Remedy om Alan Wake-försäljningen

Robot
Medlem
Remedy om Alan Wake-försäljningen

Tja, hade spelet kommit ut till PS3 så hade man givetvis köpt det. Their loss!

Medlem

Eller till PC ^_^

Medlem

Ja, det känns ju knappast som att många utav de eventuella köparna av det PC-exklusiva Alan Wake köpte en 360 för spelet. De får skylla sig själv / Microsoft får skylla sig själva, som bytte riktning helt hastigt och lustigt.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

förmodligen är detta inget spel som lockar den yngre publiken och dem flesta som ja iaf vet som spelar 360 är mellan 8-13.


signatur

Rwa?

Inaktiv

Alla i usa kan ju bara låna spelet på blockbusters och klara det på några dagar. Det gör väl att spel säljer mycket mindre


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Medlem

Spelet var försenat, de dök upp på piratsidor innan release, spelet blev försenat och hade ändrats på väldigt många punkter att många tappade intresset. Hade Remedy inte slickat Microsofts röv så mycket och fortsatt i samma spår som dom tänkte från början, dvs PC, DX10/11 och en öppen värld så tror jag att dom hade lyckats bättre.

Medlem
Skrivet av Annanaz:

förmodligen är detta inget spel som lockar den yngre publiken och dem flesta som ja iaf vet som spelar 360 är mellan 8-13.

Fast det är väl inte Heavy Rain heller? Och det spelet har sålt betydligt bättre (som jag förstår det) och det till en mindre användarbas. Så jag tror inte felet ligger i att det är en för snäv åldersgrupp, jag tror felet ligger i att målgruppen de riktar sig inte finns på Microsofts konsol men däremot kanske på Sonys. Att inte släppa spelet till varken pc eller PS3 var ett minst sagt korkat beslut för att spelet skulle kunna sälja bra på en exklusiv plattform krävs att det har det där lilla extra, något som AW verkar sakna.

Medlem

de såg så grymt bra ut för 4 år sedan på trailers, men nu när de släpptes var de inte riktigt samma känsla i de,, så de blev inget köp för mig.

dock skulle dom släppt de till pc då dom spelen alltid är billigare.

Medlem

Största felet var att det tog alldeles för långt id att utveckla :/
Grafiken blev daterad, och utan co-op eller online så blir det lätt tungt. Jag kan ju lika gärna köpa det beg. för 99kr och spara pengar till DLC, ingen fördel med att köpa på release, tvärt om.
Dock så är det ett riktigt bra spel, hoppas de gör en 2:a, som de släpper i tid, utvecklar till ett givet format och jobbar hårt med, kanske slänger in någon form av co-op/sällskap

Medlem

Kan bara säga synd för Remedy :(. Själv är jag skitsugen på spelet och väntar bara tills 360 Slim kommer på Fredag :).

Inaktiv

Om dom släpper en Pc verision kommer jag köpa spelet dirr.

Medlem

Det var ju helt idiotiskt att släppa det i maj istället för att vänta till sommaren, det hade ett barn kunnat räkna ut. Men "Som man bäddar får man ligga" heter det ju.

Medlem
Skrivet av Annanaz:

förmodligen är detta inget spel som lockar den yngre publiken och dem flesta som ja iaf vet som spelar 360 är mellan 8-13.

Lät som det där skulle vara ett hån, sen såg jag att du själv var 15.. Hur var det där ordspråket om sten i glashus?

Medlem

Som stort föredetta Remedy-fan känns det konstigt att säga, men fan va rätt åt dom. Fortfarande fruktansvärt bitter över deras svek mot hela PC communityn. Ärligt talat hoppades jag att precis detta skulle ske så de innerst inne ångrar sig.

Sååå .... släpp Alan Wake till PC nu och allt är förlåtet!

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Annanaz:

förmodligen är detta inget spel som lockar den yngre publiken och dem flesta som ja iaf vet som spelar 360 är mellan 8-13.

Fast det är väl inte Heavy Rain heller? Och det spelet har sålt betydligt bättre (som jag förstår det) och det till en mindre användarbas. Så jag tror inte felet ligger i att det är en för snäv åldersgrupp, jag tror felet ligger i att målgruppen de riktar sig inte finns på Microsofts konsol men däremot kanske på Sonys. Att inte släppa spelet till varken pc eller PS3 var ett minst sagt korkat beslut för att spelet skulle kunna sälja bra på en exklusiv plattform krävs att det har det där lilla extra, något som AW verkar sakna.

