Tillägg till regeln om spela ett spel åt gången

Flakmonkey
Tillägg till regeln om spela ett spel åt gången

Normalt sett håller jag mig till ett singleplayer-spel åt gången vilket i praktiken blir två eftersom jag har ett igång på en stationär konsol och ett på bärbart. Så gör jag för att undvika den vägen jag vandrade på förut då jag spelade spel till 30-70% eftersom jag började på en massa nya hela tiden. Det här har fungerat väldigt bra, men nu är jag tvungen att göra ett undantag eller snarare göra ett tillägg till regeln. Tillägget får lyda något i stil med "Om ett spel är så pass frustrerande och/eller nerpressande att du behöver ta en paus från det för att varva ner så är det okej att göra det.

Anledningen till det här stavas Mega Man-serien men det skulle kunna vara något annat spel av den här typen där man helt enkelt måste ta en paus ibland. Ett lite mer modernt exempel skulle vara Dark Souls-spelen. Det handlar inte om att lägga ner och ge upp, utan snarare tvärtom. Får man inte ta en paus från ett sådant spel ibland så tappar man lätt suget.

Så vilket spel har jag nu börjat spela för att kunna slappna av lite? Assassins Creed IV: Black Flag och det är verkligen perfekt. Det är ju som en vuxen variant av Lego-spelen när det kommer till utmaning och samlande av olika nödvändiga och onödiga saker. Inget direkt dåligt eller bra i det utan det handlar bara om en annan typ av spelupplevelse och variation är i min ringa mening bara av godo.

#blogg

Medlem
Tillägg till regeln om spela ett spel åt gången

När jag behöver ta en paus från mer utmanande spel så spelar jag ofta Rogue Legacy eller något liknande, okomplicerat litet spel.

Medlem

Skulle det vara ett problem att bara spela ett spel till 30-70%? Vid det laget har man ju antagligen redan fått valuta för pengarna man lagt på spelet, och vad har det för betydelse om man då råkar känna för att spela ett annat spel istället? Visst jag inser att det kanske känns som att man då missar något, men det gör man ju även om man INTE spelar det där andra intressanta spelet, eller hur?

Medlem

Problemet blir ju snarare värre om man bara spelar 1-2 spel år gången, hur ska man kunna bestämma sig för vilket och förvissa sig om att det är bra nog för mödan? Vilken ångest det skulle ge!

Visst man skulle ju kunna börja i alfabetisk ordning på den everst-stora backloggen eller lotta nya kandidater.

Flakmonkey
Skrivet av NisseHult:

Skulle det vara ett problem att bara spela ett spel till 30-70%? Vid det laget har man ju antagligen redan fått valuta för pengarna man lagt på spelet, och vad har det för betydelse om man då råkar känna för att spela ett annat spel istället? Visst jag inser att det kanske känns som att man då missar något, men det gör man ju även om man INTE spelar det där andra intressanta spelet, eller hur?

Kan bara tala för mig själv såklart men jag njuter betydligt mer av spelandet nu än när jag inte har en massa påbörjade spel. Om jag verkligen inte skulle gilla ett spel så är det såklart bara att lägga ner, men det var väldigt länge sen det hände. Sen innebär det här självklart att det är många spel som jag aldrig ens prövar på men det har jag inget som helst problem med.

Skrivet av skogsvilden:

Problemet blir ju snarare värre om man bara spelar 1-2 spel år gången, hur ska man kunna bestämma sig för vilket och förvissa sig om att det är bra nog för mödan? Vilken ångest det skulle ge!

Visst man skulle ju kunna börja i alfabetisk ordning på den everst-stora backloggen eller lotta nya kandidater.

Finns värre problem än att välja ett spel att lira Men där är det ju ett plus att ligga lite efter i spelandet, man har mer data att gå på när man väljer spel samtidigt som det har fått uppdateringar, etc.

Medlem

Det är ju när man tar paus från svåra spel som Dark Souls som man tappar suget

Det gäller att härda ut, lära sig, anpassa spelstil, bli gud på att läsa av fienderna. Tar man en paus så ramlar man bara neråt på skalan och orkar inte ta sig upp igen. Bättre uthärda tortyren!

... eller också gör alla som man själv vill
Jag är masochist när det gäller Souls-spelen, älskar att dö i de och lagt ner närmare 1000 timmar totalt på Demons/Dark1+2 Souls och Bloodborne.
Men föredrar ni andra att ta pauser så får ni självklart göra det.. mitt problem är att om jag pausar så kommer jag vilja börja om från början igen sen när man tar tag i det igen.

Flakmonkey
Skrivet av DrDoom:

Det är ju när man tar paus från svåra spel som Dark Souls som man tappar suget

Det gäller att härda ut, lära sig, anpassa spelstil, bli gud på att läsa av fienderna. Tar man en paus så ramlar man bara neråt på skalan och orkar inte ta sig upp igen. Bättre uthärda tortyren!

... eller också gör alla som man själv vill
Jag är masochist när det gäller Souls-spelen, älskar att dö i de och lagt ner närmare 1000 timmar totalt på Demons/Dark1+2 Souls och Bloodborne.
Men föredrar ni andra att ta pauser så får ni självklart göra det.. mitt problem är att om jag pausar så kommer jag vilja börja om från början igen sen när man tar tag i det igen.

Det är skillnad på en paus och ett uppehåll. För mig innebär pausen att jag lägger ner just det spelet för kvällen och kanske spelar något annat. Sen försöker jag på nytt följande kväll eller när jag nu har tillfälle att spela nästa gång. Förr när jag inte hade den här regeln för mig själv så innebar paus däremot att jag började spela något nytt spel och då var det ofta som jag aldrig återupptog spelet jag "tog en paus ifrån".

1
Skriv svar