Helgdiskussion – Är 2016 verkligen året då VR slår igenom?

Robot
Helgdiskussion – Är 2016 verkligen året då VR slår igenom?

Vad tror du – är marknaden, köparna och plånböckerna redo för virtual reality-revolutionen?

#oculus, #htc, #sony


Medlem
Helgdiskussion – Är 2016 verkligen året då VR slår igenom?

Efter att ha sätt några reaction videos på youtube som verkar vara häftigt överdrivna med att dem trillar o skriker så tror jag att de kommer slå igenom detta året, och fler kommer åka med på samma tåg, då där blir ett större utbud o förmodligen lite bättre priser


signatur

Snusar till varje pris!

Medlem

Varför VR inte slår igenom i år.

1. Generation 1 = Barnsjukdommar, dålig spec. osv.
2. Dyrt
3. Kräver top spec. dator vilket många inte har.

Personligen kommer jag vänta och se vad gen 2 har att erbjuda.

Medlem

Svaret ÄR nej.

(men diskutera på ändå ^^)


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Svaret är väl enkelt, det är entusiast nivå på priserna.
Är 2016 året då highend grafikkort och datorsystem slår igenom ? Eller enklast, är 2016 året då lönerna stiger så att highend datorsystem blir ganska billigt.

Medlem

Personligen låter jag VR mogna lite innan jag ens börjar fundera på att skaffa det. Jag sitter just nu bredvid VR-cirkusen, i publiken, med en stor påse popcorn och observerar med nyfikenhet vad ni har för er.

Releasehästryttare
Skrivet av Supercoca:

Varför VR inte slår igenom i år.

1. Generation 1 = Barnsjukdommar, dålig spec. osv.
2. Dyrt
3. Kräver top spec. dator vilket många inte har.

Personligen kommer jag vänta och se vad gen 2 har att erbjuda.

2 dyrt ?

Har man ett stabilt dag jobb så är 7000 inte direkt nån stor investering , detta är ju en produkt som inte riktar sig till barn/ungdomar utan vuxna människor som har pengar att spendera på saker som detta..

Jämför med att resa, vart kommer man för 7000 nu för tiden ? Typ 2 dagar i Danmark sen är pengarna slut om man inte cyklar ..

Medlem

Tror det dröjer 1-2 år innan vr slår igenom på riktigt.

Medlem

Hur många äger ens en dator med ett Nvidia Geforce 970 eller liknande/bättre? Bara det är ett problem. Inte många kids eller föräldrar som har råd med det samt en VR för 7k i dagsläget.

Om VR blir en "hit" och nya företag kommer in på marknaden så kan de bli bra. Sony, Microsoft, Samsung mm. borde lätt kunna ge sig in på marknaden och på så vis pressa priserna och öka kvalitén. Förhoppningsvis så kommer även konsolerna bli kraftfullare vilket gör att spelen kommer bli snyggare och mer optimerade. 4k borde bli standard i nästa generation.

O andra sidan kan VR bli en tråkig gemik likt rörelsekontroller. Bli en bomb för att sedan dö ut. Ska dock bli roligt att se var vi hamnar i slutändan.

Medlem

Förstår inte varför folk tycker det är så dyrt? Är ju som vilken grym gaming skärm som helst! Eller en tv man köper till tv rummet, man får ju ingenting för 7k? Eller varför inte en ny skoter som man använder ungefär 3 månader per år här, kostar 140k och det är många som köper dom. Är datanördarna så sjukt snåla så dom tycker 7k är dyrt för nåt så fränt som VR?

Eller kan de vara så att många av oss datanördar är arbetslösa?

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Tror det dröjer 1-2 år innan vr slår igenom på riktigt.

Jag tror VR kommer lså igenom på mobilen före oculus rift gör det.
Gear vr gen 3-4 , 4k skärm, då man kan mediakonsumera filmer, netflix, youtube och facebook.

Spel på VR då menar jag AAA spel ala Witcher 3, Battlefield kommer nog dröja 5-6 år innan det är moget.

