Vad är Gamergate?

Medlem
Vad är Gamergate?

Bild: Anita Sarkeesian

Jag har tror att det ska finnas olika uppfattningar om vad Gamergate är för något.
Jag vill fråga om er uppfattning om Gamergate. En anledning till varför jag frågar är att jag får ständigt höra att GamerGate är en rörelse vars enda syfte är att främja kvinnohat, medans kritik mot speljournalister endast är en ursäkt för att kunna främja ännu mer kvinnohat.

Det stämmer överrens med beskrivningen av Gamergate som finns på svenska Wikipedia: "Gamergate är en kontrovers som relaterar till kvinnohat[1][2] inom den amerikanska datorspelskulturen, men även etiska frågor vad gäller speljournalistik,[3] som uppmärksammats i USA med början augusti 2014". Det vill säga, även informationen på Wikipedia stödjer tesen att det primära syftet med Gamergate är att främja kvinnohat.

Jag har svårt att tro att Gamergate är en rörelse vars primära syfte är att främja kvinnohat.

1. Vad är det egentliga syftet med Gamergate?
2. Finns det något positivt med Gamergate?
3. Tror ni att Gamergate-debatten kommer att finnas kvar år 2016 - exempelvis på Gamergate hashtaggen på twitter?


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

Svaret är mittemellan nånstans som vanligt.

Ja, det finns mkt kvinnohat och många som hatar kvinnor. Ja, många vill diskutera etiken utan att hata kvinnor.

Precis som det finns feminister där vissa hatar män och vissa vill jämlikhet; sd:are som är nazister och andra som bara inte gillar hur integrationen fungerar idag osv osv osv.

Medlem

Som alltid så hamnar svaret någonstans mitt i mellan, slutade bry mig om diskussionen när folk började swatta och bombhota från båda sidor av spektrumet.

Medlem
Skrivet av crulltan:

Fast alla SD'are är nazister

Nja, finns få saker jag avskyr mer än själva partiet SD, men de som röstar för de försöker jag betrakta som vanligt, vettigt folk tills de bevisar motsatsen De alla är inte extremister, precis som inte alla muslimer, kvinnor, män, verkstadsarbetare, partiledare, konsolspelare och hundägare är rabiata galningar.
Tar gärna diskussionen varför de röstar som de gör, och sen beroende på det svaret får man ta ställning till om man vill ha med personen att göra eller inte.

Medlem

"relaterar till kvinnohat" är inte samma sak som "främja kvinnohat". Jag har svårt att se hur du kan tolka texten från wikipedia som att det "primära syftet [...] är att främja kvinnohat".

Medlem

Gamergate startade säkert som en bra tanke med att vilja uppmärksamma korruption inom speljournalistik osv, men tyvärr ballade det ur totalt pga att det finns så många här i världen som inte kan uppfostra sina barn till att ha lite vett, moral och respekt mot andra människor.

Många unga män hatar ju Anita mer idag än om Hitler, Reagan och Bin Laden hade fått ett kärleksbarn som blev den nye Anti-krist och hotade hela världen. Det enda skälet till att hon är så hatad är att hon är kvinna och vågat sig in på deras område.

Hade en man gjort liknande saker som Anita hade 90% av hatarna bara reagerat med att idiotförklara människan och gått vidare med sina liv, men när det är en kvinna så måste hon stalkas, hotas med mord och våldtäkt och hängas ut offfentligt så alla vet var de kan få tag i henne.

Det hela har ju bara tagit så patetiskt stora proportioner.

Tror man att en sida är mutad och får betald för bra recensioner? GÅ INTE IN PÅ SIDAN DÅ! Inte svårare än så? I 99% av fallen så är det ändå bara en recensent som inte tyckte samma som en själv, sånt händer. Alla vi älskar vi nåt spel som inte är hyllad av alla andra spelare. Men vi är inte mutade för det, vi tycker bara olika.
Men tror man sig veta någon är mutad, låt pengarna tala och läs inte de mer.
Hitta en spelrecensent/youtubeare/podcast/whatever som stämmer med vad du brukar gilla och lyssna på deras råd.

Att vara speljournalist och/eller kvinna som vågar nämna spel i dagens samhälle borde räknas som ett högriskyrke och automatiskt ges 3 livvakter var och ett lönepåslag på 50 000kr i månaden så någon vågar ta risken.

Lite som häxjakterna på 1600talet... minsta misstanke så skulle hen slås ihjäl, gamergate verkar ha slutat på exakt samma ställe nuförtiden; gör du nåt misstänkt så skitsamma om du är skyldig, nu jävlar lurar vi swat till att storma ditt hem och försöker hetsa nån till att mörda och våldta din familj.

tl;dr - Gamergate hade säkert en bra tanke från början, men är väldigt smutskastad av en ljudlig del av kvinnohatande idioter.

Testpilot

Så fort nån nämner gamersgate så åker mitt inbyggda spamskydd på och det blir /IGNORE

Det är min åsikt om den soppan.

Medlem
Skrivet av zhapp:

"relaterar till kvinnohat" är inte samma sak som "främja kvinnohat". Jag har svårt att se hur du kan tolka texten från wikipedia som att det "primära syftet [...] är att främja kvinnohat".

Det är användningen av "[...] , men även [...]" som får det att låta som kvinnohat är det primära i texten. Åtminstone för mig.

Bakgrunden i mitt tolkande kan ha att göra med att jag dels,
fått höra att Gamergates främsta syfte är kvinnohat men främst,
fått samma budskap genom undervisningen med tillägget att något annat syfte kan ses som en "rökridå".

Dvs. Pro-Anita uppfattningen lärs ut.

DrDoom gav ett bra svar: att svaret ligger någonstans mittemellan. Tackar!
Det känns som GamerGate-rörelsen kan självdö när det inte finns någon
trovärdighet kvar efter all swatting och liknande hot.

Anita vann "striden", eftersom hon har all trovärdighet kvar, åtminstone hos FN och all nyhetsmedia.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem
Skrivet av crulltan:
Skrivet av DrDoom:
Skrivet av crulltan:

Fast alla SD'are är nazister

Nja, finns få saker jag avskyr mer än själva partiet SD, men de som röstar för de försöker jag betrakta som vanligt, vettigt folk tills de bevisar motsatsen De alla är inte extremister, precis som inte alla muslimer, kvinnor, män, verkstadsarbetare, partiledare, konsolspelare och hundägare är rabiata galningar.
Tar gärna diskussionen varför de röstar som de gör, och sen beroende på det svaret får man ta ställning till om man vill ha med personen att göra eller inte.

Är alltid väldigt försiktig med att dra alla över en kam, förutom när det gäller SD'are.

inb4 "SD'er"

dessutom är alla konsolgamers muppar också

Blir inte världen rätt tråkig utan gråskalor?

Medlem

Eftersom att GamerGate inte har en uppstyrd ledning eller ett centralstyre överhuvudtaget, kan vem som helst uttala sig i GamerGates namn. Detta får självklart till följd att alla muppar, galningar eller bara oseriösa troll kan skriva vad som helst under GamerGate.

Tyvärr fokuseras det enbart på stolleinläggen och inte på den oerhörda mängd vettiga synpunkter och konstruktiva kritik som GamerGate faktiskt har bidragit med. Ibland får iallafall jag också den känslan att det, bland vissa speljournalister, är lättare att bara avfärda hela GamerGate som "kvinnohat" eller dylikt, bara för att slippa besvara den seriösa kritiken.

1
Skriv svar