Du inser att Remedy givetvis får massvis med pengar för att göra spelet exklusivt. Man gör inte exklusiva spel för att "vara snäll" mot folk som gillar såna spel. Utan man får garanterade pengar, i förskott. Så även om spelet inte säljer jättebra så slipper studion gå i konkurs.

Så det är ju upp till Microsoft att det är exklusivt, inte Remedy. Utan Remedy tjänade nog på exklusiviteten i stort sett.

Medlem

Det kanske har piratats mycket? 360 är ju inte känd för att vara en säker plattform. (har inte moddat min 360).


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Hade köpt det om det kom ut till PS3 eller PC.

Fel format att sälja till helt enkelt.. flest action muppar/tonåring som sitter med krysslåda.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Mahone:

Spelet var försenat, de dök upp på piratsidor innan release, spelet blev försenat och hade ändrats på väldigt många punkter att många tappade intresset. Hade Remedy inte slickat Microsofts röv så mycket och fortsatt i samma spår som dom tänkte från början, dvs PC, DX10/11 och en öppen värld så tror jag att dom hade lyckats bättre.

agreed:up: håller man inte vad man lovar så får man
vad man förtjänar.
Om Oskari Hakkinen tänkt sig för lite innan han sålde sin själ till M$ (typ läsa kontraktet)hade dom kanske gjort en bättre produkt som fler hade velat köpa.
Genom att släppa exklusiviteten kanske M$ kan köpa tillbaka lite heder åt Remedy...fast det tjänar dom ju inga pengar på.:P


signatur

jag inte hittat på något vettigt att skriva här än

Medlem

Remedy kanske inte skall hålla andan medans de väntar på att "word-of-mouth" skall sälja AW. Spelen går ner i pris ganska fort nuförtiden tycker jag (iofs mycket fortare på PC än på konsol, men likväl)...

oan
Medlem

"läskiga" spel säljer sämre, så är det bara

Medlem
Skrivet av warh0g:

Det kanske har piratats mycket? 360 är ju inte känd för att vara en säker plattform. (har inte moddat min 360).

Haha, tror inte det. Tycker att 360-spel tenderar att sälja väldigt bra trots attd et går att pirata, snarast fel genre och brist på co-op/multiplayer.

Att bara sitta själv i ett rum och nöta fungerade grymt bra på PC, men på konsol har du ständig tillgång till vänner som vill spela, och du vill spela med dina vänner. Ett spel helt utan MP eller co-op tenderar att sälja sämre, kombinera med lång utveckling och dålig release = dålig försäljning.

De skulle satsa på en 2:a, bra grafik, co-op och multiplayer (iaf horde-mode), stora/öppna miljöer. Då skulle de nog se en rejäl försäljningsökning, men som många har sagt så säljer "läskiga" spel klart sämre än hjärndöda FPS utan varken story eller innehåll. :/

Medlem

No offence men MP i Alan wake NEJ tack säger jag enbart, fokusera mer på en bra SP än något kast MP som inte hör till här. Inte enns CO-OP hör hemma i skräck spel, det ska spelas själv och inte med andra.

---------

Antal sålda spel för denna gren är faktiskt riktigt högt. Detta är långt ifrån en fail som många här värkar tro.

Än så länge har Alan Wake sålt~500k Kopior.

Ta t.ex. silent Hill serien som BÄST säljer runt 300k Kopior. Det enda undantag i denna gren är Resident Evil som sålde runt 5-6m kopior per spel, men alla andra i grenen gör inte ens bättre än Silent Hill. Att sälja 500k kopior är faktiskt bra.

Medlem

Hade varit intressant om de inte struntat i PC-plattformen.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv

Tycker det är lite rätt åt dem, 9 år i utveckling var de väl?
Samt att byta om allt från openworld sandbox spel till De vi har nu känns lite sådär måste jag säga.

Medlem

Det är en miss att göra spelet xbox-exklusivt. Väljer man mellan ps3 och xbox så väljer ALLA ps3 om man har råd med båda, det är min teori.

