Valve: VR innebär en ny era för high end-datorer

Medlem

Flopp. Precis som 3D biograf.

Medlem

Kanske sant när VR generation två eller tre släpps.

Medlem

Senast jag körde VR var nyligen. Med ratt och pedaler.
Det är en trevlig upplevelse, ser potential i det. Men det måste bli högre upplösning, och ja, högre upplösning kräver highendkort. Minst 4k, kanske behövs ännu högre och det kommer sluka minne!

Jag är taggad, första stora mmo't/survival med VR kommer bli så sjukt ballt.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Hur är gammal hårdvara "dräpande krav"?


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

Alla som har lutat sig framåt för att titta runt ett virtuellt hörn på sin bildskärm räcker upp en hand nu.
Alla som säger att vr kommer att bli en flopp räcker upp en hand nu.

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:

High end är väll kanske lite att ta i, radeons r290 kort räcker ju för att maxxa occulus.

1. Oculus* (*väl *maxa)
2. Nej du kan inte "maxa" Oculus eller någon annan VR-hårdvara som det ser ut nu då gränserna för vad som krävs bestäms av varje enskild mjukvara(eller spel om du så vill).
Exempelvis kan jag slänga in ett spel som kräver ytterst lite och "maxa" den på mitt gamla 460ti-kort redan idag.
I framtiden kan det komma ett spel som inte presterar särskilt bra på den saftigaste datorn som existerar idag, utan att byta bort HMD:n.

Det enda som finns i dag är riktlinjer för vilken hårdvara man bör sikta på för att få en bekväm upplevelse.

Skrivet av vampyrer_suger:

Du verkar ju inte veta hur en occulus fungerar, så kolla upp det först vetja.

Börja med att göra din egen läxa innan du spyr ur dig galla på detta viset. ^^

Inte meningen att låta otrevlig.

Medlem

Jag hoppas verkligen att det här bidrar till att tydliggöra skillnaderna/möjligheterna med PC kontra konsol.

Det värsta som kan hända är att det storsatsas på halvdana VR-lösningar till konsol, vilket skulle kunna bidra till gimmick-döden för VR.

Medlem

Kommer inte bli någon ny era föräns 2a eller 3e generation av konsumentprodukt hamnar på hyllorna. Det är som med alla annan teknik, early adopters kommer såklart vara där och spendera massvis med pengar men övriga kommer vänta in humana priser. Sen är det inte alls säkert att det slår så brett som alla drömmer om, arten gamers är konservativa med sina styrsätt och det gäller att optimera och vara bäst framförallt i MOBA, FPS och liknande genres vilket idag dominerar på marknaden.

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:

High end är väll kanske lite att ta i, radeons r290 kort räcker ju för att maxxa occulus.

Du har nog fått lite fel information om du tror ett R9 290 kommer maxa VR. Det är 2160x1200 i 90fps den MÅSTE orka dra runt på. Det beror ju helt klart från spel till spel... Men exempelvis Elite Dangerous: Horizons så är minimikravet ett GTX980. Källa

Men men... Är väl bara vänta in tester för att se vad som krävs för de första spelen.

Medlem
Skrivet av Ajrik:
Skrivet av Morknox:

Sitter fortfarande på en gtx580. Har väntat på att uppgradera sedan först fick reda på VR.

Exakt samma här! Har också 580 och väntar på vr-revolutionen, om den nu behagar att dyka upp. Man måste ju ha en giltig anledning till uppgradering.

Wihooo här är en till som fortfarande sitter med ett 580!

Medlem

Känner ingen hype för VR. Spelar hellre spel på det sett som man fortfarande gör.

Medlem

Så de som redan spelar i högre upplösningar än 1080p är de redan i den nya eran, när t.ex 1440p o 4k gaming har funnits rätt länge=P

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Vet inte om jag går emot strömmen eller inte, men jag är inte ett dugg intresserad av Virtual Reality och Oculus Rift. Själva idén är cool men det är det enda jag ser den som, en gimmick, aldrig något som jag kan tänka mig sitta längre med på.
Å andra sidan, bra att den sätter fart på hårdvaru-marknaden.

Samt om den dödar konsollerna lite också är jag nöjd så vi PC-spelare kan få lite spel byggda för PC istället för "anpassade" för PC.

