Oculus Rift prissatt – blir svindyr

Medlem
Skrivet av SorbP:

Det kostar inte mer än en seriös gaming skärm i topsegmentet eller en ny telefon.

Men ja det är en skaplig instegstegströskel till VR

Sant med telefonen men majoriteten köper med abonnemang

Medlem

Vart kommer den sociala biten in på det priset? Jag kan verkligen se Facebook stödja försäljning. Farmville med OR för 7k. Mark Zuckingberg wtf??

Ett tillbehör ska fan inte kosta så här mycket. I pris som G27/29 eller HOTAS är rimligt. 3-4k. Vad man måste förstå är att OR är bara en begränsad manick. Väldigt få spel kommer att nyttja den fullt ut. Sen 5k för handkontrollerna eller?

Pass!

Medlem

Inte alls så farligt för första generationen av ny teknologi, många tvekar inte att lägga såna här summor på tex. grafikkort så det kommer inte att vara några problem alls att sälja riften. Dessutom har i stort sett alla återförsäljare möjligheter till delbetalning numera.

Priset kommer att sjunka så småningom.

Medlem

Tack men nej tack


signatur

Cause i need to watch things die

Medlem

Väntar nog ett tag, känns inte rimligt att ge samma peng för ett vr headset som för en 4k skärm.
Redan där snackar man ändå saftiga slantar för en monitor.

Medlem

Vänta 1,5 år sen ligger priserna på en humanare summa. Sen kommer nog detta priset spela Sony rätt i händerna med sin betydligt billigare lösning till ps4.

Medlem

Jag kan vänta, min dator klarar inte OR och jag tänker då fan inte lägga 20k+ för privilegiet att spela 2 spel. Det får helt enkelt vänta tills priserna har gått ner lite.

Medlem
Skrivet av delli:

Sant med telefonen men majoriteten köper med abonnemang

Kostar ju lika mycket för det.

Medlem

Ni som väntar på Vive, tro inte att den blir billigare eftersom den levereras med 2x kontrollers och 2x trackerstationer. Tippar på 1K för HTC Vive.

Medlem

mjaaa avvaktar nog lite och ser hur prisutvecklingen går.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Dunderhoken:

600dollar = 5107,02
700euro = 6438,67
500pund = 6255,35

hmm...

Som vanligt då.

Medlem

7k + dator för 15k för en pryl man inte kan använda om man har andra människor omkring sig (tänk vänner, flickvän, barn). Det blir säkert häftigt, men vem är målgruppen? Välbärgade tonåringar och enstöringar? Och dagens kids vill kolla lets plays. Kommer vr-stöd till youtbue/twitch?

Herr rygg

Dyrare än jag trodde:/ Kommer det grymma spel till så blir det köp. Annars avvaktar jag nog till priserna och utbudet blir bättre.


signatur

"When I grow up, I want to be a Blitzball!" -Kid in Kilika
http://alxeskapader.bloggplatsen.se/

Medlem

olika uppfattningar om svindyrt...

Medlem
Skrivet av Dunderhoken:

600dollar = 5107,02
700euro = 6438,67
500pund = 6255,35

hmm...

600 dollar är "utan moms". Lägg på deras variant på moms, så kommer man upp i runt 6000kr där med.

Alldeles för dyrt för "gemene man" än så länge.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Furrnox:
Skrivet av Dunderhoken:

600dollar = 5107,02
700euro = 6438,67
500pund = 6255,35

hmm...

Som vanligt då.

Som vanligt ingen som fattar att i USA räknar man oftast utan skatter och annat tjofräs.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Ahris:

Inte alls så farligt för första generationen av ny teknologi,

Första är det inte, detta är 3:e upplagan av OR. Jag köpte DK2 för under hälften av vad detta kostar. En riktig scam detta.


signatur
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av delli:

Sant med telefonen men majoriteten köper med abonnemang

Kostar ju lika mycket för det.

Ja och oftare dyrare men det finns ju en annan stor skillnad vilket gör att de flesta köper med abonnemang


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Som många säger , det kostar inte mer än vad mycket annat skit i hemmet går lös på som t.ex Mobilen.
MEN det är ändå för dyrt för den breda massan , VR revolutionen handlade om just det .. att det skulle vara riktigt billigt.
Dk2 i en aning förfinad version borde varit CV1 och släppt för över ett år sen istället , den var både överkomlig prismässigt och tillräckligt potent för att imponera och spela med.
Oculus borde kanske släppa en budgetvariant (dvs släppa DK2 igen)
Finns def ett marknadssegment att fylla här för nån som tar chansen att skapa
en budget VR lösning.

Nu så är CV1 säkert redan subventionerad och säljs med förlust och av nån jävla anledning är det något som ändå kostar skjortan i CV1 jämnfört med DK2'an ... jag misstänker att linserna är en del av boven iaf.
Dk2'an billiga polymer linser fick en del kritik för att vara lättrepade.

Undrar vad vive kommer kosta , Skjortan x2 ?

HA HA HA de kan köra upp oculusen i riften mellan sina skinkor


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem

operating system: Windows 7 SP1 64 bit or newer

Ska jag tolka detta som att Windows krävs? Eller går det lika bra med nyare versioner av OSX och Linux/Ubuntu?

7000 Kr är inte förvånande. En påkostad spelskärm ligger i den regionen med. Förstår inte att så många är förvånade.

Medlem

Sen tillkommer väl också tullavgiften eftersom man importerar den ifrån USA? Är ju inte tullfritt...

Medlem

Förväntade sig folk på allvar att det skulle vara billigare än så med den första generationens konsumentsläpp?

Medlem

Ny skärm eller oculus rift, blev oculus rift! Risken att HTC's blir billigare känns vääldigt liten, bättre kan den bli däremot!
Man kan ju avboka om HTC's ser bättre ut

Medlem
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av delli:

Sant med telefonen men majoriteten köper med abonnemang

Kostar ju lika mycket för det.

Fast ofta på 24 månader. Känns lite tråkigt att spara i två år för att köpa en rift.

Medlem
Skrivet av TenderInkFish:

Vänta 1,5 år sen ligger priserna på en humanare summa. Sen kommer nog detta priset spela Sony rätt i händerna med sin betydligt billigare lösning till ps4.

Du har nog rätt där. Skulle inte förvåna mig om en PS4 + vr-bundle skulle ligga i kring samma pris som för Oculus.

Medlem

Väntade mig minst 5000-6000:-, så är inte alls förvånad. Helt klart värd sin slant om weow-faktorn finns där, när man riggar upp sig i typ DCS World.

Måste konsultera i drömmarna om man ska haffa ett ex nu eller vänta.... bleh.

Medlem

Vad är det för upplösning?

Hörlurar?

Kontakter?

Grejen är inte trådlös?

Batteri?

Vad skiljer denna mot HTC?

Medlem
Medlem

Betalade precis över 7300 kr, kan inte bli nöjdare. Funderade på att köpa en 144hz, 1440p, 27tummare för samma pris men valde detta istället för jag kommer att uppskatta detta 3x mer.

Skriv svar