Oculus Rift prissatt – blir svindyr

Avstängd

Hellre Fove än Oculus Rift alla dagar i veckan.
http://www.getfove.com/

Medlem

Blev lite dyrare än tänkt men beställt iaf
Håller med Total biscuit
http://www.twitlonger.com/show/n_1so5a27

Medlem

Hade tänkt köpa men står juh att den kostar $59900..... wtf!
måste vara nått fel

https://shop.oculus.com/en-us/cart/

Medlem

Inte en chans till det intropriset. Väntar ett tag tills priserna gått ner rejält, klarar mig ett tag med min DK2'a.

Medlem

Den avskärmade aspekten med VR gör att jag aldrig tänkte köpa den direkt vid release iallafall. Nu kan jag tryggt luta mig tillbaka och vänta på att tekniken hinner etablera sig ordentligt. Typ när alla VR-modeller finns ute, man ser vilka som blev prestandavinnare, konkurrensen kommit igång ordentligt, de första stora uppdateringarna och optimeringarna gjorts och de riktiga spelen börjar släppas.

Har ingen brådska att kasta pengar på något som är varvat efter ett halvår.

Medlem

Se upp med tull. Det står noll, men tror definitivt de tar fel där.

Medlem
Skrivet av vurt:
Skrivet av Ahris:

Inte alls så farligt för första generationen av ny teknologi,

Första är det inte, detta är 3:e upplagan av OR. Jag köpte DK2 för under hälften av vad detta kostar. En riktig scam detta.

Jo det är den första generationen, de tidigare var prototyper, eller betaversioner om du så vill.

Medlem

Hahaha inte en chans. Flopp.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av delli:

Sant med telefonen men majoriteten köper med abonnemang

Kostar ju lika mycket för det.

Jo men du får ingen saftig engångskostnad på 7000kr utan den blir 300 i månaden. Vilket inte känns lika mycket i börsen.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Jo det är den första generationen, de tidigare var prototyper, eller betaversioner om du så vill.

Nej, de var framtagna för utvecklare. därav namnet. Men visst, det var inte den färdiga varianten.

De producerades i en relativt liten upplaga = ofta svindyrt eftersom man inte kan massbeställa de komponenter som behövs för att bygga, ofta är produktionen dyrare också, i vissa fall är det to.m ihopsatt manuellt = långsamt och dyrt. Detta är alltså den massproducerade varianten som såklart är betydligt billigare att tillverka än de s.k "dev kits" som inte var massproducerade.

Man kan argumentera att man har lagt till bättre upplösning och priset därför borde vara högre, men det är också fel eftersom här sjunker priserna stadigt hela tiden, en DK2 skulle idag kosta mindre än vad den gjorde då den gjordes för 1 år sedan. Denna kostar alltså mer än dubbelt men kostar givetvis avsevärt mindre än DK2 att tillverka.


signatur
Medlem
Skrivet av LoffeLuff:

Se upp med tull. Det står noll, men tror definitivt de tar fel där.

Jag fick priset i pund så det borde betyda att de gjort div påslag och det ska inte tillkomma svensk tull och moms såfall då vi är inom EU.
DK2 fick jag inget extra påslag på iaf vid leverans.

Edit : läser man på oculus sidan står det
"Final pricing presented at checkout"
Så nej inget påslag hemma i sverige

Medlem

Meh...känns som att OR skjuter sig själva i foten. Hur kommer det sig att DK-versionerna var så pass mycket billigare när det endast producerades ett fåtal exemplar? Här trodde jag att massproduktion skulle vara billigare istället för dyrare.

Jag tvivlar starkt på att ändringarna sedan DK2 ska ha fördubblat priset bara sådär.

Medlem

Oculus - Facebook -- Mark Zuckerberg ........... NO GO.!

Medlem

Mmmmpppphhhh.... hahaha!!!! Skulle inte tro det herr Suckerberg...

Medlem
Skrivet av vurt:
Skrivet av FelixenS:

En av anledningarna till att de kan ta dessa priser är att de har ett temporärt monopol.

Ja, det var det jag skrev.

Detta blir nog TrackIR all over.. dvs en bra produkt som tar gaming framåt , men eftersom ytterst, ytterst få kommer äga produkten så kommer bara 1-2% av alla utvecklare vara intresserade av att göra support. Säger sig själv, varför spendera massor av tid och pengar om bara 1 av 100 kan använda funktonen, de förlorar pengar på det.

