Sweclockers om Playstation VR: "Mer färdigslipad"

Robot
Sweclockers om Playstation VR: "Mer färdigslipad"

Hårdvaru-geeksen har testat PS VR, Oculus och Vive i Las Vegas.

#sony


Medlem
Sweclockers om Playstation VR: "Mer färdigslipad"

Roligt att dom lyckats fixa ihop en liten fungerande lösning. Frågan är hur priset blir eller om det blir som OR att det kostar 7000kr.
Det andra är vilka spel som kommer. Utan spel kommer den nog dö ut precis som alla andra gimmicks.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Om jag har förstått det rätt så verkar Playstations VR vara helt värdelös eftersom dom bara kommer att ha speciellt utvecklade spel som bara funkar till VR?
PC kommer ju att ha riktiga titlar som t.ex. Elite Dangerous och Star Citizen att fungera med VR. Eller har jag missuppfattat detta?

Medlem
Skrivet av PeterMagnusson84:

Om jag har förstått det rätt så verkar Playstations VR vara helt värdelös eftersom dom bara kommer att ha speciellt utvecklade spel som bara funkar till VR?
PC kommer ju att ha riktiga titlar som t.ex. Elite Dangerous och Star Citizen att fungera med VR. Eller har jag missuppfattat detta?

Alla spel måste ju vara anpassade till VR för att fungera?

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av PeterMagnusson84:

Om jag har förstått det rätt så verkar Playstations VR vara helt värdelös eftersom dom bara kommer att ha speciellt utvecklade spel som bara funkar till VR?
PC kommer ju att ha riktiga titlar som t.ex. Elite Dangerous och Star Citizen att fungera med VR. Eller har jag missuppfattat detta?

Alla spel måste ju vara anpassade till VR för att fungera?

Skillnaden är att tex Star Citizen funkar UTAN VR, vilket alla dessa specialutvecklade spel för PSVR kanske inte gör.

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:
Skrivet av Margy:
Skrivet av PeterMagnusson84:

Om jag har förstått det rätt så verkar Playstations VR vara helt värdelös eftersom dom bara kommer att ha speciellt utvecklade spel som bara funkar till VR?
PC kommer ju att ha riktiga titlar som t.ex. Elite Dangerous och Star Citizen att fungera med VR. Eller har jag missuppfattat detta?

Alla spel måste ju vara anpassade till VR för att fungera?

Skillnaden är att tex Star Citizen funkar UTAN VR, vilket alla dessa specialutvecklade spel för PSVR kanske inte gör.

Aha! Nu hänger jag med. Det kommer finnas spel som går att köra både med och utan VR till PS4 också.

Driveclub är ett exempel på ett existerande spel som redan visats upp med PSVR.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Blackwolfe:
Skrivet av Margy:
Skrivet av PeterMagnusson84:

Om jag har förstått det rätt så verkar Playstations VR vara helt värdelös eftersom dom bara kommer att ha speciellt utvecklade spel som bara funkar till VR?
PC kommer ju att ha riktiga titlar som t.ex. Elite Dangerous och Star Citizen att fungera med VR. Eller har jag missuppfattat detta?

Alla spel måste ju vara anpassade till VR för att fungera?

Skillnaden är att tex Star Citizen funkar UTAN VR, vilket alla dessa specialutvecklade spel för PSVR kanske inte gör.

Aha! Nu hänger jag med. Det kommer finnas spel som går att köra både med och utan VR till PS4 också.

Driveclub är ett exempel på ett existerande spel som redan visats upp med PSVR.

VR techdemo. Det är inte bekräftat att de kommer släppa en VR-version av Driveclub än.

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:
Skrivet av Margy:
Skrivet av PeterMagnusson84:

Om jag har förstått det rätt så verkar Playstations VR vara helt värdelös eftersom dom bara kommer att ha speciellt utvecklade spel som bara funkar till VR?
PC kommer ju att ha riktiga titlar som t.ex. Elite Dangerous och Star Citizen att fungera med VR. Eller har jag missuppfattat detta?

Alla spel måste ju vara anpassade till VR för att fungera?

