Oculus Rift säljer stort – bokar du nu får du vänta på din maskin

Robot
Oculus Rift säljer stort – bokar du nu får du vänta på din maskin
Medlem
Oculus Rift säljer stort – bokar du nu får du vänta på din maskin

Kan det inte vara så att de inte har tillverkat alltför många OR och därför tar lagret slut? Eller måste det vara att många köper den?


signatur

¯\_(ツ)_/¯

Medlem
Skrivet av Jesper1230:

Kan det inte vara så att de inte har tillverkat alltför många OR och därför tar lagret slut? Eller måste det vara att många köper den?

De lär ha tillverkat ett mycket litet antal, om några, för att leverera snarare än testa, men vad som hänt är ju att alla de planerat att tillverka före juni också tagit slut, vilket tyder på stor efterfrågan.

Medlem

Det skulle vara kul att veta hur många dom faktiskt har tänkt att bygga. Man kan ju sälja slut fort om man bara har en liten batch.

Jag får vänta tills Juni på mitt men å andra sidan så hinner man ju lägga undan mer pengar då


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av Jesper1230:

Kan det inte vara så att de inte har tillverkat alltför många OR och därför tar lagret slut? Eller måste det vara att många köper den?

Att ha saker på lager innebär att man binder upp kapital som kan gå till mer lönsamma produkter (då jag misstänker att företaget/företagen som producerar hårdvaran har fler kunder än Oculus VR).

Det kan även vara så att de hittade produktionspartnern sent eller gjorde sena förändringar av produkten vilket kan innebära att de inte ens har börjat producera ännu.

En sista punkt är att de kanske skjuter upp så för att delvis kolla köpintresset och även inte göra folk besvikna med att leverera senare än de utlovat.

Medlem

Jag hoppas verkligen att Oculus Rift lyckas även om jag inte är villig att betala 7000+ för det (och nej, jag köper inte heller telefoner för det priset). Det kan inget annat än innebära positiva saker för framtiden.

Medlem

Det finns ju många telefoner man kan köpa under tiden man väntar?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Sett detta förut:

- Internet skriker "vill ha!
- Internet skriker "för dyrt, bojkott!"
- Internet köper

Hur som helst hoppas jag på att detta slår och blir stort, kan blir mycket intressant att se vad man kan göra med tekniken. Inte bara bland spel utan även andra tjänster.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag tror att det har mer med att dom inte räknade med så stor efterfrågan så deras lager eller planerade lager har tagit slut.

Dom ville nog inte chansa med att ha flera tusentals produkter på lager som inte skulle sälja för det är ingen billig produkt.

Flakmonkey

De är ju inte dumma, det finns inget som skapar samma habegär hos oss människor som tanken på att man inte kommer kunna få tag på det. Sen tror jag ju inte att de gör 1000 st när de kan göra 1 miljon bara för att skapa hype, men om man inte tror att det kommer skada produkten om den är svår att få tag på till en början så är det ju knappast något negativt att inte maximera det löpande bandet från dag 1.

Utan att veta hur många de kommer kunna leverera dag 1 så är det ju också rätt ointressant. Om jag gör 2 st av någon konstig produkt och lyckas övertyga 10 pers om att de bara måste ha en, är efterfrågan då enorm bara för att de 8 som inte får den på releasedagen måste vänta någon månad extra?

Medlem

Säljer som smör? Vi vet inte hur många exemplar som har tillverkats. Vänta innan de faktiskt släpper försäljningssiffror.

Medlem
Skrivet av conthox:

Sett detta förut:

- Internet skriker "vill ha!
- Internet skriker "för dyrt, bojkott!"
- Internet köper

Hur som helst hoppas jag på att detta slår och blir stort, kan blir mycket intressant att se vad man kan göra med tekniken. Inte bara bland spel utan även andra tjänster.

Och åter igen verkar du inte förstå att "internet" inte är en person utan väldigt många personer som har olika åsikter. Dessutom tycks negativa åsikter höras mer och oftare vilket kan ge en felaktig bild av vad de flesta tycker.

Medlem
Skrivet av snubben:
Skrivet av conthox:

Sett detta förut:

- Internet skriker "vill ha!
- Internet skriker "för dyrt, bojkott!"
- Internet köper

Hur som helst hoppas jag på att detta slår och blir stort, kan blir mycket intressant att se vad man kan göra med tekniken. Inte bara bland spel utan även andra tjänster.

