Oculus Rift – här är allt du behöver veta!

Robot
Oculus Rift – här är allt du behöver veta!

Flera års väntan är snart förbi – Oculus släpper snart virtual reality-headsettet Rift. Men vad är det egentligen du betalar 7 000 kronor för? FZ ger dig den kompletta Rift-guiden!

#oculus-vr, #facebook, #eve-valkyrie, #i, #minecraft, #nvidia, #amd, #elite-dangerous, #htc, #starbreeze


Medlem
Oculus Rift – här är allt du behöver veta!

3usb 3.0 och en usb 2.0...detta var något jag dock inte var medveten om. Vette fan om mitt kort har det. Annars har jag allt som krävs ju.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Inte konstigt den kostar som den gör, det är highend ny teknologi med 2 stycken highend lenses som kan ses som en väldigt bra 1440P gsync 144 hz monitor,(jag vet occulus är 90 hz och inte går upp i 144, men syftar på kostnaden).
Jag själv har en 1080p, g sync 144 hz monitor och dom går för 4000 ungefär, om du ska ha en bra sådan.
en 1440P skärm går för funt 6-7000, så priset för occulus är inte helt orimligt enligt mig.

Medlem

Jag antar att "HDMI: HDMI 1.3-videoutgång" syftar på port på grafikkortet då eller?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag antar att "HDMI: HDMI 1.3-videoutgång" syftar på port på grafikkortet då eller?

Yes sire!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

7000 spänn för att spela Minecraft. Najs.

Medlem

Väntat på VR sedan 90-talet, har inga problem att vänta ett par år till tills VR är så bra att det är värt vad de begär. För mig går nog gränsen vid 3000 kr för vad jag sett och läst om det än så länge. Det finns dock ingen övre gräns för VR, hade kunnat tänka mig att betala 10.000 kr men där är inte VR idag.

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av conthox:

Jag antar att "HDMI: HDMI 1.3-videoutgång" syftar på port på grafikkortet då eller?

Yes sire!

Thank you, sir!


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Releasehästryttare

Här är en lista på spel som har eller kommer ha rift support https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_Oculus_Rift_...

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag antar att "HDMI: HDMI 1.3-videoutgång" syftar på port på grafikkortet då eller?

Vad skulle det annars syfta på? Har du många andra grejer i burken som har videoutgång?

Medlem
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av conthox:

Jag antar att "HDMI: HDMI 1.3-videoutgång" syftar på port på grafikkortet då eller?

Vad skulle det annars syfta på? Har du många andra grejer i burken som har videoutgång?

Eftersom att grafikkortet redan är listat (som inte levereras med annat än HDMI) så tänkte jag att det skulle kunna vara en kontakt på moderkortet eller annat expansionskort.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

"Rift kostar 699 euro (knappt 7 000 kr) i Sverige och Europa, inklusive moms och skatter. Frakt tillkommer."

Med frakt så kostar den 743 euro, vilket blir ca: 6900kr. Så knappt 7000kr inkluderar även frakten.

Medlem
Skrivet av Ankh:

3usb 3.0 och en usb 2.0...detta var något jag dock inte var medveten om. Vette fan om mitt kort har det. Annars har jag allt som krävs ju.

Det är såhär de har räknat: en USB-port för headsettet, en för trackingen, en för xbox-handkontrollen och en för Touch.

Medlem
Skrivet av Emyxia:
Skrivet av Ankh:

3usb 3.0 och en usb 2.0...detta var något jag dock inte var medveten om. Vette fan om mitt kort har det. Annars har jag allt som krävs ju.

Det är såhär de har räknat: en USB-port för headsettet, en för trackingen, en för xbox-handkontrollen och en för Touch.

Låter väl iofs rätt vettigt men trotts det är 4 portar rätt mycket med tanke på att man vanligtvis redan har en del usb saker inkopplade. Men det ska nog ordna sig


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Skrivet av Emyxia:
Skrivet av Ankh:

3usb 3.0 och en usb 2.0...detta var något jag dock inte var medveten om. Vette fan om mitt kort har det. Annars har jag allt som krävs ju.

Det är såhär de har räknat: en USB-port för headsettet, en för trackingen, en för xbox-handkontrollen och en för Touch.

Klarar sig inte headsettet eller kontrolrn på en usb 2?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av Emyxia:

Det är såhär de har räknat: en USB-port för headsettet, en för trackingen, en för xbox-handkontrollen och en för Touch.

Klarar sig inte headsettet eller kontrolrn på en usb 2?

