Pirater gråter floder – moderna spel för svåra att cracka

Inaktiv

Hoppas innerligt nya Denuvo knäcks snart. DRM förstör för alla, inklusive idioterna som hyllar det i den här tråden.

Medlem

DRM är skit!
Leder till sämre service för de som betalar för sig.
Tveksamt att det leder till någon större ökad försäljning.

Medlem

Med den uppsjö av let's play's, kritikerkanaler och recensioner som finns på nätet numera ser jag nog behovet av demos som ganska litet. Även om det kan vara kul att testa själv så är det inte nödvändigt för att få den info man behöver före ett köp.
Dessutom finns ju ångerrätten på Steam som nämndes ovan.

DRM är inget jag bryr mig om, det har inte varit ett problem för mig efter att jag slutade installera från CDROM. Löser det utgivarnas problem så är det ok för mig.

Medlem

Jag tycker det är coolt att dom har lyckats så bra med att stoppa piraterna, men samtidigt gillar jag att den pressen finns där hos utvecklare, utan den pressen så kommer utvecklarna lura köparna mer och mer. Ta AC Unity eller Batman som exempel, när spelen inte levererar så är det bra om utvecklarna svettas lite.

Inaktiv

1. Förköp inte spel.
2. Förköp INTE spel!
3. Vänta 1-3 dagar tills det finns ärligt gameplay på tuben.
4. Köp/ köp inte.

Problem solved.

Medlem

Kul att demos nämns väldigt mycket då piratkopiering var väldigt utbred även på den tiden när demos var vanligt. Tjurskit och dåliga ursäkter för att inte betala för sig!.

Medlem

Båda behöver varandra. Det går till och med att tillskriva hela framgångssagor till piraterna.

Adobe och Microsoft vore källarföretag än idag och inte ledande standard inom sina områden utan piratandet.

De flesta som sitter här har kört eller kör en piratad windows och tidigare MS DOS. Alla de grafikninjor och alla de som är uppfödda att bli PS proffs, de köpte absolut sina programvaror när de satt och övade och blev allt bättre. Självklart. Absolut. Grisar kan ju flyga.

Ska till och med tillskriva piratspelen den boom och datormarknad vi har idag. Ett tag drev i stort sett piratspelen hela marknaden och du som sitter där idag och gnäller har glömt din egen historia. Lite som att Sverige inte behöver ett förvar för andra länder i vårt närområde skulle aldrig börja vapenskramla igen... Man glömmer sin historia och börjar få konstiga åsikter...

Jag tänker inte sitta och säga att man ska pirata spel, jag köper själv de allra flesta spelen jag vill ha. Däremot kan det störa mig när man helt historielöst, på mindre än 40 års tid, kastar bort betydelsen av det man så lätt idag kritiserar.

Säger det igen, Microsoft med windows och Adobe med Photoshop hade varit källarföretag idag utan piratkopieringen. Du som läser detta hade med all sannolikhet inte kört windows som du med all sannolikthet gör och de flesta av er hade inte hört talas om Photoshop.

(Majoriteten sitter för övrigt här och whinar om pirater för att sen tanka ner sina favoritserier. Ja, tv-rippar och filmrippar är 100% pirat)


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Komured:

Kul att demos nämns väldigt mycket då piratkopiering var väldigt utbred även på den tiden när demos var vanligt. Tjurskit och dåliga ursäkter för att inte betala för sig!.

Lär dig din historia istället för att gapa hejdlöst. Idag har du som konsument mer pengar än nånsin och framförallt barnen har mer pengar att spendera på spel än de någonsin haft. Barn idag handlar bra mycket mer än de som växte upp på 80- och 90-talet. Omvärlden förändras och människorna i den men du väljer ett russin att peka på i kakan för att styrka ett argument utan att alls fundera på varför det är så... Bra där, kanske söker de PR-strateger i regeringen...


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av jooster:

Blir så trött på detta. Piratkopiering är inte stöld. Det har aldrig varit stöld, och det kommer aldrig vara stöld. Det är upphovsrättsbrott. Lär dig skilja på detta. Två helt olika juridiska benämningar, och två helt olika handlingar.

Allvarligt? Denna diskussionen igen? Spelar det någon roll vad den juridiska benämningen är? Det är oavsett vad det kallas 1) brottsligt 2) den som skapat produkten får inte pengar för det som han/hon gjort och det är väl inte så mycket mer än så att tillägga?

