Xbox One säljer som sk*t i Japan

Robot
Xbox One säljer som sk*t i Japan

Konsoler och fysiska spel säljer allt sämre i öst, och sämst säljer kryssllådan.

#microsoft


Medlem
Xbox One säljer som sk*t i Japan

Är det något det som är av västerländskt snitt som säljer bra i Japan?

Inaktiv

Coolt att Vitan sålt så bra där! Woop woop

Medlem
Skrivet av billybob:

Är det något det som är av västerländskt snitt som säljer bra i Japan?

USA och västerlandet överlag är populärt i Japan. Det anses lite "coolt" att ha en utländsk bil t ex. Däremot är det rätt ovanligt, eftersom man får mindre för pengarna. I Nagoyatrakten (nära Toyota där många av fabrikerna ligger) kör 80-90% Toyota, så de gillar lokalproducerat.

Amerikanska filmer är däremot lika populära där som i Sverige. Anledningen till att de går hem bättre än västerländska spel är att de alltid dubbas av professionella röstskådespelare/kändisar. Så länge inte alla AAA-spel dubbas till japanska kommer de att sälja dåligt j Japan, eftersom de flesta inte kan engelska.

Det var verkligen på tiden att Blizzard fixade japanska till Hearthstone för någon månad sen. För 1-2 år sen gick det inte ens att skriva japanska i Blizzards spel/launcher, vilket det numera finns stöd för. Men det visar ju hur lågt Japan och japanska prioriteras av västerländska spelföretag. Självklart säljer man dåligt då också.

Kan tillägga att både HM och IKEA öppnade för några år sen i Japan. Båda är väldigt poppis och verkar sälja bra.

Medlem
Skrivet av billybob:

Är det något det som är av västerländskt snitt som säljer bra i Japan?

Fallout 4 sålde tydligen bra vid release i Japan. Men jag har tyvärr inga färska siffror så jag vet inte om försäljningen höll i sig eller om det var en kortvarig trend.

Medlem

har vi blivit så influerade och helylle i Sverige att vi börjar censurera ordet "skit" nu?!

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_98854:

Coolt att Vitan sålt så bra där! Woop woop

Hur är en vita i spelväg?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Redaktör
Skrivet av employed:

har vi blivit så influerade och helylle i Sverige att vi börjar censurera ordet "skit" nu?!

Det är ett stilgrepp för att göra rubriken mindre dramatisk och lite mer humoristisk. Personligen avskyr jag sånt när det används seriöst (samma med pip över svordomar i tv), men här tycker jag som sagt det fyller en funktion.

För övrigt är det vi själva som bestämmer vad vi skriver på FZ, så censur är det sannerligen inte frågan om.


signatur
Medlem

ÄR titeln enbart skapad för se ner på xbox one? inte första gången fz försöker smutskasta

Medlem
Skrivet av billybob:

Är det något det som är av västerländskt snitt som säljer bra i Japan?

Jag tror nog att utländska konsoler kan sälja bra i Japan OM det finns spel som passar marknaden. Det är ju nästan konstigt att MS brydde sig om att släppa Xbox One i Japan då de knappt har ett enda spel riktat specifikt till den marknaden.

Som det är nu så hade det varit betydligt enklare att helt enkelt låta de som vill ha en One köpa en importerad enhet. Med denna försäljning gör de en storförlust i Japan.

Redaktör
Skrivet av Vercadi:

ÄR titeln enbart skapad för se ner på xbox one? inte första gången fz försöker smutskasta

Konsolen säljer anmärkningsvärt uselt, vilket är en given vinkel på en nyhet. Jag kunde också ha dragit på att den japanska spelmarknaden minskar kraftigt - vore det också smutskastning?

För övrigt har vi alltid anklagats för att smutskasta olika aktörer i spelbranschen: Sony, MS, Nintendo, pc--delen.

Vi måste väl få ha frihet att formulera nyheter som inte nödvändigtvis skönmålar en aktör utan att det innebär att vi har något emot dem, tycker du inte?


signatur
Medlem
Skrivet av Vercadi:

ÄR titeln enbart skapad för se ner på xbox one? inte första gången fz försöker smutskasta

Jag misstänker att skit/gödsel säljer bättre än Xbox One i Japan så du har kanske rätt i att rubriken är missvisande.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Vercadi:

ÄR titeln enbart skapad för se ner på xbox one? inte första gången fz försöker smutskasta

Konsolen säljer anmärkningsvärt uselt, vilket är en given vinkel på en nyhet. Jag kunde också ha dragit på att den japanska spelmarknaden minskar kraftigt - vore det också smutskastning?

