Palmer Luckey: Oculus Rift är "obscent billig"

Medlem
Skrivet av LentoMan:

Om man inte har onödigt gott om stålar eller möjligtvis planerar att utveckla för VR, så känns det lite crazy att lägga ut pengar på Oculus i det här skedet. Man kan ju i alla fall vänta tils både Vive och Oculus etc. har släppts och recenserats.

https://gifsound.com/?gif=https://24.media.tumblr.com/4e6796e...

Jag hoppas verkligen att priset kommer gå ner under året. 7000kr känns lite saftigt för något som kostat hälften så mycket under utvecklingsfasen. Känns också som att de hade kunna pressat priset ännu mer om de distribuerade till återförsäljare som kan köpa loss större partier och se till att produkten sprids lättare.

Edit: Av någon anledning så syns inte mitt inlägg om Youtube-klippet är med.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Hörlurarna = $90
Xbox kontrollen = $60
Spelen = $50

Jag tror att om man hade skippat allt krimskrams så hade man kunnat ha ett pris på $399. Jag personligen är inte i behov av vare sig kontrollen eller ljudet, så det känns som en väldigt onödig extrakostnad.

Kontrollen tillför mindre än 10$ på priset, samma för lurarna. Enligt Oculus själva. (En trådlös Xbone-kontroll ligger på strax under 10$ i inköp för MS-partners kan jag säga så det stämmer.)

Skrivet av vbgbasse:

Jag vet inte vart jag hörde eller läste det nånstans, men har för mej att HTC vive hintat om pris mellan 8-12 000 kr så det blir inte billigt att skaffa VR oavsett utgivare.

HTC/Valve har inte nämnt något alls om priset på Vive. Däremot spekuleras det fritt om priset efter att HTC benämnt sin lösning som en "premium VR-solution". Huruvida det innebär premiumkvalitet eller premiumpris eller bägge är bara spekulation.

Jag gissar att den blir lite dyrare, kanske ytterligare 500-1000 kr. Men visst, Valve har ju sin chans nu att subventionera den något och lägga sig på exakt samma summa som Oculus, vilket skulle göra Vive till ett bättre köp (medföljer ju rörelsekontroller).

Oculus Rift kostar för övrigt 742 EUR inkl frakt och moms vid beställning till Sverige (tull tillkommer inte då de skickas från EU).

Medlem
Medlem
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av EpicGoblin:
Skrivet av Pierre:

Som någon skrev i förra tråden. Folk blinkar inte när man köper en mobiltelefon för att kolla facebook i för 10000.. men en sån här sak är plötsligt för dyr?

Två helt olika saker, som inte ens borde jämföras överhuvudtaget:P

Precis, du kan ju göra betydligt mer med mobiltelefonen, medan du endast fyller en särskild nisch med en oculus rift för 700 euro.

Jag kan som respektera ett Oculus Rift-köp mer än ett 10 000-kronorstelefonköp. Eftersom det känns som att den som köper OR gör det för att denne är så himla sugen på det, medan en typisk dyrtelefonköpare gör det för att denne vill vara inne, modern och för att alla andra gör det ;D

KoP
Medlem
Skrivet av Pierre:

Som någon skrev i förra tråden. Folk blinkar inte när man köper en mobiltelefon för att kolla facebook i för 10000.. men en sån här sak är plötsligt för dyr?

Vad är det för telefon som kostar 10000? :S Sen har ju inte en Oculus en bråkdel av lika många användningsområden som en telefon. Kass jämförelse.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av EpicGoblin:
Skrivet av Pierre:

Som någon skrev i förra tråden. Folk blinkar inte när man köper en mobiltelefon för att kolla facebook i för 10000.. men en sån här sak är plötsligt för dyr?

Två helt olika saker, som inte ens borde jämföras överhuvudtaget:P

Precis, du kan ju göra betydligt mer med mobiltelefonen, medan du endast fyller en särskild nisch med en oculus rift för 700 euro.

Man kan göra mer men de flesta gör inte så mycket mer än att 'uppdatera facebook'. Du kan för övrigt göra exakt samma saker på en mobil för under 1000:- men folk har ändå råd att lägga ut över 7000:- för prestigen eller utseendets skull.

Riften är inte dyr i förhållande till vad den är och den kommer inte att ha någon brist på köpare.

That's the point, du kan inte uppdatera facebook med den. Och om du kan det så är telefonen fortfarande en bättre apparat för det ändamålet. Smartphones sålde bra för att det redan fanns en marknad (mobilmarknaden med 20 år i ryggen) och killerappen var redan insåld (facebook). Det här är en extremt smal produkt. Jag är en gamer och har en dator som borde klara av det, men jag vet inte riktigt vilka spel jag vill spela på den.

Utan en riktig killerapp (och jag menar något riktigt nytt, tänkt wii sports) så kommer den vara en angelägenhet för närmast sörjande.

Och sedan har vi problemet med reklamen. Hur ska man marknadsföra den? Måste man prova den för att man ska förstå storheten med den är kommer den inte sälja. Smartphones fick massa uppmärksamhet när man såg någon använda en. Det kommer inte hända med VR. Det finns potential här för att VR ska bli lika slagkraftigt som märklin-tåg. Nånting vuxna män sysslar med istället för att ha flickvän. Och den marknadsföringspositionen blir inte något man lätt kommer ifrån. Sen kan ny tycka att priset är lågt, men sett från vilket värde den tillför (spel) är den svindyr. De allra flesta använder sin smartphone upprepade gånger i timmen, till både jobb, socialt och nöjen.

