Pirater gråter floder – moderna spel för svåra att cracka

Robot
Pirater gråter floder – moderna spel för svåra att cracka

"Inom två år finns det inga gratisspel". Arrgh!


CFW
Medlem
Pirater gråter floder – moderna spel för svåra att cracka

Bra, och ett entydigt "Bra" där! Är ingen naturlag att något ska vara gratis och snyltning/tjuvnad bör beivras.

Medlem

Åh nej, nu kanske folk kommer behöva betala för saker och ting...

Medlem

Inte nog med att utvecklare så lägga pengar och resurser på att ta fram säkerhetssystem mot folk som är så snåla att dom inte kan köpa spelet. Samtidigt drabbas då dom som köper spelet med DRM som då tex kräver uppkoppling.

Jag längtar till den tiden då Piratade spel är helt borta. Då får utvecklarna åtminstone alla intäkter de ska ha och så kanske man kan börja fokusera mer på att göra bra spel än att "kriga" med snåljåpar.

Medlem

Strålande! Klart de som utvecklar spelen ska ha betalt för vad de gjort.

Medlem

Jag tycker inte att det är ett problem med krav på internetuppkoppling, mer än att det är principiellt störigt kanske. Även om jag "har en kompis" som kanske laddat ner ett eller annat spel i sitt liv så kan man inte klaga på att piratkopieringen försvinner (om det nu verkligen blir så). Ubisoft sa väl här om året att typ 90% av alla spel var piratade, om alla dom köper istället: så mycket billigare alla spelen kommer bli! Elleeeeeeer

Medlem

Jag saknar iaf demos på nya spel, något som låter mig testa om det är värt mina hårt förvärvade riksdaler.

Medlem

Mycket bra!

Undrar om priserna på datorspelen kommer att krypa upp på samma nivå som konsolspelen med denna utveckling? Det känns som att priserna varit billigare på dator (om man exkluderar nyutgåvor på Steam) pga konsolernas licensavgifter och "konkurrensen" från piratandet.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Crackers = why we can't have nice things. Förklara krig mot spelbranschen och sedan förlora det. Sen sitter vi där med always-online-spel och alla problem det innebär.

Medlem
Skrivet av Anwest:

Mycket bra!

Undrar om priserna på datorspelen kommer att krypa upp på samma nivå som konsolspelen med denna utveckling? Det känns som att priserna varit billigare på dator (om man exkluderar nyutgåvor på Steam) pga konsolernas licensavgifter och "konkurrensen" från piratandet.

Spel är till viss del dyrare på konsolerna för att Sony och Microsoft säljer de med förlust och hoppas på att tjäna igen pengarna på spelen.

Skrivet av CarniFlex:

Jag saknar iaf demos på nya spel, något som låter mig testa om det är värt mina hårt förvärvade riksdaler.

Det är precis därför som det inte görs några demos. Om folk får testa först så säljer man mindre spel. Din upfattning om produkten skall skapas genom fläskiga trailers och artiklar från köpta journalister

Medlem

Stoppas piratandet så blir det iaf värt besvären med DRM.

Medlem

Tråkigt av flera anledningar! Den främsta är att spelbolagen kommer att kunna släppa vad skit som helst. Den absoluta majoriteten av spelpressen går ju inte att lita på, antingen för att:

1) de får testa ett spel i en oerhört kontrollerad miljö och därför inte märker av några serverproblem med always-on-DRM etc.

2) de ar vänner med utvecklarna och därför känner en stor press på sig att ge spelet ett så pass högt betyg att utvecklarna får sin Metacritic-bonus

3) utvecklarna lägger ner enorma pengar på att göra reklam för spelet, och siterna vill inte bli av med de pengarna genom att ge spelet ett lågt betyg (Kane & Lynch är ett bra exempel, där en kille fick sparken för att han gav spelet ett för lågt betyg).

Spelpressen är så sjukt genomkorrupt att det enda sätt att veta om ett spel är bra eller inte är att prova det själv. Spelföretagen har tjänat många tusentals kronor på att jag kunnat ladda ner och testa spel som jag aldrig skulle vågat köpa annars, till exempel: Cities: Skylines, XCOM: Enemy Unknown, Metal Gear Rising: Revengeance, Deus Ex: Human Revolution, The Vanishing of Ethan Carter och många, många fler.

