*Steam nere, känsliga uppgifter läckta – men inte hackat

Robot
*Steam nere, känsliga uppgifter läckta – men inte hackat

Butiken har tagits ner, men Valve har ännu inte sagt varför.

#valve


Medlem
*Steam nere, känsliga uppgifter läckta – men inte hackat

Precis innan låg min jävla butik i polska eller...finska eller något jädra knäppt språk

Medlem

fyra sista är väl oftast synligt i "profilen" så det är man ju alltid utsatt för eller?

Medlem
Medlem
Skrivet av blomgren89:

fyra sista är väl oftast synligt i "profilen" så det är man ju alltid utsatt för eller?

Varför skulle någon tjänst överhuvudtaget visa ditt korts säkerhetskod? Det vore ju helt mot poängen med att ha denna kod?

Medlem
Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av blomgren89:

fyra sista är väl oftast synligt i "profilen" så det är man ju alltid utsatt för eller?

Varför skulle någon tjänst överhuvudtaget visa ditt korts säkerhetskod? Det vore ju helt mot poängen med att ha denna kod?

De flesta platser där du registrerar ditt kreditkort visar de två sista siffrorna i kortnumret (Inte säkerhetskoden), orsaken till detta är att man ska kunna skilja korten åt om man har flera stycken registrerade eller om man har ett gammalt registrerat tex.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av blomgren89:

fyra sista är väl oftast synligt i "profilen" så det är man ju alltid utsatt för eller?

Varför skulle någon tjänst överhuvudtaget visa ditt korts säkerhetskod? Det vore ju helt mot poängen med att ha denna kod?

någonstans visaas ju den, men oftast inte via profilen, finns säkert undantag där

Medlem
Skrivet av Ahris:

De flesta platser där du registrerar ditt kreditkort visar de två sista siffrorna i kortnumret (Inte säkerhetskoden), orsaken till detta är att man ska kunna skilja korten åt om man har flera stycken registrerade eller om man har ett gammalt registrerat tex.

Ja, men detta är det väl knappast meningen att andra användare ska kunna se?

Edit: Det brukar väl oftast vara de fyra sista siffrorna i det "vanliga" numret som syns (och endast för den som loggat in och äger kortet)?

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Margy:
Skrivet av blomgren89:

fyra sista är väl oftast synligt i "profilen" så det är man ju alltid utsatt för eller?

Varför skulle någon tjänst överhuvudtaget visa ditt korts säkerhetskod? Det vore ju helt mot poängen med att ha denna kod?

De flesta platser där du registrerar ditt kreditkort visar de två sista siffrorna i kortnumret (Inte säkerhetskoden), orsaken till detta är att man ska kunna skilja korten åt om man har flera stycken registrerade eller om man har ett gammalt registrerat tex.

åhfan, hade för mig att det var de fyra sista. men du har säkert rätt där

Medlem

Många som fått fel språk. Mitt var på spanska. En polares på ryska.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Kane:

Många som fått fel språk. Mitt var på spanska. En polares på ryska.

Jag tror det bästa i denna situation är att inte logga in (nu går det säkert inte längre). Sajten verkar ju skicka information från folk som är inloggade till andra personer lite hur som helst.

Medlem
Skrivet av Kane:

Många som fått fel språk. Mitt var på spanska. En polares på ryska.

Att du fick Steam på spanska berodde på att den sidan egentligen var tänkt att skickas till någon annan, men kom till dig istället.

Medlem

Vart inloggad på någon polsk snubbes Steam konto. Försökte köpa spel men det fungerade inte. Därefter tittade jag på hans personliga uppgifter vilket visade hans address, email och annat.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Tydligen så går det fortfarande att det att se diverse folks information via sidor som Google hann cacha medan detta pågick.

Skrivet av Kleptoman:

Vart inloggad på någon polsk snubbes Steam konto. Försökte köpa spel men det fungerade inte. Därefter tittade jag på hans personliga uppgifter vilket visade hans address, email och annat.

Av vilken anledning försökte du köpa ett spel med någon annans konto?

Medlem
Skrivet av Margy:

Tydligen så går det fortfarande att det att se diverse folks information via sidor som Google hann cacha medan detta pågick.

Skrivet av Kleptoman:

Vart inloggad på någon polsk snubbes Steam konto. Försökte köpa spel men det fungerade inte. Därefter tittade jag på hans personliga uppgifter vilket visade hans address, email och annat.

Av vilken anledning försökte du köpa ett spel med någon annans konto?

Om du läste artikeln så handlar den om en bugg där andra personers uppgifter registreras i din steamprofil.