Ja, det spelar roll, eftersom man man i en diskussion eller debatt vill försöka övertyga så många som möjligt om den ena eller andra sidan. Att använda fel benämningar på saker är oärligt, och leder till att folk har en mycket felaktig bild av sanningen. Folk som försöker sätta sig in i debatten läser omgående om stölder, och föreställer sig hemska tjuvar som stjäl allt en kulturskapare äger, och lämnar denne fattig och ledsen. De drar sen slutsatser om debatten utifrån denna felaktiga information, och det leder till att landet för en politik som egentligen inte är vad folket vill ha.

Det spelar roll för att man kan föra en debatt om huruvida lagen skall finnas över huvud taget. Lagen mot stöld tror jag väldigt få motsätter sig. Lagen mot upphovsrättsbrott är knappast lika viktig i folks ögon, och eventuellt kanske vi kan ersätta den med någonting smart som är mycket bättre än den nuvarande versionen. Men detta kan endast ske om vi faktiskt skiljer på lagarna så att de går att debattera var för sig.

Skulle du vilja att vi klumpade ihop dråp och vållande till annans död tillsammans med mord, och kallade allt mord? Förmodligen inte, det skulle innebära att alla som åker på blixthalka och krockar med en fotgängare så denne dör åker in för mord på minimum 10 år. Känns inte helt rätt va?

Medlem
Gen
Medlem
Skrivet av jooster:
Skrivet av Gen:
Skrivet av dTexN:
Skrivet av Gen:
Skrivet av dTexN:

Bra tajming, nu när jag jobbar och faktiskt har råd att köpa spel.
Till skillnad när man gick högstadiet och gymnasiet. Då var det bara multiplayer spel man köpte, resten pirat

Fast när folk går i gymnasiet osv kan de väl kort och gott fråga sina föräldrar om de vill ha ett spel? Tycker mentaliteten att "jag har inte råd, därför är det okej att jag piratar" är konstig.

Det var det jag gjorde Nu var det ju mest multiplayerspel jag körde som krävde legit nyckel, men alla dessa singelplayer som man inte var så jätte intresserad av gick ju igenom pirat.

t.ex. witcher 2, blew my mind. Taggade sönder och förbokade 3an direkt även fast jag kunde tanka hem det, tacka pirat Jag köpte tom det 2 tidigare fast jag aldrig kommer spela dem, bara för att jag älskar cdp

Hehe menade folk i allmänhet Sen har jag också hört det argumentet innan "att pirata gjorde att jag köpte spelet", dock står principen fortfarande fast om att det är stöld från första början.

Blir så trött på detta. Piratkopiering är inte stöld. Det har aldrig varit stöld, och det kommer aldrig vara stöld. Det är upphovsrättsbrott. Lär dig skilja på detta. Två helt olika juridiska benämningar, och två helt olika handlingar.

Skrivet av Gen:
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Gen:
Skrivet av dTexN:

Bra tajming, nu när jag jobbar och faktiskt har råd att köpa spel.
Till skillnad när man gick högstadiet och gymnasiet. Då var det bara multiplayer spel man köpte, resten pirat

Fast när folk går i gymnasiet osv kan de väl kort och gott fråga sina föräldrar om de vill ha ett spel? Tycker mentaliteten att "jag har inte råd, därför är det okej att jag piratar" är konstig.

Fast allas föräldrar har inte råd att köpa spel till sina barn. Om jag hade frågat efter ett spel bara sådär som inte var julklapp eller födelsedagspresent hade mina föräldrar trott att jag blivit knäpp.
Om man faktiskt inte har råd med ett spel så är det ingen som förlorar pengar på att man laddar ner det.

Så om någon förälder inte har råd att köpa den märkeströjan sonen vill ha kommer han gå och sno den och allt är okej, om vi ponerar att det inte fanns larmbågar samt att chansen att åka fast var minimal (som den är för att pirata)?

Jag förstår vad du menar men personen använder fortfarande något den inte har rätt till från första början och är ett intäktsbortfall för utvecklaren hur man än vrider och vänder på det. Eller så tänker du att eftersom 100 personer köper spelet och 100 personer piratar så är det okej för utvecklaren fick ändå pengarna från 100 pers? Visst, men de hade ju helst velat ha pengar från 200 pers för att eventuellt kunna göra en nästa del, utveckla DLCs eller annat.