Överföringshastigheten och strömtillförseln från USB 2.0 räcker nog. Men USB 3.0 har lägre latency.

edit: Iofs, dataströmmen från kameran lär ta upp en del av bandbredden. USB 2.0 har en delad max cap på 40MB/s och 500ma strömtillförsel per kontroller, inte per port. Så det kanske inte räcker till för allt. Särskilt då man kommer ha mus, tangentbort och annat inkopplat samtidigt.

Skrivet av Emyxia:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av Emyxia:

Det är såhär de har räknat: en USB-port för headsettet, en för trackingen, en för xbox-handkontrollen och en för Touch.

Klarar sig inte headsettet eller kontrolrn på en usb 2?

Överföringshastigheten och strömtillförseln från USB 2.0 räcker nog. Men USB 3.0 har lägre latency.

edit: Iofs, dataströmmen från kameran lär ta upp en del av bandbredden. USB 2.0 har en delad max cap på 40MB/s och 500ma strömtillförsel per kontroller, inte per port. Så det kanske inte räcker till för allt. Särskilt då man kommer ha mus, tangentbort och annat inkopplat samtidigt.

Aha det visste jag inte, trodde varje uttag hade ovan nämda siffror


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Redaktör
Skrivet av Bojkott:

"Rift kostar 699 euro (knappt 7 000 kr) i Sverige och Europa, inklusive moms och skatter. Frakt tillkommer."

Med frakt så kostar den 743 euro, vilket blir ca: 6900kr. Så knappt 7000kr inkluderar även frakten.

Rätt, artikeln ändrad. Rift kostar ca 6500 kr med dagens växelkurs. När vi beställde var frakten 44 euro, totalpriset blev 6860 kr.


signatur
Medlem
Citat:

De som köpte den första development-versionen av Rift genom Kickstarter-insamlingen får konsumentversionen gratis.

"Gratis"?

Ni menar "Utan extra kostnad". "Gratis" innebär att du kan gå och hämta den som ett gratisprov av mat på ICA. Nu har kickstartarna gjort en köp och då uppfylls inte definitionen "Gratis".

För övrigt så finns det USB 3 kort att köpa om USB portarna inte skulle räcka till för allt som ska in i datorn. Det kan bli fråga om att senare skaffa en extra sensor för ökad precision, vill du också ha leap motion eller andra passande tillbehör så... tja, det blir många USB kablar.

Medlem
Skrivet av Ichinin:
Citat:

De som köpte den första development-versionen av Rift genom Kickstarter-insamlingen får konsumentversionen gratis.

"Gratis"?

Ni menar "Utan extra kostnad". "Gratis" innebär att du kan gå och hämta den som ett gratisprov av mat på ICA. Nu har kickstartarna gjort en köp och då uppfylls inte definitionen "Gratis".

Det man "köpte" i kickstartern var utvecklingskitet DK1 som Oculus har levererat för länge sen. Det fanns ingen indikation att man skulle få den färdiga konsumentprodukten utan extra kostnad i kickstartern. Så man skulle kunna argumentera att man får den "gratis", men det är ju bara en definitionsfråga.

Redaktör
Skrivet av Traxor:
Skrivet av Ichinin:
Citat:

De som köpte den första development-versionen av Rift genom Kickstarter-insamlingen får konsumentversionen gratis.

"Gratis"?

Ni menar "Utan extra kostnad". "Gratis" innebär att du kan gå och hämta den som ett gratisprov av mat på ICA. Nu har kickstartarna gjort en köp och då uppfylls inte definitionen "Gratis".

Det man "köpte" i kickstartern var utvecklingskitet DK1 som Oculus har levererat för länge sen. Det fanns ingen indikation att man skulle få den färdiga konsumentprodukten utan extra kostnad i kickstartern. Så man skulle kunna argumentera att man får den "gratis", men det är ju bara en definitionsfråga.

Håller med Traxor här, man visste ju inte att man skulle få den när man köpte DK1:an. Man har ju redan fått altl man betalade för och kan hämta ut konsumentversionen utan kostnad, eller gratis, utan några krav.

Annars tycker jag du har helt rätt i att ifrågasätta användningen av ordet "gratis", Ichinin, det används ofta helt fel.


signatur
Medlem
Skrivet av Ankh:

3usb 3.0 och en usb 2.0...detta var något jag dock inte var medveten om. Vette fan om mitt kort har det. Annars har jag allt som krävs ju.

Det var tvärtom det enda jag klarade.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

7000 spänn för att spela Minecraft. Najs.

Folk betalar ju 12k för facebookmaskiner så ^^ (mac)

1
Skriv svar