När jag inte laddat hem och testat har jag ofta blivit blåst. Splinter Cell: Double Agent funkar fortfarande inte för mig, spelet kraschar i en cutscene och jag kan inte komma vidare. Vampire The Masquerade: Bloodlines funkade inte förrän fem-sex år efter release, när den blivit patchat av skickliga användare osv.

Det här ger bara större möjligheter för skrupelfria företag att tjäna mer pengar genom att slopa kvalitetstester.

Medlem

Just Cause 3 kräver inte uppkoppling till internet. Bland det första jag gjorde när jag spelade det var att blocka den i brandväggen så den inte hade internetåtkomst pga servrarna var så dåliga att man blev nerkopplad hela tiden och fick vänta på konstanta försök för spelet att koppla upp sig igen.

så vete fan hur JC3 lyckats, men inte är det pga konstant internetuppkoppling. Funkade även spela med nätverkssladden utdragen.

Medlem
Skrivet av ANZIKTE:

Inte nog med att utvecklare så lägga pengar och resurser på att ta fram säkerhetssystem mot folk som är så snåla att dom inte kan köpa spelet. Samtidigt drabbas då dom som köper spelet med DRM som då tex kräver uppkoppling.

Jag längtar till den tiden då Piratade spel är helt borta. Då får utvecklarna åtminstone alla intäkter de ska ha och så kanske man kan börja fokusera mer på att göra bra spel än att "kriga" med snåljåpar.

Fast å andra sidan så kommer det bli så att nu måste man betala för att prova ett spel, som sen visar sig att man inte tycker var speciellt kul. Då vore det bra om man iallafall inför en återbetalnings policy som Origin och Steam använder sig av. Köper man en fysisk kopia, eller köper något på ubisoft (orkar ej kolla upp ifall de har återbetalning) så får man leva med att pengarna är borta. Därför är det bra att man kan ladda ner spel, då kan man prova ,och köpa om man så gillar spelet.

Och ja, jag inser mycket väl att ALLA inte betalar om de gillar spelet, Men jag gör det. Iallafall ibland, ifall spelet är värt pengarna.

Medlem

DRM är en förlustaffär.

Behandlar köpande kunder med misstro, har irriterande moment (uPlay, cdkeys, online auth) och kan ge prestandaproblem. I vissa fall (online auth exempelvis) gör det även att spelet är obrukbart om tjänsterna går ner temporärt eller för alltid några år senare.

Piratversionerna tar sig runt detta. Sluta använda DRM så ökar nog försäljningarna.


signatur

Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart

Medlem
Skrivet av ManchildKart:

DRM är en förlustaffär.

Behandlar köpande kunder med misstro, har irriterande moment (uPlay, cdkeys, online auth) och kan ge prestandaproblem. I vissa fall (online auth exempelvis) gör det även att spelet är obrukbart om tjänsterna går ner temporärt eller för alltid några år senare.

Piratversionerna tar sig runt detta. Sluta använda DRM så ökar nog försäljningarna.

Och framför allt: gör bra spel. CD Project Red går ju knappast på knäna, trots att alla Witcher-spelen är helt DRM-fria.

Strålande nyheter.

Medlem

Bra tajming, nu när jag jobbar och faktiskt har råd att köpa spel.
Till skillnad när man gick högstadiet och gymnasiet. Då var det bara multiplayer spel man köpte, resten pirat


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Till och börja med kan AAA utvecklare lägga ner sin "beta's" då de 99/100 är demon, med det sagt så finns det alldeles för få demo'n på en "färdig produkt" vilket bidrar till piratkopiering.
Förstår faktiskt inte varför detta har dött ut som det har gjort, får man spela t.ex. "ett kapitel" i ett spel och fastnar/tycker det är roligt så kommer kunderna vilja spela klart/stötta utvecklarna.

Angående recensioner...
Inget ont om fz's recensioner men jag litar inte på några tidningar/hemsidor.

Dock har jag några kanaler på youtube som jag följer som jag personligen tycker är bra och mycket mycket sällan blir besviken på när jag väl köpt spelet själv när de har givit ett spel ett högt betyg.

TotalBiscuit är ett exempel.
https://www.youtube.com/user/TotalHalibut

Medlem

Finns vissa av oss som är smarta och faktiskt testar om ett spel fungerar först, för att sedan köpa det om man verkligen tycker om det. För idag är dom flesta spel i alpha-läge när dom släpps känns det som, många gånger man spenderat 300-600kr på ett spel bara för att veta att det knappt fungerar pga stora fps-problem eller bara totalt sönder.

