Se hackare köra Linux på en Playstation 4

Robot
Se hackare köra Linux på en Playstation 4

Sonys konsol har stora likheter – och några olikheter – med en vanlig pc.

#sony


Medlem
Se hackare köra Linux på en Playstation 4

Jag hade tänkt att skriva något om att man i och med detta i alla fall kan slippa behöva välja mellan pest eller kolera, men konstaterar istället att även om det är imponerande rent tekniskt så undrar jag vad man som spelare har nytta av det. Jag menar, köpa en dyr spelkonsol för att köra ett gratis OS som man inte kan spela spel på... makes no sense.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Kan delvis hålla med nu när Spotify, PLEX osv finns till PS4:an, men "relativt" dyr med tanke på hårdvaran är jag inte så säker på att jag håller med om. Kan den öppnas upp är det nog många som kan tänkas göra kul grejer med den, speciellt om man tänker ett steg till med Sony VR osv.

Alltid kul med fler möjligheter även om de kanske inte alltid nödvändigtvis i slutändan blir så himla meningsfulla. Men se bara på allt kul folk hittat på med Wii och Wiimotes. (Själv imponerad av den stabila headtrackingen man kan få till. FaceTrackNoIR i all ära (med PS3-kamera för övrigt) men wiimoten är ju grym). Kan tänka mig att folk om några år t.ex. gärna gör om sin PS4:a till en snygg HTPC.

Medlem

Lite twilight zone över tanken att köra SteamOS på den. PS4 som den ultimata Steamboxen! Eller vänta nu...


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Skulle det gå att köra valfri dist felfritt på en PS4:a skulle det vara väldigt intressant, med eller utan spelande.

Skrivet av conthox:

OS som man inte kan spela spel på

Jaså, det tror du.

Medlem

Skulle vara fint med möjlighet att köra isofiler från hd då kan man ge sig in på moddingmarknaden igen eller varför inte hederliga brända skivor


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Skulle vara fint med möjlighet att köra isofiler från hd då kan man ge sig in på moddingmarknaden igen eller varför inte hederliga brända skivor

Det är inte tal om några PS4-spel med den här tekniken iallafall. Om du kollar på presentationen i Youtubeklippet kommer du se att dom inte gör något för att främja piratkopiering. Men om du menar ISO:er av Linux-spel så visst, det kanske du kommer kunna...

Skrivet av conthox:

Jag hade tänkt att skriva något om att man i och med detta i alla fall kan slippa behöva välja mellan pest eller kolera, men konstaterar istället att även om det är imponerande rent tekniskt så undrar jag vad man som spelare har nytta av det. Jag menar, köpa en dyr spelkonsol för att köra ett gratis OS som man inte kan spela spel på... makes no sense.

Klart man kan spela. Finns massor av Linux-portar idag och tack vare Wine kan du köra sjukt många (även om det kan innebära mer eller mindre meck för att få igång ett spel). Men detta erbjuder ju mervärde till PS4-ägarna, du kan ju fortfarande använda din konsol som en vanlig PS4 också (antagligen, vi vet inte vilka firmware-versioner detta kommer funka på i dagsläget då inget släppts ännu).

Medlem

Gick väl snabbare att jailbreaka ps4 än ps3?
Aldrig fel med Linux men kör det hellre på datorn.

Medlem

Det är väl i sig inte speciellt stort att kunna köra ett Linux OS på sin PS4. Det är mer vad som kan bli möjligt i och med detta (emulering av andra system, installera custom FW osv.). Det var ju såhär det började med PS3:an. Nu är ju den helt jailbreakad och kan spela ISO.

Inget jag själv kommer göra, spelsamlare som man är! Spel hör hemma på en plastskiva som ligger i ett plastfodral på hyllan. Men kul nyheter iallfall!

Medlem
Skrivet av Maggot:

Det är väl i sig inte speciellt stort att kunna köra ett Linux OS på sin PS4. Det är mer vad som kan bli möjligt i och med detta (emulering av andra system, installera custom FW osv.). Det var ju såhär det började med PS3:an. Nu är ju den helt jailbreakad och kan spela ISO.

Inget jag själv kommer göra, spelsamlare som man är! Spel hör hemma på en plastskiva som ligger i ett plastfodral på hyllan. Men kul nyheter iallfall!

Det är väl klart att det är storslaget. Att knäcka säkerhetssystemet på en konsol ur den senaste generationen (vilket torde vara svårast hittills då tillverkarna bör lära sig av sina tidigare säkerhetsmissar) och dessutom få en Linux-distribution att köras (vilket kräver en hel del anpassande för att operativsystemet ska lira ihop med hårdvaran den ska köras på) är ingen liten bedrift.
Vet inte vad du menar med kopplingen till PS3, där kunde man (På tidigare maskiner, innan Sony tog bort det från alla senare maskiner och även de gamla via en uppdatering) "lagligt" köra Linux (via OtherOS-funktionen). Det är inget Sony har haft på PS4.
Sen som jag sa i tidigare inlägg så behöver detta inte nödvändigtvis betyda att du inte kommer kunna använda PS4:an som vanligt också.

