Nvidia levererar superdator till Volvos självkörande bilar

Robot
Nvidia levererar superdator till Volvos självkörande bilar
Medlem
Nvidia levererar superdator till Volvos självkörande bilar

150 macbook clamshell!

Medlem

Jag tror jag avvaktar de första generationerna av självkörande bilar och ser hur bra det fungerar innan jag låter bilen köra mig till jobbet. Ni andra får agera testpiloter i det här fallet.

Releasehästryttare
Medlem

"Finns ingen gräns på hur lat människan egentligen är"
- Okänd

Medlem

Jag tar hellre en chaufför... kan få sitta och snacka lite skit med en också om man har lust...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Undra hur mycket man kan klocka kortet för att bilen ska köra snabbare?
Måste man åka till autobahn för att göra benchmarks?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

150 macbook pros.... vart får man plats med en sån stor dator i en bil?

Medlem
Skrivet av Mosfet:

150 macbook pros.... vart får man plats med en sån stor dator i en bil?

i7-4770HQ
+
AMD Radeon R9 M370X with 2 GB GDDR5 memory

Inte speciellt sexig hårdvara men att få 150 gånger den prestandan krävs rejäl hårdvara. Frågan är om dom pratar om beräkningskraften från CPUn eller GPUn.
M370X är jävligt värdelös medans 4770HQ är rätt bra.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Får man även ta bilen onykter då?


signatur

Snusar till varje pris!

Releasehästryttare
Skrivet av USF-BH:

Får man även ta bilen onykter då?

Tror inte det finns regler på det än då inga av dessa bilar finns i trafik än.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Mosfet:

150 macbook pros.... vart får man plats med en sån stor dator i en bil?

i7-4770HQ
+
AMD Radeon R9 M370X with 2 GB GDDR5 memory

Inte speciellt sexig hårdvara men att få 150 gånger den prestandan krävs rejäl hårdvara. Frågan är om dom pratar om beräkningskraften från CPUn eller GPUn.
M370X är jävligt värdelös medans 4770HQ är rätt bra.

Den presterar riktigt grymt vad gäller single precision floating point enligt pappret, ca 33% bättre än ett GTX Titan black. Vilket är imponerande med bara 250w. Om den sen är 150x macbook låter jag vara osagt.

Medlem

Så Nvidia ligger före processor tillverkare så som Intel/AMD i utvecklingen av just denna typ av hårdvara?


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem
Skrivet av USF-BH:

Får man även ta bilen onykter då?

Det här tar död på kollektivtrafiken, man kanske inte äns kommer behöva körkort i framtiden.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Snart en vanlig nyhet i trafikrapporteringen?

Medlem
Skrivet av Nemo:

Snart en vanlig nyhet i trafikrapporteringen?

http://s2.postimg.org/fv84aee95/Grafikkort_Stoppade_E4.png

Haha! Ja, vem vet

Men den stora frågan är om det där är en digital tidning eller om olyckan hände precis innan den gick till tryck? Jaja, det får framtiden utvisa.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Snart en vanlig nyhet i trafikrapporteringen?

http://s2.postimg.org/fv84aee95/Grafikkort_Stoppade_E4.png

Sanning kommer fram på Avpixlat - grafikkortet var producerat i Taiwan...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av USF-BH:

Får man även ta bilen onykter då?

Med största sannolikhet inte. Trafiklagarna lägger alltid ansvaret på föraren och föraren är den som sitter vid ratten, oavsett om du slår på autokörningen.

En pilot blir inte ansvarsfri bara för att han slår på autopiloten.

Medlem
Skrivet av USF-BH:

Får man även ta bilen onykter då?

Så som läget är i dag så säger sig Volvo att ta på sig ansvaret om bilen krockar när autopiloten är på (vilket enligt dem biltillverkarna måste göra för att det ska funka att få bilarna godkända) men samtidigt måste du vara beredd att ta över ratten om bilen känner att den inte kan framföra bilen säkert, tex om vägmarkeringarna tar slut, alt det kommer snö på vägen och strecken inte syns längre. Så du räknas fortfarande som förare.