Skrivet av baggso:

Förstår faktiskt inte varför detta har dött ut som det har gjort, får man spela t.ex. "ett kapitel" i ett spel och fastnar/tycker det är roligt så kommer kunderna vilja spela klart/stötta utvecklarna.

...För att man säljer ännu fler spel genom att bygga hype och sedan se till att folk måste köpa för att få testa.

Medlem

Synd att de förstör spelupplevelsen med dessa DRM samtidigt. Sen om 10-15 år så kan man inte spela dessa spel överhuvudtaget... Så som det är med äldre spel nu som har lustiga DRM som kräver antingen en speciell officiell patch för att kunna spelas eller så ett crack.

Fan det är svårt det där. Jag köper mina spel. Hittar ett bra pris på ett nytt om det är "akut" eller väntar tills att det går att köpa beggat. Har fortfarande ett hopp och en bild om att man uppmuntrar stackars hårt arbetande utvecklare som sliter med att uppfylla drömmen som de visade på e3 året innan. Men (iaf de senaste åren) så blir jag bäst i 8 fall av tio. Man ljuger så friskt och skamlöst nu att det i princip är omöjligt att veta om spelet är välgjort eller inte. Recensionerna varierar kraftigt och speciellt om det är en känd IP med ett starkt varumärke. Fanboysen spårar ur. Den enda som jag litar på är egentligen angry joe. Hade jag tankat hem spelen innan så hade jag fått en chans att testa dom fullt ut. Har en sjukt hög omsättning av spel i mitt hushåll nu, chansar på att gå emot magkänslan oh ha ett öppet sinne men blir ändå besviken hela jävla tiden. Så utifrån det så säger jag kör bara tanka ner så mycket det bara går, fan ta två när ni ändå år igång. Låt utsugarna kånka så dom lär sig vett. Dom ska ge fan i att blåsa folk. En intressant tanke är att de som verkar ha de värsta DRM är också de som blåser folk flitigast.
För övrigt anser jag att ubisoft och EA ska förgöras.
All hail cdpr, our lord and savior!

Det ska vara blåst inte bäst.

Medlem

Väldigt bra. Då kanske folk köper mer av non-mainstream och fler utvecklare vågar satsa på lite annorlundare spel (med mer djup). Så att det inte bara blir mainstream för breda massa á la Battlefield/-fron och CoD som säljer.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det straffar dom själva med 66% positiva reviews på steam (som just cause 3 har), brukade alltid tanka ner och testa innan jag visste om jag ville köpa spelet.
Men nu köper man spelen blir grymt besviken, spelar max två timmar och lägger det sedan på hyllan.
*HOST Metal gear solid V *HOST och Dragon age inquisition för den delen

Gnällkuk

Bullshit säger jag. Folk kommer alltid att hitta vägar och även om skydden blir bättre så tror jag inte det kommer vara så pass knepigt och ta så pass lång tid, kanske men tveksamt.

Jag tankar själv pirat emellanåt och så länge företagen inte tillhandahåller ett demo av sitt spel så tänker jag fortsätta både pirata och uppmuntra att pirata spel.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Releasehästryttare

De flesta här klappar händerna för detta och glömmer HELT att även om just cause 3 har ett offline mode så måste man starta spelet online , så när serverarna ligger nere och när de inte längre supportar spelet så kan man inte spela det längre , och kollar man hur många som spelare det ATM på steam så lär det inte ta många år innan DU inte kan spela skiten.

Fler utveklare borde följa the talos principle spelet och släppen en piratversion som funkar som deras demo där en hiss va "trasig" och inte funkade i pirat versionen, det lurade alla crackare och när utveckalren sa att de som hade det problemet hade en piratversion va det försent för crackare att släppa en version som funkar!

Medlem
Skrivet av tricky:

Bullshit säger jag. Folk kommer alltid att hitta vägar och även om skydden blir bättre så tror jag inte det kommer vara så pass knepigt och ta så pass lång tid, kanske men tveksamt.

Jag tankar själv pirat emellanåt och så länge företagen inte tillhandahåller ett demo av sitt spel så tänker jag fortsätta både pirata och uppmuntra att pirata spel.

Eller så spelar du inte alls?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skriv svar