Sen visst, det kommer komma "hacks" som gör att spel kommer fungera (lite halvdant och med vissa funktioner som inte kommer fungera, te.x kommer man inte kunna sikta och titta åt olika hålla vilket e.g är den bästa funktonen med VR).

Nej, jag har nog tappat hoppet lite nu. Grejen var ju att detta skulle vara en produkt som de flesta skulle ha råd med, så att utvecklare också blir peppade att göra support eftersom kanske 40 av 100 eller liknande har produkten. Nu kommer det vara 1-2 av 100 = kört.

Du var inkonsekvent genom att önska bort Oculus, som ju är Valves enda riktiga konkurrens. Försvinner de dyker någon annan kanske upp, men både pris och teknik utvecklas långsammare, vilket var vad jag syftade på.

Medlem
Skrivet av gerald:
Skrivet av LoffeLuff:

Se upp med tull. Det står noll, men tror definitivt de tar fel där.

Jag fick priset i pund så det borde betyda att de gjort div påslag och det ska inte tillkomma svensk tull och moms såfall då vi är inom EU.
DK2 fick jag inget extra påslag på iaf vid leverans.

Palmer svarar någon från EU på Twitter att det är inte hans fel att det kommer bli tull/moms på grejerna. Så det verkar inte som man slipper moms/tull denna gång.. Ganska löjligt svar från honom tycker jag, det är ju visst hans fel, förra gången skeppades grejerna från EU = ingen tull/moms, det är ju faktiskt något som han råder över, inte vi.

Priset hamnar alltså på runt 10K (det är även tull/moms på fraktpriset!). Obscent dyrt för en massproducerad produkt, köpte DK2 för lite över 3K med frakt.


signatur
Medlem

Jag har förbeställt. Min Asus PG279Q kostade närmare 9000 kr och är ärligt talat en ganska medioker produkt. En Rift för 6900 kr känns i det sammanhanget klart rimligt, de har till skillnad från Asus en produktutveckling att tala om!

Medlem

Själv är jag väldigt nyfiken på StarVR, vet ej när den kommer släppas dock.

Medlem
Skrivet av vurt:
Skrivet av gerald:
Skrivet av LoffeLuff:

Se upp med tull. Det står noll, men tror definitivt de tar fel där.

Jag fick priset i pund så det borde betyda att de gjort div påslag och det ska inte tillkomma svensk tull och moms såfall då vi är inom EU.
DK2 fick jag inget extra påslag på iaf vid leverans.

Palmer svarar någon från EU på Twitter att det är inte hans fel att det kommer bli tull/moms på grejerna. Så det verkar inte som man slipper moms/tull denna gång.. Ganska löjligt svar från honom tycker jag, det är ju visst hans fel, förra gången skeppades grejerna från EU = ingen tull/moms, det är ju faktiskt något som han råder över, inte vi.

Priset hamnar alltså på runt 10K (det är även tull/moms på fraktpriset!). Obscent dyrt för en massproducerad produkt, köpte DK2 för lite över 3K med frakt.

Saxat från oculus
*Additional fees may apply, including tax and shipping costs. Price may vary for non-USD purchases. Final pricing presented at checkout.

Så checkout priset som jag fick i pund är fast , och det har säkert med facebook att göra då min betalning gick till irland.
Så att det tillkommer svensk tull moms har jag svårt att tro.

3k för dk2'an var billigt , men vi köpte den med en dollarkurs på 6.50 , idag är kronan svagare.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Sjuka fantasipriser. Blir till att fortsätta använda DK2 och hoppas på att Vive blir billigare. För inte fan betalar jag 7500kr för första generationens VR.

Hoppas kan man alltid, men jag läste detta igår.

Citat:

HTC has implied that the Vive will be the most expensive of the lot.

http://www.theverge.com/2016/1/5/10714522/htc-valve-vive-pre-...

/ LordDaimos

Medlem

Meh, de är ju först och måste lägga sig någonstans. Risken om de lägger sig för lågt i pris är att de startar priskrig redan från början och även om det skulle gynna konsumenten tror jag de vill undvika det. Så länge folk betalar det begärda priset finns det en marknad, i annat fall kommer priset att sjunka. Enkel logik.

