Fråga Agn Minnen...

Medlem
Fråga Agn Minnen...

Är det någon skillnad på att ha 4x512mb ram minnen i dual channel eller 2x1024mb ram i Dualchannel?
Båda är ju 2048mb ram

Men är det någon prestanda skillnad mellan dom?

Tusen tack för hjälpen...
Laxis


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

klicka view, page style, basic page style.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

nj
Medlem

Ctrl+shift+r för att ladda om allt och kringå Firefoxs cacheade filer, löste problemet för mig när FZ såg ut sådär i FF.

W2k
Medlem

Eftersom jag huvudsakligen testar sajten i FF så skulle det förvåna mig om den inte funkade Gissar alltså på fel hos användaren i det här fallet.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem

skylla på anvädnaren, låter snart som DELL`s/Telia/EA support avdelning


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Nj verkar ha lösning till ditt problem.

Tråd flyttad.

Medlem

Hallå? ingen som vet angående minnerna?


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

beror på minnescontrollern.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Fattar ingenting.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem
Skrivet av reset2:

Fattar ingenting.

Trådskaparen ändrade rubriken och första inlägget, så det är klart att det kan bli lite förvirrande...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

alltså, jag har ju ett Amd baserat socket939 moderkort(agp), och minnerna jag har är TwinMOS PC3200 400Mhz DDR-DIMM 1024MB (2x512mb)

Så alltså. Är det någon skillnad om jag köper ytterligare två 512mb minnen och kör dom e dualchannel än att jag tar bort dom befintliga två 512mb minnerna och köper två 1024mb minnen?

Någon prestanda skillnad?


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem
Skrivet av Laxen:

alltså, jag har ju ett Amd baserat socket939 moderkort(agp), och minnerna jag har är TwinMOS PC3200 400Mhz DDR-DIMM 1024MB (2x512mb)

Så alltså. Är det någon skillnad om jag köper ytterligare två 512mb minnen och kör dom e dualchannel än att jag tar bort dom befintliga två 512mb minnerna och köper två 1024mb minnen?

Någon prestanda skillnad?

Jag skulle nog köra på 4x512 istället för 2x1024. Dual channel är snabbare än icke-dual.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

nj
Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Laxen:

alltså, jag har ju ett Amd baserat socket939 moderkort(agp), och minnerna jag har är TwinMOS PC3200 400Mhz DDR-DIMM 1024MB (2x512mb)

Så alltså. Är det någon skillnad om jag köper ytterligare två 512mb minnen och kör dom e dualchannel än att jag tar bort dom befintliga två 512mb minnerna och köper två 1024mb minnen?

Någon prestanda skillnad?

Jag skulle nog köra på 4x512 istället för 2x1024. Dual channel är snabbare än icke-dual.

Fast å andra sidan så får man ju dual channel med 2x1024MB med?
Det som kan ge prestandaskillnad är väl om 1GB-minnena har sämre timings än 512MB-minnena.

Medlem

Men är det då någon skillnad? Det blir ju billigare att köpa yterligare två 512mb än att köpa två 1024mb och göra sig av med dom två bvefintliga 512orna. Men frågan är om det är någon skillnad...

:crazy:


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem
Skrivet av nj:

Fast å andra sidan så får man ju dual channel med 2x1024MB med?
Det som kan ge prestandaskillnad är väl om 1GB-minnena har sämre timings än 512MB-minnena.

Med 4x512 så är det fyra minneskort som belastningen sprids ut över, med 2x1024 så blir det bara två. Jag har tyvärr inga referenser till påståendet att fyra kort är bättre än två. Läs den här tråden så får ni lite mer info ang minnen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

nj
Medlem
Skrivet av Laxen:

Men är det då någon skillnad? Det blir ju billigare att köpa två 512mb till än att köpa två 1024mb och göra sig av med dom två bvefintliga 512orna. Men frågan är om det är någon skillnad...

:crazy:

Förmodligen så kräver minnen på 1GB minneskretsar som kan lagra mer och/eller fler antal minneskretsar jämfört med 512MB-minnen vilket leder till högre kostnader då det gäller att få tag på kretsar som klarar de timings och hastigheter tillverkaren vill ha.

En fördel är ju dock att du får två minnesslots lediga att använda till fler minnen om du senare vill köpa mer minne (eller använda både dina 512MB-minnen samtidigt som 1024MB-minnena), fast om du tycker att 2GB totalt räcker så är det väl lite meningslöst att lägga extra pengar på att köpa 1024MB-minnen.

Medlem

Jag har hört från en kille som jobbar på datasupport att om man har 4x512mb minnen i dualchannel så sänker dattan automatiskt alla minnerna till pc333 istället för 400.

Stämmer detta?


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

nj
Medlem
Skrivet av Laxen:

Jag har hört från en kille som jobbar på datasupport att om man har 4x512mb minnen i dualchannel så sänker dattan automatiskt alla minnerna till pc333 istället för 400.

Stämmer detta?

Vissa moderkort gör det för deras chipset klarar inte av att köra fyra minnen i 400MHz.
Kontrollera manualen/tillverkarens support.

Inaktiv
Skrivet av conthox:
Skrivet av reset2:

Fattar ingenting.

Trådskaparen ändrade rubriken och första inlägget, så det är klart att det kan bli lite förvirrande...

Ahh okej. Och flyttade tråden också eller var den här från början? Aja skitsamma.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

1
Skriv svar