Precis. Lite som Internet!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Fiddi:

Vet inte om jag går emot strömmen eller inte, men jag är inte ett dugg intresserad av Virtual Reality och Oculus Rift. Själva idén är cool men det är det enda jag ser den som, en gimmick, aldrig något som jag kan tänka mig sitta längre med på.
Å andra sidan, bra att den sätter fart på hårdvaru-marknaden.

Samt om den dödar konsollerna lite också är jag nöjd så vi PC-spelare kan få lite spel byggda för PC istället för "anpassade" för PC.

Är inte ens intresserad av att testa skiten, tbh.

Medlem

Jag kommer att vänta med att köpa ett. Men jag vet inte hur länge. Glöm inte att floppar det stort så kan det hända att dom ger upp tekniken och inte utvecklar den vidare.

Medlem

Tror att det mest kommer vara en gimmick. Allt förhandsnack handlar ju mest om "upplevelser" snarare än om spel. Kan de inte implementera vettig gameplay mekanik så tror jag att det kommer förbli en gimmick som de som vill ha det senaste kommer skaffa men som aldrig kommer att leta sig ut till casualspelarna. 3d tv:n kom och sen försvann den. Ingen bad om den och ingen saknar den. Misstänker att vr kan riskera att gå den vägen om inget vettigt och innovativt görs till den tekniken.

Medlem

Mer förvånad över att folk sväljer de här å bränner pengar på uppdateringar?
Får de kosta vad de vill för ett tillbehör som VR egentligen är?

Medlem
Skrivet av enborn:

Du har nog fått lite fel information om du tror ett R9 290 kommer maxa VR. Det är 2160x1200 i 90fps den MÅSTE orka dra runt på.

Det där med 90 FPS stämmer inte, orsaken att den kör 90 FPS är för att minska motion sickness, inte för att du ska rendrera och få så mjuk och snygg upplevelse som möjligt.

Det betyder att medan din Oculus flimrar på i 90 FPS (då den inte klarar en lägre FPS), så kan grafikkortet klara sig på +40 FPS - gärna över 60 FPS.

Det hela betyder att du kan maxa ut dina FPS i 90 FPS med Oculus, om du har något vidunder som klarar av 160 FPS så kommer de frames som inte kan klämmas in mellan LED blinkningarna bara att helt sonika slängas bort.

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Kanske sant när VR generation två eller tre släpps.

Det här är generation 4. VR började utvecklas på 60 talet. Jag testade VR på 90 talet när grafiken började bli användbar, dvs snabb vektorgrafik på en SGI burk med en VR hjälm lika tung som en brandmanshjälm.

Skrivet av delli:

Får de kosta vad de vill för ett tillbehör som VR egentligen är?

Om du hade en DK2'a och hade testat lite spel med VorpX så hade din åsikt varit en annan. Själv väntar jag på bra flygsimmar då flygkänslan är enorm.

Skrivet av kanshira:

Kan de inte implementera vettig gameplay mekanik så tror jag att det kommer förbli en gimmick som de som vill ha det senaste kommer skaffa men som aldrig kommer att leta sig ut till casualspelarna. 3d tv:n kom och sen försvann den. Ingen bad om den och ingen saknar den. Misstänker att vr kan riskera att gå den vägen om inget vettigt och innovativt görs till den tekniken.

Oculus och kompatibla har gjort det enkelt att implementera stöd för VR i Unity, Unreal och Cryengine genom att ladda in en modul, drag and drop, lite tweaking och sen var det klart. Har gjort det själv i U5.

Många befintliga spel skrivna i dessa som skulle kunna dra nytta av VR har det ganska lätt att lägga till stöd och spel som utvecklas nu kan lägga till stödet i bara farten.

Medlem
Skrivet av kanshira:

Tror att det mest kommer vara en gimmick. Allt förhandsnack handlar ju mest om "upplevelser" snarare än om spel. Kan de inte implementera vettig gameplay mekanik så tror jag att det kommer förbli en gimmick som de som vill ha det senaste kommer skaffa men som aldrig kommer att leta sig ut till casualspelarna. 3d tv:n kom och sen försvann den. Ingen bad om den och ingen saknar den. Misstänker att vr kan riskera att gå den vägen om inget vettigt och innovativt görs till den tekniken.

3d tv är ju typ standard nu...de har inte försvunnit.

12
Skriv svar