Flera nördiga fraser när Språkrådet listar 2015 års nyord

Robot
Flera nördiga fraser när Språkrådet listar 2015 års nyord

Två ord vi så väl känner igen...


Medlem
Flera nördiga fraser när Språkrådet listar 2015 års nyord

Trollfabrik måste vara den generella beskrivningen på internet i sin helhet då antar jag

Inaktiv

Jag kräks lite inombords när jag läser ordet "youtuber".

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Squeek:

Trollfabrik måste vara den generella beskrivningen på internet i sin helhet då antar jag

Eller hur


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_98854:

Jag kräks lite inombords när jag läser ordet "youtuber".

Du kanske bara har ätit en slice dålig (pewdie)pie?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Mjauv:

Jag kräks lite inombords när jag läser ordet "youtuber".

Du kanske bara har ätit en slice dålig (pewdie)pie?

Buuuuuuuuh, vilken dålig ordvits ^^


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Xeran:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Mjauv:

Jag kräks lite inombords när jag läser ordet "youtuber".

Du kanske bara har ätit en slice dålig (pewdie)pie?

Buuuuuuuuh, vilken dålig ordvits ^^

Öppet mål ju!


signatur
Medlem

Vadå "douche"? Det ordet har redan flera svenska betydelser: kräk, knöl, kryp, tölp, as, odåga, och så vidare.

Med så många lånord från engelskan kommer det svenska språket i framtiden att vara lika besläktat med engelskan som det är med norskan just nu.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

*suck* Så var det dags igen att vattna ner det Svenska språket med mer "Svengelska"

Som någon som talar och skriver på båda språk flytande med en förkärlek till engelskan, finner jag blandningen av språken otroligt irriterande.

Medlem

Med "vejpa" och "svajpa" når vi nya bottennivåer man bara kunde drömma om när stavningarna "dej" och "mej" blev accepterade.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Mjauv:

Jag kräks lite inombords när jag läser ordet "youtuber".

Du kanske bara har ätit en slice dålig (pewdie)pie?

Åh knäpp! Skott avlossade!

Medlem

Gamlingar bland kommentarerna som har svårt att acceptera nya ord? Personligen har jag inget emot att vi lånar många engelska ord och "försvenskar" de. Jag tror det var förra året som hade ett ord jag fastnade på; "Embrejsa" tror jag det var?

Finner det ganska intressant hur vi lånat och försvenskat det ordet. Samtidigt som jag inte förstår varför vi inte kan säga "Kan'te" (Kan inte - can't / Can not).

Inga så värst spännande ord i år förstås, ganska förväntat. Någon som har något favoritord istället för något att klaga på?

Medlem

Svischar? Nej, men Swishar. Tjänsten heter ju inte Svisch.

Gnällkuk

obror
Okamratlig, taskig (2011).
Jag föredrar snälla och positiva kommentarer här, är du enbart här för att vara fett obror så föreslår
jag att du tassar vidare.
Personlig blogg 24 september 2015
[Vardagligt ungdomsord. Används även som substantiv i betydelsen ’en okamratlig person’. Jämför
broder och engelskans brother för ’kamrat; närstående person’.]

Haha, alltså.. vad fan?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Gamlingar bland kommentarerna som har svårt att acceptera nya ord? Personligen har jag inget emot att vi lånar många engelska ord och "försvenskar" de. Jag tror det var förra året som hade ett ord jag fastnade på; "Embrejsa" tror jag det var?

Finner det ganska intressant hur vi lånat och försvenskat det ordet. Samtidigt som jag inte förstår varför vi inte kan säga "Kan'te" (Kan inte - can't / Can not).

Inga så värst spännande ord i år förstås, ganska förväntat. Någon som har något favoritord istället för något att klaga på?

Är man gammal vid 28?