Skillnaden är att tex Star Citizen funkar UTAN VR, vilket alla dessa specialutvecklade spel för PSVR kanske inte gör.

Kan inte se varför inte EvE Valkyrie INTE skulle fungera ut VR, så jag tror inte det är bara specifika titlar

Medlem

Följer med en låda stor som wii med extra processorkraft för att avlasta ps4'an så räkna med en häftig prislapp här också.

Medlem

"Till syvende och sist känns Playstation VR som en mer färdigslipad produkt ställt mot Oculus VR eller HTC Vive. Rent tekniskt levererar de andra två dock en bättre upplevelse, med bättre grafik, högre upplösning och kanske även en smula mer slipad spårning."

Förstår inte hur den är mer färdigslipad när de andra produkterna är bättre på allt som betyder något?


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Project cars blir skön i soffan att lira direkt out of the box med.
Hade det varit så att jag inte haft 2 barn hade jag köpt något för PC. Men iom PS4 hemma å 2 små nördar vet jag att Playstation VR kommer att användas ordentligt mycket.
Precis som med Kinect gjordes till xbox 360 här hemma innan det såldes.
Jag tror stenhårt på Playstation VR. Antalet spel som kommer att stödjas är ju viktig.
Sedan kommer vi att kunna både se TV och spela samtidigt i vardagsrummet.
Priset är sagt att det inte ska vara dyrare än en ny konsol.
Jag tror som sagt stenhårt på att det kommer vara en bra produkt som kommer att fungera mycket bra och många titlar kommer.
Att hårdvaran inte är fullt ut lika bra som PC-sidans motsvarighet förstår man ju. Konsollen i sig är ju inte heller lika bra som en PC.

Det ger en lite tid med att bestämma sig över vilken man ska köpa till PC. Tippar på att det kommer finnas de som får dem att fungera till PC med ganska snabbt efter release.

Wooohoooo. VR är här på riktigt.
Fy fan så jag har väntat. Fyller 40 om par månader

Redaktör
Skrivet av Kleptoman:

"Till syvende och sist känns Playstation VR som en mer färdigslipad produkt ställt mot Oculus VR eller HTC Vive. Rent tekniskt levererar de andra två dock en bättre upplevelse, med bättre grafik, högre upplösning och kanske även en smula mer slipad spårning."

Förstår inte hur den är mer färdigslipad när de andra produkterna är bättre på allt som betyder något?

Kraftig teknik som är mindre genomarbetad. Som en välfungerande Windows 2000-dator med Pentium-processor jämfört med en kraftfull I7-maskin med Windows 10 som kraschar då och då.


signatur
Medlem
Skrivet av Efraim:

Project cars blir skön i soffan att lira direkt out of the box med.

Priset är sagt att det inte ska vara dyrare än en ny konsol

Project cars , fyfan säger jag bara !
Så satans grymt i vr så man kissar i brallan.
Ha det så kul ;p

Då kan du räkna med 4-5000kr iaf

Medlem

Konstigt att master race tycker illa om konsolspel som portas, men när det gäller VR ska spelen gå att spela utan, inte designas för VR från grunden. Nåja.
Tror priset blir överkomligt eftersom SONY äger hela kedjan, tjänar på varje spel, varje konsol, varje kamera, varje move-kontroll. Men när konkurrensen kommer igång på PC och vi får se generation 2 och 3 - hoppas det inte dör för snabbt - så ska det bli riktigt kul.
Ser verkligen fram emot EVE Valkyrie. Mycket med EVE jag gillar, skeppen, världen osv men orkar inte spela det mer. Kör lite ED som lightversion av EVE. Fulare skepp, mindre innehåll.

Flakmonkey

Blir det någon VR så blir det nog till PS4, för dyr tröskel annars när man inte har någon PC värd namnet. Så skönt att höra att den är bra även om den inte har lika bra specs som OR och Vive men skulle man bry sig om sådant skulle man ju inte spela på konsol öht utan på PC

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Blir det någon VR så blir det nog till PS4, för dyr tröskel annars när man inte har någon PC värd namnet. Så skönt att höra att den är bra även om den inte har lika bra specs som OR och Vive men skulle man bry sig om sådant skulle man ju inte spela på konsol öht utan på PC

Den är likvärdig Dk2 och det är inget att skämmas för 1080p , du kommer bli nöjd

Medlem

Fast att jag har testat PSVR och var imponerad så har den inte varit ett alternativ för mig tills jag såg prislappen på OR.

