Problem att koppla Amiga 500 till tv

Medlem
Problem att koppla Amiga 500 till tv

Jag tog hem min Amiga 500 från andra änden av landet, blev så sugen på en del av spelen. Orkade dock inte ta med mig monitorn. Dock funkar det inte när jag kopplar den till tv, vare sig min platt-tv eller min tjock-tv.

Jag såg till min förvåning att Amigan var kopplad med scart till monitorn när jag skulle ta den från mammas förråd. Trodde det skulle vara någon mycket rustikare kontakt. Nåväl, det var ju kanon för min del tänkte jag. Scart kan man ju alltid lita på.

När jag kopplar till platt-tv:n får jag bara en vitgrå bild med svarta kanter på vänster- och högersidan. När jag kopplar till tjock-tv:n är det svart bild. Men när jag öppnar menyn på tv:n så avtecknar sig detaljer från Amigaspelet i den blå bakgrund som menyn medför.

Har läst på internet och alla snackar om rgb till scart-adapter. Tja, det är väl en sån jag har, antar jag. Den går från "rgb video"-utgången på Amigan (och har två rca-hanar som man kan koppla in i Amigan) och har scart i andra änden.

Varför funkar inte det här? Vad finns det för andra möjligheter för mig? Platt-tv:n har scart, antennsladd och hdmi. Tjock-tv:n har scart och antennsladd.

Medlem

Jag lyckas få ljud i tv-apparaterna men ingen bild.

Medlem

Oj, hoppsan! Det enda jag kan svara på är egentligen "andra möjligheter" - standard för Amiga 500 var ju på den tiden då det begavs att använda en RF-modulator som pluggades in i RGB-video-uttaget som då gjorde att man kunde använda antennsladd för antenningången på TV:n. Bildkvaliteten blev ju därefter då, så jag tycker inte att du ska satsa på det. Tror att RF-modulatorn heter "Amiga 520".

Det är nog det här du ska ha istället:

http://amigakit.leamancomputing.com/catalog/product_info.php?...

sta
Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Jag tog hem min Amiga 500 från andra änden av landet, blev så sugen på en del av spelen. Orkade dock inte ta med mig monitorn. Dock funkar det inte när jag kopplar den till tv, vare sig min platt-tv eller min tjock-tv.

Jag såg till min förvåning att Amigan var kopplad med scart till monitorn när jag skulle ta den från mammas förråd. Trodde det skulle vara någon mycket rustikare kontakt. Nåväl, det var ju kanon för min del tänkte jag. Scart kan man ju alltid lita på.

När jag kopplar till platt-tv:n får jag bara en vitgrå bild med svarta kanter på vänster- och högersidan. När jag kopplar till tjock-tv:n är det svart bild. Men när jag öppnar menyn på tv:n så avtecknar sig detaljer från Amigaspelet i den blå bakgrund som menyn medför.

Har läst på internet och alla snackar om rgb till scart-adapter. Tja, det är väl en sån jag har, antar jag. Den går från "rgb video"-utgången på Amigan (och har två rca-hanar som man kan koppla in i Amigan) och har scart i andra änden.

Varför funkar inte det här? Vad finns det för andra möjligheter för mig? Platt-tv:n har scart, antennsladd och hdmi. Tjock-tv:n har scart och antennsladd.

Hej,

Jag har haft ett liknande problem gällande Amiga 500. Nu var det några år sedan som jag testade, men då kopplade jag den via SCART till en Samsung platt-tv. Om du får något som ser ut som en "spök-bild" i bakgrunden när menyn visas, testa att tryck till SCART-kontakten ordentligt på Tv:n. Det löste problemet (tryck försiktigt bara så att inget går sönder). Får du signal på 'platt-tv:n' och kan se konturerna borde det fungera (?). Ni skulle kunna testa ett annat SCART uttag om er Tv har flera.