Medlem
Skrivet av Alexraptor:
Skrivet av Luciphear:

Gamlingar bland kommentarerna som har svårt att acceptera nya ord? Personligen har jag inget emot att vi lånar många engelska ord och "försvenskar" de. Jag tror det var förra året som hade ett ord jag fastnade på; "Embrejsa" tror jag det var?

Finner det ganska intressant hur vi lånat och försvenskat det ordet. Samtidigt som jag inte förstår varför vi inte kan säga "Kan'te" (Kan inte - can't / Can not).

Inga så värst spännande ord i år förstås, ganska förväntat. Någon som har något favoritord istället för något att klaga på?

Är man gammal vid 28?

Mentalt kanske! Äsch, det var mer ett skämt för att folk gnäller och du vet hur man brukar skämta om att den äldre generationen alltid gnäller på den kommande generationen. "Det var bättre på min tid!"

Medlem

Vad är geoblocking?


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av Ellakk:

Vad är geoblocking?

Du har kanske sett meddelandet "not available in your area" eller liknande när du velat titta på nåt kul?

FM-guru
F.d. Sisyr

Äckligt att se hur mycket det svenska språket urlakas för varje passerande år, men det är förstås en ofrånkomlig utveckling.

Medlem
Skrivet av motionfield:
Skrivet av Ellakk:

Vad är geoblocking?

Du har kanske sett meddelandet "not available in your area" eller liknande när du velat titta på nåt kul?

Aha. Tackar.


signatur

Styret upp och däcken ner

Inaktiv
Skrivet av Sisyr:

Äckligt att se hur mycket det svenska språket urlakas för varje passerande år, men det är förstås en ofrånkomlig utveckling.

Är det verkligen det? Ofrånkomligt dvs? Själv tror jag att vägen framåt är att fler människor väljer att uttrycka sig ordentligt för att mota Olle i grind.
Det samt att fler nitiska lärare sätter högre krav i skolan på att kunna uttrycka sig på begriplig svenska.

Medlem

Den här gamla diskussionen igen?

Ord flyttas och adopteras mellan språk konstant. Har alltid gjort, kommer alltid att göra. Det svenska språket är fullt av ord som härstammar från bland annat engelskan. Även engelskan lånar ord från svenskan. Detta är en helt naturlig utveckling av språk, och innebär inte en urvattnanade eller förstörande utveckling.

Hade det inte varit för språkutveckling, lånade ord och avancemang inom språk hade vi fortfarande pratat ett mycket annorlunda språk mot det många av er kallar för "ren svenska".

Skrivet av Alexraptor:

*suck* Så var det dags igen att vattna ner det Svenska språket med mer "Svengelska"

Som någon som talar och skriver på båda språk flytande med en förkärlek till engelskan, finner jag blandningen av språken otroligt irriterande.

Som språkstudent med många timmar i böcker och i föresläsningar på ämnet utveckling av språk så förstår jag att detta är en naturlig utveckling. Du använde själv ett flertal ord som inte har någon som helst förankring i svenska förutom att de inkluderas genom populärt användande och nödvändighet.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Inaktiv
Releasehästryttare
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Mjauv:

Jag kräks lite inombords när jag läser ordet "youtuber".

Du kanske bara har ätit en slice dålig (pewdie)pie?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Sisyr:

Äckligt att se hur mycket det svenska språket urlakas för varje passerande år, men det är förstås en ofrånkomlig utveckling.

Är det verkligen det? Ofrånkomligt dvs? Själv tror jag att vägen framåt är att fler människor väljer att uttrycka sig ordentligt för att mota Olle i grind.
Det samt att fler nitiska lärare sätter högre krav i skolan på att kunna uttrycka sig på begriplig svenska.

Ja, jag tror att det är ofrånkomligt i praktiken. Globaliseringen (i detta fall i form av kommunikativ och social utveckling) leder till att vi i allt större grad exponeras för det dominanta språket i den globala kommunikationen - i detta fall engelskan. Det, vill jag påstå, leder ofrånkomligen till att svenskan närmar sig engelskan, på samma sätt som språken lånade av varandra under tidig medeltid. Skillnaden nu är att förändringen är snabbare, eftersom den samhälleliga utvecklingen är snabbare.

