Se när Sweclockers testar HTC Vive Pre och konsumentversionen av Oculus Rift!

Robot
Se när Sweclockers testar HTC Vive Pre och konsumentversionen av Oculus Rift!
Herr rygg
Se när Sweclockers testar HTC Vive Pre och konsumentversionen av Oculus Rift!

En lite korkad fråga. Vi som har glasögon, hur kommer vi uppleva detta? Hudsår nästa?:P


signatur

"When I grow up, I want to be a Blitzball!" -Kid in Kilika
http://alxeskapader.bloggplatsen.se/

Medlem
Skrivet av Alx_83:

En lite korkad fråga. Vi som har glasögon, hur kommer vi uppleva detta? Hudsår nästa?:P

Vad jag förstår så är insidan rätt stor, och kontaktytan mellan huvud och headset är ganska mjuk, så ett par glasögon ska nog få plats där tror jag.

Skärmen sitter på ett "bra" avstånd från ögonen, och sedan så behöver långt ifrån alla ha sina glasögon på. Jag ser bra på nära avstånd, men dåligt på "medium" och- "long range" (lol). Så jag kommer inte ha på mig mina glasögon när jag kör. Dock ser jag priset just nu som största hinder till att jag ens köper det

Medlem

Kan man modda vr-headsettena och sätta in bättre hörlurar?

Medlem
Skrivet av Alx_83:

En lite korkad fråga. Vi som har glasögon, hur kommer vi uppleva detta? Hudsår nästa?:P

Har bara testat Rift DK1 och det funkade bra för mig med glasögon iaf.

Medlem
Skrivet av Alx_83:

En lite korkad fråga. Vi som har glasögon, hur kommer vi uppleva detta? Hudsår nästa?:P

Tycker inte det är en korkad fråga alls, det är snarare korkat att INGEN verkar ta upp det i recensionerna av Vive och Rift.

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Kan man modda vr-headsettena och sätta in bättre hörlurar?

Du kan ta lös de inbyggda lurarna och använda egna ja.
Men saken är den att många kommer inte vilja göra det. Hela audio stacken är optimerad för positionellt ljud med just de hörlurarna. Drivrutinerna är väldigt optimerade. Så för att få bättre ljudkvalitet måste du har väldigt dyra lurar, och då märks kvalitetsuppgraderingen mest i bastonerna. Såvida du inte har riktigt dyra lurar.

Här är från hans AMA imorse:

Fråga: As a self-professed audiophile, how would you rank the integrated audio solution alongside entry-level audiophile headphones like the ATH-M50x, or the HD 598s?

Svar: Favorably. They are open-back drivers with pretty accurate response and a great soundstage. Somewhat similar to ATH-AD700s.

Medlem

Så OC hara bättre upplösning medans Vive är generellt bättre över allt annat?

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Kan man modda vr-headsettena och sätta in bättre hörlurar?

Du skall kunna plocka av dom, och använda egna lurar.

Medlem
Skrivet av Emyxia:
Skrivet av ForrestFox:

Kan man modda vr-headsettena och sätta in bättre hörlurar?

Du kan ta lös de inbyggda lurarna och använda egna ja.
Men saken är den att många kommer inte vilja göra det. Hela audio stacken är optimerad för positionellt ljud med just de hörlurarna. Drivrutinerna är väldigt optimerade. Så för att få bättre ljudkvalitet måste du har väldigt dyra lurar, och då märks kvalitetsuppgraderingen mest i bastonerna. Såvida du inte har riktigt dyra lurar.

Här är från hans AMA imorse:

Fråga: As a self-professed audiophile, how would you rank the integrated audio solution alongside entry-level audiophile headphones like the ATH-M50x, or the HD 598s?

Svar: Favorably. They are open-back drivers with pretty accurate response and a great soundstage. Somewhat similar to ATH-AD700s.

Ljudkvalitet har dock aldrig varit min prioritet för hörlurar, det är mycket mycket viktigare att de är bekväma. De enda jag hittat som jag kan ha på mig en längre tid är ju Steelseries Siberia - och då spelar det inte så stor roll om ljudet är sämre.

Medlem
Skrivet av Stephan:
Skrivet av Emyxia:
Skrivet av ForrestFox:

Kan man modda vr-headsettena och sätta in bättre hörlurar?

Du kan ta lös de inbyggda lurarna och använda egna ja.
Men saken är den att många kommer inte vilja göra det. Hela audio stacken är optimerad för positionellt ljud med just de hörlurarna. Drivrutinerna är väldigt optimerade. Så för att få bättre ljudkvalitet måste du har väldigt dyra lurar, och då märks kvalitetsuppgraderingen mest i bastonerna. Såvida du inte har riktigt dyra lurar.

