Därför blir Oculus Rift dubbelt så dyr som väntat

Robot
Därför blir Oculus Rift dubbelt så dyr som väntat

Kommunikationsmiss ligger bakom att 350-dollarsmålet missas så grovt.


Medlem
Därför blir Oculus Rift dubbelt så dyr som väntat

Ny teknik kostar men problemet blir nog att detta får bara entusiaster att vilja köpa vilket leder till att bara få har den som leder vidare till att färre utvecklar för den. Detta betyder att personer som jag inte kommer se vitsen med de hela utan väntar tills mer kommer till VR och att priset sjunker. Blir lite av ett moment 22. Så 2016 blir inte året för VR men kanske starten om detta inte sänkte drömmen. Jag är lite av en pessimist men kan ju bli glatt överraskad.

Medlem

"high-end audio" i dessa lurar? Ok.

(omdöme endast efter utseende, kanske är super bra?)

Medlem

Jag ser fortfarande 2016 som året för VR.
Det ska bli mycket intressant att se vad Playstation VR landar på för pris. Max 3-4000kr för endast headset känns ändå inte helt orimligt med tanke på vad PS4 kostar idag.
För en som inte redan äger kameran och Move-controller så blir det väl någon tusenlapp till.
Hade inte Playstation VR varit verklighet så hade jag utan att tveka skaffat en ordentlig PC och Rift/Vive.

Medlem

Jovisst kostar ett par glas en rejäl slant, är inte billigt att korrigera CA bra.
dk2'an hade billiga polymer gjutningar som repades lätt.
Vore intressant att se en procentuell uppdelning på hur stor del varje komponent kostar på totalkostnaden.

Ion
Medlem
Skrivet av Wranz:

"high-end audio" i dessa lurar? Ok.

(omdöme endast efter utseende, kanske är super bra?)

Jag testade CV på GDC i mars förra året och första tanken innan jag tog på mig headsetet var ""vilka skitlurar". Men som jag minns var ljudet så pass bra att jag iaf inte tänkte på om ljudkvalitén var bra eller dålig. Minns bara att själva ljuden i deras demon var sjukt bra. De har ju något system med binaural audio där ljudet alltså upplevs som du har ett huvud mellan öronen, typ som i den här videon https://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA

Medlem
Skrivet av brunnlake:

Jag ser fortfarande 2016 som året för VR.
Det ska bli mycket intressant att se vad Playstation VR landar på för pris. Max 3-4000kr för endast headset känns ändå inte helt orimligt med tanke på vad PS4 kostar idag.
För en som inte redan äger kameran och Move-controller så blir det väl någon tusenlapp till.
Hade inte Playstation VR varit verklighet så hade jag utan att tveka skaffat en ordentlig PC och Rift/Vive.

Tror på en bundle med både konsol och Playstation VR för ungefär samma pris som Rift/Vive. Sen har ju Sony redan en bas med 35 miljoner användare som kan köpa ett headset. Så Sony har nog dragit det längsta strået.

Redaktör
Skrivet av gerald:

Jovisst kostar ett par glas en rejäl slant, är inte billigt att korrigera CA bra.
dk2'an hade billiga polymer gjutningar som repades lätt.
Vore intressant att se en procentuell uppdelning på hur stor del varje komponent kostar på totalkostnaden.

Med tanke på vad glasögonglas och objektiv till systemkameror kostar lär linserna stå för en hel del.


signatur
Avstängd

Hellre Fove som har eyetracking än Oculus Rift alla dagar i veckan.
http://www.getfove.com/

Medlem

Kan de inte göra en billigare "light" version av den då? Sämre hörlurar (Eller kanske inga alls)., lägre upplösning osv.

Medlem
Skrivet av Mattiass:

Kan de inte göra en billigare "light" version av den då? Sämre hörlurar (Eller kanske inga alls)., lägre upplösning osv.

En dk2 helt enkelt , absolut håller med.

Medlem
Medlem

Som kickstarter-backer är skadeglädjen total!