För övrigt har vi alltid anklagats för att smutskasta olika aktörer i spelbranschen: Sony, MS, Nintendo, pc--delen.

Vi måste väl få ha frihet att formulera nyheter som inte nödvändigtvis skönmålar en aktör utan att det innebär att vi har något emot dem, tycker du inte?

Jag håller med dig Tompa, FZ såvitt jag har sett under alla år, prioriterar inte ett företag över ett annat.
Inte ens när reklam finns på sidorna över en produkt så prioriteras inte den produkten över andra.

FZ är grymma imo, men allt för många försöker hitta nånting att gnälla på varje dag.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

ÄR titeln enbart skapad för se ner på xbox one? inte första gången fz försöker smutskasta

Xbox One säljer en tiondel av vad PS3 säljer, och ungefär nån procent på vad PS4 säljer.

Det är anmärkningsvärt lågt, artikeln är definitivt av nyhetsvärde imo.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Mjauv:

Coolt att Vitan sålt så bra där! Woop woop

Hur är en vita i spelväg?

Det finns många bra titlar till PSV, dock kanske inte så stora produktioner som man är van att se till PS4/XB1.
Men det finns många bra äventyrsspel, både västerländska och japanska.
JRPG finns det gott om.
Finns även en del häftiga actionspel att tillgå, både singel. och multiplayer.
Älskar att köra på Helldivers och Freedom Wars i coop över nätet.
Samt en hel del schyssta titlar via PS+ faktiskt.

Gnällkuk
Skrivet av Tompa:
Skrivet av employed:

har vi blivit så influerade och helylle i Sverige att vi börjar censurera ordet "skit" nu?!

Det är ett stilgrepp för att göra rubriken mindre dramatisk och lite mer humoristisk. Personligen avskyr jag sånt när det används seriöst (samma med pip över svordomar i tv), men här tycker jag som sagt det fyller en funktion.

För övrigt är det vi själva som bestämmer vad vi skriver på FZ, så censur är det sannerligen inte frågan om.

Hade varit uppfriskande och sett en rubrik som "Xbox One kukade ur fullständigt 2015 försäljningsmässigt". Men det är klart, fungerar väl inte att skämta oficiellt, hade väl inte tagit många dagar innan stenkastarvänstern varit framme och anmält och ojat sig högt i media :/


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Mjauv:

Coolt att Vitan sålt så bra där! Woop woop

Hur är en vita i spelväg?

Du får gärna vara mer specifik men jag tycker den är fantastisk. Spelar mer på min Vita än PC och tre stationära konsoler sammanlagt. Om man som jag reser mycket i jobbet är den värd sin vikt i guld!

Inaktiv
Skrivet av Margy:
Skrivet av Vercadi:

ÄR titeln enbart skapad för se ner på xbox one? inte första gången fz försöker smutskasta

Jag misstänker att skit/gödsel säljer bättre än Xbox One i Japan så du har kanske rätt i att rubriken är missvisande.

Jag tolkade rubriken som att XBO säljer lika mycket som PS4.

Redaktör
Skrivet av tricky:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av employed:

har vi blivit så influerade och helylle i Sverige att vi börjar censurera ordet "skit" nu?!

Det är ett stilgrepp för att göra rubriken mindre dramatisk och lite mer humoristisk. Personligen avskyr jag sånt när det används seriöst (samma med pip över svordomar i tv), men här tycker jag som sagt det fyller en funktion.

För övrigt är det vi själva som bestämmer vad vi skriver på FZ, så censur är det sannerligen inte frågan om.

Hade varit uppfriskande och sett en rubrik som "Xbox One kukade ur fullständigt 2015 försäljningsmässigt". Men det är klart, fungerar väl inte att skämta oficiellt, hade väl inte tagit många dagar innan stenkastarvänstern varit framme och anmält och ojat sig högt i media :/

Skönt att de balanseras av järnviftarhögern, mans-, kvinno- och hen-hatare, miljöextremister, ultraliberalister, kommunister, juche-galningar, grottmänniskor och alla andra som sitter på den enda rätta åsikten.

