Palmer Luckey: Oculus Rift är "obscent billig"

Robot
Palmer Luckey: Oculus Rift är "obscent billig"

Oculus-grundaren menar att du får väldigt mycket dyr hårdvara för dina 700 euro.


Medlem
Palmer Luckey: Oculus Rift är "obscent billig"

Klart han säger så, skulle jag med gjort om det var min vara:p

Medlem

Som någon skrev i förra tråden. Folk blinkar inte när man köper en mobiltelefon för att kolla facebook i för 10000.. men en sån här sak är plötsligt för dyr?


signatur
Medlem
Skrivet av Pierre:

Som någon skrev i förra tråden. Folk blinkar inte när man köper en mobiltelefon för att kolla facebook i för 10000.. men en sån här sak är plötsligt för dyr?

Två helt olika saker, som inte ens borde jämföras överhuvudtaget:P

Medlem
Skrivet av EpicGoblin:
Skrivet av Pierre:

Som någon skrev i förra tråden. Folk blinkar inte när man köper en mobiltelefon för att kolla facebook i för 10000.. men en sån här sak är plötsligt för dyr?

Två helt olika saker, som inte ens borde jämföras överhuvudtaget:P

Precis, du kan ju göra betydligt mer med mobiltelefonen, medan du endast fyller en särskild nisch med en oculus rift för 700 euro.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Pierre:

Som någon skrev i förra tråden. Folk blinkar inte när man köper en mobiltelefon för att kolla facebook i för 10000.. men en sån här sak är plötsligt för dyr?

Tjena malena vad det inte är samma sak.

Men visst, jag kan tänka mig att flera stackars satar hellre köper VR än en telefon... det senare kräver ju att någon svarar, eller det gjorde det innan smartphones iaf.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Det är inte bara den det är oftast att man behöver en ny dator också för att klara kraven och då är det 10-15 000 till så det blir en dyr affär
Tror nog att dom flesta väntar tills det kommer fler fabrikat så priserna blir vettiga

Medlem
Skrivet av Pierre:

Som någon skrev i förra tråden. Folk blinkar inte när man köper en mobiltelefon för att kolla facebook i för 10000.. men en sån här sak är plötsligt för dyr?

Glöm inte att du behöver en dator för ca 10000 också, för att kunna driva de 5-10 spel som kommer finnas ute någerlunda ok.

Eller så har man betalat 7000 kr för att se på vr porr.

Medlem
Skrivet av Pierre:

Som någon skrev i förra tråden. Folk blinkar inte när man köper en mobiltelefon för att kolla facebook i för 10000.. men en sån här sak är plötsligt för dyr?

Dummaste jämförelsen idag. Men det är lugnt, har sett den på flera ställen under dagen. Grattis.

Medlem

Om man enbart kunde köpa riften, så hade jag gjort det.. och det är utan hörlurarna som man får till.. för att dra ner på priset ännu mer.. sen allt annat man får till, behöver inte just jag..

max 4000kr.. inte mer..

Medlem

Med tanke på minimumkraven får jag nog lov att invänta nästa generationens VR-glajjor, tyvärr.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Pierre:

Som någon skrev i förra tråden. Folk blinkar inte när man köper en mobiltelefon för att kolla facebook i för 10000.. men en sån här sak är plötsligt för dyr?

Galaxy s6 edge 32gb kostar 7.5k

Medlem

Väntar till det blir billgare & bättre, men då satsar jag hellre på nåt konkurrerande, tex HTC Vive.

Men som sagt, väntar tills det är billigare.

Medlem
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av EpicGoblin:
Skrivet av Pierre:

Som någon skrev i förra tråden. Folk blinkar inte när man köper en mobiltelefon för att kolla facebook i för 10000.. men en sån här sak är plötsligt för dyr?

Två helt olika saker, som inte ens borde jämföras överhuvudtaget:P

Precis, du kan ju göra betydligt mer med mobiltelefonen, medan du endast fyller en särskild nisch med en oculus rift för 700 euro.

Man kan göra mer men de flesta gör inte så mycket mer än att 'uppdatera facebook'. Du kan för övrigt göra exakt samma saker på en mobil för under 1000:- men folk har ändå råd att lägga ut över 7000:- för prestigen eller utseendets skull.

Riften är inte dyr i förhållande till vad den är och den kommer inte att ha någon brist på köpare.

Medlem
Skrivet av Pierre:

Som någon skrev i förra tråden. Folk blinkar inte när man köper en mobiltelefon för att kolla facebook i för 10000.. men en sån här sak är plötsligt för dyr?

För att alla har inte en mobil för 10.000kr

Medlem

Dom kunde ju skita i den där jäkla Xbox One kontrollen. 600kr bara där. Sen att de vill att man köper deras handkontroll senare för gissningsvis 3000kr. För det är hårdvara som är vad det är...

För fan folk blir ju imponerade av den där kartong VR prylen som de delar ut vid sommarjobbs båset på Ica. 7000kr är för dyrt. Speciellt för något som kommer förlora sin nische väldigt snabbt.

Bara o vänta o köpa en begagnad på Tradera för 2k.