Här är från hans AMA imorse:

Fråga: As a self-professed audiophile, how would you rank the integrated audio solution alongside entry-level audiophile headphones like the ATH-M50x, or the HD 598s?

Svar: Favorably. They are open-back drivers with pretty accurate response and a great soundstage. Somewhat similar to ATH-AD700s.

Ljudkvalitet har dock aldrig varit min prioritet för hörlurar, det är mycket mycket viktigare att de är bekväma. De enda jag hittat som jag kan ha på mig en längre tid är ju Steelseries Siberia - och då spelar det inte så stor roll om ljudet är sämre.

Samma sak som när jag köper en ny dator då, prestandan kvittar. Bara den är snygg att titta på.
Eller som igår när jag köpte kaffe, smaken kvittar bara det är en smidig förpackning som passar i hyllan.

Medlem
Skrivet av Hecce:
Skrivet av Stephan:
Skrivet av Emyxia:
Skrivet av ForrestFox:

Kan man modda vr-headsettena och sätta in bättre hörlurar?

Du kan ta lös de inbyggda lurarna och använda egna ja.
Men saken är den att många kommer inte vilja göra det. Hela audio stacken är optimerad för positionellt ljud med just de hörlurarna. Drivrutinerna är väldigt optimerade. Så för att få bättre ljudkvalitet måste du har väldigt dyra lurar, och då märks kvalitetsuppgraderingen mest i bastonerna. Såvida du inte har riktigt dyra lurar.

Här är från hans AMA imorse:

Fråga: As a self-professed audiophile, how would you rank the integrated audio solution alongside entry-level audiophile headphones like the ATH-M50x, or the HD 598s?

Svar: Favorably. They are open-back drivers with pretty accurate response and a great soundstage. Somewhat similar to ATH-AD700s.

Ljudkvalitet har dock aldrig varit min prioritet för hörlurar, det är mycket mycket viktigare att de är bekväma. De enda jag hittat som jag kan ha på mig en längre tid är ju Steelseries Siberia - och då spelar det inte så stor roll om ljudet är sämre.

Samma sak som när jag köper en ny dator då, prestandan kvittar. Bara den är snygg att titta på.
Eller som igår när jag köpte kaffe, smaken kvittar bara det är en smidig förpackning som passar i hyllan.

Sluta fjanta dig, äpplen och päron. Det är klart att ljudet är viktigt, men det är mycket viktigare för mig att lurarna sitter bra. Det är inte värt huvudvärk, bokstavligt talat, för att ljudet ska bli bättre. Med det sagt så vet jag ju inte hur Oculus-lurarna sitter, bara att jag haft svårt att hitta lurar som sitter bra på mig tidigare.

Medlem
Skrivet av neocon:
Skrivet av Stingshot:

Så OC hara bättre upplösning medans Vive är generellt bättre över allt annat?

Tror ej OR har bättre upplösning ens.

Men var fan är priset och förbokningsdatumet? :/

i OC videon sa de specifikt att OC hade bättre skärpa. men sen ja, kanske inte

Medlem
Skrivet av mill:
Skrivet av Alx_83:

En lite korkad fråga. Vi som har glasögon, hur kommer vi uppleva detta? Hudsår nästa?:P

Har bara testat Rift DK1 och det funkade bra för mig med glasögon iaf.

Jag har provat DK1 och den fungerade absolut INTE med glasögon. Min aglas tog i linsernar och glasögonkuddarna som vilar på näsan trycktes in så jag fick märken. Testa ta ett par vanliga slalomglasögon, ta på dessa. Ungefär så känns DK1.

Kan gå om man har minimalistiska glasögon.

Medlem

Jag är riktigt sugen på EVE Valkyrie men det blir för stor investering med ny dator och VR.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av ANZIKTE:
Skrivet av Alx_83:

En lite korkad fråga. Vi som har glasögon, hur kommer vi uppleva detta? Hudsår nästa?:P

Vad jag förstår så är insidan rätt stor, och kontaktytan mellan huvud och headset är ganska mjuk, så ett par glasögon ska nog få plats där tror jag.

Skärmen sitter på ett "bra" avstånd från ögonen, och sedan så behöver långt ifrån alla ha sina glasögon på. Jag ser bra på nära avstånd, men dåligt på "medium" och- "long range" (lol). Så jag kommer inte ha på mig mina glasögon när jag kör. Dock ser jag priset just nu som största hinder till att jag ens köper det

tested.com kör rätt ofta nya tester av OR och grabben där har alltid glasögon och kommenterar hur det fungerar/inte fungerar.