Men konsumtion av media kan komma den dagen tå screendoor är borta vilket ja gissar blir strax över 4k telefonerna.

Medlem

Förstår verkligen inte folk som säger att 7000 inte är dyrt. Plus att man sen troligtvis behöver uppgradera sin dator med. Ungdomar? studenter? eller barnfamiljer? Där är 7000 ganska mycket pengar!

Medlem
Skrivet av Ballong:

Förstår inte varför folk tycker det är så dyrt? Är ju som vilken grym gaming skärm som helst! Eller en tv man köper till tv rummet, man får ju ingenting för 7k? Eller varför inte en ny skoter som man använder ungefär 3 månader per år här, kostar 140k och det är många som köper dom. Är datanördarna så sjukt snåla så dom tycker 7k är dyrt för nåt så fränt som VR?

Eller kan de vara så att många av oss datanördar är arbetslösa?

Det är dyrt för svensson IMO, köper inte svenssons VR så slår den inte igenom. Att vi entusiaster köper VR betyder inte att VR har slagit igenom.

Medlem

Nej, jag tror inte VR kommer slå förrän om några år då hårdvaran kommit ikapp och VR-headsets inte är så dyr.

Medlem
Skrivet av Devan:
Skrivet av Supercoca:

Varför VR inte slår igenom i år.

1. Generation 1 = Barnsjukdommar, dålig spec. osv.
2. Dyrt
3. Kräver top spec. dator vilket många inte har.

Personligen kommer jag vänta och se vad gen 2 har att erbjuda.

2 dyrt ?

Har man ett stabilt dag jobb så är 7000 inte direkt nån stor investering , detta är ju en produkt som inte riktar sig till barn/ungdomar utan vuxna människor som har pengar att spendera på saker som detta..

Jämför med att resa, vart kommer man för 7000 nu för tiden ? Typ 2 dagar i Danmark sen är pengarna slut om man inte cyklar ..

Om det är dyrt beror helt på vad man får för pengarna. Ett tuggummi för 7000 är dyrt. En bil för 7000 ärr inte dyrt.

VR för 7000 är dyrt om man knappt spelar eller använder det. Eller om man behöver köpa en ny dator för att kunna använda det.

Jag tycker att 7000 är mycket för en sak som jag knappt kommer använda efter ett par månader. Då sparar jag hellre dem till nya vinterhjul...eller du kanske inte tänkt på att det finns andra utgifter också? Sånt som faktiskt behövs...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

High End-diskussionen tycker jag känns blasé, för så är det med all ny teknik. Priset går ner, så att det så småningom inte är high end. Sen kommer nog VR fortsätta vara för entusiasterna, men mest för att det är sjukt asocialt att helt och hållet stänga ute sig från omvärlden.

Men det jag fortfarande är orolig för är huruvida problemen med illamående någonsin kommer gå bort. Även om vissa människor upplevt obehag med 3D-glasögon, så inte har de varit så allvarligt att de mått illa efter ett tag.

Kommer folk vänja sig så man inte mår illa? Eller har det med kroppens självuppfattning att göra, så det är något som aldrig riktigt kan försvinna?

Om svaret är ja på ovanstående fråga, då kommer aldrig VR slå igenom stort.

Medlem
Skrivet av Ballong:

Förstår inte varför folk tycker det är så dyrt? Är ju som vilken grym gaming skärm som helst! Eller en tv man köper till tv rummet, man får ju ingenting för 7k? Eller varför inte en ny skoter som man använder ungefär 3 månader per år här, kostar 140k och det är många som köper dom. Är datanördarna så sjukt snåla så dom tycker 7k är dyrt för nåt så fränt som VR?

Eller kan de vara så att många av oss datanördar är arbetslösa?

Skoter köper nog de flesta med lån, och en TV behöver inte kosta 7000kr, och inte en grym gaming monitor heller. Köpte t.ex. min IPS 1440p monitor som går att överklocka till 120Hz för ca: 2500kr.