KoP
Medlem

7000 kr?! Tack men nej tack. Med detta pris kommer Oculus garanterat gå i graven. Installationsbasen kommer bli så liten att det inte kommer vara värt att utveckla något till den.

Medlem

för dyrt och lägg till höga systemkrav så lär det floppa till en början..

Medlem

Märkligt vad mycket fjortisluktande, bakåtsträvande, verklighetsfrånvända arbetslösa konspirationsteoretiker som hänger på FZ.

7000 för en rörelsekänslig display...är fucking peanuts...för alla som jobbar. Nej det är inte billigt, men vad sjutton trodde ni skulle ske när en helt ny teknik introduceras? Var färgtv billigt när det kom? Nej.
Vad fick du betala för en vettig platt-tv när de kom? Runt 20-80.000....och då räknar jag inte ens med 50-70 tummarna för 15 år sedan, som kostade 6 siffrigt..
OR VR är faktiskt billigare än de flesta mobiler...Att man köper en mobil med abonnemang gör det inte billigare som en del verkar tro. 400* 24 månader=9600kr...och vad får du för mobil för dessa pengar?

När sedan en del verkar slänga ihop kostnaden för en helt ny rigg, så blir det bara löjligt.
Varenda ny dator som jag har byggt ihop själv de senaste 20 åren har kostat 12000 och uppåt....exklusive skärm. Om det är dyrt eller billigt beror på dina förutsättningar...för någon som jobbar och gillar datorer, så är det billigt, för en arbetslös...varför tror du att du ska ha råd med VR i uppstartfasen?

VR kommer vara "dyrt" i början....men efter 5 år så kommer vi alla använda det.

PS. De som säger det är en fluga...se på internet...DS.

Medlem

Haha oj det blev dyrt. Och ny dator måste jag skaffa också. Jaja, jag har ju faktiskt gått och suktat efter en Rift sen jag testade en DK1 för längesen.

I Maj kommer guldklimpen hit. Komsi komsi.

Medlem
Skrivet av Hapl0:

Märkligt vad mycket fjortisluktande, bakåtsträvande, verklighetsfrånvända arbetslösa konspirationsteoretiker som hänger på FZ.

7000 för en rörelsekänslig display...är fucking peanuts...för alla som jobbar. Nej det är inte billigt, men vad sjutton trodde ni skulle ske när en helt ny teknik introduceras? Var färgtv billigt när det kom? Nej.
Vad fick du betala för en vettig platt-tv när de kom? Runt 20-80.000....och då räknar jag inte ens med 50-70 tummarna för 15 år sedan, som kostade 6 siffrigt..
OR VR är faktiskt billigare än de flesta mobiler...Att man köper en mobil med abonnemang gör det inte billigare som en del verkar tro. 400* 24 månader=9600kr...och vad får du för mobil för dessa pengar?

När sedan en del verkar slänga ihop kostnaden för en helt ny rigg, så blir det bara löjligt.
Varenda ny dator som jag har byggt ihop själv de senaste 20 åren har kostat 12000 och uppåt....exklusive skärm. Om det är dyrt eller billigt beror på dina förutsättningar...för någon som jobbar och gillar datorer, så är det billigt, för en arbetslös...varför tror du att du ska ha råd med VR i uppstartfasen?

VR kommer vara "dyrt" i början....men efter 5 år så kommer vi alla använda det.

PS. De som säger det är en fluga...se på internet...DS.

Har inget problem med priset.

Har problem med att de gick ut med ett pris senast i September 2015 och sedan dubblar det priset några månader senare.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Någon som har testat Oculus och vet hur väl denna simulatorn representerar upplösningen: http://vr.mkeblx.net/oculus-sim/

För enligt den sidan så skulle allt under 4K vara oanvändbart.

Bryr mig inte så mycket om priset, det lär ha justerats efter konkurrens och billigare produktion lagom tills jag köper ändå.

Redaktör
Skrivet av Tobias Solem:

Har inget problem med priset.

Har problem med att de gick ut med ett pris senast i September 2015 och sedan dubblar det priset några månader senare.

De går ut med priset i dag. Det tidigare var målsättningar. Tycka vad man vill om dem men de var ändå inga definitiva prislöften.


signatur
Medlem

Skönt att den kostar så mycket...hade det varit närmare 2.500kr hade det kännts jobbigare för då hade den varit inom räckhåll

Skriv svar