Pirater gråter floder – moderna spel för svåra att cracka

Medlem

Bra, har aldrig haft tekniska problem med DRM. Synd bara att det behövs från första början. Tänk om utvecklarna till Just Cause 3 lagt pengarna på att fixa buggar istället för att se till att ingen snor spelet.

Medlem

Fuck the Pirates!!!!!

Medlem
Skrivet av damageinc:

Känns som ett ganska tunt argument ändå. Varför ska ngt gratis bara för att en person redan spenderar mycket pengar på andra media? Vill man testa spel finns demos, annars har Steam börjat med refunding, även om inte alla spel inkluderas där. Men det är en bra början iallafall vilket fler borde ta efter.

Tänk om du hade haft ett gäng utvecklare sittande i 3 år och så kommer kunden och säger "Tyvärr, har redan köpt 10 andra spel så jag tänker inte betala för ditt utan spela det gratis istället". Läs recensioner av andra spelare, se gameplay videos på Youtube etc. istället. Om du nu inte litar på journalister

Är man film intresserad så är lägger man pengarna där och är man spel intresserad så är det där man lägger pengarna. Som du säger så kanske man som film älskare lägger massa pengar på filmer men inte lägger något/ lite på spel. Vänder man på det så är du spel älskare så lägger du mer pen gar på spel än filmer.

För att du gör en produkt och säljer den så betyder det inte att du kommer få tillbaka din investering, utan du måste ha något som konsumenterna vill ha. Just nu finns det så många spela att välja mellan så det är svårt att bli sedd bara kolla på steam hur många spel det finns och då är inte alla spel som tillverkas på steam. När vi ändå pratar dom steam så är det bra att dom har infört refunds och det kan förhoppningsvis minska piratkopieringen en del men antar att det inte finns så mycket data på ifall det minskar piratkopieringen något ännu men förhoppningsvis kommer det. Är intresserad av att se själv ifall det minskar piratkopieringen.

Ifall jag hade lagt tre år på ett spel och en kund hade kommit och sagt att han inte hade pengar till att köpa mitt spel så hade jag sagt att det är okej ifall du gillar spelet så kan du ju alltid köpa det vid ett senare tillfälle och ifall du tycker att det är värt det. Men då är jag ingen affärsman eller i spelbranschen men hade jag varit i spelbranschen så hade jag nog gjort som SCS Software med ETS men beror ju på vad man ska göra för typ av spel men tycker om hur dom behandlar sins kunder och hur dom fortsätter att utveckla ETS även ifall det är snart fyra år gammalt.

Kan rekommendera https://www.youtube.com/watch?v=Q4F-zdpFb9I&ab_channel=TotalB... handlar dock om indie spel.

Medlem
Skrivet av enborn:

man kan lämna tillbaka spel via Steam, inte alla men de flesta va? Hade helt glömt bort det eftersom jag inte köper många spel nu för tiden. Kör mest det jag redan har, Dota 2 och Diablo 3.

Jag köpte Battlefield 4 för ett par dagar sedan via Origin, försökte idag lämna tillbaka det, efter jag såg din kommentar, men hände inget... Kom bara till en vit sida när jag klickade på "Request a refund". Får testa igen när jag kommer hem från jobbet dock så kostade det ju bara 199kr (inkl premium) så är ju ingen stor förlust precis.

Jag gillar inte DRM mest för att det har förstört min spelupplevelse i många spel även de spelen jag gillar mest.

Rent generellt skall det gå för alla, men tror att en del spel säljs med speciella regler. Men enligt Steams egna sida om Återbetalningar på Steam:

Skrivet av Steam Support:

Du kan begära återbetalning för nästan alla köp på Steam, oavsett anledning. Din dator kanske inte möter systemkraven, kanske köpte du spelet av misstag, kanske spelade du det i en timme och helt enkelt inte gillade det.

Det spelar ingen roll. Valve kommer, vid efterfrågan genom help.steampowered.com, utfärda en återbetalning oavsett anledning om det sker inom fjorton dagar efter inköpet, samt att spelet inte spelats mer än två timmar. Mer detaljer finner du nedan, men även om reglerna för återbetalning inte kan appliceras i ditt fall kan du efterfråga en återbetalning ändå så tar vi en titt.

Så de som piratkopierar spel bara för att dom vill testa det behöver alltså inte piratkopiera mer, ni kan testa det under ca 2 h.

// edit

Ser nu att det var Origin och inte Steam, men de kanske har liknande där. Får kolla upp det.