Du får tex inte sitta i passagerarsätet och sova medan bilen kör.

Det är la dock bara en tidsfråga innan det kommer bilar utan förarplats..

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Mosfet:

150 macbook pros.... vart får man plats med en sån stor dator i en bil?

i7-4770HQ
+
AMD Radeon R9 M370X with 2 GB GDDR5 memory

Inte speciellt sexig hårdvara men att få 150 gånger den prestandan krävs rejäl hårdvara. Frågan är om dom pratar om beräkningskraften från CPUn eller GPUn.

Dom pratar beräkningskraften från GPUn förstås. En CPU är inte alls lika snabb som en GPU. En GPU kan vara >10x snabbare om det är rätt typ av beräkningar. Alla beräkningar funkar inte så bra på GPUer, bara somliga.

Skrivet av cybo:

Så Nvidia ligger före processor tillverkare så som Intel/AMD i utvecklingen av just denna typ av hårdvara?

Nej, AMD ligger före. Du kanske har hört talas om att Bitcoins minas med GPUer, och då är det alltid AMD som föredras. Jag kommer inte ihåg detaljerna, men det är nåt i stil med att NVIDIA fuskar, och bara koncentrera sig på att snabba upp vissa saker, medan AMD gör allting enligt protokollet - och det leder till att AMD har bättre GPU beräkningskapacitet och därför är det AMD som gäller när vi pratar Bitcoins.

Det är exakt samma sak som när man nyligen pratade om att NVIDIA inte implementerat hela DX12 utan istället fuskat. T.ex. har inte NVIDIA inte implementerat async compute, vilket AMD har, och därför fick AMD mycket bättre resultat i Ashes of Singularity. NVIDIA måste emulera async compute, medan AMD kan göra det i hårdvara. Det är samma sak med Bitcoins, NVIDIA fuskar, men det gör inte AMD. Så AMD är bättre på beräkningar.
http://www.extremetech.com/gaming/213202-ashes-dev-dishes-on-...

Medlem
Skrivet av SaraLivblad:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Mosfet:

150 macbook pros.... vart får man plats med en sån stor dator i en bil?

i7-4770HQ
+
AMD Radeon R9 M370X with 2 GB GDDR5 memory

Inte speciellt sexig hårdvara men att få 150 gånger den prestandan krävs rejäl hårdvara. Frågan är om dom pratar om beräkningskraften från CPUn eller GPUn.

Dom pratar beräkningskraften från GPUn förstås. En CPU är inte alls lika snabb som en GPU. En GPU kan vara >10x snabbare om det är rätt typ av beräkningar. Alla beräkningar funkar inte så bra på GPUer, bara somliga.

Skrivet av cybo:

Så Nvidia ligger före processor tillverkare så som Intel/AMD i utvecklingen av just denna typ av hårdvara?

Nej, AMD ligger före. Du kanske har hört talas om att Bitcoins minas med GPUer, och då är det alltid AMD som föredras. Jag kommer inte ihåg detaljerna, men det är nåt i stil med att NVIDIA fuskar, och bara koncentrera sig på att snabba upp vissa saker, medan AMD gör allting enligt protokollet - och det leder till att AMD har bättre GPU beräkningskapacitet och därför är det AMD som gäller när vi pratar Bitcoins.

Det är exakt samma sak som när man nyligen pratade om att NVIDIA inte implementerat hela DX12 utan istället fuskat. T.ex. har inte NVIDIA inte implementerat async compute, vilket AMD har, och därför fick AMD mycket bättre resultat i Ashes of Singularity. NVIDIA måste emulera async compute, medan AMD kan göra det i hårdvara. Det är samma sak med Bitcoins, NVIDIA fuskar, men det gör inte AMD. Så AMD är bättre på beräkningar.
http://www.extremetech.com/gaming/213202-ashes-dev-dishes-on-...