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag hade tänkt att skriva något om att man i och med detta i alla fall kan slippa behöva välja mellan pest eller kolera, men konstaterar istället att även om det är imponerande rent tekniskt så undrar jag vad man som spelare har nytta av det. Jag menar, köpa en dyr spelkonsol för att köra ett gratis OS som man inte kan spela spel på... makes no sense.

Lämnar en liten länk här
http://store.steampowered.com/search/?os=linux

Medlem
Skrivet av Boerje:
Skrivet av conthox:

OS som man inte kan spela spel på

Jaså, det tror du.

Skrivet av fzusr:
Skrivet av conthox:

Jag hade tänkt att skriva något om att man i och med detta i alla fall kan slippa behöva välja mellan pest eller kolera, men konstaterar istället att även om det är imponerande rent tekniskt så undrar jag vad man som spelare har nytta av det. Jag menar, köpa en dyr spelkonsol för att köra ett gratis OS som man inte kan spela spel på... makes no sense.

Klart man kan spela. Finns massor av Linux-portar idag och tack vare Wine kan du köra sjukt många (även om det kan innebära mer eller mindre meck för att få igång ett spel). Men detta erbjuder ju mervärde till PS4-ägarna, du kan ju fortfarande använda din konsol som en vanlig PS4 också (antagligen, vi vet inte vilka firmware-versioner detta kommer funka på i dagsläget då inget släppts ännu).

Jag trodde det var mer eller mindre underförstått att jag inte menade "det finns inga spel till Linux" utan "om man vill kunna ha det största utbudet av spel så är Windows enda alternativet.

Skrivet av Dromme:
Skrivet av conthox:

Jag hade tänkt att skriva något om att man i och med detta i alla fall kan slippa behöva välja mellan pest eller kolera, men konstaterar istället att även om det är imponerande rent tekniskt så undrar jag vad man som spelare har nytta av det. Jag menar, köpa en dyr spelkonsol för att köra ett gratis OS som man inte kan spela spel på... makes no sense.

Lämnar en liten länk här
http://store.steampowered.com/search/?os=linux

Som sagt ovan, visst finns det spel till MacOS och Linux också. Men frågan är 1) Är utbudet såpass stort så att man som gamer finner det som ett (bra) alternativ och 2) Fungerar spelen med valfri Linux dis eller bara med SteamOS? 3) Om de bara fungerar med SteamOS, hur låst är den i förhållande till andra distrubtioner?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Vill man köra Linux är det billigare och bättre köpa en bärbar dator.

Kan inte Sony se om konsolen är jailbreakad? Blev inte ps3 bannade?

Medlem
Skrivet av mh76:

Vill man köra Linux är det billigare och bättre köpa en bärbar dator.

Kan inte Sony se om konsolen är jailbreakad? Blev inte ps3 bannade?

Att man kan köra Linux på en annan plattform spelar väl ingen roll, det som driver dessa hackare är att få Linux att fungera på plattformar det inte redan funkar på.

Ser man tillbaka på PS3 så var den ointressant för Linuxhackarna från början eftersom Linux funkade från start, det var först när Sony tog bort möjligheten det plötsligt blev en intressant utmaning

Medlem
Skrivet av hunden:
Skrivet av mh76:

Vill man köra Linux är det billigare och bättre köpa en bärbar dator.

Kan inte Sony se om konsolen är jailbreakad? Blev inte ps3 bannade?

Att man kan köra Linux på en annan plattform spelar väl ingen roll, det som driver dessa hackare är att få Linux att fungera på plattformar det inte redan funkar på.

Ser man tillbaka på PS3 så var den ointressant för Linuxhackarna från början eftersom Linux funkade från start, det var först när Sony tog bort möjligheten det plötsligt blev en intressant utmaning

Tänkte inte på det :).

Medlem
Skrivet av mh76:

Vill man köra Linux är det billigare och bättre köpa en bärbar dator.

Kan inte Sony se om konsolen är jailbreakad? Blev inte ps3 bannade?

Såtillvida det inte finns kod i ROM någonstans i konsollen som kontaktar mamma så finns det ju ingen möjlighet för Phony att hålla rätt på maskinerna.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Boerje:
Skrivet av conthox:

OS som man inte kan spela spel på

Jaså, det tror du.

Skrivet av fzusr:
Skrivet av conthox:

Jag hade tänkt att skriva något om att man i och med detta i alla fall kan slippa behöva välja mellan pest eller kolera, men konstaterar istället att även om det är imponerande rent tekniskt så undrar jag vad man som spelare har nytta av det. Jag menar, köpa en dyr spelkonsol för att köra ett gratis OS som man inte kan spela spel på... makes no sense.

