Recensioner och beskrivning av dator/hårdvara som används

nj
Medlem
Recensioner och beskrivning av dator/hårdvara som används

Det här är en sak jag personligen tycker skulle kunna bli bättre. I vissa recensioner jag läst så finns det ingen beskrivning alls av vad recensenten har för dator, och så länge inget i recensionen gör antydningar till datorn som används så är det väl inga problem. Däremot när det, som det gör i recensionen av Caesar IV, står; Dessvärre krävs det en rejält tilltagen dator för att driva spelet. På min rigg var det knappt spelbart med högsta inställningarna. så förväntar iaf jag att hitta en beskrivning av datorn som används, men i den recensionen så har recensenten valt att helt utelämna den informationen. Så med andra ord så är iaf den andra meningen fullständigt oanvändbar information för mig, den första får man gissa lite på eftersom det då inte finns någon jämförelse att göra (behöver jag det absolut värsta och dyraste som går att köpa, eller går det näst bästa lika bra? hmm...).

I övrigt så skulle det nog även behövas lite bättre konsekvens i beskrivningarna av hårdvara.
Vissa recensenter är väldigt duktiga på att skriva ut korrekt information, medans andra skriver information som man inte vet hur man ska tolka, eller utelämnar viss info.
Exempel är beskrivningen av processorer där det går att hitta information som AMD 3500+ (är det då en Athlon 64- eller Sempron-processor, väldigt stor skillnad på dessa trots allt), eller den "klassiska beskrivningen" Athlon +2.7 som jag verkligen skulle vilja veta vad det är.
Är det en Athlon- (iofs inte så troligt med tanke på att dessa slutade tillverkas vid 1.4GHz), Athlon XP-, Athlon 64-, eller tom Athlon X2-processor? Är det en processor med 2700+ rating, eller är dess klockfrekvens 2.7GHz?
Samma med grafikkort, förvisso så är dessa lättare att identifiera med modellnummer, men att skriva ATI 9700 (finns ju tex både Mobility-kort för laptops och "vanliga" AGP-kort som båda har 9700 som modellnummer men det är stor skillnad på dem) gör att det kan vara rätt svårt att identifiera vad som används.

Som exempel på hur det skulle kunna ställas upp för att göra mer konsekvent:
CPU: Tillverkare Modell Hastighet (ex: AMD Athlon 64 3200+)
Grafikkort: Tillverkare Modell Minnesmängd (ex: ATI Radeon X1950 Pro 256MB)[
RAM: Mängd Typ Hastighet (ex: 1024MB DDR PC3200)

Sedan så kan information om tex vilken drivrutinsversion som används för grafikkortet vara intressant att veta om det är problem som kan vara relaterade till detta (och då beskrivs i recensionen), samt operativsystem.

Skägg.
10 Chambers

Vår gamle hårdvaruguru har talat, vi ska försöka bli bättre!


signatur
1
Skriv svar