Medlem
Skrivet av Stephan:

Oj, hoppsan! Det enda jag kan svara på är egentligen "andra möjligheter" - standard för Amiga 500 var ju på den tiden då det begavs att använda en RF-modulator som pluggades in i RGB-video-uttaget som då gjorde att man kunde använda antennsladd för antenningången på TV:n. Bildkvaliteten blev ju därefter då, så jag tycker inte att du ska satsa på det. Tror att RF-modulatorn heter "Amiga 520".

Det är nog det här du ska ha istället:

http://amigakit.leamancomputing.com/catalog/product_info.php?...

Ja, det är en sån sladd jag har nu. Jag vet inte om jag ska chansa på att köpa en ny, eller om felet kan ligga nån annanstans.
Har läst att det inte är alla tv:ar som kan ta emot RGB och att man kan behöva ändra inställningar på tv:n så att den gör det(?) Jag kan rätt lite om bildsignaler och RGB är definitivt inget undantag.

Medlem
Skrivet av sta:
Skrivet av Witchfinder:

Jag tog hem min Amiga 500 från andra änden av landet, blev så sugen på en del av spelen. Orkade dock inte ta med mig monitorn. Dock funkar det inte när jag kopplar den till tv, vare sig min platt-tv eller min tjock-tv.

Jag såg till min förvåning att Amigan var kopplad med scart till monitorn när jag skulle ta den från mammas förråd. Trodde det skulle vara någon mycket rustikare kontakt. Nåväl, det var ju kanon för min del tänkte jag. Scart kan man ju alltid lita på.

När jag kopplar till platt-tv:n får jag bara en vitgrå bild med svarta kanter på vänster- och högersidan. När jag kopplar till tjock-tv:n är det svart bild. Men när jag öppnar menyn på tv:n så avtecknar sig detaljer från Amigaspelet i den blå bakgrund som menyn medför.

Har läst på internet och alla snackar om rgb till scart-adapter. Tja, det är väl en sån jag har, antar jag. Den går från "rgb video"-utgången på Amigan (och har två rca-hanar som man kan koppla in i Amigan) och har scart i andra änden.

Varför funkar inte det här? Vad finns det för andra möjligheter för mig? Platt-tv:n har scart, antennsladd och hdmi. Tjock-tv:n har scart och antennsladd.

Hej,

Jag har haft ett liknande problem gällande Amiga 500. Nu var det några år sedan som jag testade, men då kopplade jag den via SCART till en Samsung platt-tv. Om du får något som ser ut som en "spök-bild" i bakgrunden när menyn visas, testa att tryck till SCART-kontakten ordentligt på Tv:n. Det löste problemet (tryck försiktigt bara så att inget går sönder). Får du signal på 'platt-tv:n' och kan se konturerna borde det fungera (?). Ni skulle kunna testa ett annat SCART uttag om er Tv har flera.

Har testa trycka till den på alla sätt och vis, har på sladden öppnat rgb-kontakten och inget såg löst ut (fattade inte hur jag skulle öppna/kolla scarten), Jag ser ingenting på platt-tv:n, där är det bara en vitgrå bild som nästan ser ut som bilden som dyker upp då ett Nintendo 8-bit inte funkar. Helt orörlig och stabil bild som inte ändras det minsta när jag ruckar i någon sladd. Har inget annat scartuttag.

Det är på tjock-tv:n som jag kan se konturer av spelet i menyn.

Medlem

Fick en absurd idé nu som på nåt sätt ändå inte låter helt omöjlig, att seriekoppla Amigan via en videoapparat med två scartar. Det kanske kan rensa Amigans smutsiga, olydiga signal haha.

I alla fall, innan jag beställer en ny sladd så vill jag utesluta följande:

1. Att det skulle kunna vara nån inställning på tv-apparaterna eller att de inte kan ta emot Amigans signal.

2. Att nåt är trasigt med Amigans ut-bild. Såg nu att det var en liten panel på vänster sida av datorn ("tangentbordet" alltså) som var lös och som måste lossnat under transporten. Typ liten batterilucka som man kan ta lös. Satte tillbaka den igen. Vem vet om det kan ha råkat komma in nåt där och förstöra.