Klart man kan spela. Finns massor av Linux-portar idag och tack vare Wine kan du köra sjukt många (även om det kan innebära mer eller mindre meck för att få igång ett spel). Men detta erbjuder ju mervärde till PS4-ägarna, du kan ju fortfarande använda din konsol som en vanlig PS4 också (antagligen, vi vet inte vilka firmware-versioner detta kommer funka på i dagsläget då inget släppts ännu).

Jag trodde det var mer eller mindre underförstått att jag inte menade "det finns inga spel till Linux" utan "om man vill kunna ha det största utbudet av spel så är Windows enda alternativet.

Men det var i princip det du skrev. Hursomhelst så är det väl inte så konstigt att det bästa sättet att spela de flesta Windows-spelen är på... Windows? Är det det man vill spela är det väl bara köpa en PC och skaffa Windows till den. Tilläggas skall dock att Wine i många fall fungerar betydligt bättre till äldre Windows-spel än en modern Windows gör. Men om man främst är intresserad av PS4-spel eller kanske redan äger en PS4 och inte någon stark PC så är det ju inget dåligt tillskott att den dessutom dubblar som gaming-PC med Linux. Det är väl ingen som sagt att PS4an ska vara någon slags rival till en fullfjädrar PC med Windows på, utan det handlar om att få flera möjligheter med det man redan har eller planerar införskaffa.

Skrivet av azynkron:
Skrivet av mh76:

Vill man köra Linux är det billigare och bättre köpa en bärbar dator.

Kan inte Sony se om konsolen är jailbreakad? Blev inte ps3 bannade?

Såtillvida det inte finns kod i ROM någonstans i konsollen som kontaktar mamma så finns det ju ingen möjlighet för Phony att hålla rätt på maskinerna.

Om dom specifikt vill åt användare som kör Linux för att banna dom så kan dom säkerligen göra det. Någon stans på konsolen ligger ju antagligen exploiten som triggas för att starta Linux (och gör den inte det kan det hända att den lämnar något spår efter sig) och det behöver Sony bara scanna fram medans du kör det vanliga operativsystemet (alltså det som kommer med PS4, inte Linux).

Medlem
Skrivet av conthox:

Som sagt ovan, visst finns det spel till MacOS och Linux också. Men frågan är 1) Är utbudet såpass stort så att man som gamer finner det som ett (bra) alternativ och 2) Fungerar spelen med valfri Linux dis eller bara med SteamOS? 3) Om de bara fungerar med SteamOS, hur låst är den i förhållande till andra distrubtioner?

1) Det beror mycket på definitionen av 'gamer' och på gamern i fråga. Behöver man spela senaste AAA-titlarna för att vara gamer? Exempel på några spel jag personligen spelar ofta som marknadsförs med Linuxstöd: EU4, CK2, Dota2, War Thunder, KSP, Star Ruler 2, Civilization V, Football Manager, Cities: Skylines. Ska jag räkna med 'mindre' spel och spel jag spelar genom wine (som ofta fungerar bättre än nyare versioner av Windows när man vill spela äldre Windowsspel) eller andra sätt (communityskapade implementationer t.ex.) blir listan oöverskådlig. Räcker dom? Kan jag kalla mig en gamer trots att jag faktiskt inte är intresserad av The Witcher 3 (inte intresserad av genren) eller blivit blöt i byxorna av Fallout 4 (enligt mig för likt trean och New Vegas, som båda funkar fint i wine)? Själv är jag i.a.f. nöjd med utbudet.

2) Lite väl Steam-centrerad fråga kanske. Kom ihåg att väldigt många spel man kan tänkas vilja spela behöver inte Steam. Men om man utgår från att man vill använda Steam så ja, med mer eller mindre krånglande så går det med nästan vilken dist som helst. Men I praktiken är det inte särskilt relevant då de absolut flesta som vill spela i Linux via Steam använder någon av de vanligaste distarna (Ubuntu, Mint, Debian o.s.v.) och där funkar det fint. Vill man tvunget använda sin favoritdist som är jätteawesome och obskyr till tusen får man helt enkelt lista ut hur det ska gå till själv eller välja ett bättre verktyg för vad man vill göra.

3) Förstår inte riktigt vad du menar med låst. Den är menad att vara en dist där du kan göra Steam-relaterade saker och den levereras i ett utförande där du kan göra det (precis som alla distar, för att inte tala om konsoler!, levereras i det utförande utvecklaren önskar). Du är ju låst till Steam, men det är ju lite av poängen... Utöver det är den lika låst som vilken dist som helst. Vill du installera en massa videoredigeringsmjukvara och redigera videor istället för att spela spel eller fucka upp inställningar så att du måste installera om går det bra.

Medlem
Skrivet av Boerje:

En massa bra info

1) Du har rätt, det är lite upp till var och en.

2) och 3) Ok, tack för informationen, bra skrivet.

Nästan framför allt glad för att du skrev vänligt och informativt istället för att det blev ett flamewar. Creds till dig


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

1
Skriv svar