Valve: VR innebär en ny era för high end-datorer

Robot
Valve: VR innebär en ny era för high end-datorer
Medlem
Valve: VR innebär en ny era för high end-datorer

Hoppas det stämmer så man kan kräma ur kraften ur 980ti


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Sitter fortfarande på en gtx580. Har väntat på att uppgradera sedan först fick reda på VR.

Medlem
Skrivet av Morknox:

Sitter fortfarande på en gtx580. Har väntat på att uppgradera sedan först fick reda på VR.

Exakt samma här! Har också 580 och väntar på vr-revolutionen, om den nu behagar att dyka upp. Man måste ju ha en giltig anledning till uppgradering.

Medlem

Vet inte om jag går emot strömmen eller inte, men jag är inte ett dugg intresserad av Virtual Reality och Oculus Rift. Själva idén är cool men det är det enda jag ser den som, en gimmick, aldrig något som jag kan tänka mig sitta längre med på.
Å andra sidan, bra att den sätter fart på hårdvaru-marknaden.

Samt om den dödar konsollerna lite också är jag nöjd så vi PC-spelare kan få lite spel byggda för PC istället för "anpassade" för PC.

Medlem

Snarare incitament för att göra snabbare datorer som Får priserna att sjunka på sikt? Menar har en dator som är fyra år gammal, behöver byta grafikkort för att kunna köra allt på ultra... Säg det till ngn 2001.

Medlem

Högre efterfrågan = större tillverkning = bättre priser. Kan vi hoppas i alla fall.


signatur

Xd

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Vet inte om jag går emot strömmen eller inte, men jag är inte ett dugg intresserad av Virtual Reality och Oculus Rift. Själva idén är cool men det är det enda jag ser den som, en gimmick, aldrig något som jag kan tänka mig sitta längre med på.
Å andra sidan, bra att den sätter fart på hårdvaru-marknaden.

Samt om den dödar konsollerna lite också är jag nöjd så vi PC-spelare kan få lite spel byggda för PC istället för "anpassade" för PC.

Hänger nog mkt på vad för typ av spel man spelar. Tex för bil- och flygsimulatorer är det ett riktigt bra alternativ till tre skärmar som är "standard" i dag.

Medlem

Då tror jag snarare att det blir fulare spel för att kunna snurra på så många datorer som möjligt. $$$ Men det gör inget! Så har det vart länge... Dock är jag lite rädd för att man kommer bli åksjuk men det kanske blir bättre med tiden?

Medlem

Som flera andra så sitter jag på ett gammalt ruttet kort och inväntar VR-släppen och planerar att köpa en hyfsat VR-säker dator. Det blir inget köp av några komponenter alls innan de första reviewsen av konsumentversionerna på både HTC Vive och Oculus Rift har dykt upp på ett flertal sites.

Medlem

Ta mina pengar!!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Vet inte om jag går emot strömmen eller inte, men jag är inte ett dugg intresserad av Virtual Reality och Oculus Rift. Själva idén är cool men det är det enda jag ser den som, en gimmick, aldrig något som jag kan tänka mig sitta längre med på.
Å andra sidan, bra att den sätter fart på hårdvaru-marknaden.

Samt om den dödar konsollerna lite också är jag nöjd så vi PC-spelare kan få lite spel byggda för PC istället för "anpassade" för PC.

Spel byggda för PC kommer anpassas efter den breda marknaden där flesta som spelar på steam sitter på Intel GMA som grafikkort och en halvdassig laptop CPU.
Så länge som det finns folk som spelar på laptops kommer grafiken vara i klass med konsoler ett bra tag.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Det skulle vara intressant att testa något spel med VR, men jag kommer aldrig köpa ett sådant headset själv. Det krävs redan för extrema datorer för att kunna maxa alla nya spel med bra flyt, och jag känner inte längre att jag vill slänga ut så mycket pengar på hårdvara som jag gjort tidigare.

Medlem

Tror som Marcus8958 , Även fast antalet High-end burkar i hemmet slår alla rekord 2016 kommer AAA speltillverkarna fortfarande göra spel som måste portas till/från konsoler för att sälja maximalt och därmed tar grafikutvecklingen inget extraskutt.