Medlem
Skrivet av xermalk:
Skrivet av Pierre:

Som någon skrev i förra tråden. Folk blinkar inte när man köper en mobiltelefon för att kolla facebook i för 10000.. men en sån här sak är plötsligt för dyr?

Glöm inte att du behöver en dator för ca 10000 också, för att kunna driva de 5-10 spel som kommer finnas ute någerlunda ok.

Eller så har man betalat 7000 kr för att se på vr porr.

fast många behöver bara ett nytt grafikkort för 3500.

Medlem

Som många sagt, dom flesta kommer behöva uppgradera sin dator för antagligen 5-10k. Jag kommer inte att köpa VR fören säkert 2017 då priset gått ner och det förmodligen finns fler än Oculus Rift på kartan och en hel del att erbjuda.

Medlem

Inte rimligt att priset gått upp till denna extrema nivå trots att priser för te.x skärmar och många andra komponenter hela tiden går ner. Samt måste man inse att massproducerad teknologi (som Oculus nu är, tillskillnad från DK1-2) blir extremt mycket billigare att ta fram eftersom man då plötsligt kan beställa extremt stora kvantiteter av komponenter.

Jag vet jag läste en intervju där de beskrev att produktionen av DK1-2 till stora delar var manuel (=också extremt dyrt då det går väldigt långsamt, det är dock så det brukar gå till om man inte massproducerar något).

Glöm inte att beställningarna inom EU skickas från US = tull och moms. Palmer säger "blame your country, not us". Ett ganska barnsligt uttalande då det ju faktiskt är dem själva som bestämmer varifrån det ska skickas, det är inget "vårat land" kan rå för. Förra gången fixade de så att de hade lokaler i EU att skicka ifrån, just så att man skulle slippa denna stora extrakostnad. De verkar både ha blivit malliga och rent av otrevliga, samt fått ett visst storhetsvansinne.


signatur
Medlem

Nej priset i pund går till europa och tillkommer ingen svensk tull moms.

Medlem
Skrivet av gerald:

Nej priset i pund går till europa och tillkommer ingen svensk tull moms.

Väldigt konstigt svar från Palmer i så fall (som svarade på just detta på Twitter), det är ju givet att killen på twitter menade att han skulle få betala tull/moms utöver det han redan skulle få betala till Oculus, och att han var upprörd över detta.


signatur
Medlem

Fick intrycket av Luckey att Rift skulle vara det billigare alternativet för den stora massan när han snackade under Kickstarern, var lite samma snack när Facebook köpte Oculus.

När det sen landar på 6000-7000kr så undrar man lite vad som hände.

Medlem

699 pund i checkout och pengarna gick till irland.
Så ett skattepåslag blir det som luckey säger,men nån svensk tull moms utöver det blir det iaf inte.

Medlem

Jag är lite förvånad av att så många reagerar på priset. Jag har hela tiden gissat på ca 6000-6500 som ett troligt pris. Mer besvärande är ju datorn som krävs.

Min 1 gammla dator uppfyller precis inte ens minimum kravet för Elite Dangerous då det är ett GTX 970 i den. Det är ändå en dator som på Komplett räknades som en "Gamer Premium" då jag köpte den. Jag känner inte direkt för att köpa en ny dator varje år.

Så jag skulle kunna köpa Oculus rift bara för att jag är nyfiken, men jag vill inte lägga ut pengarna på datorn som krävs. Jag vill verkligen inte ha två grafikkort. Då datorn bara skulle låta ännu mer än vad den gör nu.

Medlem

Inte så konstigt. All ny teknologi kostar mycket i början. Facebook investerade enorma summor i oculus rift, så det är förståeligt att man sätter ett högt pris först. Det kommer nog gå ned när alla andra VR-headsets kommer.

Medlem

Hörlurarna = $90
Xbox kontrollen = $60
Spelen = $50

Jag tror att om man hade skippat allt krimskrams så hade man kunnat ha ett pris på $399. Jag personligen är inte i behov av vare sig kontrollen eller ljudet, så det känns som en väldigt onödig extrakostnad.

Medlem

Efter att Facebook köpte upp Oculus var den enda trösten att de skulle kunna utveckla VR-headsetet billigare. De sa själva i januari förra året att priset kommer att landa på omkring 3-400 dollar, och nu blir det mer än dubbelt så dyrt för konsumenterna när frakt och skatt tillkommer.

Det blir alltså dubbelt så dyrt som devkit 2, och de pengarna hamnar hos Facebook. Nej tack. Det här var sista stöten.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Inget märkligt uttalande. Fullt naturligt att vilja sälja sin produkt. Det är vanligt PR-snack.

De kommer självklart att sälja enheter, men inte i några enorma volymer.

Medlem
Skrivet av gerald:

699 pund i checkout och pengarna gick till irland.
Så ett skattepåslag blir det som luckey säger,men nån svensk tull moms utöver det blir det iaf inte.

699 pund, eller 699 euro?

699 pund, då är man ju uppe i ca 9300 kr. Jag tyckte det var saftigt nog med 699 euro (cirka 6800 kr enligt forex)

Medlem

Väntar på att marknaden fylls innan jag köper VR, konkurens kommer pressa priserna lite, samt tvinga dom att överträffa varandra.

123
Skriv svar