Att stjäla saker (fysiska saker då vi talar om stöld) är inte samma sak som att piratkopiera mjukvara. Som sagt redan innan är stöld och upphovsrättsbrott inte samma sak. Varken juridiskt eller praktiskt. Om du stjäl ett paket mjölk på ICA så har de förlorat ett paket mjölk, de blir av med paketet, det existerar inte längre i deras butik. Om du laddar ner ett spel så finns alla exemplar fortfarande kvar i butikerna, och det finns fortfarande på steams servrar, och det finns på alla andra platser där det fanns innan du laddade ner det. Din kopiering påverkar inte övriga exemplar på något vis alls. Inte över huvud taget.

Av precis den här anledningen kan man inte heller tala om inkomstbortfall när du piratar mjukvara. Helt enkelt för att är helt omöjligt att avgöra om du hade köpt mjukvaran istället för att vara utan, om den inte fanns att ladda ner. Ta Tomb Raider rebooten t.ex. Jag har aldrig spelat TR i hela mitt liv innan, det har aldrig varit intressant, och det fanns inte på kartan att det var intressant nog att lägga 400 spänn på den här gången heller. Så om det inte fanns att ladda ner så hade jag aldrig spelat det, jag hade varit utan, precis som med alla tidigare TR-spel. Hur är det ett inkomstbortfall att jag laddar ner det och tar del av det? Inte alls. Inte på något vis kan det räknas som inkomstbortfall, eller stöld för den delen.

Problemet med hela den här debatten är att det finns ingen lösning. Problemet existerar för att det finns en bugg i det monetära systemet, alltså att vi handlar med pengar. Buggen består i att systemet är uppbyggt för en helt analog värld, där varje sak bara kan existera på en plats samtidigt. Där får varje sak ett naturligt värde, för att det inte finns oändligt många av det. Matematiskt kan man säga att pris=värde/antal. Ju fler det finns av något, desto lägre pris oavsett ursprungligt värde. Men vad händer när antalet går mot oändligheten? Pris går mot noll med en väldig fart.

Och till alla er som kör med argumentet "har man inte råd får man vara utan": Hur hjälper det någon? Vem tjänar på det? Försäljaren? Nej, han kommer aldrig sälja till snubben som inte har råd. Att ta del av kultur är viktigt och nyttigt, inte bara för individen, men för samhället i stort. Kultur har en förmåga att ena folk som ingen annan anledning kan klå. Och ett enat samhälle är ett välmående samhälle. Så om man inte har råd att köpa kultur, så är det ändå bättre att man tar del av den utan att betala för sig, än att man är utan, sålänge det naturligtvis inte sker på någon annan kulturdeltagares bekostnad (ie stjäla saker på muséet eller andra platser)

Så det du försöker lära oss kort och gott är att : bara för att vi just nu lever i en tid då spel inte bara säljs i butik utan även digitalt så är det okej att piratkopiera. Felet ligger inte hos personen som piratkopierar, det är inte utvecklaren eller distributörens fel...det är vetenskapens fel? Att internet finns?

Dessutom har du lärt oss att argumentet att "har man inte råd så får man vara utan" inte stämmer. Det är nyttigt för alla att ta del av kulturen (dvs piratkopierade spel). Det spelar ingen roll vad utvecklaren (som investerat tid och pengar) samt/eller distributören (som gör det tillgängligt för alla) tycker och tänker i frågan, deras produkt skall alla kunna ta del av vare sig de betalar för det eller inte.

Är det inte orättvist då att vissa piratkopierar och andra betalar? De som betalar kanske vill lägga pengar på annat och även de slutar betala för sina spel. Till sist betalar ju ingen och vad händer då? Kommer utvecklarna/distributörerna fortsätta göra spel gratis åt folket? Tror svaret är rätt självklart.

Medlem
Skrivet av jooster:

...

Samma tröttsamma visa som vanligt. Du kan sätta vilken etikett på det du vill, det är stöld i den bemärkelsen att tillverkaren av produkten du stal inte fick betalt för den. Alla produkter är som bekant inte fysiska idag, och att då försöka argumentera för att du egentligen inte tar något du i te får då du piratarcdet det är lika efterblivet som när SVT tyckte att de kunde avgiftsbelägga internet bara för att de bestämde sig för att tillhandahålla en betalprodukt där.

Finns få saker som är så patetiska som när fildelare vill få det till att dom inte stjäl något när de tar något de inte får. Våga stå för vad du gör istället, visa lite ryggrad för böveln!

