Rise of the Tomb Raider

Medlem
Rise of the Tomb Raider

Nu har jag äntligen fått prova på det nya Tomb Raider spelet.

Detta spelet är väldigt likt sin föregångare, dock med en hel del nya saker.
Jag gillar hur de har ändrat på menyn, då det känns lättare och ser mycket bättre ut.

Sedan alla olika vapen man kan samla på sig, sedan uppgradera så som man själv känner.
Jag körde mesta dels med pilbågen, dock i slutet blev det bolt rifle som gällde. Då denna sköt ner fiender med ett skott efter lite uppgraderingar.

Jag älskade det första spelet, men det fanns vissa saker jag tyckte de kunde uppgradera. Som till exempel AI, då jag inte tyckte de betedde sig riktigt smart eller människolikt.
De var ungefär detsamma i detta spelet, fienderna hoppade upp där jag satt och campade. Sedan var det bara att sikta in på huvudet och skjuta. Dock spelade jag inte på svåraste graden, men tror inte det hade gjort så stor skillnad, då detta oftast bara brukar ge de mer hälsa och starkare skjutvapen.

Storyn var väldigt underhållande och intressant. Gillade det mystiska om oändligt liv, där man bara fick höra om en frälsare som skapade en odödlig arme. Dock så var det väldigt lätt ut listat vad som skulle ske, innan det hände. Har man sett så många action/ äventyrs filmer som jag gjort, så ser man det på långa vägar. Men resan är inte sämre för det.

Lara är en underbar huvudkaraktär, dock tycker jag de kunde haft Jonah lite mer i detta spelet. Då han verkar vara en sån stor faders roll för Lara. Man ser även i detta spelet hur hon växer och blir en bättre person. Man ser hur hon skapas av händelserna som händer runtom henne och människorna som hon träffar på.

Miljöerna i detta spelet är vackra, detaljerna på alla djuren. På träden när det blåser, vattnet som glänser i den snö kalla vinterdagen. Hur man hör människor som pratar med varandra, hur de arbetar runtom och försöker överleva som de alltid gjort. Hur isen tindrar när du lyser med facklan, för att sakta upptäcka en hemlig ingång till en oupptäckt skatt.

Jag hade dock ibland problem med kontrollen när man skulle klättra då detta inte riktigt var så tajt som jag hoppades på. När jag skulle hoppa och sedan trycka på X, för att få Lara att hålla sig fast, oftast inte registrerades tillräckligt snabbt, så då fick jag börja om ifrån början. Se Lara dö i dessa spelen är ingen trevlig syn, precis som i det första. Ibland var checkpointen lite väl långt bort där man hade dött. Men det är inget som har så stor betydelse i det långa loppet.

Detta spelet är väldigt underhållande, det fångade allt som gjorde det första bra. Sedan spann de vidare på det och förbättrade det som kändes mindre bra.
Jag är glad att fler personer kommer snart ha möjlighet att få testa på detta, då detta är ett spel som borde spelas av alla. Alla de som älskar Uncharted, som de tagit inspiration ifrån, alla de som älskar att leta skatter och utforska grottor med pussel i sig. Som verkligen får en att tänka till.

Storyn som sagt var väldigt intressant och givande, dock så gillade jag inte den sista fighten. Då detta kunde ha gjorts lite mer intressant och göra något nytt som man inte redan sett.
Men det går inte alltid att vara perfekt. Men detta är så nära man kan komma i mina ögon.

#blogg

Medlem
Rise of the Tomb Raider

Jag väntar otåligt på PC-releasen.

1
Skriv svar