Stämmer inte riktigt.

En cpu och en gpu är olika bra på olika beräkningar. Det är därför man fortfarande använder en CPU för majoriteten av beräkningarna i din dator medans din GPU lämpar sig bättre för parallella beräkningar.
Därför är det fel att säga att en GPU är mycket snabbare än en CPU.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Skräcksenariet hadde la varit om ens bil kunde få ett "självmordvirus" så den plötsligt på en bro svänger av eller på motorvägen svänger till motsatt körriktning O.o Jag hade nog för första gången då investerat i ett väldigt bra virusprogram!!

Medlem
Skrivet av Nemo:

Snart en vanlig nyhet i trafikrapporteringen?

http://s2.postimg.org/fv84aee95/Grafikkort_Stoppade_E4.png

Nog de bästa jag sett på länge xD

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av SaraLivblad:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Mosfet:

150 macbook pros.... vart får man plats med en sån stor dator i en bil?

i7-4770HQ
+
AMD Radeon R9 M370X with 2 GB GDDR5 memory

Inte speciellt sexig hårdvara men att få 150 gånger den prestandan krävs rejäl hårdvara. Frågan är om dom pratar om beräkningskraften från CPUn eller GPUn.

Dom pratar beräkningskraften från GPUn förstås. En CPU är inte alls lika snabb som en GPU. En GPU kan vara >10x snabbare om det är rätt typ av beräkningar. Alla beräkningar funkar inte så bra på GPUer, bara somliga.

Skrivet av cybo:

Så Nvidia ligger före processor tillverkare så som Intel/AMD i utvecklingen av just denna typ av hårdvara?

Nej, AMD ligger före. Du kanske har hört talas om att Bitcoins minas med GPUer, och då är det alltid AMD som föredras. Jag kommer inte ihåg detaljerna, men det är nåt i stil med att NVIDIA fuskar, och bara koncentrera sig på att snabba upp vissa saker, medan AMD gör allting enligt protokollet - och det leder till att AMD har bättre GPU beräkningskapacitet och därför är det AMD som gäller när vi pratar Bitcoins.

Det är exakt samma sak som när man nyligen pratade om att NVIDIA inte implementerat hela DX12 utan istället fuskat. T.ex. har inte NVIDIA inte implementerat async compute, vilket AMD har, och därför fick AMD mycket bättre resultat i Ashes of Singularity. NVIDIA måste emulera async compute, medan AMD kan göra det i hårdvara. Det är samma sak med Bitcoins, NVIDIA fuskar, men det gör inte AMD. Så AMD är bättre på beräkningar.
http://www.extremetech.com/gaming/213202-ashes-dev-dishes-on-...

Stämmer inte riktigt.

En cpu och en gpu är olika bra på olika beräkningar. Det är därför man fortfarande använder en CPU för majoriteten av beräkningarna i din dator medans din GPU lämpar sig bättre för parallella beräkningar.
Därför är det fel att säga att en GPU är mycket snabbare än en CPU.

Jag skrev ju "Alla beräkningar funkar inte så bra på GPUer, bara somliga.", dvs det du skriver. Så det stämmer visst.

Dock är det så att för vetenskapliga beräkningar, typ neurala nätverk (som mest är matrisalgebra) och numme, så funkar GPUer bra, och man får ofta >10x högre prestanda än en CPU.

Medlem

Jag tror bara det är en kort tidsfråga innan det rent av blir olagligt, eller i varje fall att man måste ha särskillt tillstånd, för att få köra bil på vägar. Och då menar jag inte ett körkort som vem som helst kan få. Största faran (om inte redan med befintliga självkörande bilar så i varje fall inom de som kommer om några få år) kommer vara människor som kör.

1
Skriv svar