Medlem

tycker de är synd för så som spelföretag blåser folk så kan la vi blåsa spelföretagen lite

Medlem

"Allt kan såklart knäckas med tillräckligt mycket tid till förfogande"

Så är det nog till 90%, vissa spel är svårknäckta eftersom det helt enkelt kräver en server men då rör det sig oftast om multiplayerspel helt utan single player komponent.

Glömmer dock aldrig Sim City som blev knäckt trots att "det krävde uppkoppling eftersom alla beräkningar gjordes på servernivå", nu må man ha blåljugit om detta påstående men ändå.

Inaktiv
Skrivet av Ender:
Skrivet av jooster:

...

Samma tröttsamma visa som vanligt. Du kan sätta vilken etikett på det du vill, det är stöld i den bemärkelsen att tillverkaren av produkten du stal inte fick betalt för den. Alla produkter är som bekant inte fysiska idag, och att då försöka argumentera för att du egentligen inte tar något du i te får då du piratarcdet det är lika efterblivet som när SVT tyckte att de kunde avgiftsbelägga internet bara för att de bestämde sig för att tillhandahålla en betalprodukt där.

Finns få saker som är så patetiska som när fildelare vill få det till att dom inte stjäl något när de tar något de inte får. Våga stå för vad du gör istället, visa lite ryggrad för böveln!

Det handlar inte om att någon har ryggrad eller inte.
När folk säger att det inte är någon skillnad på att stjäla någonting i en butik och att göra olagliga kopior av någonting så har de ju fel.
När någon har fel vill man ju rätta dem.

Utvecklarna och utgivarna "förlorar" ju precis lika mycket pengar om man köper ett begagnat spel som om man laddar ner det från Pirate bay.

Medlem

Piratkopiering behöver inte vara dåligt. Jag piratade dark souls 2 för att se om det tilltalade mig. blev beroende direkt och köpte det + demons souls, dark souls 1, en ps4 + bloodborne och har nu förhandsbokat dks3.

Medlem

Har redan alla spel jag behöver för resten av livet. Helt ärligt. Köpte en XBOX 360 med Jtag och 2TB hårddisk häromdan. Sen alla tusen PC spel som man köpt och laddat ner genom åren. Skit samma vad som händer. Blir jag trött på de så köper jag en moddad Xbox One eller en PS3/PS4 och kör allt som finns till dem.

Medlem

Finns så billiga alternativ att köpa spelen för nu för tiden så. (G2A t.ex såg nu "FZ" kod 3% rabatt wohooo)

Sen tycker jag personligen det finns mindre o mindre "vettiga" spel som man skulle vilja köpa endå. Sen kommer ju dom spelen man blir blåste på *host SW: battlefront *host*.
Kan tycka att det borde finns mer DEMOS av spel. Förr fanns det ju mängder av demos inga problem alls att testa ny/andra spel som man kanske inte skulle get sig på från början. men men :<.<

Medlem

När jag var yngre och hade dåligt med pengar brukade jag ladda ner ett spel, visade det sig vara bra så köpte jag det. Självklart är det väl inte bra med stöld, men ibland kan man se mellan fingrarna på lagen

Medlem
Skrivet av fonsor:

Jag tycker inte att det är ett problem med krav på internetuppkoppling, mer än att det är principiellt störigt kanske. Även om jag "har en kompis" som kanske laddat ner ett eller annat spel i sitt liv så kan man inte klaga på att piratkopieringen försvinner (om det nu verkligen blir så). Ubisoft sa väl här om året att typ 90% av alla spel var piratade, om alla dom köper istället: så mycket billigare alla spelen kommer bli! Elleeeeeeer

Ja, hade de följt logiken hade jag inte sagt något. Men fakta säger annorlunda:
1. Nextgen skulle göra det snabbare och billigare att utveckla spel
2. Piratkopiering på de nya konsollerna existerar inte
3. Priserna gick omedelbart upp ca 15%


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Skrivet av Sille:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av CarniFlex:

Jag saknar iaf demos på nya spel, något som låter mig testa om det är värt mina hårt förvärvade riksdaler.

Det är precis därför som det inte görs några demos. Om folk får testa först så säljer man mindre spel. Din upfattning om produkten skall skapas genom fläskiga trailers och artiklar från köpta journalister

Så köpa det och sedan lämna tillbaka det via steam om det inte var ett ok spel är inte ett demo?
Men jag gissar att det är inte ett demo ni vill, ni vill ha hela spelet gratis och det får ni via steam.

