Fulkultur-podden: Avsnitt 3 bjuder på stor Star Wars-special!

Robot
Fulkultur-podden: Avsnitt 3 bjuder på stor Star Wars-special!

Extra långt julavsnitt där gänget djupdyker i filmerna, spelen, expanded universe, wookie-special och mycket mer!


Medlem
Fulkultur-podden: Avsnitt 3 bjuder på stor Star Wars-special!

vad betyder Fulkultur?

Redaktör
Skrivet av Oneone:

vad betyder Fulkultur?

Spel, Star Wars, undergång, AI, t.ex. Kultur som inte får plats i begreppet finkultur.


signatur
Medlem

Mycket bra avsnitt! Jag tog en långpromenad på stan och skrattade högt vid vissa tillfällen. (Exempelvis Calles berättelse om hur hans mor dubbade Star Wars-filmerna i realtid och insändarna i serietidningarna)


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Alltså jag har blivit Pod-skadad, älskar att lyssna på poddar, speciellt fulkultur och overkligt. Tycker det är roligt att höra några sitta o bladdra om sånt som intresserar mig. Men Calle, du får nog släppa loss lite, ibland känns det som du läser ifrån ett manus gentemot de andra som verkligen bara pratar ur tankarna.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Oneone:

vad betyder Fulkultur?

Spel, Star Wars, undergång, AI, t.ex. Kultur som inte får plats i begreppet finkultur.

fast star wars är ju inte fulkultur. Det är ju ett av världens största ipn som finns. Star Wars är ju enbart kultur, det är ju inte ens bra egentligen. Alla kollar ju på star wars för att det är kult, inte för att det är bra.

Medlem

Vågar inte lyssna pga spoilers ?!?

Medlem
Skrivet av zauii89:

Vågar inte lyssna pga spoilers ?!?

De pratar om den nya filmen mot slutet av programmet, och varnar för spoilers i ungefär 2-3 minuter innan de går in på ämnet, så det är inget att vara orolig för.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Känner en viss förundran och fascination över det här med att folk kan ha så olika uppfattningar om vad som är en bra film.

Själv gilla jag den inledande texten och panoreringen in till planeten, allt som har med Star Wars bör eller bara måste börja på ett och samma sätt.

Det är dock typ det ända som är bra, förhoppningen var att denna del 7 skulle ta berättelsen vidare. Fick istället en remake i samma format som all annan syfy action är idag. Blev nästan en 2h lång och smärtsam avskyvärdhet, betyg -0 av 5.

J.J. Abrams står nu mera för Jar Jar Abrams.

Medlem

Wampas är inte alls de små, de små är antingen jawas eller ewoks. Wampa är snömonstret... Svar på själva podcasten, diskuterades vad snömonstret hette

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av NMD0508:

Wampas är inte alls de små, de små är antingen jawas eller ewoks. Wampa är snömonstret... Svar på själva podcasten, diskuterades vad snömonstret hette

Ah, det var så alltså. Det var nog wombats jag tänkte på isf.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av robbis:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Oneone:

vad betyder Fulkultur?

Spel, Star Wars, undergång, AI, t.ex. Kultur som inte får plats i begreppet finkultur.

fast star wars är ju inte fulkultur. Det är ju ett av världens största ipn som finns. Star Wars är ju enbart kultur, det är ju inte ens bra egentligen. Alla kollar ju på star wars för att det är kult, inte för att det är bra.

Storleken har ju ingen betydelse, väl? Man kan heller inte påstå att Star Wars är finkultur, även om det rent generellt är fjantigt att dela upp kultur. Så namnet är ju lite kvasiironiskt.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Puscifer:

Mycket bra avsnitt! Jag tog en långpromenad på stan och skrattade högt vid vissa tillfällen. (Exempelvis Calles berättelse om hur hans mor dubbade Star Wars-filmerna i realtid och insändarna i serietidningarna)

Kul att du gillade det!