Och åter igen verkar du inte förstå att "internet" inte är en person utan väldigt många personer som har olika åsikter. Dessutom tycks negativa åsikter höras mer och oftare vilket kan ge en felaktig bild av vad de flesta tycker.

"Åter igen"?... Hur som helst.

Jo jag vet om att Internet inte är en enda person. Min poäng var ungefär att ge en känga åt alla som hela tiden klagar så förbaskat och talar om hur dåligt och dyrt allt är. Inlägget var inte skrivet på fullaste allvar, men kul att du tog det seriöst.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag undrar om det är värt att köpa OR just nu? Jag tänker så att den kommer säkert ha lite små fel nu i början, samt hur många spel har ett relativt bra och buggfritt VR stöd? Är det värt att köpa nu eller skall man vänta i lätt oss säga ett halvår, och på så sätt slippa alla problem nu i början?

Sen hur verkar det med övriga VR produkter, dröjer dom till nästa år?

Medlem
Skrivet av Salsius:

Jag undrar om det är värt att köpa OR just nu? Jag tänker så att den kommer säkert ha lite små fel nu i början, samt hur många spel har ett relativt bra och buggfritt VR stöd? Är det värt att köpa nu eller skall man vänta i lätt oss säga ett halvår, och på så sätt slippa alla problem nu i början?

Sen hur verkar det med övriga VR produkter, dröjer dom till nästa år?

100+ spel vid slutet av året.

http://www.roadtovr.com/oculus-promises-100-rift-games-end-20...

Avstängd
Skrivet av conthox:

Sett detta förut:

- Internet skriker "vill ha!
- Internet skriker "för dyrt, bojkott!"
- Internet köper

Hur som helst hoppas jag på att detta slår och blir stort, kan blir mycket intressant att se vad man kan göra med tekniken. Inte bara bland spel utan även andra tjänster.

Du får ju också tänka på att det finns olika grupper, hugger man ju lite grovt kan man ju tänkga såhär:
1. Gruppen som inte har råd och lipar på nätet över det
2. Gruppen som har råd och köper enheten utan att skriva om det.

Medlem
Skrivet av Salsius:

Jag undrar om det är värt att köpa OR just nu? Jag tänker så att den kommer säkert ha lite små fel nu i början, samt hur många spel har ett relativt bra och buggfritt VR stöd? Är det värt att köpa nu eller skall man vänta i lätt oss säga ett halvår, och på så sätt slippa alla problem nu i början?

Sen hur verkar det med övriga VR produkter, dröjer dom till nästa år?

Din fråga har ett enkelt svar
Har du råd med det och vill vara först så ska du köpa
Ca 100 OR spel är planerade att släppas 2016. Detta är bara oficiella spel och som kommer vara i OR affären. Dessa spel är testade av Oculus och ska fungera bra. Sen kommer de släppas spel etc utanför t ex steam så du kan räkna med ca 200 spel

Det kommer inre vara några småfel för att de har redan testat detta i 3 år nu och förfinat varenda del och spelen i oculus affären är officiellt testade av oculus och godkända att fungera bra med headsetet och rekommenderade hårdvaran

HTC Vive (Valve, Steam) och PSVR (Playstation 4 VR) komme rockså detta året. HTC Vive kommer nog ha minst samma pris som OR men beräknas vara dyrare

PSVR beräknas vara billigare och hamna runt 4000 kr

Medlem
Skrivet av Killbom:
Skrivet av conthox:

Sett detta förut:

- Internet skriker "vill ha!
- Internet skriker "för dyrt, bojkott!"
- Internet köper

Hur som helst hoppas jag på att detta slår och blir stort, kan blir mycket intressant att se vad man kan göra med tekniken. Inte bara bland spel utan även andra tjänster.

Du får ju också tänka på att det finns olika grupper, hugger man ju lite grovt kan man ju tänkga såhär:
1. Gruppen som inte har råd och lipar på nätet över det
2. Gruppen som har råd och köper enheten utan att skriva om det.

Du glömde.
3. Gruppen som inte har råd men köpere den ändå:)

Medlem

Vadå säljer som smör? Skulle smör vara något som säljer extra mycket? Dom som köper margarin då?

Medlem
Skrivet av Jesper1230:

Kan det inte vara så att de inte har tillverkat alltför många OR och därför tar lagret slut? Eller måste det vara att många köper den?