Seriöst, det här har ingenting med politik att göra. Och vi behöver inte krysta in politik i det hela bara för sakens skull.


signatur
Medlem

Lite förvånande att ps4an sålt så pass bra ändå dock, men det har väl att göra med vita-försäljningen och möjligheten till remote-play mer än att det i sig är en japansk konsol.

Att sätta ps4an i någon vrå nånstans och spela dess spel på en bärbar enhet är nog något som japanska gamers tycker om.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Ingen som reagerar på att Wii U-siffran är orimligt låg? Har ingen exakt siffra själv sådär på rak arm, men då Wii U sålde nästan 100 000 ex bara under julveckan i Japan så... well, nånstans blev det knas

Edit: Enligt Media Creates försäljningsdata så är det nog 820 304 som är rätt snarare än 82 304.

Skrivet av Törstig:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Vercadi:

ÄR titeln enbart skapad för se ner på xbox one? inte första gången fz försöker smutskasta

Jag misstänker att skit/gödsel säljer bättre än Xbox One i Japan så du har kanske rätt i att rubriken är missvisande.

Jag tolkade rubriken som att XBO säljer lika mycket som PS4.

Fast PS4 säljer förhållandevis bra i Japan trots att konsolen saknar spel som tilltalar japanerna. Visst är det inte på samma nivå som förr i tiden men den japanska spelbranschen har förändrats och det är inte realistiskt att tro att stationär hårdvara ska sälja lika bra som den gjorde för 10-15 år sedan. Men som sagt, vänta tills tungviktare som Dragon Quest XI, Final Fantasy XV och andra Japan-utvecklade titlar börjar dimpa ner så kommer konsolen ta än mer fart.

Skrivet av Margy:
Skrivet av billybob:

Är det något det som är av västerländskt snitt som säljer bra i Japan?

Jag tror nog att utländska konsoler kan sälja bra i Japan OM det finns spel som passar marknaden. Det är ju nästan konstigt att MS brydde sig om att släppa Xbox One i Japan då de knappt har ett enda spel riktat specifikt till den marknaden.

Som det är nu så hade det varit betydligt enklare att helt enkelt låta de som vill ha en One köpa en importerad enhet. Med denna försäljning gör de en storförlust i Japan.

Nja, Xbox 360 gjorde en jättesatsning med många exklusiva j-rpg och andra Japan-fokuserade spel men konsolen floppade ändå stenhårt. I alla fall när det gäller Xbox verkar det som att det inte riktigt spelar någon roll vad MS gör i Japan – de kommer inte ha en chans mot de inhemska rivalerna oavsett vilket.

KoP
Medlem

Ingen nyhet att Xbox inte säljer något vidare i Japan.

Västerländska spel överhuvudtaget säljer ju inte i några jättemängder där borta. Japanerna harvar väl bara i sina Pokemon och Mosterhunt spel (barnspel imo)? -_-

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Coolt att Vitan sålt så bra där! Woop woop

Synd att inte sony satsar mera på den bara. Hade gärna sett större 3e parts spel till den. Finns ju några riktiga guldkorn. Killzone var hur fett som helst bla. och Gravity Rush är mitt favvo spel genom tiderna nästan.

Medlem

FZ skriver alltid negativa nyheter om Xbox och positiva om Playstation. Och nu är jag inte en Xbox fanboy heller, äger inte någon konsol.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Nja, Xbox 360 gjorde en jättesatsning med många exklusiva j-rpg och andra Japan-fokuserade spel men konsolen floppade ändå stenhårt. I alla fall när det gäller Xbox verkar det som att det inte riktigt spelar någon roll vad MS gör i Japan – de kommer inte ha en chans mot de inhemska rivalerna oavsett vilket.

Problemet är att de verkade ge upp efter några spel. Xbox 360 sålde ju trots allt 1,6 miljoner i Japan. Hade man fortsatt satsningen på "japanska" spel så hade denna siffra varit högre och det hade funnits en grund för Xbox One att lanseras på. Ska man få fäste på en marknad så går det inte att ge upp så fort.