Medlem

nu går jag ut och tar en cigarr och lite whisky. sen kör jag lite pokémon tills jag somnar, sen vaknar jag upp och fortsätter med just cause 3. gott nytt år till er alla

Medlem
Skrivet av Margy:

Tydligen så går det fortfarande att det att se diverse folks information via sidor som Google hann cacha medan detta pågick.

Skrivet av Kleptoman:

Vart inloggad på någon polsk snubbes Steam konto. Försökte köpa spel men det fungerade inte. Därefter tittade jag på hans personliga uppgifter vilket visade hans address, email och annat.

Av vilken anledning försökte du köpa ett spel med någon annans konto?

Då spelet redan låg i hans varukorg ser jag inget problem med detta. Dessutom fungerade det icke.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Hamnade på en norsks profil och och sedan blev allt på tyska. hejhopp

Medlem

Ta ett djupt andetag. Gör inga ändringar i Steam, logga inte in igen förrän vi fått officiellt klartecken från Valve/Steam. Gör backup på lokala sparfiler för spel som du värderar högt och ta det lungt. Det ordnar sig ska du se.

Måste säga att jag är väldigt upprörd på Valve. Hur kan man bara hålla tyst när något sädant här händer? Jag förväntar mig en förklaring snarast!

Nu verkar jag inte blivit drabbad, men vem vet? Någon kanske såg mitt konto? Nåja, det är inte en katastrof. I värsta fall får man spärra sitt kontokort. Så vi får hålla ut tills Valve tar upp huvudet ur sanden eller sitt arsle?


signatur

"I had a dream with terrible chromatic aberration."
- John Carmack

Medlem
Skrivet av Kleptoman:
Skrivet av Margy:

Tydligen så går det fortfarande att det att se diverse folks information via sidor som Google hann cacha medan detta pågick.

Skrivet av Kleptoman:

Vart inloggad på någon polsk snubbes Steam konto. Försökte köpa spel men det fungerade inte. Därefter tittade jag på hans personliga uppgifter vilket visade hans address, email och annat.

Av vilken anledning försökte du köpa ett spel med någon annans konto?

Då spelet redan låg i hans varukorg ser jag inget problem med detta. Dessutom fungerade det icke.

Varför ens försöka?

Skulle du uppskatta det om andra personer försökte genomföra köp med ditt konto?

Medlem

Tur man kör med paypal via steam.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Seraium:

Tur man kör med paypal via steam.

Skönt och veta att PayPal inte kan bli hackat Skämt å sido.. Du bör koppla bort steam från paypal. Se gärna videon från Totalbiscuit på Youtube.


signatur

"I had a dream with terrible chromatic aberration."
- John Carmack

Medlem

Inte drabbad.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:

Inte drabbad.

Som mig då - har dock inte varit utloggad på ett par veckor


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Skamligt att ett företag med så stor användarbas inte tog ner butiks- och communitytjänsten så fort problemen började. Folk med PayPal-konton kopplade till Steam har tappat pengar när andra har handlat spel åt dem. Det verkar dock inte ha funkat med kreditkort, som tur är, men användarnas personliga information låg likväl huller om buller mitt framför ögonen på totala främlingar.

Valve var dessutom knäpptysta under hela eländet, och vi som ville ha information fick förlita oss på @SteamDB på Twitter, en oberoende kanal.

Jag gillar Valve och jag gillar Steam, men nu får de verkligen ta sig i kragen och förbättra sin krisrespons och kommunikation med konsumenterna. Eller som nån på reddit sa: "They can't keep trying to run a Fortune 500 company like it's a lemonade stand".


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Kleptoman:
Skrivet av Margy:

Tydligen så går det fortfarande att det att se diverse folks information via sidor som Google hann cacha medan detta pågick.

Skrivet av Kleptoman:

Vart inloggad på någon polsk snubbes Steam konto. Försökte köpa spel men det fungerade inte. Därefter tittade jag på hans personliga uppgifter vilket visade hans address, email och annat.

Av vilken anledning försökte du köpa ett spel med någon annans konto?

Då spelet redan låg i hans varukorg ser jag inget problem med detta. Dessutom fungerade det icke.

Varför ens försöka?

Skulle du uppskatta det om andra personer försökte genomföra köp med ditt konto?

Han säger ju att han såg personuppgifterna EFTER att han misslyckades med att köpa ett spel, brukar du själv kontrollera ditt namn och adress varje gång du startar steam? Självklart inte om du inte har någon form av personlighetsstörning.

Medlem
Skrivet av wrangman:

I värsta fall får man spärra sitt kontokort.

För att? Går ju inte att se mer än de sista siffrorna i Steam.

Medlem

Vilken tur att jag inte var inloggad på Steam då. Förhoppningsvis ska det vara löst nu.

Finns det något officiellt uttalande från Valve ännu, eller får man förlita sig på kvalificerade gissningar om vad som egentligen hänt?

12
Skriv svar