Medlem

Cosplay = cåsplaj
EU-migrant = EU-invandrare
Youtuber = yewtuber

I sitt korrekta uttal, annars är det ju engelska.
De flesta orden är sen media-ord eller dialekt-specifika ord som "obror", "haffa",, med flera.

Medlem

Fyfan, mina ögon svider.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av the_apollo:

Cosplay = cåsplaj
Youtuber = yewtuber

I sitt korrekta uttal, annars är det ju engelska.
De flesta orden är sen media-ord eller dialekt-specifika ord som "obror", "haffa",, med flera.

Snarare "kossplej" och "jutuber".

Medlem
Skrivet av the_apollo:

Cosplay = cåsplaj
EU-migrant = EU-invandrare
Youtuber = yewtuber

I sitt korrekta uttal, annars är det ju engelska.
De flesta orden är sen media-ord eller dialekt-specifika ord som "obror", "haffa",, med flera.

hoppas jag aldrig kommer se "cåsplaj" igen.... s:

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

*suck* Så var det dags igen att vattna ner det Svenska språket med mer "Svengelska"

Som någon som talar och skriver på båda språk flytande med en förkärlek till engelskan, finner jag blandningen av språken otroligt irriterande.

Det här är både gulligt, klockrent, och tragiskt samtidigt. Imponerande!

Vi kan väl börja med att få ett par saker ur vägen först: 1) det är Engelskan som är förpestad av våra rötter, fornnordiskan, inte tvärtom. En överväldigande majoritet av alla ord som är lika mellan Svenska och Engelska är låneord *de* fått av *oss*.

2) språk är kommunikation. Sätten att kommunicera på genomgår ständigt evolution. Likaså genomgår språk ständigt evolution. Att klaga över förändring i detta fallet är en konservativ inställning som är idiotisk och fullkomligt verklighetsfrånvänd och är bara lämplig för en 70-årig gubbe som fortfarande tänker att radion är höjden av all teknologi och att lägga till saker som video tillsammans med ljudet är att vattna ner teknologins elegans. Eller det här med färg i TVn, det är ju så onödigt och vattnar ner den atmosfäriska känslan vi har i våra TV-apparater. Det var ju bäst förr, när ingenting förändrades.

3) Varför pratar du Svenska överhuvudtaget? Du som är så konservativ i språket borde ju hata låneord med lite mer dedikation, så du kan ju gå tillbaka till fornnordiskan istället så du slipper all peskig evolution i språket och alla låneord från främmande länder som vattnat ur ditt språk.

Börjar du förstå hur absurd din inställning är?

PS: Det finns ingenting mer ironiskt än att du har en "förkärlek för Engelskan," och vet du varför? För att Engelskan som språk är en häxblandning av låneord från ett tiotal andra språk där dessa olika språk under en relativt kort tid allihop samlades på samma ö och började ha en vild orgy utan kondom, varav den moderna Engelskan är den missbildade och vulgära bastarden med tio pappor och okänt antal mammor. Du som hatar att låneord "vattnar ur språket" borde hata Engelskan mer än något annat språk i världsistorien, eftersom det finns inget språk som utvecklats genom låneord utan att ha en egentlig grund och naturlig kurva i sin lingvistiska evolution.

Om vi sätter Fallout-liknelse på det så är alla andra språk vault dwellers medan Engelskan är resultatet av att ha muterats uppe på jordytan över 300 år med okänt antal sorters strålning och onaturliga livsformer som alla försökt ändra så mycket som möjligt. Engelskan som språk existerar idag uteslutet genom samma sak som du i din kommentar klagar över. Ironin är verkligen oslagbar.

12
Skriv svar