Det börjar luta sig mot att kanske köpa en PSVR som en instegsmodell och sen kanske uppgradera till OR eller Vive när den blir billigare eller kanske kommer något intressant spel.

Min spontana känsla som är baserat på ingenting så tror jag att OR och Vive kommer ha mer mjukvaruproblem än vad PSVR kommer ha vid starten så blir kanske mer intressant att köpa OR eller Vive när den blir mer finslipad.

Medlem

Fast att de använder ett katt och råtta-spel som demo för PSVR bådar inte gott. Är det den typen av spel som de vill lyfta fram så är det ju inte mer än en gimmick.

Medlem
Skrivet av PeterMagnusson84:

Om jag har förstått det rätt så verkar Playstations VR vara helt värdelös eftersom dom bara kommer att ha speciellt utvecklade spel som bara funkar till VR?
PC kommer ju att ha riktiga titlar som t.ex. Elite Dangerous och Star Citizen att fungera med VR. Eller har jag missuppfattat detta?

Så den kommer vara värdelös eftersom man bara kan använda den till det den faktiskt är tänkt för?

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Kleptoman:

"Till syvende och sist känns Playstation VR som en mer färdigslipad produkt ställt mot Oculus VR eller HTC Vive. Rent tekniskt levererar de andra två dock en bättre upplevelse, med bättre grafik, högre upplösning och kanske även en smula mer slipad spårning."

Förstår inte hur den är mer färdigslipad när de andra produkterna är bättre på allt som betyder något?

Kraftig teknik som är mindre genomarbetad. Som en välfungerande Windows 2000-dator med Pentium-processor jämfört med en kraftfull I7-maskin med Windows 10 som kraschar då och då.

Vad menar du med det?
Jag har en kraftfull i7-maskin med Windows10 sedan i juli, som ännu inte kraschat!
Det känns väldigt bra och stabilt i jämförelse med tidigare ostadiga system.


signatur

autograph

Redaktör
Skrivet av autograph:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Kleptoman:

"Till syvende och sist känns Playstation VR som en mer färdigslipad produkt ställt mot Oculus VR eller HTC Vive. Rent tekniskt levererar de andra två dock en bättre upplevelse, med bättre grafik, högre upplösning och kanske även en smula mer slipad spårning."

Förstår inte hur den är mer färdigslipad när de andra produkterna är bättre på allt som betyder något?

Kraftig teknik som är mindre genomarbetad. Som en välfungerande Windows 2000-dator med Pentium-processor jämfört med en kraftfull I7-maskin med Windows 10 som kraschar då och då.

Vad menar du med det?
Jag har en kraftfull i7-maskin med , mindre kraftig teknuk Windows10 sedan i juli, som ännu inte kraschat!
Det känns väldigt bra och stabilt i jämförelse med tidigare ostadiga system.

Det var bara ett exempel på hur klenare saker skulle kunna vara mer genomarbetade än kraftfulla. Dåligt formulerat, borde ha skrivit "OM den kraschar då och då" istället för "SOM kraschar då och då"


signatur
Relik 📜
Skrivet av Kleptoman:

"Till syvende och sist känns Playstation VR som en mer färdigslipad produkt ställt mot Oculus VR eller HTC Vive. Rent tekniskt levererar de andra två dock en bättre upplevelse, med bättre grafik, högre upplösning och kanske även en smula mer slipad spårning."

Förstår inte hur den är mer färdigslipad när de andra produkterna är bättre på allt som betyder något?