Spelet är dock sjukt roligt och rekommenderas varmt, det är riktigt stämmningsfullt - i min mening är detta ett av årets bästa spel.

(Lyssnar fortfarande på "In Dreams" efter att ha spelat det två gånger)


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

De hade alldeles för mycket pengar att leka med och var inte lika "hungriga" som inför Max Payne, och så det här med att skifta riktningar och säga bye-bye till PC-versionen, det gör oss inte glada.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av Grumbledock:

Största felet var att det tog alldeles för långt id att utveckla :/
Grafiken blev daterad, och utan co-op eller online så blir det lätt tungt. Jag kan ju lika gärna köpa det beg. för 99kr och spara pengar till DLC, ingen fördel med att köpa på release, tvärt om.
Dock så är det ett riktigt bra spel, hoppas de gör en 2:a, som de släpper i tid, utvecklar till ett givet format och jobbar hårt med, kanske slänger in någon form av co-op/sällskap

God damn, varför tjatar alla ALLTID om co-op? Varför ska det vara ett krav, får man inte fokusera på att göra ett riktigt bra single player-spel?

Vissa spel passar bra att köra tillsammans, vissa idéer passar endast för SP-spel. Spelet blir inte sämre för det.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Det är en miss att göra spelet xbox-exklusivt. Väljer man mellan ps3 och xbox så väljer ALLA ps3 om man har råd med båda, det är min teori.

Tror din teori är väldigt felaktig
Cross-game chat är värt en hel del (Samt skön handkontroll). Har man ägt PS2 och/eller behöver en blu-ray köper man PS3.
360 köper man för att det är kul XD

Skrivet av sparriskrigaren:

God damn, varför tjatar alla ALLTID om co-op? Varför ska det vara ett krav, får man inte fokusera på att göra ett riktigt bra single player-spel?

Vissa spel passar bra att köra tillsammans, vissa idéer passar endast för SP-spel. Spelet blir inte sämre för det.

God damn, varför hatar alla ALLTID co-op?
Varför ska det inte vara ett krav, får man inte fokusera på att göra ett riktigt bra spel för 2 spelare? ^^

Tja, för att folk som spelar på konsol generellt brukar spela med andra, så ofta och mycket som möjligt. Co-op är perfekt då man kan spela med en vän/flickvän/släkting och det är sjukt kul!
Det du inte tycks förstå är att ett spel med bra PS alltid kommer att ha bra SP, oavsett co-op och tvärt om. I alan Wake kunde de ha slängt in en random sheriff-assistent som man som andra spelare kunde styra.

Det är inget krav att ha med en extra AI som förstör, det förstår du väl?
Ett spel med bara SP blir fort tråkigt, speciellt utan val och flera slut, och ger ingenting att köpa på release-dagen.
Att erbjuda co-op (vandra runt) eller multiplayer (horde mot skuggvarelserna m.m.) skulle inte göra det spelet något ont, tvärt om. Jag kan inte förstå att du blir upprörd över att någon vill ha en funktion som ändå inte skulle påverka dig/ditt spelande alls?
Som att klaga på att ett spel får dedikerade servrar bara för att man föredrar att möta folk från hela världen

Sen säljer skräckspel allmänt väldigt dåligt (jämför med usla FPS), folk vågar helt enkelt inte spela dem. Själv gillar jag dem, men oftast så är de inte särskilt läskiga och plågas av seg/usel kontroll. Men som sagt, varför skulle jag ge 599 för ett spel som har 0 återspelningsvärde, ingen co-op/MP och inte särskilt lång story?
För samma pengar får jag 40h+ RPG/A-RPG, 8h FPS med co-op, story och online etc. Skräckspelen måste helt enkelt erbjuda mer, eller bli bara en annan FPS i mängden (F.3.A.R)

Inaktiv

Jojo, om de lägger sin release precis brevid Rockstars Red Dead Redemption får de fan skylla sig själva. Det ironiska är att Max Payne 3 görs av just Rockstar, kommer säkert bli bra (om man inte är låst vid inställningen att det måste vara en kopia på första spelet)

Bryr mig inte om Remedy längre, de får gärna lägga ner om det gått dåligt.

123
Skriv svar