Dyrt blir det för mig 2016 , Dk2'an ska ut och in ska CV1 eller Vive PLUS ny dator *gråt*

Inaktiv
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Fiddi:

Vet inte om jag går emot strömmen eller inte, men jag är inte ett dugg intresserad av Virtual Reality och Oculus Rift. Själva idén är cool men det är det enda jag ser den som, en gimmick, aldrig något som jag kan tänka mig sitta längre med på.
Å andra sidan, bra att den sätter fart på hårdvaru-marknaden.

Samt om den dödar konsollerna lite också är jag nöjd så vi PC-spelare kan få lite spel byggda för PC istället för "anpassade" för PC.

Spel byggda för PC kommer anpassas efter den breda marknaden där flesta som spelar på steam sitter på Intel GMA som grafikkort och en halvdassig laptop CPU.
Så länge som det finns folk som spelar på laptops kommer grafiken vara i klass med konsoler ett bra tag.

Fast att det finns folk som spelar på laptops har ingenting med saken att göra. Det som spelar roll är hur stor del av spelarna som har high-end datorer.
Om det förutspås som här att andelen spelare med high-end datorer kommer öka så betyder det ju också att det kommer vara mer ekonomiskt gångbart att satsa på att skapa spel med avancerad och krävande grafik.

Jag tror dock grafikutvecklingen kommer bromsas av andra skäl.
För det första det gamla vanliga att man vill att spelen ska kunna fungera på konsol så att man kan sälja så mycket som möjligt. Fallout 4 var ju ganska mycket på gränsen av vad konsolerna klarade av. Tror inte high-end datorer blir så poppis att folk börjar satsa på PC-exklusiva AAA-spel även om det vore drömmen.
Jag tror även att VR kommer bromsa utvecklingen då det kommer bli allt viktigare med en hög och stabil fps eftersom VR inte fungerar annars. Istället för att titta på genomsnittlig FPS när man benchmarkar ett spel kommer man börja titta på minimum-fps:en eftersom dippar kommer kännas så mycket mer i VR.

Avstängd

VR ser coolt ut. Har aldrig använt mig av sådana förhandsexemplar. Jag kollar på YT när andra använder. Ska bli coolt detta.

Medlem

Jag har väntat med hårdvaru-uppgraderingar enbart p.g.a av VR. Men dagen då Oculus Riften släpps då är det dags

Medlem

I all ärlighet så tvekar jag, i dagsläget så är Grafikkorten flaskhalsar, först när dessa utvecklas ytterligare kommer man kunna utnyttja allt det som PC användare egentligen strävar efter.

Inaktiv

High end är väll kanske lite att ta i, radeons r290 kort räcker ju för att maxxa occulus.

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:

High end är väll kanske lite att ta i, radeons r290 kort räcker ju för att maxxa occulus.

Det vore goda nyheter för min del isf då jag har ett radeon 290x-kort i burken


signatur
Medlem

"ökat glapp till konsolmarknaden"

Inte direkt, MS har blivit partner med Oculus och Sony rullar ut sin egna lösning. Att du kommer att få en XBox kontroller med din CV1'a säger kanske en hel del.

(Själv vill jag ha stöd för Motion Leap och Voicebot (finns för övrigt nu på Steamrean) istället för nån avdankad plastbit som inte utvecklats sedan 90 talet och som inte get något i närheten så exakta kontrollmöjligheter som mus och tangentbord. Eye tracking skulle kanske också vara en bra ide)

Medlem

Låter som han försöker göra en profetia på något som redan är sant.

Försäljning av high-end och gaming-PC har ökat senaste årent, trots att PC-marknaden gått ner totalt.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

"ökat glapp till konsolmarknaden"

Inte direkt, MS har blivit partner med Oculus och Sony rullar ut sin egna lösning. Att du kommer att få en XBox kontroller med din CV1&#039;a säger kanske en hel del.