Valve har ju uppenbarligen gjort beräkningen att de går med vinst på att låta spelare göra detta. Tror dock att många förläggare och utvecklare helst skulle vara utan denna feature. Valve skiter ju i egentligen vilket spel som köpts. Troligtvis så köper man något annat från Steam för de återbetalda pengarna. Man ville ju spela något och man har redan tagit köpbeslutet! För en förläggare är dock återbetalningen alltid en förlust.

Medlem
Skrivet av Kane:
Skrivet av Komured:

Kul att demos nämns väldigt mycket då piratkopiering var väldigt utbred även på den tiden när demos var vanligt. Tjurskit och dåliga ursäkter för att inte betala för sig!.

Lär dig din historia istället för att gapa hejdlöst. Idag har du som konsument mer pengar än nånsin och framförallt barnen har mer pengar att spendera på spel än de någonsin haft. Barn idag handlar bra mycket mer än de som växte upp på 80- och 90-talet. Omvärlden förändras och människorna i den men du väljer ett russin att peka på i kakan för att styrka ett argument utan att alls fundera på varför det är så... Bra där, kanske söker de PR-strateger i regeringen...

Vet inte alls vad du försöker säga med detta då det inte har ett dugg att göra med att folk piratade spel lika mycket när det fanns demos som nu när det inte gör det. Ja förutom då att folk eventuellt framstår som mer snåla nu.

Jag syftade på att ursäkten att "det finns inga demos" är totalt värdelös då det piratades precis lika mycket på tiden då det fanns demos (relativt sett då). Enligt din logik skulle det om något vara mer ursäktande att folk piratkopierade spel förr än vad det är nu då man hade sämre ekonomi (generellt).

Medlem

Kommer inte ens ihåg senast jag piratade ett spel. Med alla dessa reor överallt så behöver man inte vänta länge på att spelet man vill ha finns för en väldigt billig peng.

Medlem

Nån lösning förutom att behöva vara på internet borde för sjutton kunna finnas. Om jag vill spela nånstans där det inte finns internet, eller inte vill vara på internet av annan anledning, så ska jag förbanne mig inte behöva bli utan spelande. Det är väl en enorm anledning att spela – då det inte finns internet att roa sig med – och satan vad sugen man är på ett roligt spel i såna lägen!

Medlem

Jag piratar emellanåt, de spel jag är osäker på kvalitén på.. Samtidigt lägger jag mycket pengar på spel som jag tycker förtjänar det.
Till exempel har jag säkert sänkt 4000kr i Path of Exile sedan det släpptes.. och det är ett spel som är helt gratis utan pay to win.

Medlem
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Ender:
Skrivet av jooster:

...

Samma tröttsamma visa som vanligt. Du kan sätta vilken etikett på det du vill, det är stöld i den bemärkelsen att tillverkaren av produkten du stal inte fick betalt för den. Alla produkter är som bekant inte fysiska idag, och att då försöka argumentera för att du egentligen inte tar något du i te får då du piratarcdet det är lika efterblivet som när SVT tyckte att de kunde avgiftsbelägga internet bara för att de bestämde sig för att tillhandahålla en betalprodukt där.

Finns få saker som är så patetiska som när fildelare vill få det till att dom inte stjäl något när de tar något de inte får. Våga stå för vad du gör istället, visa lite ryggrad för böveln!

Det handlar inte om att någon har ryggrad eller inte.
När folk säger att det inte är någon skillnad på att stjäla någonting i en butik och att göra olagliga kopior av någonting så har de ju fel.
När någon har fel vill man ju rätta dem.

Utvecklarna och utgivarna "förlorar" ju precis lika mycket pengar om man köper ett begagnat spel som om man laddar ner det från Pirate bay.

Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Ender:
Skrivet av jooster:

...

Samma tröttsamma visa som vanligt. Du kan sätta vilken etikett på det du vill, det är stöld i den bemärkelsen att tillverkaren av produkten du stal inte fick betalt för den. Alla produkter är som bekant inte fysiska idag, och att då försöka argumentera för att du egentligen inte tar något du i te får då du piratarcdet det är lika efterblivet som när SVT tyckte att de kunde avgiftsbelägga internet bara för att de bestämde sig för att tillhandahålla en betalprodukt där.

Finns få saker som är så patetiska som när fildelare vill få det till att dom inte stjäl något när de tar något de inte får. Våga stå för vad du gör istället, visa lite ryggrad för böveln!