// edit igen:

Japp, de har det också: Game Guarantee

Skrivet av Origin Support:

You may return EA full game downloads (PC or Mac) and participating third party titles purchased on Origin for a full refund. Refund requests can be made within 24 hours after you first launch the game, within seven days from your date of purchase, or within seven days from the game’s release date if you pre-ordered, whichever comes first.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av CarniFlex:

Jag saknar iaf demos på nya spel, något som låter mig testa om det är värt mina hårt förvärvade riksdaler.

Det är precis därför som det inte görs några demos. Om folk får testa först så säljer man mindre spel. Din upfattning om produkten skall skapas genom fläskiga trailers och artiklar från köpta journalister

För min del så har "let's play's" på youtube ersatt mitt behov av demos. Jag kollar från början av spelet och slutar när jag känner att jag skapat mig en uppfattning av om jag vill köpa det eller ej. Är jag fortfarande osäker så kollar jag en recension på någon sida jag litar hyfsat på för att få en beskrivning av eventuella brister.

Medlem

Ligger här och spelar världens minsta fiol för crackare och de som laddar ner spel. Har inga problem med att betala för spel, även om jag också har tankat nått någon gång för länge sedan.

Det tråkigaste med det här är att detta lätt förvandlar offer till förövare. Speldemos verkar var ett minne från förr, och ifall det inte finns andra möjligheter att prova ett spel misstänker jag att det kommer bli en långt sämre marknad för konsumenterna, och den är redan rätt kass idag mot hur det var förr då man betalade en summa och fick ett helt spel. Nu sitter vi här med microtransaktioner och online krav i snart vartenda spel och med minskad press i form av piratkopiering så står vi spelare där som kossor redo för mjölkning.

För spel/musik/film-industrin har aldrig riskerat ekonomisk kollaps, den har bara inte kunnat tälja den mängd guld med smörkniv som den alltid velat. Något som kanske kommer ändras nu när "balansen" som antagligen gynnat alla riskerar att rasa samman.

Bör även tillägga att piratkopiering aldrig hade kunnat fungera som alternativ ifall det blivit för tillgängligt heller då ingen skulle utveckla film/spel/musik utan ersättning. Ett enkelt faktum som verkar gå miljontals människor helt förbi.

Gnällkuk
Skrivet av kaealy:
Skrivet av tricky:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av tricky:

Bullshit säger jag. Folk kommer alltid att hitta vägar och även om skydden blir bättre så tror jag inte det kommer vara så pass knepigt och ta så pass lång tid, kanske men tveksamt.

Jag tankar själv pirat emellanåt och så länge företagen inte tillhandahåller ett demo av sitt spel så tänker jag fortsätta både pirata och uppmuntra att pirata spel.

Eller så spelar du inte alls?

Hur menar du nu? Att jag ska sluta spela spel helt för att utgivarna mörkar/inte vill lägga pengar på att tillhandahålla mig ett demo så jag är tvungen att köpa grisen i säcken?

Precis som om du ska köpa en bil, en lägenhet, skor, jeans eller liknande så är det rimligt att kunna testa innan man köper produkten.

Nej? Att spela spel är ingen mänsklig rättighet. Konsumentlagen kring digitala produkter ser helt annorlunda ut än fysiska produkter. Steam och origin har ju dessutom funktionen att du kan köra en full refund om du inte spelar mer än 2 timmar/1 dygn. Vad är problemet?

"Att spela är ingen mänsklig rättighet" Haha, vad fan är det för argument? Att köpa jeans är inte heller en mänsklig rättighet, likförbannat erbjuds du möjligheten att prova paret innan du köper det.

Steam och Origin har vänt vilket är väldigt trevligt, Origin har jag dessutom för mig är ännu mer generöst än Steam. Problemet är fortfarande att det inte finns något demo, jag har genom de senaste tre-fyra åren blivit så bränd på spel som inte levt upp till förväntningarna att jag helt tappat förtroendet på utgivare och/eller spelstudios vilket gör att jag inte tänker ge dessa en enda jävla krona innan jag kunnat testa spelet.

Jag har laddat ner flertalet titlar senaste åren och köpt spelet efteråt när jag testat på det en stund, men också lyckat undvika köp som inte hade passat mig alls. Jag skiter totalt i någon lag, det har inte med saken att göra över huvud taget.

Tillhandahåller man inte ett demo av ett spel känns det som om man inte tror på sin egen produkt, att det är något man vill dölja.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Bra!