Det är lite som med Kinect. Den sålde jättebra och det kom en hel del spel. Sedan var det som att MS bara slutade göra spel till den. Inte ens när man släppte One och Kinect var obligatoriskt satsade man speciellt mycket på egna spel. Det är klart att till och med de som är intresserade av spel på Kinect tappar intresset.

Skrivet av Törstig:

Jag tolkade rubriken som att XBO säljer lika mycket som PS4.

Om du jämför Xbox One-fösäljningen på ett år med PS4-försäljningen på en vecka så är siffrorna ganska lika.

Redaktör
Skrivet av Kleptoman:

FZ skriver alltid negativa nyheter om Xbox och positiva om Playstation. Och nu är jag inte en Xbox fanboy heller, äger inte någon konsol.

Nej, du har fel. Exempel här, här, här, här, här och här.

Vi skriver om sånt som intresserar våra läsare, oavsett om det är positivt eller negativt. Men vi kvoterar inte bort negativa för att få nån sorts balans.

Vi fick EXAKT samma kritik när Xbox 360 och PS3 var nya, fast tvärtom - då sa folk att vi favoriserade Xboxen.


signatur
Skrivet av Margy:
Skrivet av Sebastian Lind:

Nja, Xbox 360 gjorde en jättesatsning med många exklusiva j-rpg och andra Japan-fokuserade spel men konsolen floppade ändå stenhårt. I alla fall när det gäller Xbox verkar det som att det inte riktigt spelar någon roll vad MS gör i Japan – de kommer inte ha en chans mot de inhemska rivalerna oavsett vilket.

Problemet är att de verkade ge upp efter några spel. Xbox 360 sålde ju trots allt 1,6 miljoner i Japan. Hade man fortsatt satsningen på "japanska" spel så hade denna siffra varit högre och det hade funnits en grund för Xbox One att lanseras på. Ska man få fäste på en marknad så går det inte att ge upp så fort.

Det är lite som med Kinect. Den sålde jättebra och det kom en hel del spel. Sedan var det som att MS bara slutade göra spel till den. Inte ens när man släppte One och Kinect var obligatoriskt satsade man speciellt mycket på egna spel. Det är klart att till och med de som är intresserade av spel på Kinect tappar intresset.

Skrivet av Törstig:

Jag tolkade rubriken som att XBO säljer lika mycket som PS4.

Om du jämför Xbox One-fösäljningen på ett år med PS4-försäljningen på en vecka så är de ganska lika.

Fast satsningen gav nog Xbox 360 lite skjuts framåt, trots allt. 1,6m är inte bra, men Xbox 1 sålde trots allt bara 500k i ett betydligt hälsosammare klimat för stationära konsoler.

Visst hade de absolut kunnat sälja några hundra tusen exemplar till om de fortsatt satsningen ännu längre, men du måste tänka på hur vaaaansinnigt mycket pengar de ödslade på Japan under 360-tiden och till slut blev det väl helt enkelt ohållbart när det de fick tillbaka var så lite. Det är insane egentligen om man tänker hur mycket japansk talent de (tack vare galna pengapåsar) band fast till att utveckla Xbox-exklusiva spel som hade sålt 10ggr bättre till andra format.

Ibland måste man nog ge upp istället för att stånga huvudet blodigt mot en tegelvägg som vägrar ge vika. Jag tror MS gjorde rätt val som gav upp Japan då deras hemkonsolmarknad ändå varit vikande i många år och MS har mer att hämta i väst.

Kinect och One håller jag med dig om. Det var dömt att misslyckas redan från början. Jag tror inte att det var en bra idé med Kinect någonsin, men de hade åtminstone kunnat ge den bättre stöd om de nu skulle envisas med att ha med skräpet till att börja med. Bästa hade varit om de bara skippat det helt.

Avstängd
Skrivet av Törstig:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Vercadi:

ÄR titeln enbart skapad för se ner på xbox one? inte första gången fz försöker smutskasta

Jag misstänker att skit/gödsel säljer bättre än Xbox One i Japan så du har kanske rätt i att rubriken är missvisande.

Jag tolkade rubriken som att XBO säljer lika mycket som PS4.

Blir det inte jobbigt i längden att försöka upprätthålla din status som fzs största xbox fanboy?


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

12
Skriv svar