Grejen är den att första generationens VR kommer lida av barnsjukdomar, ha klent spelstöd och upplösningen är inte särskilt framtidssäker. Köper du en monitor för 7000kr så vet du att du kommer kunna använda den till ALLT. Surfa, spel, film, you name it.

Handlar inte om snålhet. Vissa har helt enkelt inte råd då de kanske lever på studiemedel, aktivitetsstöd, sjukbidrag osv. Och vissa, däribland jag själv, tycker helt enkelt inte att prislappen känns motiverande. Jag har ägt en DK2 i snart 1.5år, och även om CV1 är dubbelt så bra så känns ett dubbelt så högt pris inte värt det så här i början. Skulle CV1 mot förmodan vara hur grym som helst vid release så gör jag en beställning då, men någon förbokning blir det då inte förrän jag vet helt säkert att det är värt priset.

Medlem

Ge mig tilltalande spel så skall jag köpa allt vad tillbehör som finns och slå rot i soffan. Som det är nu känns det fortfarande bara som en kul gimmick.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

jag tror det då det är nytt, men det kommer vara som sagts tidigare för dyrt för dom flesta och kommer ju förbättras en hel del till VR G:2.

Men jag kommer köpa Vive(lutar detåt) enbart för star citizen.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Ballong:

Förstår inte varför folk tycker det är så dyrt? Är ju som vilken grym gaming skärm som helst! Eller en tv man köper till tv rummet, man får ju ingenting för 7k? Eller varför inte en ny skoter som man använder ungefär 3 månader per år här, kostar 140k och det är många som köper dom. Är datanördarna så sjukt snåla så dom tycker 7k är dyrt för nåt så fränt som VR?

Eller kan de vara så att många av oss datanördar är arbetslösa?

Skoter köper nog de flesta med lån, och en TV behöver inte kosta 7000kr, och inte en grym gaming monitor heller. Köpte t.ex. min IPS 1440p monitor som går att överklocka till 120Hz för ca: 2500kr.

Grejen är den att första generationens VR kommer lida av barnsjukdomar, ha klent spelstöd och upplösningen är inte särskilt framtidssäker. Köper du en monitor för 7000kr så vet du att du kommer kunna använda den till ALLT. Surfa, spel, film, you name it.

Handlar inte om snålhet. Vissa har helt enkelt inte råd då de kanske lever på studiemedel, aktivitetsstöd, sjukbidrag osv. Och vissa, däribland jag själv, tycker helt enkelt inte att prislappen känns motiverande. Jag har ägt en DK2 i snart 1.5år, och även om CV1 är dubbelt så bra så känns ett dubbelt så högt pris inte värt det så här i början. Skulle CV1 mot förmodan vara hur grym som helst vid release så gör jag en beställning då, men någon förbokning blir det då inte förrän jag vet helt säkert att det är värt priset.

Jo visst de är kanske inte jätte många som köper en skoter kontant, men oavsett så kostar ju den leksaken 140k, lån eller ej. Det är ju pengar som ska betalas för en pryl som bara används 3 månader per år. Om man tar lån till det så räknas inte kostnaden? Köp en oculus rift på avbetalning då, då räknas det inte som dyrt längre?
Jo det lär finnas barnsjukdommar och utbudet av spel lär vara dåligt från början, och 7 tusen är kanske mycket pengar för en student och en tung extra utgift om man är ny och inte har en speldator som pallar och måste inhandla det med.
Men har man redan en dator som klarar av det och ett fast jobb och ett brinnande intresse så är det fortfarande ett billigt intresse.

Medlem
Skrivet av Supercoca:
Skrivet av Ballong:

Förstår inte varför folk tycker det är så dyrt? Är ju som vilken grym gaming skärm som helst! Eller en tv man köper till tv rummet, man får ju ingenting för 7k? Eller varför inte en ny skoter som man använder ungefär 3 månader per år här, kostar 140k och det är många som köper dom. Är datanördarna så sjukt snåla så dom tycker 7k är dyrt för nåt så fränt som VR?