Medlem

Med tanke på priset, kravet på att uppgradera dator som redan fungerar fint med allt jag slänger på den och det jag har upplevt med OR känns det som en väldigt, väldigt dyr leksak i förhållande till vad man får.

Hävdar envist att en eller flera bra skärmar med facetracking är betydligt trevligare och tydligen avsevärt mycket mindre krävande. Dessutom kan man läsa texten i spelen.
Facetracknoir och en PS3-kamera är en grymt bra "gratis" lösning. Lite förvånad över att de lösningar som finns med IR-tracking inte gör mer reklam i VR-hypen.

Själv är jag nog mest nyfiken på Star VR, men kommer eventuellt att köpa budget-versionen för Playstation, just som en "kul gimmick".

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Med tanke på priset, kravet på att uppgradera dator som redan fungerar fint med allt jag slänger på den och det jag har upplevt med OR känns det som en väldigt, väldigt dyr leksak i förhållande till vad man får.

Hävdar envist att en eller flera bra skärmar med facetracking är betydligt trevligare och tydligen avsevärt mycket mindre krävande. Dessutom kan man läsa texten i spelen.
Facetracknoir och en PS3-kamera är en grymt bra "gratis" lösning. Lite förvånad över att de lösningar som finns med IR-tracking inte gör mer reklam i VR-hypen.

Själv är jag nog mest nyfiken på Star VR, men kommer eventuellt att köpa budget-versionen för Playstation, just som en "kul gimmick".

Om du tror fler skärmar och facetracking är samma som VR så kan du inte ha mer fel

Medlem

Jag har repat sönder linserna på min DK2 med glasögon

Medlem
Skrivet av ANZIKTE:
Skrivet av Alx_83:

En lite korkad fråga. Vi som har glasögon, hur kommer vi uppleva detta? Hudsår nästa?:P

Vad jag förstår så är insidan rätt stor, och kontaktytan mellan huvud och headset är ganska mjuk, så ett par glasögon ska nog få plats där tror jag.

Skärmen sitter på ett "bra" avstånd från ögonen, och sedan så behöver långt ifrån alla ha sina glasögon på. Jag ser bra på nära avstånd, men dåligt på "medium" och- "long range" (lol). Så jag kommer inte ha på mig mina glasögon när jag kör. Dock ser jag priset just nu som största hinder till att jag ens köper det

Skärmen sitter iofs väldigt nära dina ögon men linserna lägger fokus längre bort (DK1 på oändligheten, DK2 på 1,3 m och resten vet jag inte), så du behöver sannolikt dina glasögon ändå, annars blir det suddigt precis som i verkligheten.

Jag är närsynt (-6,-6) och behöver definitivt ha glasögonen på i DK2.

För övrigt går det bra att ha glasögon i en DK2 i all fall.

Medlem
Skrivet av Hullken:
Skrivet av ANZIKTE:
Skrivet av Alx_83:

En lite korkad fråga. Vi som har glasögon, hur kommer vi uppleva detta? Hudsår nästa?:P

Vad jag förstår så är insidan rätt stor, och kontaktytan mellan huvud och headset är ganska mjuk, så ett par glasögon ska nog få plats där tror jag.

Skärmen sitter på ett "bra" avstånd från ögonen, och sedan så behöver långt ifrån alla ha sina glasögon på. Jag ser bra på nära avstånd, men dåligt på "medium" och- "long range" (lol). Så jag kommer inte ha på mig mina glasögon när jag kör. Dock ser jag priset just nu som största hinder till att jag ens köper det

Skärmen sitter iofs väldigt nära dina ögon men linserna lägger fokus längre bort (DK1 på oändligheten, DK2 på 1,3 m och resten vet jag inte), så du behöver sannolikt dina glasögon ändå, annars blir det suddigt precis som i verkligheten.

Jag är närsynt (-6,-6) och behöver definitivt ha glasögonen på i DK2.

För övrigt går det bra att ha glasögon i en DK2 i all fall.

Bra info! Är även jag närsynt, dock inte lika mycket. Frågan är sen om detta kommer skilja sig märkbart mellan alla olika VR-varianter som kommer. T ex Vive.

edit: Faktum är att det vore lite coolt om man kunde specialbeställa linser med olika styrkor till hjälmen sen. Slippa glajjerna. ^^


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

1
Skriv svar