Microsoft varnar för Windows 7: "Det är en säkerhetsrisk"

Medlem
Skrivet av Devan:

När jag köper en ny pc senare i år när nvidias nya kort släpps vill jag ha win 7 igen ... gillar inte ms trackar allt man gör i win 10.

Windows 7 och Windows 8.1 har fick uppdatering med exakt samma spyware som Windows 10. Du måste i stort sett göra samma sak som Windows 10 för att bli av med skiten. Vägra en del uppdateringar med CEIP och ändra inställningar i Windows Media player bland annat.

Bara googla så hittar du länkar som förklarar vad du måste göra.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Ha! De har ju sabbat så att antivirusprogrammen inte kan scanna ordentligt, förlamat Kaspersky mm. De avinstallerar program på eget bevåg, keyloggar allt och kallar det feature.

Windows har jag på en av tio datorer. Där ska jag byta till linux också. Åt helvete med microsoft.

Åt helvete med Dropbox, Google, Apple och Facebook också. Jag har ett eget moln. Åt helvete med outlook, gmail och skit, jag kör krypterad mejl.

Använd ghostery!

Medlem
Skrivet av Ferren:

Dra ut närverksladden så är du borta från radarn.

Du är ute och cyklar. Data har redan skickats upp till MS servrar. Och det är omfattande! Nästa gång du sätter i nätverkssladden, så laddas ny data upp. Men du kanske inte har behov av internet?

Medlem
Skrivet av devilrat:
Skrivet av PsyX:

Vafan tummar ni upp detta för?
Det är FAKTUM att Windows 10 spionerar upp röven på folk.

Ja det kan man undra, men folk är lättlurade, korkade och saknar relevanta kunskaper i ämnet. Jag brukar jämföra den sortens figurer med zombierna i Walking dead. Bara följer den stora massan.

Ahh men då måste du bara upplysa om vad den stora massan kommer råka ut för. Snälla bekriv konsekvenserna som vi upplever nu eller aldrig kommer kunna hindra oss själva från att uppleva. Du verkar så upplyst, klok och påläst så jag bara måste få höra vad du säger.

Och fan kom med något bra med tanke på din jämförelse.

Medlem
Skrivet av Tobblish:

För du spåras inte alls med Windows 7 :DDDDD

Går utmärkt att blocka, och välja bort de speciella tracking uppdateringarna helt enkelt ;-). Lycka till med att göra det i 10:an, kan ju prova och se vad som händer. Du har AVSEVÄRT mindre kontroll i det än i 7:an, då allt är mera automatiserat.

Medlem

Är ganska konservativ med sånt här men valde ändå att byta nu för några dagar sedan. Det var det mest smärtfria byte av OS jag haft. Det gick ju så snabbt och alla program och liknande fanns kvar. Hade inte ens behövt exportera mina bokmärken i webläsaren. Sen är det ju lite annorlunda så klart men jag tycker faktiskt det är bättre. Snabbare framför allt.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Hur länge har man på sig innan det inte är gratis längre?

De släppte väll win 10 förra sommaren så jag skulle tro juni-juli nån gång.

Inaktiv
Skrivet av Nocturnal77:
Skrivet av Törstig:
Skrivet av Nocturnal77:

Haha, ja riktigt dåliga Windows 7... Kul och fascinerande att han sågar det bästa OS:et som de någonsin kommer att göra.

Windows 10 är världens största säkerhetsrisk, om du värderar din identitet och privata information.

Vad är det för källa du litar på när du skriver så? En snubbe på reddit eller?

Hundratals källor. Bara googla "windows 10 information gathering" och så ser man allt som man behöver stänga av i Win 10 för att Ms inte ska se allt du gör. Men, det vet du ju redan. Sedan får man dock fråga sig om dessa funktioner verkligen är av... Världen har ju varit korrupt i tusentals år. Så min gissning är nej.

Det finns också gott som siter som visar vilka uppdateringar i Win7 och 8 som man kan blocka för att inte få samma informationsinsamling i dessa äldre OS. Det var enkelt att fixa.

Alltså har du inga källor med bevis, utan bara techbloggare som skriver sensationsnyheter.

Inaktiv
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Törstig:
Skrivet av Devan:

När jag köper en ny pc senare i år när nvidias nya kort släpps vill jag ha win 7 igen ... gillar inte ms trackar allt man gör i win 10.

Det gör de inte, det är bara en korkad techbloggare som lurat i dig och några andra en massa lögner.

Menar du att Microsofts vice VD är en korkad techbloggare så har vi ju ytterligare en orsak att undvika nyheter från MS.
http://www.forbes.com/sites/gordonkelly/2015/11/02/microsoft-...