Eller kan de vara så att många av oss datanördar är arbetslösa?

Det är dyrt för svensson IMO, köper inte svenssons VR så slår den inte igenom. Att vi entusiaster köper VR betyder inte att VR har slagit igenom.

Hur många "svensson" var sugna på att investera i vr innan releasen var satt? De rekommenderade specen har ju varit satt länge och det högre priset än vad många väntade sig på cv1 påverkar inte totalpriset nämnvärt på vad som krävs för att köra vr. Men jag som äger en dk2a kan säga att det funkar bra med mkt sämre hårdvara med iof, då jag haft med till lite vänner och demat. Men en annan sak jag tänkte på, varför var alla så inställda på just 350 dollar för cv1? De intervjuer jag läst sa de ju att den definitivt skulle vara dyrare än 350 men inte så dyr som 800, men i den bollparken. Och med tanke på att den billiga och plastiga dk2an gick på 350 och har en 1080p75hz skärm jämfört med cv1 som har 2st 1080p90hz skärmar plus headset med 3d ljud etc så var det väl redan innan utannonsering solklart att den skulle bli mkt dyrare? Men den här vågen av vr är ju definitivt inte riktad till den stora allmänna massan utan mer för de som faktiskt redan har hårdvaran att driva den. (Elite med bra grafik kräver ju en 980gtx )och för dem är inte 7000kr mkt.

Elite, project cars och assetto corsa för att nämna några spel är de som totalt förändrat min syn på spel och hur jag vill uppleva dem. Men det krävs mkt mer än bara en rift för att nå dit. Bra rattar+pedaler till bilspelen, flygspakar etc till de spelen som använder det.
Så om vi tar elite som ex igen så behövs det en dator för ca12-14k plus bra joystick/throttle. Nån tusenlapp till minst. de bättre modellerna som är populära går på ca 4-5k. Så säg att man landar på 15k+ där minst iaf, plus riften. 22k totalt. Så om den landat på exakt 350dollar som ni var inställda på ifrån början hade totalpriset blivit runt 20k istället. Knappast det som som gör att du väljer bort produkten. Men så tänker jag, alla funkar ju inte likadant inser jag ju. Och många har kanske byggt upp bra datorer under längre tid med smarta uppgraderingar och nu väntat på riften och har man då helt blindt fokuserat på 350 dollar och att man kan klämma in det i budgeten så förstår jag besvikelsen. Och till er har jag nu en rekommendation. Köp en av de många dk2or som finns och kommer dyka upp på tradera/blocket när många byter ut sina. För jag skulle tro att de flesta som äger en dk2 nu har bokat cv1, alternativt redan sålt den då de inte uppskattade vr lika mkt som pengarna det kostar. Min dk2a kommer säljas när min cv1 dyker upp senare under året ifall någon är intresserad.

Den känslar man uppnår är helt obeskrivlig, man måste uppleva det. Och jag hoppas verkligen större kjedjor börjar med demobås så folk kan få uppleva vad tekniken kan göra när den är som bäst! Har en nvidia surround setup sedan tidigare men de skärmarna samlar nu damm till förmån för riften, all annat känns så jäkla tråkigt!

Spelutbuden är redan enormt! Finns fler spel än jag hinner med att spela som alla redan nu till devkitten är super!
Sedan med hjälp av VorpX kan du spela i stort sätt alla spel du har i vr. Vissa funkar bättre än andra. Outlast tex är skadligt för dig så bra är det. Går åt 5par kallsonger per kväll man spelar det! Skyrim och fallout 4 funkar med bra. Men just nu läggar jag ner all tid jag har över till spel i assetto corsa. Önskar ni som är tveksamma fick pröva spel som dessa! Många har säkert tittat på youtube klipp och sett folk ramla etc och tänkt att det verkar överdrivet och som en gimmick ala kinect etc. Jag har full förståelse för att folk ramlar och blir åksjuka etc för man lurar hjärnan så totalt. Har vid ett flertal tillfällen försökt lägga saker på bord etc eller luta mig emot saker som inte finns. Men de flesta upplevelser och skit som dyker på på oculus share är precis som kinect, bara skräp! men ett par guldkorn finns. Men annars är de titlar som finns idag som jag upplevt som bäst:

Assetto Corsa (ratt med forcefeedback är STARKT att föredra)
Project Cars (ratt med forcefeedback är STARKT att föredra)
Elite Dangerous
Alien Isolation

(kräver vorpx eller liknande)

Outlast
Arma III
Skyrim
Fallout 4
Vanasing of ethan carter

Men som med all ny teknik så hakar aldrig den stora massan på vid den första omgången/generationen. Utan Kommer ta tid men eftersom väldigt många utvecklare är lika galna över hur bra vr funkar som vi entusiaster så kommer det komma massa bra spel framöver som kommer hjälpa till att sälja fler headsets.

Flakmonkey

För det första är ju frågan vad "slår igenom" innebär. Är det att det finns. Är det 10 000, 100 000, 1 000 000 eller mer? Eller handlar det om något annat som inte är lika konkret?

Hur som helst så är mitt korta svar nej, det blir först 2017 som det finns hos "gemene man" vilket är mitt krav på att något ska slå igenom. Inte att det blir poppis hos entusiaster som vi här på FZ. Är man nyfiken på varför jag tror så har jag skrivit ett lite längre inlägg om det här.

Medlem

Det slår igenom när första kommersiella porrspelet släpps på marknaden.

Medlem

Antalet sålda enheter är viktigt. De flesta kommer tycka att det är för dyrt för dem. Många har inte så mycket pengar kvar mot slutet av månaden. Jag är inte en av dem dock.

Många verkar tro att de bara behöver uppfylla minimum kravet på datorn och sedan är allt bra. Kraven av spel kommer att öka hela tiden så det en konstant kostnad att inte halka efter.

Jag känner inte riktigt att det är prisvärt att köpa det allra senaste och betala nästan dubbelt så mycket för något som är marginellt bättre. Tex som grafikkort.

Spel kommer hela tiden att försöka se så bra ut som möjligt så man bör nog skala ner detaljrikedomen då man använder VR för att få det att flyta på.

Jag testade att spela med 3D på min tv och tyckte att allt såg så mycket fulare ut. Jag blev lite skeptisk till att spela i 3D efter det.

Medlem
Skrivet av Ballong:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Ballong:

Förstår inte varför folk tycker det är så dyrt? Är ju som vilken grym gaming skärm som helst! Eller en tv man köper till tv rummet, man får ju ingenting för 7k? Eller varför inte en ny skoter som man använder ungefär 3 månader per år här, kostar 140k och det är många som köper dom. Är datanördarna så sjukt snåla så dom tycker 7k är dyrt för nåt så fränt som VR?

Eller kan de vara så att många av oss datanördar är arbetslösa?

Skoter köper nog de flesta med lån, och en TV behöver inte kosta 7000kr, och inte en grym gaming monitor heller. Köpte t.ex. min IPS 1440p monitor som går att överklocka till 120Hz för ca: 2500kr.

Grejen är den att första generationens VR kommer lida av barnsjukdomar, ha klent spelstöd och upplösningen är inte särskilt framtidssäker. Köper du en monitor för 7000kr så vet du att du kommer kunna använda den till ALLT. Surfa, spel, film, you name it.

Handlar inte om snålhet. Vissa har helt enkelt inte råd då de kanske lever på studiemedel, aktivitetsstöd, sjukbidrag osv. Och vissa, däribland jag själv, tycker helt enkelt inte att prislappen känns motiverande. Jag har ägt en DK2 i snart 1.5år, och även om CV1 är dubbelt så bra så känns ett dubbelt så högt pris inte värt det så här i början. Skulle CV1 mot förmodan vara hur grym som helst vid release så gör jag en beställning då, men någon förbokning blir det då inte förrän jag vet helt säkert att det är värt priset.