Då kanske vi kan köpa spel för halva priset om ett par år? För priserna är ju så höga pga all piratkopiering, eller hur var det nu?... (ironi)

Medlem
Skrivet av disinfect:
Skrivet av CFW:

Bra, och ett entydigt "Bra" där! Är ingen naturlag att något ska vara gratis och snyltning/tjuvnad bör beivras.

Det är ingen naturlag att man ska få betalt för något heller. Det är dock en social konstruerad lag.

Det är inte heller någon naturlag som säger att man måste kläcka ur sig någonting vettigt, vilket du så tydligt just visade. Det är dock en socialt konstruerad lag som säger att man borde försöka.

Medlem
Skrivet av johnssonhill:
Skrivet av CFW:

Bra, och ett entydigt "Bra" där! Är ingen naturlag att något ska vara gratis och snyltning/tjuvnad bör beivras.

Det är förvisso ingen naturlag att något ska kosta pengar heller så det resonemanget håller ju inte riktigt.

Mja, på sätt och vis är det så: "Pengar" är tid och energi någon lagt ner på att utveckla ett spel. Om ett spel har utvecklats så har det inte skett gratis.
Och därför kostar spel pengar. (Eller omskrivet; Därför är spel inte gratis)


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem
Skrivet av tricky:

"Att spela är ingen mänsklig rättighet" Haha, vad fan är det för argument? Att köpa jeans är inte heller en mänsklig rättighet, likförbannat erbjuds du möjligheten att prova paret innan du köper det.

Jo, att ha kläder går under "Rätten till en tillfredsställande levnadsstandard" (Även om det förvisso inte måste vara just jeans.) och sedan så kan du visst pröva spelet innan köp. Se mitt inägg ovan om Steam och Origins t ex.

Skrivet av tricky:

Steam och Origin har vänt vilket är väldigt trevligt, Origin har jag dessutom för mig är ännu mer generöst än Steam. Problemet är fortfarande att det inte finns något demo, jag har genom de senaste tre-fyra åren blivit så bränd på spel som inte levt upp till förväntningarna att jag helt tappat förtroendet på utgivare och/eller spelstudios vilket gör att jag inte tänker ge dessa en enda jävla krona innan jag kunnat testa spelet.

Som sagt ovan, det finns refunds. Köp spelet, om du inte gillar det - refund. Du har inte spenderat en krona, förutom att du låg ute med pengarna den tiden som du testade spelet.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Shimo:

Mja, på sätt och vis är det så: "Pengar" är tid och energi någon lagt ner på att utveckla ett spel. Om ett spel har utvecklats så har det inte skett gratis.
Och därför kostar spel pengar. (Eller omskrivet; Därför är spel inte gratis)

Fortfarande ingen naturlag. Det är ett socialt koncept vi människor konstruerat eftersom det generellt sett är gynnsamt för ett civiliserat samhälle. Det finns dock många olika filosofier om vad egendom är, om den ska finnas eller inte, vem som ska få ha den och varför.

Medlem
Skrivet av didjik:
Skrivet av damageinc:

Känns som ett ganska tunt argument ändå. Varför ska ngt gratis bara för att en person redan spenderar mycket pengar på andra media? Vill man testa spel finns demos, annars har Steam börjat med refunding, även om inte alla spel inkluderas där. Men det är en bra början iallafall vilket fler borde ta efter.

Tänk om du hade haft ett gäng utvecklare sittande i 3 år och så kommer kunden och säger "Tyvärr, har redan köpt 10 andra spel så jag tänker inte betala för ditt utan spela det gratis istället". Läs recensioner av andra spelare, se gameplay videos på Youtube etc. istället. Om du nu inte litar på journalister

Är man film intresserad så är lägger man pengarna där och är man spel intresserad så är det där man lägger pengarna. Som du säger så kanske man som film älskare lägger massa pengar på filmer men inte lägger något/ lite på spel. Vänder man på det så är du spel älskare så lägger du mer pen gar på spel än filmer.

För att du gör en produkt och säljer den så betyder det inte att du kommer få tillbaka din investering, utan du måste ha något som konsumenterna vill ha. Just nu finns det så många spela att välja mellan så det är svårt att bli sedd bara kolla på steam hur många spel det finns och då är inte alla spel som tillverkas på steam. När vi ändå pratar dom steam så är det bra att dom har infört refunds och det kan förhoppningsvis minska piratkopieringen en del men antar att det inte finns så mycket data på ifall det minskar piratkopieringen något ännu men förhoppningsvis kommer det. Är intresserad av att se själv ifall det minskar piratkopieringen.