Ytterligare en korkad artikel. Vad har kraschrapporter, dåligt fungerande drivrutiner etcetera med ditt privatliv och spionering att göra?

Medlem

Det är klart Win7 är en säkerhetsrisk. Alla Windowsversioner har alltid och verkar alltid komma att vara en säkerhetsrisk. När man inte designar ett operativsystem med säkerhetstänk från början får man skylla sig själv.

Inaktiv

Det är ju klart att de vill att en majoritet skall byta innan de inför pay2win och pay2play. Gör de det för för tidigt så missar de ju rätt många kunder låsta i win10.

Medlem

Hade velat ha XP igen!!

Medlem
Skrivet av Törstig:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Törstig:
Skrivet av Devan:

När jag köper en ny pc senare i år när nvidias nya kort släpps vill jag ha win 7 igen ... gillar inte ms trackar allt man gör i win 10.

Det gör de inte, det är bara en korkad techbloggare som lurat i dig och några andra en massa lögner.

Menar du att Microsofts vice VD är en korkad techbloggare så har vi ju ytterligare en orsak att undvika nyheter från MS.
http://www.forbes.com/sites/gordonkelly/2015/11/02/microsoft-...

Ytterligare en korkad artikel. Vad har kraschrapporter, dåligt fungerande drivrutiner etcetera med ditt privatliv och spionering att göra?

Du kanske skulle läsa länken, så ser du vem som har rätt

Medlem

Inte för att jag är ett fan av varken windows 8.1 eller windows 10, men jag själv har väldigt svårt att tro att w10 är rena spion operativet.

Tror mycket är konspirationsteorier, till viss del kanske det trackas men inte till den nivå som många här beskriver där det låter som att dom näst intill skulle tracka så fort du bara petar på din datormus så donet rör sig en millimeter.

Medlem

Snart står FBI utanför dörren då mormor 89 år råkat leta upp recept på n****bollar.

Windows 10 tar det bästa från både 7 och 8. Helnöjd med systemet.

Medlem
Skrivet av mh76:

Snart står FBI utanför dörren då mormor 89 år råkat leta upp recept på n****bollar.

Windows 10 tar det bästa från både 7 och 8. Helnöjd med systemet.

japp, så fort du googlar negerboll recept då kommer insatsstyrkan och även militären för windows spårade fram terrorism från mormor 89.

Fan nu sa jag ordet nu kommer dom!

Medlem

Vilken stor foliehattsarmé som hänger här. Om ni kunde använda den energin på ett nyttigt sätt istället för att sitta här och trolla, då ni gubbar!

Medlem

...känner mig som en trotsig 16 åring nu! Win7 funkar bra, programmen man behöver just nu funkar bra i det och man kan Win7 jäkligt bra nu efter den tiden man använt det.

Ser fortfarande ingen anledning att byta upp sig även om det är gratis.

Medlem

För de som vill låsa ner Windows 10 så det skickar så lite telemetri/krashloggar etc. som möjligt, finns det gott om gratisverktyg för det. Några exempel:
*Shut Up 10: http://www.oo-software.com/en/shutup10
*Spybot Anti Beacon: https://www.safer-networking.org/spybot-anti-beacon/

Microsoft har även en egen guide om telemetri, hur man låser ner och avinstallerar oönskade appar och funktioner. Dock är vissa konfigureringsmöjligheter bara tillgängliga på Win10 Enterprise etc:
https://technet.microsoft.com/en-us/library/mt577208%28v=vs.8...

Medlem
Skrivet av zliddret:

Inte för att jag är ett fan av varken windows 8.1 eller windows 10, men jag själv har väldigt svårt att tro att w10 är rena spion operativet.

Tror mycket är konspirationsteorier, till viss del kanske det trackas men inte till den nivå som många här beskriver där det låter som att dom näst intill skulle tracka så fort du bara petar på din datormus så donet rör sig en millimeter.

Nej, Microsoft samlar naturligtvis inte användarstatistik för att spionera, de har rent kommersiella intressen och kommer att använda den för att gynna sina partners och konkurrera med sökmotorer och andra digitala tjänster. Operativsystemet är gratis för att man vill få så stor bas som möjligt för sin nya kommersiella plattform, de flesta kommer aldrig att blockera någon användarstatistik.

Problemet för många ligger i att MS lyder under amerikansk lag och alla data sparas i USA, vi vet redan att amerikanska staten/CIA har missbrukat Googles och flera andra digitala tjänsters användarstatistik för att söka efter 'oönskade element' på en global skala och att företagen där egentligen inte har ett skit att säga till om när det flaggas om 'National security'.