Jo visst de är kanske inte jätte många som köper en skoter kontant, men oavsett så kostar ju den leksaken 140k, lån eller ej. Det är ju pengar som ska betalas för en pryl som bara används 3 månader per år. Om man tar lån till det så räknas inte kostnaden? Köp en oculus rift på avbetalning då, då räknas det inte som dyrt längre?
Jo det lär finnas barnsjukdommar och utbudet av spel lär vara dåligt från början, och 7 tusen är kanske mycket pengar för en student och en tung extra utgift om man är ny och inte har en speldator som pallar och måste inhandla det med.
Men har man redan en dator som klarar av det och ett fast jobb och ett brinnande intresse så är det fortfarande ett billigt intresse.

Självklart räknas kostnaderna hur man än betalar, men för de flesta så är det nog lindrigare för plånboken att lägga ut kanske 1500kr/mån i 10 år än att punga ut 140000kr direkt. Samma gäller Oculus Rift där det kanske känns lindrigare för vissa att betala 700kr/mån i ett år än att lägga ut 7000kr direkt. Har man studiemedel på knappt 10000kr/mån (plus ev bostadsbidrag) så känns nog 7000kr en hel del.

En positiv grej med Oculus Rift är ju att man inte betalar förrän det skickas, vilket just nu är i juni om man gör en beställning. Då har man alltså drygt ett halvår på sig att spara ihop 7000kr, och klarar man inte av det så är det bara att avboka.

Medlem
Skrivet av crashinsane:

en 1080p75hz skärm jämfört med cv1 som har 2st 1080p90hz skärmar.

Nej, CV1 har 2 skärmar med vardera 1080x1200 upplösning. Så att säga att den har 2st 1080p skärmar blir väldigt missvisande.

Medlem

Nope. Ev 2017...


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Citat:

(kräver vorpx eller liknande)

Outlast
Arma III
Skyrim
Fallout 4
Vanasing of ethan carter

Kul med nån som också upplevt allt skoj man kan ha med Dk2'an.
Såg att du listat Ethan carter under VorpX och eftersom 3d injected VR är lite sisådär kan jag berätta att de släppt en ny version som heter redux med native VR support.
(Extended mode pre 0.7sdk)
Helt jävla underbart snyggt och drömde mig genastcbort till skogarna i witcher 3.

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Svaret ÄR nej.

(men diskutera på ändå ^^)

Skrivet av Tobbe:

Svaret ÄR nej.

(men diskutera på ändå ^^)

Phew - var rädd för att vi inte skulle få det ett kort ögonblick!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Devan:
Skrivet av Supercoca:

Varför VR inte slår igenom i år.

1. Generation 1 = Barnsjukdommar, dålig spec. osv.
2. Dyrt
3. Kräver top spec. dator vilket många inte har.

Personligen kommer jag vänta och se vad gen 2 har att erbjuda.

2 dyrt ?

Har man ett stabilt dag jobb så är 7000 inte direkt nån stor investering , detta är ju en produkt som inte riktar sig till barn/ungdomar utan vuxna människor som har pengar att spendera på saker som detta..

Jämför med att resa, vart kommer man för 7000 nu för tiden ? Typ 2 dagar i Danmark sen är pengarna slut om man inte cyklar ..

7000 är mycket pengar för dom flesta. Detta kommer vara en entusiast produkt i synnerhet när det krävs en dator i det övre entusiast segmentet så för majoriteten av folk så kan det handla om 7000 plus 10000 till 15000 för att uppgradera datorn för att kunna hantera VR.
Men allt handlar såklart om hur intresserad man är. Har du dator byggande som hobby och gillar att ha det senaste så är det inget pris att snacka om.
Personligen så kommer jag vänta till konkurrenterna kommer ut med sina så man kan jämföra specifikationer samt så pressas priserna.

123
Skriv svar