Ifall jag hade lagt tre år på ett spel och en kund hade kommit och sagt att han inte hade pengar till att köpa mitt spel så hade jag sagt att det är okej ifall du gillar spelet så kan du ju alltid köpa det vid ett senare tillfälle och ifall du tycker att det är värt det. Men då är jag ingen affärsman eller i spelbranschen men hade jag varit i spelbranschen så hade jag nog gjort som SCS Software med ETS men beror ju på vad man ska göra för typ av spel men tycker om hur dom behandlar sins kunder och hur dom fortsätter att utveckla ETS även ifall det är snart fyra år gammalt.

Kan rekommendera https://www.youtube.com/watch?v=Q4F-zdpFb9I&ab_channel=TotalB... handlar dock om indie spel.

Håller absolut med om det mesta du säger. Men kärnan i det hela är att det måste vara upp till upphovsmännen om spelet ska ges bort gratis eller inte. Helt klart kan det många ggr vara bra för företagen att som på Steam t. ex kunna få testa fullversionen av ett spel en helg t. ex, men återigen måste det vara upp till upphovsmännen och inte slutanvändaren om spelet ska ges bort gratis.

Och handen på hjärtat hur många köper ett spel som de spelat igenom redan med dagens enormt breda utbud av bra spel? Tror säkert det finns några ärliga, men den stora massan säger gratis är gott, tack och bock.

Medlem
Skrivet av Ender:

Det är inte heller någon naturlag som säger att man måste kläcka ur sig någonting vettigt, vilket du så tydligt just visade. Det är dock en socialt konstruerad lag som säger att man borde försöka.

Du också.

Välkommen till klubben.

Medlem

Personligen tycker jag att "crackningen" av olika spel uppfyllt flera viktiga roller för branschen under åren, kalla det en slags motpol. Då man blivit tvungen att konkurrera mot gratis har prissättningen ändå varit ganska rationaliserad.
När konkurrensen nu blir minimal kan ni ju räkna med högre priser, något som är svårt att motivera med tanke på de gigantiska vinster som i många fall görs.

Sedan har människor haft möjlighet att prova spelen innan de adderas till bokhyllan permanent, något som ändå ställer krav på spelskaparna gällande deras innehåll. Dessvärre med dagens ungdoms gratiskultur blandat med lets play kulturen som vuxit fram på olika videosajter har denna aspekt ändå förlorat sin vikt det medger jag, för att inte tala om allt det positiva Steam bidragit med till bordet.

Ska bli intressant att se ifall de slutar ens försöka cracka spel i framtiden, men dessvärre tror jag att riskkapitalbolagen bakom många spelföretag kommer utnyttja detta till max och de enda förlorarna blir konsumenterna.

Medlem

piratar någon spel fortfarande???
Det är nu snorbilligt på alla digitala reorna så det finns ingen mening längre
Det som ersätter piratade spel idag är cd-key sajterna

Medlem
Skrivet av damageinc:

Håller absolut med om det mesta du säger. Men kärnan i det hela är att det måste vara upp till upphovsmännen om spelet ska ges bort gratis eller inte. Helt klart kan det många ggr vara bra för företagen att som på Steam t. ex kunna få testa fullversionen av ett spel en helg t. ex, men återigen måste det vara upp till upphovsmännen och inte slutanvändaren om spelet ska ges bort gratis.

Och handen på hjärtat hur många köper ett spel som de spelat igenom redan med dagens enormt breda utbud av bra spel? Tror säkert det finns några ärliga, men den stora massan säger gratis är gott, tack och bock.

Det är upp till upphovsmännen ifall dom ska ges bort gratis eller inte men dom kan inte styra konsumenterna vad dom vill betala för det. Tyvärr så ser marknaden ut som den gör idag och det går att få tag på något gratis så kommer många utnyttja det. Hur många av dom som piratkopierar är unga personer som inte har pengar till alla spel som dom vill kunna spela med sina vänner? Finns säker mera som jag också som brukar vänta att köpa spel på reor eller vänta ett år när priset har gått ner istället för på release dag. Många spel som jag spelat när jag va yngre som jag piratkopierat och nu när jag har råd och när man kan få det lätt som jag köpt bara för att jag spelat och tyckte om det. Inte så mycket att hänga i granen med bara mig som exemplar men kan inte tänka mig att jag är själv i göra/ tänka så.

