova innan release.
Att ett spel med bra/dåligt betyg får ett demo senare är oväsentligt.
Alla tycker olika. Även om alla säger " Det här är årets spel" så kanske inte just du tycker likadant.

För oss som är lite äldre är ett demo ett kanonbra sätt för speltillverkare att marknadsföra sina spel.

Vi installerade gladeligen, dock så var ett demo inte ens i närheten av 1GB diskutrymme då.

Man fick chansen att prova. Ibland var det t o m hela spelet fast då var vissa enheter/byggnader eller andra saker inaktiverade.

Men man fick möjligheten att prova ett spel, antingen för att hitta något nytt roligt att spela eller för att få en försmak av vad man tänkt köpa.

Även under denna "era" av demos så släppte speltillverkare färdiga spel. Fanns minimalt med buggar och andra tråkigheter som förstörde spelupplevelsen för användarna.


signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

KoP
Medlem

Demos på cd skivor? Pff.. för egen del började det med demos på 3.5 disketter på omslaget till Brittiska, importerade datortidningar.

Någon annan som minns det?

Medlem

Japp komputer hade diskett början. Gula med stork K på.


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

Aw var ni tvungna att trigga nostalgin i mig? Demos var teh shit förr, har fortfarande en liten hög dvd:er från PC Gamer liggandes någonstans hos föräldrarna!

Jag hade velat ha en bättre förklaring från utvecklare till varför demos inte är gångbart, men cynikern i mig misstänker starkt att det helt enkelt ligger större pengar i Early Access eller superhård marknadsföringshype. Vi ser ju även redan hur fler och fler recensionsembargon upphör först på releasedagen, vilket också känns fel rent spontant.

Medlem

Klart det säljer "dåligt" så som dom gjorde mot fansen! Plus att folk väntar tills PC versionen kommer.


signatur

Join Star Citizen at: https://robertsspaceindustries.com/star-citizen
Feel free to use my code and get some free in-game cash(5,000 UEC):
STAR-K3RR-BQ7C

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
"It's better to die on your feet than live on you knees"

Medlem
Skrivet av KoP:

Demos på cd skivor? Pff.. för egen del började det med demos på 3.5 disketter på omslaget till Brittiska, importerade datortidningar.

Någon annan som minns det?

Jag minns när det följde med kassettband på omslagen.

Medlem
Skrivet av Mahkizmo:
Skrivet av kingevilrolle:

Problemet är att dom säljer för lite.

Måste dock säga att jag är rent ut sagt förb på hur dom har gjort det här släppet.... Microsoft kan ta sina pengar och stoppa upp i röv*n.

Det finns ingen anledning att släppa en demo på ett så pass bra recenserat och omtyckt spel.

Vet ej hur gammal du är, men jag är i alla fall så pass gammal att som tidigare medlemmar skrivit att demos följde med på CD vid köp av PC tidning/prenumeration.

Dåförtiden släpptes "demos" innan spelet släpptes för att man skulle få prova innan release.
Att ett spel med bra/dåligt betyg får ett demo senare är oväsentligt.
Alla tycker olika. Även om alla säger " Det här är årets spel" så kanske inte just du tycker likadant.

För oss som är lite äldre är ett demo ett kanonbra sätt för speltillverkare att marknadsföra sina spel.

Vi installerade gladeligen, dock så var ett demo inte ens i närheten av 1GB diskutrymme då.

Man fick chansen att prova. Ibland var det t o m hela spelet fast då var vissa enheter/byggnader eller andra saker inaktiverade.

Men man fick möjligheten att prova ett spel, antingen för att hitta något nytt roligt att spela eller för att få en försmak av vad man tänkt köpa.

Även under denna "era" av demos så släppte speltillverkare färdiga spel. Fanns minimalt med buggar och andra tråkigheter som förstörde spelupplevelsen för användarna.

Jorå.. Jag var med på den "eran" också... Ett antal hundra cd skivor har man gått igenom grundligt... Och jag håller med att demos är skitbra..

Men i det här fallet, så är det klart tydligt att dom säljer dåligt, både spelet och konsolen.

Medlem

Steam har väl 2 timmars demo på de flesta spelen, eller har jag missat något?

Medlem

Snart är det jul, det ska bli kul.
Att smyga i grottor, ibland råttor.
Inte lika kul som jul.
Men ändå skall vi försöka,
Leriga och hemsökta.


signatur

Niet.

1
Skriv svar