PSVR känns mer "färdig", den fungerar och gör typ exakt vad den ska inom ramarna som PS4:an sätter. Både Rift och Vive bjuder på en del mindre buggar, tappad tracking, konstig kalibrering och upplevs i största allmänhet som mer yxiga. När de väl fungerar är dock upplevelsen betydligt vassare än PSVR.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Min fortsatta känsla är att VR inte kommer vara för mer än extrem-entusiaster ett parr år till.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av autograph:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Kleptoman:

"Till syvende och sist känns Playstation VR som en mer färdigslipad produkt ställt mot Oculus VR eller HTC Vive. Rent tekniskt levererar de andra två dock en bättre upplevelse, med bättre grafik, högre upplösning och kanske även en smula mer slipad spårning."

Förstår inte hur den är mer färdigslipad när de andra produkterna är bättre på allt som betyder något?

Kraftig teknik som är mindre genomarbetad. Som en välfungerande Windows 2000-dator med Pentium-processor jämfört med en kraftfull I7-maskin med Windows 10 som kraschar då och då.

Vad menar du med det?
Jag har en kraftfull i7-maskin med , mindre kraftig teknuk Windows10 sedan i juli, som ännu inte kraschat!
Det känns väldigt bra och stabilt i jämförelse med tidigare ostadiga system.

Det var bara ett exempel på hur klenare saker skulle kunna vara mer genomarbetade än kraftfulla. Dåligt formulerat, borde ha skrivit "OM den kraschar då och då" istället för "SOM kraschar då och då"

Nä, det där med "om" och "som" låter efterhandskonstruerat!
Och det här skrev jag aldrig: "mindre kraftig teknuk". Var kom det ifrån? Varför la du till det?


signatur

autograph

Redaktör
Skrivet av autograph:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av autograph:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Kleptoman:

"Till syvende och sist känns Playstation VR som en mer färdigslipad produkt ställt mot Oculus VR eller HTC Vive. Rent tekniskt levererar de andra två dock en bättre upplevelse, med bättre grafik, högre upplösning och kanske även en smula mer slipad spårning."

Förstår inte hur den är mer färdigslipad när de andra produkterna är bättre på allt som betyder något?

Kraftig teknik som är mindre genomarbetad. Som en välfungerande Windows 2000-dator med Pentium-processor jämfört med en kraftfull I7-maskin med Windows 10 som kraschar då och då.

Vad menar du med det?
Jag har en kraftfull i7-maskin med , mindre kraftig teknuk Windows10 sedan i juli, som ännu inte kraschat!
Det känns väldigt bra och stabilt i jämförelse med tidigare ostadiga system.

Det var bara ett exempel på hur klenare saker skulle kunna vara mer genomarbetade än kraftfulla. Dåligt formulerat, borde ha skrivit "OM den kraschar då och då" istället för "SOM kraschar då och då"

Nä, det där med "om" och "som" låter efterhandskonstruerat!
Och det här skrev jag aldrig: "mindre kraftig teknuk". Var kom det ifrån? Varför la du till det?

Där fick du mig! Erkänner, jag försöker svartmåla din välfungerande dator.

Eller så behöver du ett glas vatten.


signatur
Medlem

Only in Japan snubben testade det på Tokyo Game Show för några månader sedan, börjar ca 1 min in för de som är intresserade:

Medlem
Skrivet av emilakered:
Skrivet av Kleptoman:

"Till syvende och sist känns Playstation VR som en mer färdigslipad produkt ställt mot Oculus VR eller HTC Vive. Rent tekniskt levererar de andra två dock en bättre upplevelse, med bättre grafik, högre upplösning och kanske även en smula mer slipad spårning."

Förstår inte hur den är mer färdigslipad när de andra produkterna är bättre på allt som betyder något?

PSVR känns mer "färdig", den fungerar och gör typ exakt vad den ska inom ramarna som PS4:an sätter. Både Rift och Vive bjuder på en del mindre buggar, tappad tracking, konstig kalibrering och upplevs i största allmänhet som mer yxiga. När de väl fungerar är dock upplevelsen betydligt vassare än PSVR.

Utveckla gärna varför inte ps4 vr kan tappa trackingen ?
Vad består den konstiga kalibreringen av ?