Skrivet av robbis:

Alltså jag har blivit Pod-skadad, älskar att lyssna på poddar, speciellt fulkultur och overkligt. Tycker det är roligt att höra några sitta o bladdra om sånt som intresserar mig. Men Calle, du får nog släppa loss lite, ibland känns det som du läser ifrån ett manus gentemot de andra som verkligen bara pratar ur tankarna.

Bra feedback, ska försöka ta till mig det. Dock inga manus mer än några stolpar när vi kör


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av NMD0508:

Wampas är inte alls de små, de små är antingen jawas eller ewoks. Wampa är snömonstret... Svar på själva podcasten, diskuterades vad snömonstret hette

Ah, det var så alltså. Det var nog wombats jag tänkte på isf.

Ja namnen kan vara rätt fantasilösa ibland. Ryskans hund собака, "sobaka" låter ju som chewbacca.
Wombats är ju små och söta iaf.

http://resources1.news.com.au/images/2012/09/18/1226476/86190...

Medlem

Trevligt avsnitt! Lärde mig mycket om Expanded Universe som jag inte kunde. Man blir ju sugen på att läsa en del av de där böckerna. Dock vet jag inte om det blir så bra att göra det nu när de har "strukit" hela den tidslinjen.

Två synpunkter på avsnittet:

1) Kul att ni gav cred till star trek också. Jag gillar båda och föredrar att de analyseras sida vid sida. Blev dock ledsen när ni sa att DS9 är det sämsta inom startrek. Jag tycker den är bland det bästa!

2)

*** lätt spoiler-varning ***

Jag har (tyvärr) inte spelat knights of the old republic så mycket. Körde det en gång, men kom av mig. En grej som jag minns därifrån dock är att det fanns en vapen-klass som hette Vibroblade. Det var som en sorts närstridsvapen som inte var alls lika bra som lightsabers, men som ändå kunde klara av att parera slag ifrån dessa. Det tyckte jag var coolt. (är det nått som förekommer i expanded universe kanske?) Och ännu coolare var att ett sånt dök upp i ep7! Det gillade jag verkligen. Därför blev jag lite ledsen när ni dissade den scenen med närstrids-stormtrooper helt. Kommer ni inte ihåg dessa vapen ifrån KOTOR?

I övrigt: bra panel, och bra avsnitt! God fortsättning!

(edit: stavfel)

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av EagleOwl:

Trevligt avsnitt! Lärde mig mycket om Expanded Universe som jag inte kunde. Man blir ju sugen på att läsa en del av de där böckerna. Dock vet jag inte om det blir så bra att göra det nu när de har "strukit" hela den tidslinjen.

Två synpunkter på avsnittet:

1) Kul att ni gav cred till star trek också. Jag gillar båda och föredrar att de analyseras sida vid sida. Blev dock ledsen när ni sa att DS9 är det sämsta inom startrek. Jag tycker den är bland det bästa!

2)

*** lätt spoiler-varning ***

Jag har (tyvärr) inte spelat knights of the old republic så mycket. Körde det en gång, men kom av mig. En grej som jag minns därifrån dock är att det fanns en vapen-klass som hette Vibroblade. Det var som en sorts närstridsvapen som inte var alls lika bra som lightsabers, men som ändå kunde klara av att parera slag ifrån dessa. Det tyckte jag var coolt. (är det nått som förekommer i expanded universe kanske?) Och ännu coolare var att ett sånt dök upp i ep7! Det gillade jag verkligen. Därför blev jag lite ledsen när ni dissade den scenen med närstrids-stormtrooper helt. Kommer ni inte ihåg dessa vapen ifrån KOTOR?

I övrigt: bra panel, och bra avsnitt! God fortsättning!

(edit: stavfel)

Vapnet i sig var det ju inget större fel på, bara en lite märklig scen. Kul att du gillade det!


signatur
Medlem

tack för ett riktigt bra avsnitt!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av KaptenKanel:

tack för ett riktigt bra avsnitt!

Tack!


signatur
1
Skriv svar