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av Snabeltorsk:
Skrivet av Nosnos:

Det han säger får mig att tänka på hela cirkusen när PS3 kom och kostade 599$ vilket var billigt sett till det man fick rent "teknikmässigt" men väldigt mycket för "bara en konsol". Antar att det är samma sak här då många nog ser det som en extragrej till sin dator som inte borde kosta lika mycket som en dator kan kosta i sig. Krydda sen detta med brutna förhoppningar eftersom de satsade på ett betydligt lägre pris i sin kampanj och du har en härlig shitstorm.

Sen tror jag nog inte att de någonsin lovat att det skulle kosta 300$ eller vad de nu sa, utan snarare att det var vad de satsade på. Borde vara en väldigt stor skillnad och det är det rent juridiskt men här på internet vet man ju att en målsättning och förhoppning är samma sak som ett löfte

runt 350$ Sa dem den skulle ligga på. hittar inte tråden längre men jag e säker på att jag läste det under kickstartern.

Vore då intressant att veta om det var för utvecklingsvarianterna eller den slutgiltiga produkten samt om det var ett mål eller löfte. Och var kickstartern öht för slutprodukten eller "bara" för att kunna skapa utvecklingsvarianterna för att sedan kunna start massproduktionen med någon annan partner, typ Facebook?

Det var för den slutglitiga produkten. Han sade att den skulle bli dyrare än $350, men "in the ballpark" av $350. Nästan dubbelt så dyrt är knappast "in the ballpark".

Medlem
Skrivet av Pierre:

Som någon skrev i förra tråden. Folk blinkar inte när man köper en mobiltelefon för att kolla facebook i för 10000.. men en sån här sak är plötsligt för dyr?

Eh. What?
Min telefon är den _mest_ använda prylen av allt jag äger. Jag använder nog utan prolem min telefon i 5 timmar per dag.

Allt från betala räkningar till att faktiskt ringa(!) och ha kontakt med jobb och vänner, till att spela spel, betala räkningar och koda egna appar. Min primära surfstation är även den telefonen, surfar nog mer på telefonen än alla andra enheter sammanlagt.

Så, jämför gärna med annat, men just smartphonen var nog det sämsta att ta upp.

Jag ser VR som en gimmick, man kan ju knappast ersätta sin vanliga setup med skärm/tv/projje, utan VR blir ett komplement.
Därtill att man behöver ett high-end graffekort för att orka driva på rimliga settings, så då stoppar knappast 7kkr, du behöver en rejält bra gamingburk vid sidan av.

Edit: Och innan du börjar gnälla tillbaka nu så kan jag säga att jag äger en DK2, och därav att jag _inte_ anser Oculus/VR vara värt 7kkr....
Undra om jag kan montera ett glas på min DK2:a och använda det som skidbrillor? Skulle ge lite valuta för pengarna iaf

Nä, nästa VR-headset inköps när konsumentpriset hamnat kring 1500-2000:-

Sist men inte minst, all heder till Palmer som redan "lyckats", men snubben är ju dollarmiljonär många gånger om, klart som fan att 7kkr är "obscent billigt" för honom

Flakmonkey
Skrivet av Witchfinder:
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av EpicGoblin:
Skrivet av Pierre:

Som någon skrev i förra tråden. Folk blinkar inte när man köper en mobiltelefon för att kolla facebook i för 10000.. men en sån här sak är plötsligt för dyr?

Två helt olika saker, som inte ens borde jämföras överhuvudtaget:P

Precis, du kan ju göra betydligt mer med mobiltelefonen, medan du endast fyller en särskild nisch med en oculus rift för 700 euro.

Jag kan som respektera ett Oculus Rift-köp mer än ett 10 000-kronorstelefonköp. Eftersom det känns som att den som köper OR gör det för att denne är så himla sugen på det, medan en typisk dyrtelefonköpare gör det för att denne vill vara inne, modern och för att alla andra gör det ;D

Tror du inte att folk kommer köpa OR för att tillhöra "The even more glorious PC Master Race"? Om det är några som gillar att flasha med vad de har så är det väl de som satsar på PC-spelande? Hur många kommentarer tar det i snitt i en tråd om ett PC-spel innan någon skriver att de får x antal FPS med sin dator specs Y?

Inget fel i det tycker jag, jag var själv en person som hade PC-konfigen i min signatur en gång i tiden tillsammans med 3D-markpoängen, men för en sådan person måste ju OR vara det allra tuffaste. Tänkt att få 300 biljoner FPS med full upplösning i OR! Den e-penisen asså!

Sen så måste man ju faktiskt skilja på vad hur man klassar något som billigt. En F1-bil för 1 miljon är säkert obscent billigt (vet inte vad en sån kostar men borde väl vara massa mer?) om man ser till vad den kostar att bygga, men för en barnfamilj kommer den fortfarande vara obscent dyr med tanke på att de inte kan använda den till något vettigt och de kommer få mer nytta av en "vanlig" bil för 100 000

Medlem

Tror jag ju sådär mycket på. Isåfall blir det ganska svårt att förklara det tidigare uppskattade priset med det färdiga.

Jag kommer att bygga en riktigt fet dator som kan maxa min VR-upplevelse
Men jag kommer att vänta lite till innan jag gör det
Vill ju se vilket kit som är bäst först

Medlem

Bullshit..säg som det är istället, rift är först ut och försöker kapitalisera så mycket det bara går nu i början, förhoppningen är väl att lyckas fylla på sitt kapital lite extra så dom kan vara med och fightas när konkurrenterna och priskriget kommer som ett brev på posten..

123
Skriv svar