Alla dessa självutnämnda branch-experter med oändlig visdom inom produktutveckling och prissättning – som nu blivit PERSONLIGT förolämpade av denna ORIMLIGT höga prislapp.

När har sprillans ny teknologi varit billig? DVD, HD, 4K, alla var sviiindyra när de kom, folk förstod detta och det var bara entusiaster som först köpte. Högst rimligt om du frågar mig – men jag är bara en vanlig dödlig konsument och ingen expert med gudabenådad insikt

Redaktör
Skrivet av Zhin:

Som kickstarter-backer är skadeglädjen total!

Alla dessa självutnämnda branch-experter med oändlig visdom inom produktutveckling och prissättning – som nu blivit PERSONLIGT förolämpade av denna ORIMLIGT höga prislapp.

När har sprillans ny teknologi varit billig? DVD, HD, 4K, alla var sviiindyra när de kom, folk förstod detta och det var bara entusiaster som först köpte. Högst rimligt om du frågar mig – men jag är bara en vanlig dödlig konsument och ingen expert med gudabenådad insikt

Jag tror att det många blir upprörda över är den stora prisskillnaden mellan dev- och konsumentversionerna – den senare kostar ju dubbelt så mycket. Säljer man två dev-versioner för 350 dollar faller det sig rätt naturligt att tro att slutpriset ligger i närheten.


signatur
Medlem
Skrivet av Zhin:

Som kickstarter-backer är skadeglädjen total!

Alla dessa självutnämnda branch-experter med oändlig visdom inom produktutveckling och prissättning – som nu blivit PERSONLIGT förolämpade av denna ORIMLIGT höga prislapp.

När har sprillans ny teknologi varit billig? DVD, HD, 4K, alla var sviiindyra när de kom, folk förstod detta och det var bara entusiaster som först köpte. Högst rimligt om du frågar mig – men jag är bara en vanlig dödlig konsument och ingen expert med gudabenådad insikt

Håller med dig jag och troligen kommer alla nästkommande generationer kosta ungefär samma inledningsvis eller mer.
Ska bli intressant att se vad andra VR's kommer landa på, tror besvikelsen bland människor blir total.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Zhin:

Som kickstarter-backer är skadeglädjen total!

Alla dessa självutnämnda branch-experter med oändlig visdom inom produktutveckling och prissättning – som nu blivit PERSONLIGT förolämpade av denna ORIMLIGT höga prislapp.

När har sprillans ny teknologi varit billig? DVD, HD, 4K, alla var sviiindyra när de kom, folk förstod detta och det var bara entusiaster som först köpte. Högst rimligt om du frågar mig – men jag är bara en vanlig dödlig konsument och ingen expert med gudabenådad insikt

Jag tror att det många blir upprörda över är den stora prisskillnaden mellan dev- och konsumentversionerna – den senare kostar ju dubbelt så mycket. Säljer man två dev-versioner för 350 dollar faller det sig rätt naturligt att tro att slutpriset ligger i närheten.

Varför faller det sig naturligt att tro det? Syftet med en dev-version är ju något helt annat än en konsument-version. Valve/HTC skickade ut många dev-kits gratis till utvecklare – skulle det vara naturligt att tro att Vive då skulle kosta näst till ingenting? Nej, självklart inte. Dev-versionen såldes för att utvecklare skulle skapa content – det var dom väldigt tydliga med.

Jag kan hålla med om att det var klumpigt att prata om "ballpark figures" runt 350-400 dollar eller var det nu var. Men dom lovade aldrig nånting.

Min kritik var mot den hysteriska reaktion från folk som bara är några reddit-trådar från att börja säga att dom är kränkta. Och som sedan följs av långa expertis-utläggningar som högfärdigt förklarar hur orimligt priset är.

Reaktionerna är mycket mer orimliga än priset.

Medlem
Skrivet av Byzzan:

Hellre Fove som har eyetracking än Oculus Rift alla dagar i veckan.
http://www.getfove.com/

Finns väl inget som pekar åt att den där skulle bli billigare? Deras kickstarter är dessutom knappt ett halvår gammal, så det är ju minst 2 år ifrån att vara en färdig produkt.