Det kommer alltid finns folk som inte vill betala för saker och det kommer inte vi komma undan det man kan göra är att göra det lätt tillgängligt och till rätt pris. Med rätt pris menar jag en prisnivå där mest folk är villiga och betala för ett spel. Sedan får man ta lite "svinn" med att folk inte vill betala för som sagt man kan inte komma undan det.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Det är roligt att folk tror att detta är en bra sak.
Låt utvecklare som EA bajsa på konsumenterna med cancerous dlc modeller.

Köp inte spel som EA gör? Köp indiespel i stället då...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Med över 700 spel på Steam, 30 till PS4, ~100 till PS3 så tycker jag ändå att internet krav är bajsets bajs. Som tur är så intresserar Just Cause 3 inte mig det minsta.

Medlem
Skrivet av didjik:

Ni som säger att företagen kommer få mera

Skrivet av returpack:

Åh nej, nu kanske folk kommer behöva betala för saker och ting...

Skrivet av ANZIKTE:

Inte nog med att utvecklare så lägga pengar och resurser på att ta fram säkerhetssystem mot folk som är så snåla att dom inte kan köpa spelet. Samtidigt drabbas då dom som köper spelet med DRM som då tex kräver uppkoppling.

Jag längtar till den tiden då Piratade spel är helt borta. Då får utvecklarna åtminstone alla intäkter de ska ha och så kanske man kan börja fokusera mer på att göra bra spel än att "kriga" med snåljåpar.

Skrivet av damageinc:

Strålande! Klart de som utvecklar spelen ska ha betalt för vad de gjort.

Ifall du söker lite så inser du att pirater spenderar mer på media än andra. Anledningen vet jag inte men kan ju spekulera att det är för att dom är intresserad av det och vill testa innan eller kanske inte bra har pengar till det och köper det vid ett senare tid när dom har.

Att säga att alla som har laddat ner kommer köpa spelet är inte heller rätt för vissa vill bara testa och inte tycker om det eller så laddar dom bara ner det för att dom kan och för att dom är för snåla att betala för det. Dom personer kommer inte bli mindre snålare och köpa spelet.

Linkar in lite artiklar så du kan läsa.

http://www.theguardian.com/music/2009/apr/21/study-finds-pira...

https://www.techdirt.com/articles/20121126/00590921141/dear-r...

https://torrentfreak.com/uk-movie-pirates-spend-way-more-at-t...

Sen så kan man ju också tolka en sådan "statistik" som att de som gör sig besväret att tanka ner ett spel egentligen är en väldigt engagerad och köpstark målgrupp snarare än att piratandet i sig skulle gjort dem mer köpvilliga.

Medlem
Skrivet av Ender:

Sen så kan man ju också tolka en sådan "statistik" som att de som gör sig besväret att tanka ner ett spel egentligen är en väldigt engagerad och köpstark målgrupp snarare än att piratandet i sig skulle gjort dem mer köpvilliga.

Visst kan man göra det, det som är bra och dåligt med statistik att man kan vrida och vända på det beroende vad man vill ha ut av det.

Medlem
Skrivet av Shimo:
Skrivet av johnssonhill:
Skrivet av CFW:

Bra, och ett entydigt "Bra" där! Är ingen naturlag att något ska vara gratis och snyltning/tjuvnad bör beivras.

Det är förvisso ingen naturlag att något ska kosta pengar heller så det resonemanget håller ju inte riktigt.

Mja, på sätt och vis är det så: "Pengar" är tid och energi någon lagt ner på att utveckla ett spel. Om ett spel har utvecklats så har det inte skett gratis.
Och därför kostar spel pengar. (Eller omskrivet; Därför är spel inte gratis)

Allt har ett pris för att vi har gett det ett pris. Det är en mänsklig företeelse. Det är ingen naturlag. Gravitation t.ex. är en naturlag.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Godofcheese:

Det är roligt att folk tror att detta är en bra sak.
Låt utvecklare som EA bajsa på konsumenterna med cancerous dlc modeller.

Köp inte spel som EA gör? Köp indiespel i stället då...

Vadå, är det bara EA som släpper AAA spel? finns det inget mellan EA och Indiespel?, fascinerande mindset bruh


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Gen
Medlem
Skrivet av dTexN:
Skrivet av Gen:
Skrivet av dTexN:

Bra tajming, nu när jag jobbar och faktiskt har råd att köpa spel.
Till skillnad när man gick högstadiet och gymnasiet. Då var det bara multiplayer spel man köpte, resten pirat

Fast när folk går i gymnasiet osv kan de väl kort och gott fråga sina föräldrar om de vill ha ett spel? Tycker mentaliteten att "jag har inte råd, därför är det okej att jag piratar" är konstig.

