Boken om Äventyrsspel

Flakmonkey
Boken om Äventyrsspel

Har äntligen fått hem boken om det svenska företaget Äventyrsspel som tog
D&D till var mans (nåja) hem under 80-90-talet. Har inte mer än tittat på
de första sidorna men bara att se på omslaget lockade fram så otroligt
många minnen och känslor från en period i mitt liv som verkligen gick upp
och ner, vilket antagligen allas tonår gör. Jag minns första gången min
dagmammas mycket äldre son spelade med mig för första gången (jag var
troligen på tok för ung) och jag minns den mer seriösa tiden när jag och
mina kompisar hade en rollspelsförening som var med i Sverok. Var länge sen
jag spelade ett "riktigt" rollspel nu men det har tveklöst haft en stor del
i att skapa den jag är idag och det innebär att även Äventyrsspel har en
hel del att stå till svars för

#blogg

Medlem
Boken om Äventyrsspel

Gick på en sån där föreläsning när jag var yngre där dom varnade föräldrar om hur skadliga spelen är. Mycket likt den våg av feminism vi har idag där dom åkte runt och fick pengar för att varna allmänheten om den nya vågen av rollspel som förstör dåtidens unga.

Något jag fick ut av föreläsningen var hur dom förklarade hur våldsamma en del spel var och "Krim" en expansion till Mutant varnade dom att man lär sig bli kriminell och göra bomber och allt möjligt. Som stolt ägare av Mutant kunde jag inte göra annat än köpa regelmodulen i butiken.

Visade sig vara en riktigt rolig expansion som gav många roliga timmar med kompisarna. Än idag har ingen lyckats bygga några bomber eller bli någon högt uppsatt i den undre världen.

Om man bortser från det och tittar på innehållet i spelen. Mycket är fantasi (hjärnan) men det som är på pappret och det djup man kan göra karaktärer osv. borde inte ha vara allt för svårt att överföra till ett spel idag. Hade varit roligt att spela ett cyberpunk med samma djupa karaktärsutveckling som dåtidens rollspel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

gud vad jag saknar spela rollspel och jag spelade den gröööna boken:D var tider jag minns med glada minnen


signatur

New life, New hope

Medlem

Började spela Äventyrspels Mutant och Drakar och Demoner under det glada åttiotalet och spelar (numera som permanent sl) fortfarande rollspel med samma spelgrupp en gång i månaden.
Det är den enda konstanten i mitt liv under alla dessa år.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Riktigt kul att det sker en typ av mini renässans i rollspelsvärlden då rollspel åter igen får medial uppmärksamhet, den här gången aningen positivare dock..

Själv har jag spelat rollspel hela livet mer eller mindre. Vi är nu en grupp 30-40 åringar som träffas varje vecka för att lira. Det hela började såklart med drakar och demoner som för många andra så den här boken är såklart intressant.

Det var ganska roligt att den lokala helgbilagan här i hälsingland gjorde ett helsidereportage + full framsida(!) om ett något annorlunda rollspel som utvecklas av några individer i min stad. Mittupplagan pryds av en kaskadspya och ord som råttvärd och lump. Fantastiskt!

Spana in Lorder och Lodisar

vart tog bilden vägen:P


signatur

New life, New hope

1
Skriv svar