Medlem

Som andra påpekat, första generationens (new) VR, mycket avancerad teknik i ett paket. Går inte att jämföra med en vanlig datorskärm. Tycker priset är billigt för vad det är.
Det kommer ju utan tvekan bli både bättre och billigare i framtiden.

Själv hoppas jag på något med brett synfält, hög uppdateringsfrekvens, eyetracking och låg responstid.

Medlem

Jag skulle vilja veta mer om implementationen som krävs för att spel ska fungera med både Vive och Rift.

Det är stor risk att detta blir en flopp om de inte hittar någon gemensam API för alla VR. Det fragmenterar marknaden ovanpå ett redan högt pris och relativt liten % av pc-marknaden.

Risk att det är för tidigt i tiden och blir en entusiastgrej detta.

De måste halvera priset och ha fler titlar som stöds utan att bilda två läger med exklusiva spel. Datorkraven löser sig med tiden.

Ambassadör
Xbox

Luktfilm!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av LoffeLuff:

Jag skulle vilja veta mer om implementationen som krävs för att spel ska fungera med både Vive och Rift.

Det är stor risk att detta blir en flopp om de inte hittar någon gemensam API för alla VR. Det fragmenterar marknaden ovanpå ett redan högt pris och relativt liten % av pc-marknaden.

Risk att det är för tidigt i tiden och blir en entusiastgrej detta.

De måste halvera priset och ha fler titlar som stöds utan att bilda två läger med exklusiva spel. Datorkraven löser sig med tiden.

Håller helt med, det verkar börja med en segmenterad marknad som så många gånger förr så kommer bara en finnas kvar efter ett par år, så frågan är nu är vilka blir kvar?

Vore Facebook smarta nu så såg de till o kränga "billiga" headsets nu när de e själva på marknaden. De har råd o gå back om de verkligen tror på produkten, vilka konsoler har gått med vinst från start.

Medlem

Varför snackar dom massa skit om att det inte skulle bli billigare om man gjorde ett light bundle? Jag är intresserad av Riften inte utav en xbone kontroll och några skräphörlurar.

Till och med en person med 50 i IQ förstår att en handkontroll kostar runt 500 kronor, hörlurar detsamma i sämsta kvalitet och ett spel ligger på runt 500 spänn... väskan är väl inte heller gratis den. Jag får helt enkelt vänta.

Medlem
Skrivet av LoffeLuff:

Jag skulle vilja veta mer om implementationen som krävs för att spel ska fungera med både Vive och Rift.

Det är stor risk att detta blir en flopp om de inte hittar någon gemensam API för alla VR. Det fragmenterar marknaden ovanpå ett redan högt pris och relativt liten % av pc-marknaden.

Risk att det är för tidigt i tiden och blir en entusiastgrej detta.

De måste halvera priset och ha fler titlar som stöds utan att bilda två läger med exklusiva spel. Datorkraven löser sig med tiden.

Jag tror risken att VR skulle floppa är exakt 0% däremot är ett krig mellan tillverkarna oundvikligt för att avgöra vad som kommer att bli standard.
All ny teknologi har en sådan fas under sina första år och det är aldrig självklart vem som vinner, det är därför så många företag har hoppat på tåget och designat egna varianter:
Det finns enorma vinster att göra på att bli branschstandard.

Medlem
Skrivet av fishfugg:

Varför snackar dom massa skit om att det inte skulle bli billigare om man gjorde ett light bundle? Jag är intresserad av Riften inte utav en xbone kontroll och några skräphörlurar.

Till och med en person med 50 i IQ förstår att en handkontroll kostar runt 500 kronor, hörlurar detsamma i sämsta kvalitet och ett spel ligger på runt 500 spänn... väskan är väl inte heller gratis den. Jag får helt enkelt vänta.