(Själv vill jag ha stöd för Motion Leap och Voicebot (finns för övrigt nu på Steamrean) istället för nån avdankad plastbit som inte utvecklats sedan 90 talet och som inte get något i närheten så exakta kontrollmöjligheter som mus och tangentbord. Eye tracking skulle kanske också vara en bra ide)

Tror han syftar på prestanda-glapp, en mid range dator har redan mer än den dubbla prestandan gentemot en PS4, om man nu ska jaga VR prestanda lär det öka betydligt, sen är nvidias nästa generations GPUer alldeles runt hörnet och ska man tro deras roadmap så är det nästan dubbel prestanda som gäller om jag nu inte missuppfattar något med deras roadmaps, vilket är fullt möjligt.

Medlem

Tja man behöver ju ha ett 980TI för att kunna spela ett någarlunda vettigt spel med VR. Om det inte är minecraft grafik man gillar.
Nya Deus Ex spelet som kommer exempelvis, lycka till och spela det i high/ultra settings med ett sämre kort än 980TI om du vill ligga över 90fps konstant. Det kommer vara likadant med mer eller mindre alla spel som är lite grafikkrävande.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Inaktiv
Skrivet av Snabeltorsk:

Tja man behöver ju ha ett 980TI för att kunna spela ett någarlunda vettigt spel med VR. Om det inte är minecraft grafik man gillar.
Nya Deus Ex spelet som kommer exempelvis, lycka till och spela det i high/ultra settings med ett sämre kort än 980TI om du vill ligga över 90fps konstant. Det kommer vara likadant med mer eller mindre alla spel som är lite grafikkrävande.

Vad menar du, först skriver du vettigt spel sedan något om minecraftgrafik? Vad yrar du om? Du verkar ju inte veta hur en occulus fungerar, så kolla upp det först vetja.

Medlem
Skrivet av mapamapa:

Fast att det finns folk som spelar på laptops har ingenting med saken att göra. Det som spelar roll är hur stor del av spelarna som har high-end datorer.
Om det förutspås som här att andelen spelare med high-end datorer kommer öka så betyder det ju också att det kommer vara mer ekonomiskt gångbart att satsa på att skapa spel med avancerad och krävande grafik.

Klart att det har med saken att göra då dom är en majoritet. Antalet high end datorer måste öka markant för att det ska vara hållbart att skapa ett spel åt en så liten massa.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:

High end är väll kanske lite att ta i, radeons r290 kort räcker ju för att maxxa occulus.

samma klass som 970 är minimum för VR, och då kan man ej maxa.

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:
Skrivet av Snabeltorsk:

Tja man behöver ju ha ett 980TI för att kunna spela ett någarlunda vettigt spel med VR. Om det inte är minecraft grafik man gillar.
Nya Deus Ex spelet som kommer exempelvis, lycka till och spela det i high/ultra settings med ett sämre kort än 980TI om du vill ligga över 90fps konstant. Det kommer vara likadant med mer eller mindre alla spel som är lite grafikkrävande.

Vad menar du, först skriver du vettigt spel sedan något om minecraftgrafik? Vad yrar du om? Du verkar ju inte veta hur en occulus fungerar, så kolla upp det först vetja.

läs igen då.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Flakmonkey

Det kommer innebära en ny era för high end-datorer förutsatt att VR blir en såpass viktig del i spelandet att gemene man är villig att "punga ut" för det. Självklart kommer många här på FZ och andra som följer gamingvärlden noggrant uppgradera sin dator, den här tråden är ju ett bevis på det, men å andra sidan så är det nog inte den publiken som behövs för att det ska bli en "ny era". Då måste du VR slå på mycket bred front och då tror jag faktiskt att konsoler blir en viktigare del än PC. Speciellt som de kanske största genres till PC jämfört med konsol är sådana som kanske inte skulle utnyttjas bäst för VR, om man nu bortser från Minecraft som redan nämnts här. MOBA:s, strategispel och FPS såsom CS, BF, etc är nog inte de genres där VR kommer till sin rätt. Då måste ny genres eller åtminstone sätt att spela komma till och det kan nog då bli väldigt svårt att slå sig in hos några andra än entusiasterna. Särskilt om tröskeln för att kunna njuta av dem är en väldigt dyr PC.

Skulle dock vara kul att ha helt fel när det gäller det här. Utveckling är alltid trevligt.

Medlem

Appro på Minecraft är det en helt otroligt annorlunda upplevelse i VR. I och med att Minecraft får native stöd för VR i vår kan det nog bli en del som blir lockade.

12
Skriv svar