Produktionen har varit igång sedan ett tag tillbaka. Enligt tweets innan förbokningen öppnade var de inte oroliga att sälja slut. Enligt tweets efter förbokningen öppnade är de förvånade över hur mycket större intresset var än de väntade sig.

Medlem

Man är smart som väntar. Första generationen klarar jag mig utan. För vem vill ha första generationen när den andra släpps? Om det nu skulle vara mycket saker som de snabbt förbättrar så är det värt att vänta. Men är den felfri så är det ju inget fel att köpa nu. Dock är jag en av de som väljer att vänta. Då får man alltid bra grejer och ett bättre pris.

Medlem
Skrivet av fzusr:

Vadå säljer som smör? Skulle smör vara något som säljer extra mycket? Dom som köper margarin då?

Nu börjar de riktiga frågorna ställas på FZ. Smör eller Margarin? Vankas en poll här.

Medlem

Känner ett par stycken som har köpt även jag för den delen så förstår att det säljer.

Redaktör
Skrivet av fzusr:

Vadå säljer som smör? Skulle smör vara något som säljer extra mycket? Dom som köper margarin då?

Margarin förhåller sig till smör som Kinect Star Wars förhåller sig till bra spel.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av fzusr:

Vadå säljer som smör? Skulle smör vara något som säljer extra mycket? Dom som köper margarin då?

Margarin förhåller sig till smör som Kinect Star Wars förhåller sig till bra spel.

Hehe Seriously though, hela det uttrycket verkar konstant brukas felaktigt. "Går åt som smör i solsken heter det" (d.v.s. att det smälter i solen). Man kan väl inte säga "säljer som smör", det låter ju bara strange.

KoP
Medlem

Tillverkat för få ex. Säljer som smör.

Ja allt är ju relativt.

Ambassadör
Xbox

Det förstår väl alla att det är ett marknadsföringsknep kombinerat med att de inte vågar ha för stort lager. Win-win då det skapas ha-begär hos fåren, utan mycket ansträngning.


signatur

Jump in.

Medlem

Om några månader/kvartal så ligger priset på runt 3-5000 kronor. De lockar först folk med stora plånböcker och sedan sänks priset för att även de med mindre plånböcker ska slänga sina pengar på produkten.

Det är precis likadant med nästan alla produkter. Plattskärmar kostade skjortan förut, nu är de billiga och det enda man kan köpa.

Medlem
Skrivet av Komured:
Skrivet av Killbom:
Skrivet av conthox:

Sett detta förut:

- Internet skriker "vill ha!
- Internet skriker "för dyrt, bojkott!"
- Internet köper

Hur som helst hoppas jag på att detta slår och blir stort, kan blir mycket intressant att se vad man kan göra med tekniken. Inte bara bland spel utan även andra tjänster.

Du får ju också tänka på att det finns olika grupper, hugger man ju lite grovt kan man ju tänkga såhär:
1. Gruppen som inte har råd och lipar på nätet över det
2. Gruppen som har råd och köper enheten utan att skriva om det.

Du glömde.
3. Gruppen som inte har råd men köpere den ändå:)

samt

4. Gruppen som har råd, men som inte är dumma i huvudet och vet att den kommer gå ner i pris om ett tag, speciellt när konkurrenterna släpps.

Medlem
Skrivet av Ichinin:
Skrivet av Komured:
Skrivet av Killbom:
Skrivet av conthox:

Sett detta förut:

- Internet skriker "vill ha!
- Internet skriker "för dyrt, bojkott!"
- Internet köper

Hur som helst hoppas jag på att detta slår och blir stort, kan blir mycket intressant att se vad man kan göra med tekniken. Inte bara bland spel utan även andra tjänster.

Du får ju också tänka på att det finns olika grupper, hugger man ju lite grovt kan man ju tänkga såhär:
1. Gruppen som inte har råd och lipar på nätet över det
2. Gruppen som har råd och köper enheten utan att skriva om det.

Du glömde.
3. Gruppen som inte har råd men köpere den ändå:)

samt

4. Gruppen som har råd, men som inte är dumma i huvudet och vet att den kommer gå ner i pris om ett tag, speciellt när konkurrenterna släpps.

Tillhör den här gruppen och var nära att köpa en, men såg en del lovande förhandstittar på Vive som antyder att det nog är värt att vänta tills monopolet försvinner. Fanns inget pris angivet för den, men alla vill väl vara konkurrenskraftiga så i värsta fall kostar den väl lika mycket men har bättre funktioner.

12
Skriv svar