Det var det jag gjorde Nu var det ju mest multiplayerspel jag körde som krävde legit nyckel, men alla dessa singelplayer som man inte var så jätte intresserad av gick ju igenom pirat.

t.ex. witcher 2, blew my mind. Taggade sönder och förbokade 3an direkt även fast jag kunde tanka hem det, tacka pirat Jag köpte tom det 2 tidigare fast jag aldrig kommer spela dem, bara för att jag älskar cdp

Hehe menade folk i allmänhet Sen har jag också hört det argumentet innan "att pirata gjorde att jag köpte spelet", dock står principen fortfarande fast om att det är stöld från första början.

Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Gen:
Skrivet av dTexN:

Bra tajming, nu när jag jobbar och faktiskt har råd att köpa spel.
Till skillnad när man gick högstadiet och gymnasiet. Då var det bara multiplayer spel man köpte, resten pirat

Fast när folk går i gymnasiet osv kan de väl kort och gott fråga sina föräldrar om de vill ha ett spel? Tycker mentaliteten att "jag har inte råd, därför är det okej att jag piratar" är konstig.

Fast allas föräldrar har inte råd att köpa spel till sina barn. Om jag hade frågat efter ett spel bara sådär som inte var julklapp eller födelsedagspresent hade mina föräldrar trott att jag blivit knäpp.
Om man faktiskt inte har råd med ett spel så är det ingen som förlorar pengar på att man laddar ner det.

Så om någon förälder inte har råd att köpa den märkeströjan sonen vill ha kommer han gå och sno den och allt är okej, om vi ponerar att det inte fanns larmbågar samt att chansen att åka fast var minimal (som den är för att pirata)?

Jag förstår vad du menar men personen använder fortfarande något den inte har rätt till från första början och är ett intäktsbortfall för utvecklaren hur man än vrider och vänder på det. Eller så tänker du att eftersom 100 personer köper spelet och 100 personer piratar så är det okej för utvecklaren fick ändå pengarna från 100 pers? Visst, men de hade ju helst velat ha pengar från 200 pers för att eventuellt kunna göra en nästa del, utveckla DLCs eller annat.

Medlem

Tycker detta är både bra och dåligt, Bra för att det är revolutionerande för spelindustrin(På ett bra sätt förhoppningsvis). Dåligt för att no more demos ^^ Har alltid stöttat dom utvecklarna jag tyckt gjort ett bra spel genom att köpa deras spel. Men har även tankat vissa spel som jag är osäker på. 600kr är inte lite pengar för en arbetslös.

Medlem
Skrivet av disinfect:

Fortfarande ingen naturlag. Det är ett socialt koncept vi människor konstruerat eftersom det generellt sett är gynnsamt för ett civiliserat samhälle. Det finns dock många olika filosofier om vad egendom är, om den ska finnas eller inte, vem som ska få ha den och varför.

Skrivet av johnssonhill:

Allt har ett pris för att vi har gett det ett pris. Det är en mänsklig företeelse. Det är ingen naturlag. Gravitation t.ex. är en naturlag.

Låt mig ägna mig åt lite hårklyveri:

Överföringen från kostnaden i arbete till kostnaden i pengar är en social konstruktion. Så är även idén om ersättning/betalning.
Att det kostar arbete att utföra något är dock en naturlag.

Så för att sammanfatta: Spel är inte gratis, men behöver inte kosta just pengar.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Inaktiv

Då får spelutvecklarna se till å skärpa sig ordentligt.
När dom inte behöver anstränga sig för att konkurrera med gratis så kan dom göra va dom vill.

Medlem
Skrivet av Turbodog:

Då får spelutvecklarna se till å skärpa sig ordentligt.
När dom inte behöver anstränga sig för att konkurrera med gratis så kan dom göra va dom vill.

Jag vill påpeka att en hybrid av "gratis" redan finns: Free to Play. Och de (bra F2P-spelen) går ganska bra. Så spelutvecklarna konkurrerar redan med "gratis".


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem
Skrivet av Shimo:

Så för att sammanfatta: Spel är inte gratis, men behöver inte kosta just pengar.

Spel kostar energi att tillverka, ja. Men det är inte det det handlade om utan om huruvida någon har en naturlig rättighet till ersättning.

Medlem

Åh nej, behöva betala för nöjen! Hur skall folk överleva.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Skriv svar