Det handlar inte om att någon har ryggrad eller inte.
När folk säger att det inte är någon skillnad på att stjäla någonting i en butik och att göra olagliga kopior av någonting så har de ju fel.
När någon har fel vill man ju rätta dem.

Utvecklarna och utgivarna "förlorar" ju precis lika mycket pengar om man köper ett begagnat spel som om man laddar ner det från Pirate bay.

Poängen var just att "någon" inte har fel. En mataffär säljer ju inte alla varor innan de går ut, därför är det helt ok för mig att gå och plocka åt mig en oxfilé då jag ändå aldrig skulle köpt den, och eftersom filén ändå skulle slängas var det ju ingen som förlorade på det. Jag går till Webhallen med en tom dvd-skiva, fodral och ett par A4 för att täcka materielkostnaderna..jag kräver att få med mig valfri programvara därifrån då jag har "betalat" med motsvarande fysiska produkt...det digitala kan man inte kräva ersättning för, då ingen lider av att jag bara tagit en kopia av originalet.

Vill du ha fler dumma exempel på varför man ska betala för en vara/tjäns som man inte har rätt till?

Medlem

Ja jippi vad bra! Nu kommer alla spel vara ALWAYS ONLINE!

Testpilot

Spelbranchen har ju faktiskt blivit bättre med tiden. Tjänster som GOG och Steam har ju gjort att det nu är lätt , billigt och smidigt att köpa spel.
Nuförtiden är det på tok för jobbigt att piratkopiera .
Latmasken vinner alltid , särskilt då spel kostar en spottstyver.

Nu fattas det bara att revolutionera film och tv-branschen.

PS: Piratkopiering är inte stöld ,det är piratkopiering. Det är inte stöld även om du som skapare tjänar mindre pengar än du beräknat på din produkt pga. piratkopieringen.

Medlem
Skrivet av Komured:
Skrivet av Kane:
Skrivet av Komured:

Kul att demos nämns väldigt mycket då piratkopiering var väldigt utbred även på den tiden när demos var vanligt. Tjurskit och dåliga ursäkter för att inte betala för sig!.

Lär dig din historia istället för att gapa hejdlöst. Idag har du som konsument mer pengar än nånsin och framförallt barnen har mer pengar att spendera på spel än de någonsin haft. Barn idag handlar bra mycket mer än de som växte upp på 80- och 90-talet. Omvärlden förändras och människorna i den men du väljer ett russin att peka på i kakan för att styrka ett argument utan att alls fundera på varför det är så... Bra där, kanske söker de PR-strateger i regeringen...

Vet inte alls vad du försöker säga med detta då det inte har ett dugg att göra med att folk piratade spel lika mycket när det fanns demos som nu när det inte gör det. Ja förutom då att folk eventuellt framstår som mer snåla nu.

Jag syftade på att ursäkten att "det finns inga demos" är totalt värdelös då det piratades precis lika mycket på tiden då det fanns demos (relativt sett då). Enligt din logik skulle det om något vara mer ursäktande att folk piratkopierade spel förr än vad det är nu då man hade sämre ekonomi (generellt).

Jag vidhåller att du gör en idiotisk jämförelse. Folk använder fler lagliga alternativ i dag till musik istället för att kopiera dem på kassett. Helt riktigt påstående men eftersom både tekniken och möjligheterna sprungit ifrån kassetten så är valet av spotify över kassetter rätt självklart.

När du gör din vansinniga jämförelse att det inte köptes mer spel förr beror det nästan uteslutande på att förr var alla tvugna att spara i månader eller tigga rejält av sina föräldrar. Vecko- eller månadspengen idag PLUS det extra som sticks till är vida överstigande den summan man fick förr, ÄVEN om man räknar in kostnadsökningen.

Du måste inte förstå och jag kan inte tvinga dig att ha rätt. Men jag ber dig i alla fall tänka ett varv till innan du postar nåt så dumt. Tror du verkligen att ungarna idag är lika ekonomiskt svaga som ungarna var på 80- och 90-talet? Reality check, 1-2 1-2, Hello?

Det är en rätt ändlös kedja av "generationen framåt har alltid det bättre än generationen bakåt." Men visst, underkänn den du. Historien, verkligheten och sunt förnuft är inget att ta hänsyn till!


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Ender:

Vill du ha fler dumma exempel på varför man ska betala för en vara/tjäns som man inte har rätt till?

Ja tack, fler dumma exempel får du gärna ge eftersom inga av de du gav ens närmar sig att vara samma sak som det som sker när du ordnar en digital kopia illegalt.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Skriv svar