För övrigt har Ps4vr mkt större chans att bugga ur i den jämnförelsen då OR haft 10tusentals hårdvarubeta testare världen över
I ett par år nu.

Relik 📜
Skrivet av gerald:
Skrivet av emilakered:
Skrivet av Kleptoman:

"Till syvende och sist känns Playstation VR som en mer färdigslipad produkt ställt mot Oculus VR eller HTC Vive. Rent tekniskt levererar de andra två dock en bättre upplevelse, med bättre grafik, högre upplösning och kanske även en smula mer slipad spårning."

Förstår inte hur den är mer färdigslipad när de andra produkterna är bättre på allt som betyder något?

PSVR känns mer "färdig", den fungerar och gör typ exakt vad den ska inom ramarna som PS4:an sätter. Både Rift och Vive bjuder på en del mindre buggar, tappad tracking, konstig kalibrering och upplevs i största allmänhet som mer yxiga. När de väl fungerar är dock upplevelsen betydligt vassare än PSVR.

Utveckla gärna varför inte ps4 vr kan tappa trackingen ?
Vad består den konstiga kalibreringen av ?

För övrigt har Ps4vr mkt större chans att bugga ur i den jämnförelsen då OR haft 10tusentals hårdvarubeta testare världen över
I ett par år nu.

Givetvis kan PSVR tappa tracking, men alla testenheterna fungerade perfekt utan krångel på den fronten till skillnad mot Vive och Rift. Båda de sistnämnda hade lite strul där tekniken inte rullade på som den skulle, utan en "operatör" behövde rycka in och hjälpa till. Det ger känslan av att PSVR är mer färdigslipad, åter inom ramen för vad PS4:an klarar av.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Ok , eftersom ingen vet vad operatören ryckte in för så är det ganska vagt att basera något avgörande på det.

Eftersom jag själv kör mkt demonstrationer med dk2 och min enda part i det består i att fråga om personen sitter bra och är redo sen trycker jag space som initierar demot samt bekräftar din startposition.
Och du kan närsomhelt välja att omcentrera din spelposition om du vill , är det detta som du menar med kalibrering ?
PsVr lär jue ha samma sak annars är du jue
tvingad att ha en fix spelposition relativt tracking kameran.

Nåja..tur att jag har en xboxone , annars hade jag köpt en ps4vr också då utöver cv1 för jag tror på enkelheten och bekvämligheten i att sitta i soffan och lira.

Relik 📜
Skrivet av gerald:

Ok , eftersom ingen vet vad operatören ryckte in för så är det ganska vagt att basera något avgörande på det.

Eftersom jag själv kör mkt demonstrationer med dk2 och min enda part i det består i att fråga om personen sitter bra och är redo sen trycker jag space som initierar demot samt bekräftar din startposition.
Och du kan närsomhelt välja att omcentrera din spelposition om du vill , är det detta som du menar med kalibrering ?
PsVr lär jue ha samma sak annars är du jue
tvingad att ha en fix spelposition relativt tracking kameran.

Nåja..tur att jag har en xboxone , annars hade jag köpt en ps4vr också då utöver cv1 för jag tror på enkelheten och bekvämligheten i att sitta i soffan och lira.

Givetvis kan spelarens position centreras, men det ska väl bara behöva ske en gång per session? Ett konkret exempel är att Rift tappade mig några sekunder in och satte mig skevt i förhållande till headsetets position. Det är givetvis bara en bugg - enheten och mjukvaran är inte färdiga för lansering på ytterligare några månader. Liknande hände med Vive, där ena kontrollen under en kort period hamnade fel i förhållande till VR-världen.

Vi kan givetvis bara basera intryck på upplevelserna jag och mina kollegor har, vilket också är vad vi rapporterar. Om demot var felaktigt uppsatt, mjukvaran felaktigt inställd eller exakt vad "operatören" gjorde kan jag inte svara på. Det som förmedlas är i slutänden våra intryck av våra egna tester, vilket i det här fallet är att PSVR var enheten som totalt kändes mest färdig. Givetvis finns det alltid de som anser att vi "tycker fel", det är inte mycket att göra åt.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

12
Skriv svar