KoP
Medlem

Som Stephan sa så är det nog en RF-modulator du behöver.

Och panelen/luckan på vänster sida är till för att ansluta tillbehör, mestadels externa hårddiskar. Skulle nog inte oroa mig över den.

Ett alternativ är att leta upp en billig A600 eller A1200 på Blocket. Enklare att ansluta till en modern tv + att bilden blir rätt skaplig.

Medlem
Skrivet av KoP:

Som Stephan sa så är det nog en RF-modulator du behöver.

Och panelen/luckan på vänster sida är till för att ansluta tillbehör, mestadels externa hårddiskar. Skulle nog inte oroa mig över den.

Ett alternativ är att leta upp en billig A600 eller A1200 på Blocket. Enklare att ansluta till en modern tv + att bilden blir rätt skaplig.

Att jag behöver en RF-modulator tolkar jag som att du tror att mina tv-apparater inte klarar av RGB-scart-lösningen? Är det vanligt/vad hos en tv avgör det?

Medlem
Skrivet av Witchfinder:
Skrivet av KoP:

Som Stephan sa så är det nog en RF-modulator du behöver.

Och panelen/luckan på vänster sida är till för att ansluta tillbehör, mestadels externa hårddiskar. Skulle nog inte oroa mig över den.

Ett alternativ är att leta upp en billig A600 eller A1200 på Blocket. Enklare att ansluta till en modern tv + att bilden blir rätt skaplig.

Att jag behöver en RF-modulator tolkar jag som att du tror att mina tv-apparater inte klarar av RGB-scart-lösningen? Är det vanligt/vad hos en tv avgör det?

Som jag först trodde så verkar det ha något med signalstyrkan/frekvensen att göra.

http://www.area536.com/projects/amiga/use-your-amiga-with-a-m...

Kom ihåg att TV-apparater var analoga när Amigan kom ut vilket gör att det blir lite komplicerat ibland att få det att fungera på en digital apparat. Dock hade jag inte inte uteslutit, tyvärr, att utgången på din Amiga har packat ihopa.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Witchfinder:
Skrivet av KoP:

Som Stephan sa så är det nog en RF-modulator du behöver.

Och panelen/luckan på vänster sida är till för att ansluta tillbehör, mestadels externa hårddiskar. Skulle nog inte oroa mig över den.

Ett alternativ är att leta upp en billig A600 eller A1200 på Blocket. Enklare att ansluta till en modern tv + att bilden blir rätt skaplig.

Att jag behöver en RF-modulator tolkar jag som att du tror att mina tv-apparater inte klarar av RGB-scart-lösningen? Är det vanligt/vad hos en tv avgör det?

Som jag först trodde så verkar det ha något med signalstyrkan/frekvensen att göra.

http://www.area536.com/projects/amiga/use-your-amiga-with-a-m...

Kom ihåg att TV-apparater var analoga när Amigan kom ut vilket gör att det blir lite komplicerat ibland att få det att fungera på en digital apparat. Dock hade jag inte inte uteslutit, tyvärr, att utgången på din Amiga har packat ihopa.

Å fan. Konstigt att typ 80 % av gångerna jag sett problemställningen online så har folk svarat "RGB till scart är lösningen", det torde ju betyda att vissa tv:ar klarar och vissa inte. Han som skrev ovanstående artikel lämnar dock inget utrymme för möjligheten att vissa tv:ar pallar! Men hans problem lät ju onekligen som mitt, att han fick vit skärm också.

Och även min tjock-tv, min Brutus Den tyckte man ju skulle palla. Väldigt icke-digital tv.

Jag har dock ingen kunskap att gå in och ändra om i kontakterna. Får väl testa köpa RF-modulator, någon ny tv orkar jag inte skaffa.

1
Skriv svar