Med det sagt är det är knappast värre att använda Windows 10 än att använda Google och Facebook men man är dum i huvudet om man tror att MS behöver alla de här kanalerna för prestanda och krashloggar:
MS säger själva klart och tydligt i sin dokumentation att 'telemetrin' (Som de påpekar omfattar många ospecifierade typer av information) är kopplad till deras kommersiella appar och används för Microsofts andra tjänster utöver Windows (Vi snackar alltså inte om 'tjänster' i Windows).
De kommer självklart, precis som alla andra företag, låta sina partners ta del av informationen de samlar in för erbjudanden/annonser riktade till specifika målgrupper via appar och externa kanaler.
Det är där Microsoft har planerat och kommer att göra sin vinst.

Medlem

Oavsett vad MS har för avsikt med den insamlade datan får man inte glömma vad som skulle kunna hända om deras servrar där den insamlade datan ligger blir hackade och datan läcker ut (det är ju ett ganska lockande mål för många typer av brottslighet med tanke på spektrat de samlar in och MS är ju dessutom inte direkt kända för sin säkerhet).

Det MS gör är omoraliskt, dom är inte ensamma om det men det gör det inte mer rätt.

Medlem

Inget företag som Microsoft släpper en gratis produkt om de inte samlar in anonym användarinformation som sedan säljs vidare till andra företag. Det är min misstanke.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av devilrat:
Skrivet av Tobblish:

För du spåras inte alls med Windows 7 :DDDDD

Går utmärkt att blocka, och välja bort de speciella tracking uppdateringarna helt enkelt ;-). Lycka till med att göra det i 10:an, kan ju prova och se vad som händer. Du har AVSEVÄRT mindre kontroll i det än i 7:an, då allt är mera automatiserat.

Den kontrollen du har i Win7 är inte mycket värd mot allt annat som du inte har något val om. Dom har samlat information om användare sedan release.

Att det inte blev större rabalder om det kan du tacka lögnaktiga tech bloggare om.

Medlem

Alla som gnäller på att MS trackar, hoppas ingen av er har facebook eller ett gmail konto...


signatur
Medlem
Skrivet av aholman:

Vilken stor foliehattsarmé som hänger här. Om ni kunde använda den energin på ett nyttigt sätt istället för att sitta här och trolla, då ni gubbar!

Du har rätt, jag tar min Monsanto mössa i handen och skäms lite, de vill så klart vårt bästa...

Medlem
Skrivet av Satheus:
Skrivet av totte1015:

Hur länge har man på sig innan det inte är gratis längre?

De släppte väll win 10 förra sommaren så jag skulle tro juni-juli nån gång.

Kan sätta min ena arm på att det fortsätter vara gratis tills "alla" har "uppgraderat" till win x

Medlem

Hah, och då är 168 miljoner relativt lågt med tanke på att det är gratis! Uttalandet grundar sig förövrigt nog bara i inkompetens.

Edit. Vad gäller kartläggningen av privatlivet så skiter jag i ifall FB och Google är lika illa, de är iallafall mjukvara man valt och kan sluta använda ifall man inte gillar det. Det är för böveln inte ett OS uppgift att samla in sådan data, och dessutom per automatik, ungefär som att det är en kränkning någon skulle vilja ha.
För för det är just vad det är för mig, en påtvingad integritetskränkning. Och sådana blir bara vanligare och vanligare. Även ifall mina personuppgifter och datavanor inte leder till annat än marknadsanpassad reklam så är det tillräckligt illa. Jag AVSKYR oönskad reklam.
Det är ok när jag själv väljer att utsätta mig för den i utbyte mot något, so t.ex FZ, men rätt var det är börjar det ringa en jäkla massa skitsäljare för fondinvestering samt "erbjudanden" i mailen för Uggs.

Så nej , det är inte fucking ok att Microsoft tar sig friheten att automatiskt samla på sig ospecificerad information om mig utan min uttryckliga tillåtelse. Att dom och andra aktörer redan och öppet gör det visar bara hur långt det redan gått.

Medlem

Förstår inte varför man inte skulle gå till win10.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Förstår inte varför man inte skulle gå till win10.

Ett exempel kan ju vara att skiten inte funkar att uppdatera för mig. Hade möjligheten i en dag och sen försvann den. Försöker jag uppdatera manuellt så får jag meddelandet att det inte stöder min version av Windows...min från Webhallen inköpta Win7 Home Premium.

k3m
Medlem

bara o byta till Steam elr Ubuntu

123
Skriv svar