Som VD förklarade, så är kostnaderna själva Riften och inte kontrollern etc (de preussar inte 500 för den, snarare bulk-inköpspris och reklamrabatt av MS så kanske snarare i 50.- klassen....)
Och företaget behöver bara fixa ett paket och inte flertal.
Men allt det åt sidan, priset är tyvärr inte som jag hade tänkt mig heller

Medlem

Personligen tror jag att det hela med 350 dollar var vilseledande marknadsföring för att förosäkra konkurrenterna och hoppas att de gör en produkt som inte blir konkurrenskraftig eftersom det inte går för detta pris....

Medlem
Skrivet av Rh3nium:

Personligen tror jag att det hela med 350 dollar var vilseledande marknadsföring för att förosäkra konkurrenterna och hoppas att de gör en produkt som inte blir konkurrenskraftig eftersom det inte går för detta pris....

Jag är lite inne på den också.

Det verkar som att många missförstår kritiken. Det handlar inte om att $599 är för mycket för vad man får, det handlar om att DK1&2 var billigare och att han sa "ballpark $350". Om han hade sagt "ballpark $800" och den sen släpptes för $599 hade folk inte klagat lika mycket alls.

Medlem

Förstår inte riktigt det här, motiveringen är att "ny teknik" är dyr.

Varken OR elle Pre (Vive) är direkt "ny" teknologi, det är en sammansättning av många gamla tekniker, som är förfinade att samarbeta för att man är i stadiet att nå rätt komponentstorlek och prestanda. Men nytt, det vet jag varken om kontrollerna eller headsetsen är.

Tycker det även är missvisande med priset och förstår kritiken. Det är märkligt att prototyp utvecklingen var "billigare" än vad konsument produkten är. Konstigt att "Early-Access" spel inte fungerar på den prissättningen, dom är oftast snor dyra i start för att i slutprodukt vara billigare.

Nja, det luktar lite skunk.


signatur

Nämen!

Medlem

Nyhetens behag..Vänta några månader så slänger dom skiten på en..

Medlem
Skrivet av Struggle:

Förstår inte riktigt det här, motiveringen är att "ny teknik" är dyr.

Varken OR elle Pre (Vive) är direkt "ny" teknologi, det är en sammansättning av många gamla tekniker, som är förfinade att samarbeta för att man är i stadiet att nå rätt komponentstorlek och prestanda. Men nytt, det vet jag varken om kontrollerna eller headsetsen är.

Tycker det även är missvisande med priset och förstår kritiken. Det är märkligt att prototyp utvecklingen var "billigare" än vad konsument produkten är. Konstigt att "Early-Access" spel inte fungerar på den prissättningen, dom är oftast snor dyra i start för att i slutprodukt vara billigare.

Nja, det luktar lite skunk.

Den där "förfiningen" du nämner – tror det är du kan stoppa in saker som research, produktutveckling etc etc, sånt som kostar pengar.

Dev-prototyperna var ju något de släppte för att utvecklare skulle skapa content. Ingen produkt de skulle driva vinst ur.

Medlem
Skrivet av Zhin:
Skrivet av Struggle:

Förstår inte riktigt det här, motiveringen är att "ny teknik" är dyr.

Varken OR elle Pre (Vive) är direkt "ny" teknologi, det är en sammansättning av många gamla tekniker, som är förfinade att samarbeta för att man är i stadiet att nå rätt komponentstorlek och prestanda. Men nytt, det vet jag varken om kontrollerna eller headsetsen är.

Tycker det även är missvisande med priset och förstår kritiken. Det är märkligt att prototyp utvecklingen var "billigare" än vad konsument produkten är. Konstigt att "Early-Access" spel inte fungerar på den prissättningen, dom är oftast snor dyra i start för att i slutprodukt vara billigare.

Nja, det luktar lite skunk.

Den där "förfiningen" du nämner – tror det är du kan stoppa in saker som research, produktutveckling etc etc, sånt som kostar pengar.

Dev-prototyperna var ju något de släppte för att utvecklare skulle skapa content. Ingen produkt de skulle driva vinst ur.

Ja, det verkar rimligt. Men ändå, om VD senast som November pratade om "ballpark 350 dollars" och pratar nu om missförstånd, .... Det kostar vad det kostar, men det känns ändå konstigt...

1
Skriv svar